Färga klänning

MJLee

Trådstartare
Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den i maskinen i tvättstugan. Har någon bra tips på hur jag ska färga för hand för bästa resultat och utan att handfatet/badkaret blir rött. Och vilken slags färg är bäst. Klänningen är blå och jag vill färga den mörkt röd.
 
Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den i maskinen i tvättstugan. Har någon bra tips på hur jag ska färga för hand för bästa resultat och utan att handfatet/badkaret blir rött. Och vilken slags färg är bäst. Klänningen är blå och jag vill färga den mörkt röd.
Jag skulle nog se det som mission impossible, den kommer bli lila om du inte lyckas bleka ner den helt först.
 
Fast lila skulle också fungera iofs!
Då är det bara att färga på, använd hink. Vet tyvärr inget märke för det är länge sedan jag sysslade med sånt. Det brukar inte vara tillåtet att använda maskinerna i tvättstugan för att färga men om du kör i hink och sedan kör ett tvättprogram efter du vridit ur den borde det funka. Viktigt dock att du kör någon tom maskin efteråt så ingen annan riskerar missfärgning.
 
Då är det bara att färga på, använd hink. Vet tyvärr inget märke för det är länge sedan jag sysslade med sånt. Det brukar inte vara tillåtet att använda maskinerna i tvättstugan för att färga men om du kör i hink och sedan kör ett tvättprogram efter du vridit ur den borde det funka. Viktigt dock att du kör någon tom maskin efteråt så ingen annan riskerar missfärgning.

Färga i hink, vrid ur, stoppa den i maskinen, kör tom maskin efteråt?
 
Vad är det för material? Vissa material är snudd på omöjliga att färga, och i andra fall behöver man olika typer av färg.

Är du beredd på att tex sömmar kanske inte kommer färgas alls? Beroende på vilken färgföränding du tänker dig kan det ju vara mer eller mindre viktigt.

Jag brukar använda färger från Dylon, tycker de har varit betydligt bättre än de vanligare Nitor (de få gånger jag testat Nitor). Färgar oftast i en stor gryta, eftersom det är handtvättstextilier jag brukar färga.

Tänk på att färgen även kommer bli mycket mörkare om grundfärgen inte är väldigt ljus. Det fungerar som när man målar över lager med vattenfärger, det underliggande lagret påverkar resultatet väldigt mycket.
 
Färga i hink, vrid ur, stoppa den i maskinen, kör tom maskin efteråt?
Jag skulle nog tycka det är bäst att köra en eller flera sköljningar i hinken före maskinen också. Beroende på hur vattnet i den ser ut. Och kolla ställen som gummit runt luckan efteråt, det kan behöva torkas av även om du kört en ren tvätt.
 
Jag har färgat i maskin, det var helt okomplicerat :) körde en tom maskin efteråt och sen tvättade jag lakan bara för säkerhets skull.
För mig hade det nog varit större risk för kladd och kaos inne i lägenheten..
 
I vår tvättstuga får man inte använda färg, tänker att det är en vanlig regel?
Ah, ja det kanske det är..
Där jag bodde senast var det inga regler förutom att man skulle städa efter sig :) (vilket jag en gång fick förklara helt förgäves när jag tvättade hästgrejer :meh:)
 
Har också färgat i maskin i gemensam tvättstuga. Körde tom maskin kanske två gånger efteråt och torkade rent inne i trumman, gummilister osv.
Färgade ett par blåa jeans till svart. Vi hade inte heller någon förbudsregel. Förstår dock att den finns då säkert inte alla är noga med att göra rent efteråt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 903
Senast: cirkus
·
Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
556
Senast: Åsa A
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 787
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 251
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp