Bukefalos 28 år!

Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Finns ju även en möjlighet att diskutera med hyresvärden innan man flyttar in och ta reda på vilka riktlinjer de har för djur och om det är ok att ha utekatt. Om man frågar brukar grannar och hyresvärdar bli mer positivt inställda.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Borde det inte vara samma för kattägaren/-älskaren? Man väljer katt utifrån vad som fungerar för K A T T E N!? Vill man ha katt i tätbebyggt område där grannarna är som mest ljummet intresserade av ens katt, skaffar man då inte en ras som passar den livsstil man valt? En katt som trivs med att vara innekatt. Det innebär ju ändå en risk för katten - vad lagen än säger - att vara ute i trafik, bland människor som inte vill ha den där, bland hundar (ja, våra hundar har ätit upp två katter på tomten, hur de luktdöva katterna nu kunde välja att gå in till två taggade rottisar) och andra faror som faktiskt hotar en utekatt i den miljön.

Såg ett program på tv, ska erkännas att jag inte gav det min fulla uppmärksamhet, där de pratade om problemen som uppstår mellan katterna i katttäta områden, då många katter som inte tillhör samma kolloni delar på en mycket liten yta. Mycket onödig stress, många onödiga slagsmål och katter som drar för att hitta nya revir. Att ett område är "kattvänligt" innebär ju inte att det är vänligt för katten.

Nej, jag håller med dig, och flera andra i tråden. Jag tycker det är synd på så många plan att attityden mot katter är som den är.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

I det tätbebyggda studentområdet där det var ett överflöd av katter levde katterna som du beskriver i koloni med någon form av samförstånd dem emellan. Det var sällan bråk.

Nu bor jag i skogen med få grannar, här har vi problem med en hane som kommer och bråkar med mina katter.

Det är alltså inte alls givet att katttäta områden ger problem med bråk mellan katterna, däremot ställer de högre krav på avmaskning.

*Kl*
Vad jag förstår så bor inte TS i ett tätbebyggt område så jag förstår inte riktigt varför det tas upp hela tiden.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Olika människor har olika syn på vad god djurhållning är. Det finns dock lagar och regler för vad som anses vara skadligt för djuren, så länge man håller sig inom rimlighet från dessa regler så är alla åsikter om hur folk borde hantera sina djur just enbart åsikter.

För alla som anser att ha hästen i en liten hage vid ett ridhus är djurplågeri så finns det lika många som anser att det är djurplågeri att släppa ihop hästar med varandra i hagar som är stora och fulla med skadegenererande pinnar och stenar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Och jag har bott i ett tättbebyggt område med alldeles för många lösdrivande katter på ett för litet område. Det blev stora problem. Framförallt så skadade de varann.

Att ta upp hästar i sammanhanget blir konstigt. Här har vi verkligen ett djur där vi inte alls tar hänsyn till dess egentliga rörelsebehov. Det finns ingen som släpper lös sina hästar vind för våg trots att det är ett djur som verkligen behöver stora ytor att ströva på. Jag har aldrig sett någon som med liv och lust deklarerar att h*s häst minsann måste få gå lös för att må bra, om den förstör hemma hos grannarna så får grannarna skylla sig själva om de inte gör något åt hästen, skrämmer den, sprutar vatten på den mm mm. Eller högt talar om att grannen kan väl minsann mocka, det finns ju fågelskit.

Katten har inte alls samma behov av yta.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu var det inte jag som tog upp hästarna utan Lovisaleonora_ och jag jämförde inte hästar och katters behov utan påtalade att människor har olika syn på vad god djurhållning är.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag orkar egentligen inte diskutera alla jordens olika tänkbara förekommande miljöproblem, men du bör ha klart för dig att även elektriska gräsklippare låter.

Det är väl problemet i ett nötskal. Det mesta man gör har en förmåga att kunna störa medmänniskor. Jag ser kattens störning som en av många störningar. Och eftersom lagstiftningen också ser det så så är väl saken ganska klar.

Sen tycker jag inte att det är bra att du störs av dina katter. Hade jag varit din granne kan jag lova att jag gjort vad jag kunnat för att hindra katterna att störa dig. Någon skrev något om att ha egna sandlådor på tomten, det låter ju soim en jättebra ide.


Har du kollat om dessa utekatter har tillgång till skyddade utrymmen samt mat på ägarens tomt. Det är ett krav jag tycker man ska kunna ställa på ägare av utekatter tycker jag. En kattlucka kostar inte många kronor för de enklaste modellerna.


DU väljer att tolka den lagen så. Du väljer att bara läsa den ena delen av lagen. Den andra, den som handlar om hänsyn till omgivningen, den väljer du konsekvent att bortse ifrån. Och återigen, även om du må ha rätt i sak när det gäller lagen, var det tydligen inte intressant att diskutera begreppen vanligt hyffs och respekt för andra. :grin:


Som jag skrev ovan tycker jag att man som kattägare ska försöka hjälpa till att minska besväret som katterna medför. Fast så långt som att kräva att katten ska vara instängd är jag inte beredd att gå. Att kräva det tycker jag inte visar särskilt mycket hyffs och respekt.


Det är inte kattens eventuella rättigheter att vara ute jag diskuterar, utan ifrågasätter varför man överhuvudtaget skaffar katt om man nu tycker att man inte kan ge den ett bra liv utan att det går ut över andra människors tillvaro. Nu har x antal användare försökt att förklara det här för dig i x antal inlägg men det verkar bara inte gå in, hur folk än försöker.
Så gissningsvis finns det ingenting som kan få vare sig dig eller min hänsynslösa granne att sluta terrorisera sin omgivning. Jag kan bara beklaga det.


För det första tror (man kan ju aldrig vara 100% säker) jag inte att jag med mina katter terroriserar min omgivning. De flesta av mina grannar har djur själva och är inte så känsliga för ifall mina katter skulle härja på deras marker.

Sen tror jag faktiskt inte att särskilt många skulle skaffa utekatt ifall de verkligen ansåg att deras katter utgör ett så pass störande på omgivningen som du verkar anse att man ska inse som presumptiv kattägare. Det gäller väl även hundägare och ägare till stora studsmattor i villaområden.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vad gör man då? Lär sig älska kattbajs, struntar i utemöbler och att sitta ut sommartid och låter katten utnyttja utrymmet man betalar för?

Jag har ingen patentlösning på hur man gör när man provat allt annat. Som jag skrev tidigare tycker jag att man ska kunna ställa krav på att ägaren har mat och skyddade utrymmen på sin egen mark som katterna kan komma åt. Att skicka ur hungriga katter utan möjlighet att komma in försvarar jag definitivt inte.

Sen har du väl rätt att kräva ersättning ifall katterna river sönder möbler och liknande. Det kan säkert vara en framkomlig väg mot en del kattägare.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

:eek: Skulle aldrig behandla ett djur så. Vore det inte bättre om kattägaren erbjöd katten en sandlåda att skita i och ett krypin att vila i så den slapp att desperat försöka ta sig in hos grannarna?

Att hållas instängd i en bur några timmar tror jag i alla fall kan vara ett bra sätt för katten att inse att din tomt inte är så trevlig. Att katten skulle ta någon skada av behandlingen anser jag inte så jag förstår inte vad som skulle vara så fruktansvärt med det. Katter är ganska tåliga djur.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Sedan undrar jag hur en allergiker ska kunna hantera en katt i bur i flera timmar, ska vi sätta den utomhus i -15 grader i flera timmar eller hur hadde du tänkt? Med allrergiker i familjen så föredrar jag att inte hantera katten alls, jag har inte valt att ha katt.

Är man allergiker kanske det självkklart inte är så lämpligt att hålla på att fånga katter. Så då får man väl prova något annat sätt. Det är bara att googla så kan du hitta massor av tips på hur man skrämmer bort katter.

Det var bara ett exempel och det finns säkert andra grupper som inte heller kan fånga katter, men det blir lite ohanterligt om jag ska hålla på att skriva så här.

--
Prova gärna att jaga ifatt katten och fånga den i en bur. Men är du allergiker, rörelsehindrad, blind eller (en massa andra undantag) så är det ingen lämplig metod.
--


Det blir lite som att skriva instruktionsböcker åt amerikaner där man måste förklara allt som inte man får göra med prylen.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är fortfarande ÄGAREN till katten som valt att skaffa katten ifråga. INTE hela villaområdet.
Parfymer är förvisso besvärande mer eller mindre, hundar på buss är hänvisade att sitta längst bak. Där behöver inte allergikern sitta.

Så då hoppas jag att du aldrig har parfymer på dig när du är ute bland okänt folk som du inte vet ifall de är allergiska. Elelr har du det? Och för att komma längst bak i bussen måste ju hunden gå förbi de längre fram i bussen. Hur hänsynsfullt är det?
Det finns ju många som binder fast sin hund utanför mataffären. Inngen tanke på allergiker där inte.

Så i så fall är det ju definitivt inte bara kattägare som verkar strunta i allergiker. Tänk förresten på alla som tar bussen från stallet iklädda hästkläder. Ingen hänsyn till allergiker där inte.

Så tyvärr verkar det inte tas särskilt mycket hänsyn till allergiker i samhället. Är man sen kattallergiker och får stora problem ifall katter vistas på tomten kanske det vore en väl investerad peng att skydda hela eller delar av tomten med något slags stängsel. Det borde väl finnas någon sorts stängsel som är effektivt mot katter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ett fel gör ju inte ett annat rätt. Och du som kattägare får också åka buss. Personligen så anser jag inte det är rätt att binda hunden nära ingången till mataffären är ok inte heller att röka vid entreer eller åka buss i hästkläder. Men det är slillnad på att vara på ofentlig plats och i sitt eget hem. I sitt eget hem borde allergiker få vara fredade och det är de från hundar och hästkläder men inte från katter trots att kattallergi är en av våra vanligaste allergier. Personligen tror jag att den som visar hänsyn har större chans att bemötas med tolerans. Om kattägaren försöker lösa problemet så är även jag mer tolerant mot katten även om problemet inte försvinner helt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ett fel gör ju inte ett annat rätt. Och du som kattägare får också åka buss. Personligen så anser jag inte det är rätt att binda hunden nära ingången till mataffären är ok inte heller att röka vid entreer eller åka buss i hästkläder. Men det är slillnad på att vara på ofentlig plats och i sitt eget hem. I sitt eget hem borde allergiker få vara fredade och det är de från hundar och hästkläder men inte från katter trots att kattallergi är en av våra vanligaste allergier. Personligen tror jag att den som visar hänsyn har större chans att bemötas med tolerans. Om kattägaren försöker lösa problemet så är även jag mer tolerant mot katten även om problemet inte försvinner helt.

Nej visst gör det inte det. Jag menade bara att hela samhället mer eller mindre struntar i allergikers rätt att få vara ifred. Så att då i realiteten kräva att ingen får ha en utekatt inom säg 1 km från en kattallergiker känns inte särskilt realistiskt.

Min erfarehet av kattallergiker är att det inte brukar vara några problem om katten varit på tomten, men däremot de rum inomhus där katterna gillar att vara ställer till problem. Själva kattskiten ger väl heller inte allergiska besvär.
Så då handlar det väl mest att hindra katten att komma in och då gäller det väl att inte ha öppna dörrar och fönster där man inte har koll på objudna gäster. Det går väl att ha lösningar som myggnät ifall man vill kunna ha öppet på sommaren.

Vad anser du att kattägaren ska göra? Är det bara att hålla katten instängd som är den acceptabla lösningen för dig.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Absolut inte men den behöver kanske inte vara ute dygnet runt, och som jag skrivit tidigare så kanske det går att erbjuda katten en varm torr sovplats och vänja in den vid en sandlåda att skita i på den egna tomten. Om katten ständigt är på vift och stör grannar genom att skita i deras rabatter eller pissar på deras dynor så kan kanske en rastgård vara ett alternativ. Tyvär så upplever jag som jag skrev tidigare att det finns kattägare som inte alltid vill ta hand om skiten utan gärna ser att de gör sina behov utomhus istället för i lådan innomhus. Här tycker jag en större hänsyn mot grannar behövs och istället för att vänja katten av med att gå på lådan innomhus så tycker jag det är ett beteende som bör uppmuntras, jag har ingen lust att rensa kattskit jag heller.
Vad det gäller soffdynor så kanske kattägaren kan kastrera sin katt vilket kan minska problemet eller så bör kattägaren bli ersättningsskyldig. Givetvis tar jag in mina dynor för att skydda dem men jag kan inte ta in dem varje gång jag lämmnar plattsen och jag ska inte behöva få dem förstörda för att jag missar en gång. Här kommer problemet med katten som ligger och sover på dynorna som orsakar allergiska besvär.
Visst sätter jag en grind framför dörren när jag har den öppen men jag har barn som också behöver få röra sig fritt och de kan glömma att stänga efter sig. Så jag undrar hur mycket energi jag ska behöva lägga på att freda mig från katter när jag inte ens valt att ha katt själv.

Tycker inte du att jag rätt att vara i fred från andras husdjur i min egen trädgård?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Själva kattskiten ger väl heller inte allergiska besvär.
Så då handlar det väl mest att hindra katten att komma in och då gäller det väl att inte ha öppna dörrar och fönster där man inte har koll på objudna gäster.

Katthåren ger allergiska besvär när de sover på dynorna och även kattpisset som dessutom lucktar väldigt illa. Kattskiten ger besvär när katten skiter på min uteplats och i mitt trädgårdsland, inte så frächt alltid. Att katten går igenom trädgården har jag inget emot.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Att hållas instängd i en bur några timmar tror jag i alla fall kan vara ett bra sätt för katten att inse att din tomt inte är så trevlig. Att katten skulle ta någon skada av behandlingen anser jag inte så jag förstår inte vad som skulle vara så fruktansvärt med det. Katter är ganska tåliga djur.

Enligt jordbruksverket är det inte tillåtet

"Burar: Katter får inte förvaras i burar annat än vid transporter och i samband med utställningar och tävlingar. Buren ska vara minst 0,5 meter lång, 0,3 meter bred och 0,35 meter hög."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Katthåren ger allergiska besvär när de sover på dynorna och även kattpisset som dessutom lucktar väldigt illa. Kattskiten ger besvär när katten skiter på min uteplats och i mitt trädgårdsland, inte så frächt alltid. Att katten går igenom trädgården har jag inget emot.

Själva skiten ger inte allergiska besvär och jag är osäker på om själva urinen innehåller allergener. Dessa är dock besvärande på många sätt. Urinen som revirmärkning kan fö locka till sig fler katter. Exakt vad som ger besvären är kanske inte det väsentliga utan att det finns katt allergi och katter sprider allergener där de varit och vistas ofta. Stövet i pälsen innehåller små particklar som är luftburna och lätt tränger in i dynorna. När katten pissat på dynan så kan den ändå inte användas för den stinker oavsett om den orsakar allergisk reaktion eller ej vanligtvis har dock katten även legat på dynan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om jag skaffar hund och bor i lägenhet är det ju extremt korkat att välja en högaktiv jaktras som springer på väggarna. Då får jag - om jag tänker bo kvar och trivs med min soffa otuggad - välja en ras som passar i ett lugnare tempo och i ett lägenhetsliv. Samma om jag har en begränsad villaträdgård.
.

Men man aktiverar väl inte hunden inomhus? En harmonisk och välstimulerad hund ska inte klättra på väggarna.

Jag bor i en del av en villa, har typ 65 kvadrat, tillsammans med min sambo och min Border collie. Det går utmärkt - tränas gör hon ju utomhus, fåren, spårskogen och lydnadsplanen finns ju i närheten! Inte kör jag promenad + träning inomhus (hade dessutom blivit väldigt trångt med mina 6 får där inne! ;))

Knapplån:
Lyckas inte hitta riktigt bra information - är det någon som vet vad lagen säger om att katter tar t ex fåglar? Hundar får ju varken störa eller skada vilt, varken stort eller smått. Det skulle kännas lite knepigt om katter får det.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är svårt med aktiva raser, att aktivera dem i den utsträckning som krävs om man har heltidsjobb, kanske en häst, familj och vill vara hemma och sova någon timme varje dygn.

Det är lättare att välja en ras med lägre energinivå.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Katter används ju för att fånga möss, råttor och sorkar och andra skadedjur så ja det får de. När det gäller fåglar så är det inte önskvärt men klart de jagar fågel om de inte hindras från det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 716
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 960
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp