Bukefalos 28 år!

Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag finner det mycket märkligt att du hela tiden jämför ett dött ting hanterat av människor med ett levande djur som inte kan sköta sig själv eller själv kan ta ansvar för sina handlingar.

Hur många gräsklippare smiter hemmifrån för att puttra runt och störa, spri ut avgaser som luktar:eek:, hos grannen?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag tar för givet att man inte gör det när det är minusgrader ute. Även om man inte bryr sig om katterna så blir det ju väldigt halt på trappen t.ex.

Som du beskriver katterna så är de ju inte särslkilt skygga, så att ni skulle behöva ligga och lurpassa i 150 timmar känns ju lite främmande. Det handlar nog snarare om att ni får lägga några minuter på det när det blivit lite varmare.

Sen antar jag att problemet med katter som kommer in genom fönster och gräver ner skit i rabatterna inte kan vara särskilt stort under just vintern.

Men nu har det varit om inte minusgrader så ordentligt kallt ända nere här i skåne nästan ända sen vi flyttade hit.

Inte en aning om hur länge vi ska ligga och lurpassa. Och jag tycker fortfarande att diskussionen om fenomenet kattägare som anser sig ha rätt att med sina val och sin livsstil inskränka andra människors tillvaro till den milda grad, snarare än just min situation, det reder sig alltid på nåt sätt, flytt eller annat.

Nej det är inte att katterna kommer in om vinterhalvåret som är problemet utan att de troligtvis kommer fortsätta göra det till sommaren också. Och vad gäller skiten så vet jag inte hur mycket skit det är i rabatterna för där är jag aldrig, däremot går vi på uteplatsen sommar som vinter eftersom vi har förråd där ute. Och om katterna kan tänka sig att skita här på vintern lär de nog inte tveka att göra det på sommaren heller. Och som jag påtalat ett antal gånger nu; vi har inte TID eller lust att hålla på och mocka skit efter andras djur.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då hoppas jag att du inte heller skaffar motrogräsklippare eller andra prylar som kan störa grannar.

Nej just jag har inte en motorgräsklippare, det har däremot flera av mina grannar. Det är till skillnad från katterna ett måste för många, eftersom det bor en del gamla här som inte skulle orka klippa gräset med en mekanisk. Det skulle kanske störa om de klippte gräs sju timmar om dagen varje dag men det lilla det handlar om, en-två gånger i veckan en timme i taget, bryr jag mig inte över, det hör till. Motorljudet ligger inte kvar på min gräsmatta, det gör kattskiten.

Det känns lite desperat faktiskt, att du drar till med såna exempel, det finns ju som sagt massor med miljöfaktorer som skulle kunna störa men som man både kan och inte har problem att leva med. Kattskit i trädgården så man inte kan släppa ut barn eller gå ut barfota bara för att det finns hänsynslösa idioter som väljer att sätta sig över alla andra kosta vad det kosta vill, är däremot långt över alla gränser, och jag verkar inte vara ensam om att känna så.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

:bow:
Sen har de fyrfota övergivna stackarna i dina trakter tur som har dig där för du tar ju in dem alla och ger dom ett bra liv.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men vad har du för effektivt tips då, när det är minusgrader?, för inte tror du väl att de som har katter som väljer att tillbringa stor del av sin tid ickehemma är hemmavid då med en ägare som ser till sitt djur, bara för det är minusgrader?


För det första existerar väl inte många av de problem folk har med katter på vintern. Tjäle i rabatterna och trädgårdsmöblerna står väl inte framme hoppas jag.

Sen så finns det väl andra sätt än vatten att göra det obekvämt för katterna. Googla lite på 'skrämma bort katter på tomten' så är jag övertygad att du hittar ännu fler tips än vad som nämnts i denna tråd.



Och håller med Dreamer, ditt resonemang är skamligt.

Jag tycker det är skamligt att vilja förbjuda katter att ha fri utevistelse. Vi har väl olika syn på skam helt enkelt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag finner det mycket märkligt att du hela tiden jämför ett dött ting hanterat av människor med ett levande djur som inte kan sköta sig själv eller själv kan ta ansvar för sina handlingar.

De flesta sunt fungerande människor klipper inte gräset precis när som helst utan väljer tider som inte stör mer än nödvändigt. Kommunala områden klipps på kontorstid. Ljud av gräsklippare mm hör till och är något som alla måste räkna med. Är man så enormt ljudkänslig att man inte klarar av de i samhället vanliga ljuden så bör man bo långt bort från andra människor.

Har du missat att man även (enligt våra demokratiskt instiftade lagar) förväntas tåla katter som vistas ute i villaområden t.ex.

Du säger att man måste räkna med ljud av gräsklippare. På samma sätt så måste man räkna med katter. Är det så svårt att förstå?

Din lösning för folk som inte gillar gräsklipparljud kan väl lika gärna appliceras på folk som inte gillar utekatter. Är man så kattkänslig att man inte klarar av de i samhället vanliga ljuden så bör man bo långt bort från andra katter. Hur tyckte du det lät?

Grundproblemet är att du (och vissa andra) anser att erat kattbesvär är så mycket allvarligare än andras exempelvis bullerbesvär. Kan du ens i din vildaste fantasi förstå att någon annan kan tycka t.ex. motorgräsklippare vara lika störande som du anser katter vara?




Att jämföra gräsklippare (!) med katter är bara ännu ett sätt att bortförklara sitt ägaransvar.
För ansvar för sin egen katt har man, oavsett om det är en ute- eller innekatt, det är inget man ska lasta över på andra. Självklart borde det vara lag på kastrering och ID-märkning av ALLA utekatter. För katternas bästa.

I mitt ägaransvar för mina katter tycker jag att det ingår att de ska kunna vara ute själva. Sen får man räkna med att katter gör som katter naturligt gör. Du tycker kanske jag ska montera en blöja på katten. Det går nämligen inte att komma ifrån att ifall man tillåter utekatter så får man räkna med vissa störningar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men nu har det varit om inte minusgrader så ordentligt kallt ända nere här i skåne nästan ända sen vi flyttade hit.

Då har jag missförstått det. Jag trodde att det handlade om att du hade problem med katter, men nu har jag förstått att det handlar om ett eventuellt kommande problem. Det känns ju lite väl häftigt att prata om att livet är 'förstört' och att ni måste flytta innan du ens vet ifall det blir problem. Den förra ägaren kanske hade fågelbord eller något annat som gjorde att katterna lockades till huset.


Inte en aning om hur länge vi ska ligga och lurpassa. Och jag tycker fortfarande att diskussionen om fenomenet kattägare som anser sig ha rätt att med sina val och sin livsstil inskränka andra människors tillvaro till den milda grad, snarare än just min situation, det reder sig alltid på nåt sätt, flytt eller annat.


Du skrev ju att katterna håller på att krafsa på dörren så du behöver ju inte lurpassa precis. De katter du har problem med verkar ju inte direkt svårfångade om man säger så. Det känns som att du av princip inte är beredd att lyfta ett finger för att åtgärda situationen och hellre flyttar än tvingas göra något själv.



Nej det är inte att katterna kommer in om vinterhalvåret som är problemet utan att de troligtvis kommer fortsätta göra det till sommaren också. Och vad gäller skiten så vet jag inte hur mycket skit det är i rabatterna för där är jag aldrig, däremot går vi på uteplatsen sommar som vinter eftersom vi har förråd där ute. Och om katterna kan tänka sig att skita här på vintern lär de nog inte tveka att göra det på sommaren heller. Och som jag påtalat ett antal gånger nu; vi har inte TID eller lust att hålla på och mocka skit efter andras djur.

På sommaren lär de nog gräva ner skiten. Och om du aldrig påtar i jorden så är det väl ingen större skada skedd.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nej just jag har inte en motorgräsklippare, det har däremot flera av mina grannar. Det är till skillnad från katterna ett måste för många, eftersom det bor en del gamla här som inte skulle orka klippa gräset med en mekanisk. Det skulle kanske störa om de klippte gräs sju timmar om dagen varje dag men det lilla det handlar om, en-två gånger i veckan en timme i taget, bryr jag mig inte över, det hör till. Motorljudet ligger inte kvar på min gräsmatta, det gör kattskiten.

Det stör kanske inte dig, men kan du förstå att någon annan kanske störs lika mycket av motorgräsklippande grannar som du störs av grannkatter?
Angående gräsklippare så finns det elvarianter och solcellsdrivna självgående som borde passa utmärkt i små villatomter. Så ingen har väl något behov att köra bensingräsklippare i ett villaområde.

Det känns lite desperat faktiskt, att du drar till med såna exempel, det finns ju som sagt massor med miljöfaktorer som skulle kunna störa men som man både kan och inte har problem att leva med. Kattskit i trädgården så man inte kan släppa ut barn eller gå ut barfota bara för att det finns hänsynslösa idioter som väljer att sätta sig över alla andra kosta vad det kosta vill, är däremot långt över alla gränser, och jag verkar inte vara ensam om att känna så.


Tyvärr för dig tycker inte lagstiftarna att ägare av utekatter är hänsynslösa idioter. Hade man tyckt det så kan du vara säker på att utekatter varit förbjudna i villaområden. Om man säger att man inte kan gå ut i trädgården för att det kan finnas kattskit där hur ska man då kunna röra sig i resten av samhället där det kan finnas betydligt värre faror än kattskitar.

På vilket sätt är en kattskit farligare för ett barn en en skit från t.ex. en mås?
Jag kan lova dig att du har betydligt fler fågelskitar på gräsmattan än vad du har kattskitar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

En normalt använd gräsklippare är inget större störningsmoment än något annat som hör till det samhälle vi lever i. Och, återigen, klarar man inte ens av normalt gräsklippande så behöver man flytta långt bort ut i ingenstans där det är fullkomligt tyst. Jag förutsätter då att man inte använder gräsklippare själv heller pga ljudet.

Men jag undrar fortfarande hur du ens kan komma på tanken att jämföra gräsklippare med katter? Eller är katten bara ett ting för dig? Något som bara finns där i periferin.

Du verkar inte inse (eller inte vilja inse, kanske snarare) att det är ägaransvaret som ifrågasätts. Har du alls förmåga att sätta dig in i hur andra människor kan uppleva att bli pådyvlade främmande katter? Människor som är katträdda, starkt allergiska, inte tycker om djur alls osv osv. Har du alls kunnat sätta dig in i hur en utekatt kan ha det? Är det OK med förvildade katter som föder ännu fler förvildade katter?
Jag måste säga att jag verkligen beundrar dem människor som orkar driva katthem, de gör ett beundransvärt jobb. Och det finns mååååånga stackars katter att ta hand om. Katter som inte alls har några behov av att vara ute på luffen, bli påkörda, slåss, och ej kunna få den omvårdnad de behöver.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Liksom, jag fattar ju att det är så. Och jag knappt förklara igen. Men kort och gott, jag upplever det som att vi människor är egoistiska uppblåsta typer som bara bryr sig om "MITT!". Om min katt vill gå ute då? Katternas naturliga beteende? Plasta in möblerna. Gräv med spade.

Det jag fetmarkerade: du menar att man håller dem inne? Många mår säkert jättebra, men jag skulle aldrig vilja göra så...

Även en hund behöver möjlighet att röra på sig fritt och vara utomhus men där finns bestämmelser. Du får som hundägare åka till en platts där du kan släppa hunden lös och använda dig av hundgård. En katt är inte aktiv så mång timmar på ett dygn så där reagerar jag mer över katter som släpps ute året om och som inte kan hitta en sovplats utan väljer grannars trädgårdsdynor eller barnvagnar. De har inte ens en platts att kunna skita på utan får gå till grannens sandlåda för att kunna skita. Jag tycker det är lite märkligt att det inte verkar finnas regler för att kattägaren ska tillgodose kattens behov så långt det går även utomhus.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

En normalt använd gräsklippare är inget större störningsmoment än något annat som hör till det samhälle vi lever i. Och, återigen, klarar man inte ens av normalt gräsklippande så behöver man flytta långt bort ut i ingenstans där det är fullkomligt tyst. Jag förutsätter då att man inte använder gräsklippare själv heller pga ljudet.

En utekatt är heller inget annan än något som hör till det samhälle vi lever i. Det har ju redan visats i tråden att samhället anser att man som villaägare får räkna med att katter skiter i trädgården.

Men jag undrar fortfarande hur du ens kan komma på tanken att jämföra gräsklippare med katter? Eller är katten bara ett ting för dig? Något som bara finns där i periferin.

Jag jämför inte själva katten med gräsklipparen ifall du tror det. Det jag menar är att den upplevda störningen är av samma art och något som man får räkna med i ett villaområde.




Du verkar inte inse (eller inte vilja inse, kanske snarare) att det är ägaransvaret som ifrågasätts. Har du alls förmåga att sätta dig in i hur andra människor kan uppleva att bli pådyvlade främmande katter? Människor som är katträdda, starkt allergiska, inte tycker om djur alls osv osv. Har du alls kunnat sätta dig in i hur en utekatt kan ha det? Är det OK med förvildade katter som föder ännu fler förvildade katter?

För det första förespråkar jag inte vanvård av katter och jag har inget till
övers för kattägare som låter sina katter svälta och fara illa.
Jag kan förstå att folk finner katter störande, men jag anser att kattens rätt till fri utevistelse har högre prioritet. Angående allergi finns det ju folk som är allergiska mot hundar och parfymer. Ändå ser man ofta hundägare och parfymerande människor på t.ex. bussar. Ska man förbjuda det med eller varför är det bara katterna som ska behöva lida för att några få (Det kan ju inte röra sig om någon större %-andel av befolkningen) har besvär av katter.


Jag måste säga att jag verkligen beundrar dem människor som orkar driva katthem, de gör ett beundransvärt jobb. Och det finns mååååånga stackars katter att ta hand om. Katter som inte alls har några behov av att vara ute på luffen, bli påkörda, slåss, och ej kunna få den omvårdnad de behöver.

Håller med till 100%.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Även en hund behöver möjlighet att röra på sig fritt och vara utomhus men där finns bestämmelser.

Och dessa bestämmelser finns av någon anledning. Det har säkert lagts ner mycket tid och utredningsresurser på att få fram det regelverk angående djurhållning som finns. Och då har man kommit fram till att hundarnas utevistelse måste begränsas och att katter har rätt till fri utevistelse.

Fast du vet säkert bättre än de som bestämt reglerna.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

För det första existerar väl inte många av de problem folk har med katter på vintern. Tjäle i rabatterna och trädgårdsmöblerna står väl inte framme hoppas jag.

Nej, men ytterdörren står kvar-fritt att dagligen pissas ner.Bara för att ägaren är lat och inte orkar se till sina katt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag tycker det är skamligt att vilja förbjuda katter att ha fri utevistelse. Vi har väl olika syn på skam helt enkelt.

När det i fri utevistelse ingår att man tycker det är ok att de terrar hos andra och att det rycks på axlarna åt de problem som kan uppstå, ja då är man en skamligt lat kattägare.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

En utekatt är heller inget annan än något som hör till det samhälle vi lever i. Det har ju redan visats i tråden att samhället anser att man som villaägare får räkna med att katter skiter i trädgården.



Jag jämför inte själva katten med gräsklipparen ifall du tror det. Det jag menar är att den upplevda störningen är av samma art och något som man får räkna med i ett villaområde.


Fast här kan för högt gräs anses störande. Det finns regler som reglerar när du får klippa gräset, väljer du att klippa gräset klockan tolv på natten så får du troligtvis fler klagomål än om du gör det klockan tolv på dagen. Gräsklippandet kanske stör dig men katterna stör mig betydligt mer.


För det första förespråkar jag inte vanvård av katter och jag har inget till
övers för kattägare som låter sina katter svälta och fara illa.
Jag kan förstå att folk finner katter störande, men jag anser att kattens rätt till fri utevistelse har högre prioritet. Angående allergi finns det ju folk som är allergiska mot hundar och parfymer. Ändå ser man ofta hundägare och parfymerande människor på t.ex. bussar. Ska man förbjuda det med eller varför är det bara katterna som ska behöva lida för att några få (Det kan ju inte röra sig om någon större %-andel av befolkningen) har besvär av katter.


Jag anser också att katter har rätt till fri utevistelse. Det finns regler som reglerar var du får ha hund. Och vad det gäller hund på bussen så är vanligtvis platserna längst bak avsedda för djur, du får även ta med dig en katt på bussen om inte jag missminner mig fast inte lös. Transportbur är väl i detta fall lämpligast. Tyvär är det så att det finns många alergiker som inte kan åka buss men att kunna bo i villaområde eller lägenhet tycker jag är självklart att man som alergiker även ska kunna.

Regler kan förändras och det gör de när flera djurägare missköter sig så det blir ett störande moment i sammhällt och djurägarna inte visar tillräkligt stor vilja att ta del i att lösa problemen.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Och dessa bestämmelser finns av någon anledning. Det har säkert lagts ner mycket tid och utredningsresurser på att få fram det regelverk angående djurhållning som finns. Och då har man kommit fram till att hundarnas utevistelse måste begränsas och att katter har rätt till fri utevistelse.

Fast du vet säkert bättre än de som bestämt reglerna.

Ja bestämmelserna finns av en anledning och de förändras av en anledning. Det har skett stora förändringar i reglerna kring hundägande och troligtvis kommer det även kunna ske kring kattägande om tillräkligt många icke kattägare störs av lösspringande katter. Om kattägarna tar ansvar och ser efter sina katter är det mindre troligt att det kommer ske en ändring i reglerna.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då har jag missförstått det. Jag trodde att det handlade om att du hade problem med katter, men nu har jag förstått att det handlar om ett eventuellt kommande problem. Det känns ju lite väl häftigt att prata om att livet är 'förstört' och att ni måste flytta innan du ens vet ifall det blir problem. Den förra ägaren kanske hade fågelbord eller något annat som gjorde att katterna lockades till huset.


Nejdå, du behöver inte dra en massa förhastade slutsatser. Jag skrev nästan. Och ja det har kanske funnits ett fågelbord här. Det kanske också har varit en hemlig mötesplats för skogens djur, det kanske rentav är en magisk speciell kattgräsmatta. Du har livlig fantasi, så mycket har jag förstått, för du drar hela tiden in en massa irrelevanta saker i diskussionen. Och jag har fortfarande inte någonstans skrivit att mitt liv är förstört. Tvärtom har jag vid flera tillfällen skrivit att jag hellre diskuterar sakfrågan än mitt privatliv. Men det verkar inte gå in, liksom mycket annat, eftersom du inte tycks komma med annat än irrelevanta jämförelser och upprepningar av argument du redan fått besvarade.

Du skrev ju att katterna håller på att krafsa på dörren så du behöver ju inte lurpassa precis. De katter du har problem med verkar ju inte direkt svårfångade om man säger så. Det känns som att du av princip inte är beredd att lyfta ett finger för att åtgärda situationen och hellre flyttar än tvingas göra något själv.
De är säkert inte ett dugg svårfångade, frågan är vad relevansen för mig är eftersom jag inte har något intresse i att fånga dem?Allt jag vill är ju att vara ifred?
Och nej, de kan inte både krafsa på dörren och skita på gräsmattan samtidigt. Skita på gräsmattan gör de sällan när vi ser dom. Så problemet med lurpassningen kvarstår.
Och hurdå lyfta ett finger - nyss tog du ju tillbaka det enda tips du hade om att tömma en hink iskallt vatten över dom - vad tycker du jag ska göra nu då, du som är så kreativ:devil:


På sommaren lär de nog gräva ner skiten. Och om du aldrig påtar i jorden så är det väl ingen större skada skedd.


De skiter ju på gräsmattan och på betongplattorna skrev jag ju tidigare?
Det gjorde de i somras också (den lilla tid som fanns kvar av den innan kylan kom, får jag skriva för säkerhets skull, eftersom dessa detaljer verkar vara av stor vikt )
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

På vilket sätt är en kattskit farligare för ett barn en en skit från t.ex. en mås?
Jag kan lova dig att du har betydligt fler fågelskitar på gräsmattan än vad du har kattskitar.

Toxoplasma gondinii, bland annat orsaken till att gravida kvinnor inte bör rensa kattlådan. http://www.netdoktor.se/forkylning-infektion/?_PageId=625

hjärninneinflammation http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1025260/katten-kan-ge-dig-dodlig-sjukdom

det finns många exempel, googla.

Finns flera sjukdommar som sprids med katt. Måsarna kan jag inte göra så mycket åt men lösspringande katter går det göra något åt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

När det i fri utevistelse ingår att man tycker det är ok att de terrar hos andra och att det rycks på axlarna åt de problem som kan uppstå, ja då är man en skamligt lat kattägare.

Har man sina katter ute är det väldigt svårt att säga till katterna var de får vara. Sen skulle någon av mina grannar ha problem med mina katter skulle jag göra vad jag kunde för att de inte skulle störa grannen. Det jag inte skulle göra är dock att förbjuda mina katter att gå ut själva.

Sen tycker jag också att det är självklart att man som kattägare med utekatter alltid ser till att katterna har tillgång till mat och husrum. Kattägare som bara kastar ut katten och lämnar katten utan möjlighet att ta sig in igen har jag inte mycket till övers för.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Du skrev ju att katterna håller på att krafsa på dörren så du behöver ju inte lurpassa precis. De katter du har problem med verkar ju inte direkt svårfångade om man säger så. Det känns som att du av princip inte är beredd att lyfta ett finger för att åtgärda situationen och hellre flyttar än tvingas göra något själv.

Känns som att vissa kattägare inte är beredda att lyfta ett finger för att åtgärda situationen utan går i försvar direkt och för över problemet på den som valt att inte ha katt. Jag tror det är där det stora problemet ligger, att kattägare inte vill ta tag i problemet, hadde de velat det så tror jag att toleransen för lösspringande katter skulle vara mycket högre. Märkligt nog verkar kattägare komma med tips på hur andra ska göra om de störs av katterna om det så är att hägna in hela sin trädgård, men att själva hägna in sin trädgård är inget alternativ märkligt nog. Det är jättebra att du är beredda att åtgärda problemet för dina grannar, men jag har inte sett ett enda förslag på vad du som kattägare gör i den här tråden utan du för över problemet till den som störs av katterna eller föringar det som om det inte existerade.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 818
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 312
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp