Bukefalos 28 år!

Vad har han för färg?

S

Superbiddi

Vad skulle ni säga att min katt har för färg och teckning?
Har funderat på det länge, så nu tänkte jag se vad ni tycker.

Nico
 
Sv: Vad har han för färg?

Det ser ut som han är brunspotted och vit. Eller svartspotted och vit kan man också säga.
 
Sv: Vad har han för färg?

Med tanke på dom breda ränderna på svansen heter den korrekta färgen: svart-tabby och vit... n 22 09
Eller som den hette förut: bruntabby-vit....

Den allrs bästa färgen på en "äkta" bonnis :) :) :)
 
Sv: Vad har han för färg?

Tycke rhan har för lite mönster på sidorna för att vara tabby. Eller för små mönster.
 
Sv: Vad har han för färg?

Syns inte så bra på kortet men han har mer som prickar än som ränder på sidorna. Han är nog då svartspotted är nästan grå tycker jag.
Han har en syster som är sköldpaddsfärgard.
 
Sv: Vad har han för färg?

palle skrev:
Med tanke på dom breda ränderna på svansen heter den korrekta färgen: svart-tabby och vit... n 22 09
Eller som den hette förut: bruntabby-vit....

Den allrs bästa färgen på en "äkta" bonnis :) :) :)

Svarttabby-vit (Bruntabby-vit) har EMS n 09 22, inte helt lätt det här med i vilken ordning som siffrorna ska stå.
 
Sv: Vad har han för färg?

Han har en bred rand utmed ryggen och som fortsätter ut på svansen, som har få breda ringar....

Tigre och spotted har flera smala ränder utmed ryggen och svansen...

Sen är det oftast svårt att se agoutimönstrena på katter som inte renavlade på sina mönster...

Att han sen ser svart och "grå" ut beror på att han har dåligt med, eller helt saknar ett anlag som heter rufism...har man mycket rufism blir färgen "mystigare" och "varmare"...han man dåligt med rufism blir färgen "kallare"..
 
Sv: Vad har han för färg?

Om du tittar på min avatar så ser du min Oliver, en riktigt bra tecknad tabby, han har två smala ränder utmed ryggen och smala ringar runt svansen. Min andra katt är blåsilvertigre, han har ett brett band över ryggen och lite grövre ringar på svansen.

Jag hävdar att katten som tråden handlar om är brunspotted med vitt. EMS n 09 24 med andra ord.
 
Sv: Vad har han för färg?

palle skrev:
Han har en bred rand utmed ryggen och som fortsätter ut på svansen, som har få breda ringar....

Tigre och spotted har flera smala ränder utmed ryggen och svansen...

Sen är det oftast svårt att se agoutimönstrena på katter som inte renavlade på sina mönster...

Att han sen ser svart och "grå" ut beror på att han har dåligt med, eller helt saknar ett anlag som heter rufism...har man mycket rufism blir färgen "mystigare" och "varmare"...han man dåligt med rufism blir färgen "kallare"..

Spotted är ett mönster som är baserat på antingen tabbymönstret eller tigrémönstret, såhur många ringar på svansen beror på vilket "grundmönster" katten har. Dvs spottedmönstret uppstår när ett annat anlag bryter upp tabbymönstret resp tigrémönstret i prickar.

Jag säger helt klart att denna katt är spotted, troligen med tabbymönster i grunden.

En tabby har aldrig prickar/fläckar på det viset.
 
Sv: Vad har han för färg?

Jämför gärna med denna svartspotted britt....

ber-britt4.jpg
 
Sv: Vad har han för färg?

Oooppps...jag titta de i Juniors stamtavla och han är ns 24....tänkte inte på att han är utan vitt...när jag kollade Ebbas stamtavla stod det mycket riktigt n 09 24.....;)
 
Sv: Vad har han för färg?

Tyvärr är en röd katt inte något bra exempel....
För den färgen är mycket knepig genetiskt set...
Du kan ha en katt som är hur fint agouti som helst, men genetiskt sett är den solid...
Det är därför man pratar om genotyp och fenotyp....
Därmed inte sagt att ALLA röda katter är solida genetiskt sett...

Men det är en mycket vacker katt du har :)
 
Sv: Vad har han för färg?

palle skrev:
Tyvärr är en röd katt inte något bra exempel....
För den färgen är mycket knepig genetiskt set...
Du kan ha en katt som är hur fint agouti som helst, men genetiskt sett är den solid...
Det är därför man pratar om genotyp och fenotyp....
Därmed inte sagt att ALLA röda katter är solida genetiskt sett...

Oliver är agouti och inte solid.

Men det är en mycket vacker katt du har :)

Tack!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har han för färg?

Om du jämför med en spotted med klassisk tabby som grundmönster så ser de helt annorlunda ut, men är fortfarande en spotted:
sumo8.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har han för färg?

En sak kan iallfall jag konstatera. De är otroligt vackra med sin teckning. :love:
 
Sv: Vad har han för färg?

palle skrev:
Tyvärr är en röd katt inte något bra exempel....
För den färgen är mycket knepig genetiskt set...
Du kan ha en katt som är hur fint agouti som helst, men genetiskt sett är den solid...
Det är därför man pratar om genotyp och fenotyp....
Därmed inte sagt att ALLA röda katter är solida genetiskt sett...

Men det är en mycket vacker katt du har :)

Vad spelar det för roll? Hon ville ju bara visa hur ett tabbymönster kan se ut. Sen om katten är genetiskt solid har ju ingen betydelse, det agoutimönster katten uppvisar är ju det som den skulle haft om den vore genetisk agouti.
Att en röd katt är aa påverkar ju inte själva mönstret i sig, förutom att det kan bli lite sämre kontraster, men det påverkar ju inte själva utbredningen och placeringen av mönstret.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den...
Svar
11
· Visningar
762
Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
1 118
Senast: Wingates
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 869
Senast: cirkus
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp