Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är svårt med aktiva raser, att aktivera dem i den utsträckning som krävs om man har heltidsjobb, kanske en häst, familj och vill vara hemma och sova någon timme varje dygn.

Det är lättare att välja en ras med lägre energinivå.

Absolut! Det är väldigt sunt att inte välja en arbetande hund om man inte har tid, jag vänder mig bara emot att det skulle vara korkat att ha aktiva hundar i lägenhet.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Absolut inte men den behöver kanske inte vara ute dygnet runt, och som jag skrivit tidigare så kanske det går att erbjuda katten en varm torr sovplats och vänja in den vid en sandlåda att skita i på den egna tomten. Om katten ständigt är på vift och stör grannar genom att skita i deras rabatter eller pissar på deras dynor så kan kanske en rastgård vara ett alternativ. Tyvär så upplever jag som jag skrev tidigare att det finns kattägare som inte alltid vill ta hand om skiten utan gärna ser att de gör sina behov utomhus istället för i lådan innomhus. Här tycker jag en större hänsyn mot grannar behövs och istället för att vänja katten av med att gå på lådan innomhus så tycker jag det är ett beteende som bör uppmuntras, jag har ingen lust att rensa kattskit jag heller.

Att ägaren har lämpliga toalettplatser och alltid tillgängligt mat + husrum för katten tycker jag också att du gott kan kräva. Då handlar det inte om lagkrav utan snarare om allmänt hyffs.

Sen är ju inte katter så lättstyrda. Fast mina katter kan komma in till maten när de vill kan de vara borta långa tider och att ropa in dem funkar inte heller. Sen kan det ju gå dagar då de nästan bara är inne så det är inte helt enkelt att veta vad de planerar en dag.



Vad det gäller soffdynor så kanske kattägaren kan kastrera sin katt vilket kan minska problemet eller så bör kattägaren bli ersättningsskyldig. Givetvis tar jag in mina dynor för att skydda dem men jag kan inte ta in dem varje gång jag lämmnar plattsen och jag ska inte behöva få dem förstörda för att jag missar en gång. Här kommer problemet med katten som ligger och sover på dynorna som orsakar allergiska besvär.
Visst sätter jag en grind framför dörren när jag har den öppen men jag har barn som också behöver få röra sig fritt och de kan glömma att stänga efter sig. Så jag undrar hur mycket energi jag ska behöva lägga på att freda mig från katter när jag inte ens valt att ha katt själv.

Fast förstör katten saker så kan du ju kräva ägaren på ersättning. Kan kanske vara svårt med bevisföring, men nu när alla nästan har kameramobiler så kanske det kan gå lite lättare.

Tycker inte du att jag rätt att vara i fred från andras husdjur i min egen trädgård?

Jag vill inte att mina katter ska störa mina grannar.
Problemet som du + vissa andra verkar ha är ju snarare att det är en idiot som äger katten. Bara alla beskrivningar av katter som beter sig helmysko låter ju som att ägaren saknar en del insikt och antagligen behandlar katten helt fel. Jag misstänker att myckaet av problemen är att folk helt enkelt inte ger sina katter tillgång till mat.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Enligt jordbruksverket är det inte tillåtet

"Burar: Katter får inte förvaras i burar annat än vid transporter och i samband med utställningar och tävlingar. Buren ska vara minst 0,5 meter lång, 0,3 meter bred och 0,35 meter hög."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Det hade jag ingen aning om. Fast jag skulle i alla fall aldrig anmäla någon granne som bestraffade mina katter på t.ex. sådant sätt ifall de hade gjort något dumt. Hur ska de annars fatta vad de inte får göra. Det är väl säkert förbjudet att spruta vatten på dem med.

Med tanke på att det finns en del knäppskallar som gärna använder hagelbössan på inkräktande katter får man som kattägare vara glad för relativt lindriga bestraffningar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag vill inte att mina katter ska störa mina grannar.
Problemet som du + vissa andra verkar ha är ju snarare att det är en idiot som äger katten. Bara alla beskrivningar av katter som beter sig helmysko låter ju som att ägaren saknar en del insikt och antagligen behandlar katten helt fel. Jag misstänker att myckaet av problemen är att folk helt enkelt inte ger sina katter tillgång till mat.

Jag tror inte heller att dessa kattägare vill störa sina grannar, de inser inte att de stör. Problemen är inte mysko utan ganska vanliga problem som icke kattägare upplever, det kommer in en hel del klagomål om katter runt om i landet och det brukar vara kattskit i rabtten eller sandlådan, katter som försöker ta sig in, katter som pissar mer annans egendom eller katter som repar lacken på bilar. Här är det inte några idioter som inte ger katterna mat utan de flesta är ganska måna om sina katter och hävdar deras rättigheter utom en som helst alltid har katten ute med motiveringen att den inte trivs inne att den sedan försöker springa in hos alla andra verkar de inte tro på, denna kattägare är även anmäld. Problemet handlar kanske mer om kattägares förnekelse att deras djur stör snarare än om vanvård.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det hade jag ingen aning om. Fast jag skulle i alla fall aldrig anmäla någon granne som bestraffade mina katter på t.ex. sådant sätt ifall de hade gjort något dumt. Hur ska de annars fatta vad de inte får göra. Det är väl säkert förbjudet att spruta vatten på dem med.

Spruta vatten har jag inte sett något om men det är inte din sak att avgöra om dina katter får vara instängda i en bur i flera timmar. Jordbruksverket anser inte detta vara lämpligt som bestraffning och inte jag heller. Det finns andra metoder att få den att fatta vad den inte får göra men det är väl kattägarens uppgift inte samhällets anser jag. En lösning är kanske att släppa in katten i sitt eget hem lära den gå på lådan och inte låta den driva vind för våg hela dagen man är på jobbet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag tror inte heller att dessa kattägare vill störa sina grannar, de inser inte att de stör. Problemen är inte mysko utan ganska vanliga problem som icke kattägare upplever, det kommer in en hel del klagomål om katter runt om i landet och det brukar vara kattskit i rabtten eller sandlådan, katter som försöker ta sig in, katter som pissar mer annans egendom eller katter som repar lacken på bilar. Här är det inte några idioter som inte ger katterna mat utan de flesta är ganska måna om sina katter och hävdar deras rättigheter utom en som helst alltid har katten ute med motiveringen att den inte trivs inne att den sedan försöker springa in hos alla andra verkar de inte tro på, denna kattägare är även anmäld. Problemet handlar kanske mer om kattägares förnekelse att deras djur stör snarare än om vanvård.

Det var bara det att jag tyckte att katterna som beskrivs i denna tråd ofta i mitt tycke beter sig lite konstigt. Ofta verkar de ju skita överallt fullt synligt. Normala katter gömmer skiten. Katter som krafsar på ytterdörrar för att bryta sig in hos folk. Katter som pissar på trädgårdsmöbler. Listan kan göras lång på katter med i mitt tycke lite skumt beteende. Därav min tanke på att det till viss del berodde på 'dåliga' ägare.

Har du kollat ifall katterna är kastrerade? Det tycker jag nog att du kan kräva av dina kattägande grannar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Så då hoppas jag att du aldrig har parfymer på dig när du är ute bland okänt folk som du inte vet ifall de är allergiska. Elelr har du det? Och för att komma längst bak i bussen måste ju hunden gå förbi de längre fram i bussen. Hur hänsynsfullt är det?
Det finns ju många som binder fast sin hund utanför mataffären. Inngen tanke på allergiker där inte.

Så i så fall är det ju definitivt inte bara kattägare som verkar strunta i allergiker. Tänk förresten på alla som tar bussen från stallet iklädda hästkläder. Ingen hänsyn till allergiker där inte.

Så tyvärr verkar det inte tas särskilt mycket hänsyn till allergiker i samhället. Är man sen kattallergiker och får stora problem ifall katter vistas på tomten kanske det vore en väl investerad peng att skydda hela eller delar av tomten med något slags stängsel. Det borde väl finnas någon sorts stängsel som är effektivt mot katter.

Det är fortfarande kattens ÄGARE som har ansvar för sin katt, oavsett om den är inne eller ute. Andra människor, boende i tättbebyggt område och som INTE valt att skaffa djur, ska inte behöva vidta diverse åtgärder för att freda sig.

När det gäller allergier så behöver du inte oroa dig. Jag är själv allergiker och tillhör den grupp som det i stort sett aldrig tas hänsyn till, pollenallergiker. Har man den typen av allergi så får man helt enkelt gilla läget och skaffa medicin och vidta nödvändiga åtgärder för att kunna leva drägligt. Så i jämförelse tycker jag nog att det tas tämligen stor hänsyn till andra typer av allergier i samhället.

Dylika åtgärder är dock inget en kattallergiker ska behöva vidta för att överhuvutaget kunna vistas i sitt eget hem, bara för att kattägaren skiter fullständigt i vad katten gör utan bara släpper ut den hur som helst utan att bry sig ett smack om vad som händer.
Ska det verkligen vara så oerhört svårt att sätta sig in i andra människors situation? Det är verkligen intressant hur du hela tiden försöker få det till att vi andra minsann inte visar någon hänsyn, med diverse konstiga argument. Jag är även nyfiken på hur du anser att katter är. Anser du att de verkligen är vakna majoriteten av dygnets alla timmar? Behöver de enorma ytor att röra sig på? Eller kan det kanske vara så att katten sover mesta tiden och i huvudsak rör sig på ett revir av en något större villatomts storlek, kanske lite till. Kan det vara så att den älskade och välskötta katten faktiskt helst vill vara i sin familjs närhet? Kan det rent av vara sp att väldigt många kattägare helt enkelt släpper ut sina katter av ren lathet, att katten skaffas för "den sköter sig ju själv".
För vet du, det är otroligt många katter som tas omhand av katthem varje år. Och det tyder ju inte på ansvarsfulla kattägare. Eller tycker du det?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nej visst gör det inte det. Jag menade bara att hela samhället mer eller mindre struntar i allergikers rätt att få vara ifred. Så att då i realiteten kräva att ingen får ha en utekatt inom säg 1 km från en kattallergiker känns inte särskilt realistiskt.

Min erfarehet av kattallergiker är att det inte brukar vara några problem om katten varit på tomten, men däremot de rum inomhus där katterna gillar att vara ställer till problem. Själva kattskiten ger väl heller inte allergiska besvär.
Så då handlar det väl mest att hindra katten att komma in och då gäller det väl att inte ha öppna dörrar och fönster där man inte har koll på objudna gäster. Det går väl att ha lösningar som myggnät ifall man vill kunna ha öppet på sommaren.

Vad anser du att kattägaren ska göra? Är det bara att hålla katten instängd som är den acceptabla lösningen för dig.


Var har du fått 1 km ifrån? Här har diskuterats villatomter i tättbebyggt område.

Kattskit ger nog heller knappast några större bevär för allergikern. Däremot katthår på dynor mm. Eller, ännu värre, katter som vid obevakade tillfällen smiter in i huset.

Det finns många lösningar för den kattägare som bor tättbebyggt och är mån som sin katt. Jag förstår inte varför koppelpromenader, nätade balkonger och rastgårdar skulle vara så fruktansvärt. Är dessa alternativ hemska för dig eller för katten?
Att det kan vara svårt att begränsa utegången för en "inrotad" utekatt vet jag, vi har haft en sådan katt själva, han följde med husse i boet. Denna katt gick dock aldrig långt från oss, han ville vara med oss, möjligen kunde han hälsa på grannen ibland. På vintern var han alltid inne, förutom att han skötte toalettbestyren ute i buskarna på vår egen tomt. Och hade någon klagat på honom så hade vi aldrig krävt att den klagande skulle skydda sig mot vår katt. Det hade varit hemskt ohyfsat.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det hade jag ingen aning om. Fast jag skulle i alla fall aldrig anmäla någon granne som bestraffade mina katter på t.ex. sådant sätt ifall de hade gjort något dumt. Hur ska de annars fatta vad de inte får göra. Det är väl säkert förbjudet att spruta vatten på dem med.

Med tanke på att det finns en del knäppskallar som gärna använder hagelbössan på inkräktande katter får man som kattägare vara glad för relativt lindriga bestraffningar.

Här ser skiljer sig din och min syn på våra djur rejält åt. För mig skulle det vara en katastrof om en främmande människa krökte ett strå på något av mina djur. Jag skulle bli vansinnig.
Det är MITT ansvar som ägare till djuren att se till att de uppför sig väl och inte stör andra. På det sättet kan jag också förhindra att djuren råkar illa ut.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Beteenden som beskrivs i den här tråden är inte alls ovanliga, tvärtom de är de vanligaste som grannar till kattägare upplever. Googla lite så ser du.
Tyvär stöter jag på en hel del inlägg där kattägaren försöker lära katten att skita ute för att slippa rensa lådan eller vill ha utekatt för att kunna ha dörren öppen på sommaren. Synd bara att grannarna inte kan det.
Många av de som försöker prata med grannarna möts tyvär av totalförnekelse från kattägaren, det är inte deras katt för deras katt skulle aldrig göra så.



"De problem som brukar påtalas i samband med lösspringande katter är exempelvis skador på planteringar, föroreningar i rabatter och sandlådor, repor på parkerade bilar, sönderklösta dynor, katthår på uteplatser samt intrång i byggnader genom öppna fönster eller dörrar.
Hur kan jag förhindra att min katt stör andra?"


http://www.robertsfors.se/default.aspx?di=4240

"Lösgående katter kan göra nytta som råttfångare och ha ett gott liv ur djurskyddssynpunkt. Men lösgående katter kan också orsaka problem i tätortsmiljö. Katter som förorenar i sandlådor, rabatter mm och som revirmarkerar på byggnader och fordon kan vara mycket irriterande för närboende.
Katterna kan också orsaka lackskador på bilar, klösa sönder dynor och andra textilier och orsaka allergibesvär och trafikolyckor. Sådant kan ställa till svår grannosämja.
"

http://www.nordmaling.se/default.aspx?id=6631

här är ett citat från en som störs av katter som inte lämmnat deras bil ifred, kattägarnas reaktion är rätt klassisk.


"Sedan ca. ett år tillbaka besöker två eller tre katter regelbundet min carport, i stort sett varje natt eller tidigt på morgonen. Katterna klättrar på min bil och det har hänt att de har pinkat på biltaket. Jag får lov att sätta upp ett fågelnät runt bilen varje kväll. Det hindrar katten från att hoppa upp på bilen, men jag ser varje morgon att katterna har gått runt bilen. Det hela gör mig irriterad och ibland rentav rasande. Jag har tagit upp saken med grannarna men alla säger att just DERAS lilla katt skulle aldrig göra så. Har ni något tips?"[/I]
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Bara i den här tråden så ser vi ju att det finns kattägare som bestämmt hävdar att kattskit i rabatten inte alls är något problem utan det är grannarnma som överdriver. Det är inte lätt att finna en lösning när kattägaren totalförnekar att problemet existerar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om man inte ens vill ta ansvar för det katten gör i lådan (och försöker vänja den vid att gå ute - i grannens rabatt?) har jag svårt att se hur deras argument att bajs i andras rabatter är en småsak håller...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag tycker det är mycket märkligt hur en del kattägare resonerar.

Jag är djurägare, jag har det absoluta och total ansvaret för mina djurs väl och ve samt vad de gör. Mina katter får inte driva runt hur som helst, oavsett tid på året eller tid på dygnet "trots" att jag bor på landet. Jag har det fulla ansvaret oavsett om det är en bondkatt eller en raskatt och jag mår illa när jag ser hur många katter har det.

Jag håller för närvarande på att försöka ta hand om en strykarkatt som rör sig i min närhet. Jag vill kunna vinna hans förtroende och se till att han kastreras för han mår inte bra nu. Han får stryk av andra katter, han svälter och skadas, jag är hans lilla trygghet och få ibland när jag ger honom mat komma så nära att jag kan ta i honom och få lite kurr som tack. Jag försöker hitta hans ägare även om det är motigt och som alternativ hoppas jag kunna omplacera honom när han är kastrerad.

Jag är så :devil: less på folk som släpper ut sina okastrerade katter med motiveringen att de klarar sig bra själva. De gör inte det, isf skulle det inte finnas några problem med sommarkatter!

Min bondkatt sover inne nattetid, jag vet var hon rör sig och var hon håller hus när hon inte är hemma. Mina raskatter får öht inte gå ut om inte jag är hemma och då håller de sig själv på tomten och i min närhet. Om man inte tar ansvar för sitt djur utan åker bort i flera dar, inte tar in det och ser att det mår bra, inte kastrerar om det inte ansvänds i avel ska man fan i mig inte ha några djur alls! :mad:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Lite trådkap!

Tar gärna imot lite goda råd!

Jag har 2 innekatter, men nu ska jag flytta och bli sambo, och sambon i fråga vill att jag ska låta dom gå ut, han verkar tro att mängden päls som fälls inomhus minskar då, jag vette tusan.

Mitt stora problem, förutom att jag inte är jätte sugen på att låta dom gå ut, det är ett bostads område med mycket folk i omlopp osv, och jag är rädd för deras skull helt enkelt, är då- Kan man lära dom att gå ut lite mer strukturerat? Tex bara när jag är hemma, att hålla sig i närheten och att acceptera viss utegång när jag tillåter och inte bara när dom känner för det?

Tänker mig att ge dom extra god mat när jag kommer hem och sedan ge dom möjlighet att gå ut ett par timmar? så att dom är mätta och belåtna innan?

Båda är kastrerade hankatter på 5 och 4 år

Jätte tacksam för svar! vill heller inte att dom ska störa eventuella grannar osv, springa på toa här och var, tänkte mig en låda även ute till dom?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om de varit innekatter i hela sitt liv är ju risken att de blir skrämda om de släpps ut. Eller motsattsen inte heller önskvärd de katter som jag hade tidigare som var innekatter (och dessutom raskatter vet ej om det finns ett samband med det) hade väldigt dålig riskmedvetenhet. De var helt enkelt inte särskilt gatusmarta vilket ökade risken för att de skulle utsättas för något olämpligt. De hade växt upp i en bubbla där inget var farligt och det tog de med sig ut.

Jag funderar på hur det funkar om man inte har bostad i markplan så katten kan smita in när den blir nervös. Båda mina katter har sprungit bort i samband med flytt (de återfanns igen) till nytt ställe och tillvänjning vid nya bostadsplatsen för att dörren eller fönstret varit stängt så de inte kunnat fly in. Det är ju alltid en stor risk att släppa ut katten första gångerna innan den etablerat sig, ju rörigare miljö desto större risk.

Mina katter är bara ute när jag är hemma, på gamla området där vi kände oss trygga kunde jag ibland under den varma årstiden lämna dem ute om jag hade kort dag i skolan eller visste att min "rums"kompis skulle komma hem och kunde släppa in dem. Oftast har man ju koll på vart deras "häng" är eller åtminstone ungefär. Den ena kommer på inkallning (i principp 99,9 gånger av 100, kommer han inte blir jag allvarligt oroad) den andra kommer om den så vill och önskar. Jag kan springa runt och ropa hur mycket som helst för att upptäcka att han ligger i en buske någon meter ifrån mig och blänger.

Jag tror dock inte att de hårar mindre och jag skulle heller inte låta min sambo diktera villkoren för husdjuren. Låt katterna vara ute om du tror att det är bäst för dig och dom inte för att din sambo vill det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Tror oxå att dom skulle vara väldigt lättskrämda! Skulle ju inte precis kasta ut dom såfort vi flyttat, vill att dom ska känna sig hemma på nya stället först och sen försiktigt tillvänja dom vid att kunna gå ut lite på uteplatsen, med dörren öppen så att dom kan springa in direkt om ngt blir läskigt.

Min kille dikterar inte hur jag ska göra utan jag kan tänka mig att kompromissa lite, men funkar det inte så får dom fortsätta vara inne!

Det fins ingen man på jorden som kan säga till mig vad jag ska göra med mina djur, men jag känner att jag kan göra ett försök om han vill det. Han har inga djur själv och gillar inte katter så värst, men har blivit förtjust i mina.

Han kompromissar, och jag kompromissar, så är det ju i förhållanden.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Han kompromissar, och jag kompromissar, så är det ju i förhållanden.
Ja usch, det är därför jag undviker dem ;).

Hur som helst, uteplats förenklar ju det hela. Man kan ju också kompostgallra in lite i början som en anvisning om vart som är den "trygga" platsen eller ha dem i lina ifall de skulle skvätta iväg (om de är vana vid koppel).

Hur de sedan beter sig beror ju så mycket på kattens personlighet och om de tycker att uteplatsen är den tryggaplatsen. Vissa katter gillar ju att gå på strövtåg medan andra helst bara sitter ute och solar sig och är nöjda med det.

Mina brukar gilla att hänga med mig när jag är ute tycker de att jag är långrandig trampar de iväg och gör egna saker (sitta i en buske och stirra verkar vara ett ständigt pågående projekt exempelvis).
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ang förhållanden var jag som du förut.. sen trillade jag dit!:devil:

Bra råd att kanske hägna in lite i början! Den ena katten är den sprättiga typen, den andra blinkar kanske lite slött om ngt händer och vinklar ett öra. Tror inte ngn av dom kommer att vara speciellt strövtågs benägna, men man vet ju aldrig! Kan tänka mig att projekt- sitta i busken och stirra, skulle inledas ganska omgående.. :D Följt av ett eller annat hopp upp i luften efter det ena eller det andra..på sin höjd.

Får väl prova mig fram här lite, men vill gärna att vårat hem skall framstå som den tryggaste och matrikaste platsen iaf,så att dom inte söker sig ut.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Andra människor, boende i tättbebyggt område och som INTE valt att skaffa djur, ska inte behöva vidta diverse åtgärder för att freda sig.

Där har du fel. Det framgår tydligt av ett tidigare inlägg i tråden att våra laguttolkare anser att man som villaägare får stå ut med att katter kan 'störa' på den egna tomten. Lagstiftarna behandlar utekatter som andra 'störningar' som man anses få stå ut med.


Jag är även nyfiken på hur du anser att katter är. Anser du att de verkligen är vakna majoriteten av dygnets alla timmar?

Då jag har egna katter vet jag mycket väl om att den vanligaste sysselsättningen för en katt är att sova.

Behöver de enorma ytor att röra sig på? Eller kan det kanske vara så att katten sover mesta tiden och i huvudsak rör sig på ett revir av en något större villatomts storlek, kanske lite till. Kan det vara så att den älskade och välskötta katten faktiskt helst vill vara i sin familjs närhet? Kan det rent av vara sp att väldigt många kattägare helt enkelt släpper ut sina katter av ren lathet, att katten skaffas för "den sköter sig ju själv".
För vet du, det är otroligt många katter som tas omhand av katthem varje år. Och det tyder ju inte på ansvarsfulla kattägare. Eller tycker du det?

Jag tror att mycket av problemen beror på dåliga kattägare, men varför ska de bra kattägarna behöva lida p.g.a. idioter till kattägare?

Att jag tycker kattägare som låser ute sina katter utan möjlighet till att komma åt mat eller skyddat utrymme är idioter har jag redan skrivit tidigare. Jag försvarar inte dåliga kattägare de får du gärna sätta dit.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Var har du fått 1 km ifrån? Här har diskuterats villatomter i tättbebyggt område.

1 km var bara ett exempel, det handlar säkert om längre sträckor.

Bor du 1 km från ett villområde kan du din katt mycket väl ta sig till villaområdet när den är ute. 1 km är ingen jättesträcka för en katt och är det något som lockar 1 km bort kan du vara säker på att katten kan ta sig dit.


Det finns många lösningar för den kattägare som bor tättbebyggt och är mån som sin katt. Jag förstår inte varför koppelpromenader, nätade balkonger och rastgårdar skulle vara så fruktansvärt. Är dessa alternativ hemska för dig eller för katten?

För katten. Jag vet att det finns katter som funkar bra som innekatter, men för majoriteten av katterna är jag övertygad om att rätt till fri utevistelse är viktigt för deras välbefinnande.


Att det kan vara svårt att begränsa utegången för en "inrotad" utekatt vet jag, vi har haft en sådan katt själva, han följde med husse i boet. Denna katt gick dock aldrig långt från oss, han ville vara med oss, möjligen kunde han hälsa på grannen ibland. På vintern var han alltid inne, förutom att han skötte toalettbestyren ute i buskarna på vår egen tomt. Och hade någon klagat på honom så hade vi aldrig krävt att den klagande skulle skydda sig mot vår katt. Det hade varit hemskt ohyfsat.

Jag tycker också att man ska göra vad man kan för att katten inte ska störa grannar. Men att just kräva att katten ska hållas instängd tycker jag är ohyfsat.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 111
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 209
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 821
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp