Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Här ser skiljer sig din och min syn på våra djur rejält åt. För mig skulle det vara en katastrof om en främmande människa krökte ett strå på något av mina djur. Jag skulle bli vansinnig.
Det är MITT ansvar som ägare till djuren att se till att de uppför sig väl och inte stör andra. På det sättet kan jag också förhindra att djuren råkar illa ut.


Nu förespråkar jag ju inte precis någon rå misshandel av katterna. Men att man ska 'lite bryskt' få tillrättavisa störande katter tycker jag. Det handlar inte om några porslinsdockor precis.

Det är kanske detta som är problemet. Ifall du inte tycker att du har rätt att göra något som katterna kan uppfatta som 'kränkande' så lär du få väldigt svårt att freda din tomt. Om katterna har respekt för alla dina andra grannar så är det kanske inte så konstigt att de kommer till din tomt för att busa.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Beteenden som beskrivs i den här tråden är inte alls ovanliga, tvärtom de är de vanligaste som grannar till kattägare upplever. Googla lite så ser du.
Tyvär stöter jag på en hel del inlägg där kattägaren försöker lära katten att skita ute för att slippa rensa lådan eller vill ha utekatt för att kunna ha dörren öppen på sommaren. Synd bara att grannarna inte kan det.
Många av de som försöker prata med grannarna möts tyvär av totalförnekelse från kattägaren, det är inte deras katt för deras katt skulle aldrig göra så.

Men det är väl det jag sagt. Att problemet är 'dåliga eller 'idiotiska' kattägare. Varför ska inte 'bra' kattägare få ha utekatter bara för att en del kattägare är idioter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Där har du fel. Det framgår tydligt av ett tidigare inlägg i tråden att våra laguttolkare anser att man som villaägare får stå ut med att katter kan 'störa' på den egna tomten. Lagstiftarna behandlar utekatter som andra 'störningar' som man anses få stå ut med.
Som andra säger så är din egen tolkning av lagen högst personlig och du väljer att fullkomligt skita i att det står att katten inte får skapa olägenhet. En katt som pissar på andras möbler, gräver upp rabatter och trädgårdsland, gräver ner skiten i sandlådor och terroriserar omgivningen är en olägenhet och kan med polisens tillåtelse avlivas om ägaren inte tar sitt ansvar. Att ha katt ställer kvar på ägandet, som du resonerar är du i mina ögon synnerligen olämplig som kattägare. :grin:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag tror att mycket av problemen beror på dåliga kattägare, men varför ska de bra kattägarna behöva lida p.g.a. idioter till kattägare?


Vi pratar knappast om "bra" kattägare här. Kattägare som håller sina katter på lämpliga områden och sköter dem väl utgör inget problem vare sig för katter eller andra människor.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

1 km var bara ett exempel, det handlar säkert om längre sträckor.

För katten. Jag vet att det finns katter som funkar bra som innekatter, men för majoriteten av katterna är jag övertygad om att rätt till fri utevistelse är viktigt för deras välbefinnande.

Vi har bott närmare ett villaområde än så och vår utekatt var ALDRIG någonsin där. Uppenbarligen trivdes han med oss och litade på oss för han ville vara i vår närhet...

Sedan är jag inte alls lika övertygad som du om att de allra flesta katter "måste" få tillgång till fri utevistelse för att må bra. Inte om de hålls kontrollerat från början och trivs och mår utmärkt med sin familj. Att det däremot kan vara knepigt att lära om för en utekatt är jag medveten om.

Att slänga ut en katt "bara för att" är inte snällt mot djuret. Antalet omhändertagna katter talar sitt tydliga språk.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu förespråkar jag ju inte precis någon rå misshandel av katterna. Men att man ska 'lite bryskt' få tillrättavisa störande katter tycker jag. Det handlar inte om några porslinsdockor precis.

Det är kanske detta som är problemet. Ifall du inte tycker att du har rätt att göra något som katterna kan uppfatta som 'kränkande' så lär du få väldigt svårt att freda din tomt. Om katterna har respekt för alla dina andra grannar så är det kanske inte så konstigt att de kommer till din tomt för att busa.

Och här blir det riktigt konstigt. Var i hela fridens dar har jag klagat på lösa katter på min tomt? Du får gärna citera inlägget, för jag måste vara senil i ett tidigt stadium.:confused:
Jag vill minnas att jag skrivit att jag INTE har några problem. Jag vill också minnas att jag, tydligen väldigt luddigt, förklarat att det är KATTERNA jag tänker på i första hand. Men som sagt, leta gärna upp det inlägg där jag påstår att katter är ett problem på min tomt.

Katter må vara mer robusta än porslinsdockor, men jag skulle ALDRIG acceptera att främmande människor ger sig på mina djur, vare sig det är katt, hund eller häst. Det är som sagt MITT eget ansvar att uppfostra mina djur. Det är MITT ansvar att se till att de inte stör andra. Du undviker verkligen intensivt det här med ägaransvar. Och jag inser att våra åsikter skiljer sig åt ordentligt även där iom att jag inte anser att andra människor ska behöva ta ansvar för mina djur och deras göranden. Något som du däremot verkar tycka är helt i sin ordning. Och många kattägare med dig, för den delen, tyvärr. Har goda vänner som just nu försöker närma sig en mycket fin, men övergiven, katthona. Hoppas de lyckas för kattens skull, ägaren har nämligen flyttat. En alls ovanlig syn i landet idag 2011.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Lagen är ändrad till att katten inte får skapa olägenhet för människors hälsa och läser man den prejudicerande domen så kan man se att inte ens om man är allergiker och har katter som går in i ens hus när man har dörrar eller fönster öppna kan man kräva att andra skall hålla sina katter inne. Sen kanske man kan tycka att grannar skall hålla sig väl med varandra och att man inte borde behöva få andras djur i sitt hem, men det handlar mer om moral och inte juridik.

Lagen är alltså redan tolkad av miljödomstolen det finns länkar till sammandrag av domstolsbeslutet i tråden liksom till förklaringar av lagen.

Sen handlade den här trådstarten om en katt som passerade över en tomt där ägaren hyr ett hus på en herrgård på landsbygden som jag förstod det. Det här med tättbebyggelse och katter som kissar och bajsar på andras altaner det kommer någon annanstans ifrån.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu förespråkar jag ju inte precis någon rå misshandel av katterna. Men att man ska 'lite bryskt' få tillrättavisa störande katter tycker jag. Det handlar inte om några porslinsdockor precis.

Problemet är ju att du tycker att det är andra än ägarna som ska lägga tid på att uppfostra katter de inte äger eller har bett om att få hem till sig, rätt slött resonemang.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men det är väl det jag sagt. Att problemet är 'dåliga eller 'idiotiska' kattägare. Varför ska inte 'bra' kattägare få ha utekatter bara för att en del kattägare är idioter.

Som jag skrivit tidigare behöver inte katterna vara vanvårdade för att ställa till problem även om det ofta är så. En bra kattägare kan föra en dialog med sina grannar när grannarna upplever att katten stör och göra vad den kan för att förebygga ocgh undvika att katten stör. En dålig kattägare rycker på axlarna och säger att det är inte mitt problem.
En kattägare som hela tiden förminskar grannars problem och lägger det på grannarna att lösa problemen och uppfostra katten är en dålig kattägare. En kattägare som låser in sin katt i en bur i flera timmar för att bestraffa den eller uppmuntrar grannarna att göra så är ingen bra kattägare i mina ögon.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om man inte ens vill ta ansvar för det katten gör i lådan (och försöker vänja den vid att gå ute - i grannens rabatt?) har jag svårt att se hur deras argument att bajs i andras rabatter är en småsak håller...

Problemet är ju att du tycker att det är andra än ägarna som ska lägga tid på att uppfostra katter de inte äger eller har bett om att få hem till sig, rätt slött resonemang.

Precis de flesta av de problem som nämns i den här tråden bottnar ju i ett slött resonomang från kattägare som helst vill slippa rensa lådan och ha katten inne när man inte är hemma för att slippa rensa lådan och slippa katthår inne. Att bagatellisera grannarnas problem eller lämmna åt grannarna att uppfostra katten är ju bara ett sätt att själv slippa ta ansvar för sin egen katt. Inget annat djur får lämmnas med så bristfällig tillsyn som en katt trotts att de har lika stora eller tom större behov av att ströva fritt, en katt sover större delen av dygnet och behöver inte vara ute när matte och husse inte är hemma. Visst är en katt svår att styra och det är kanske det som är orsaken till att vi har de regler vi har kring katter. Men kattägare verkar tolka det som att det är fritt fram för katten att störa grannarna hur mycket de vill utan att kattägaren behöver lyfta ett finger. Frågan de ställer är vilka rättigheter har jag om katten stör mina grannar, kanske borde de istället ställa sig frågan vilka skyldigheter och vilket ansvar har jag om katten stör mina grannar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Som andra säger så är din egen tolkning av lagen högst personlig och du väljer att fullkomligt skita i att det står att katten inte får skapa olägenhet. En katt som pissar på andras möbler, gräver upp rabatter och trädgårdsland, gräver ner skiten i sandlådor och terroriserar omgivningen är en olägenhet och kan med polisens tillåtelse avlivas om ägaren inte tar sitt ansvar. Att ha katt ställer kvar på ägandet, som du resonerar är du i mina ögon synnerligen olämplig som kattägare. :grin:

Det är inte min tolkning av lagen. Läs inlägg #231 i denna tråd. Efter att du läst det så hoppas jag att du förstår vad som gäller.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vi pratar knappast om "bra" kattägare här. Kattägare som håller sina katter på lämpliga områden och sköter dem väl utgör inget problem vare sig för katter eller andra människor.

Nej, men lösningen att förbjuda utrekatter för skötsamma kattägare tycker jag är fel.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vi har bott närmare ett villaområde än så och vår utekatt var ALDRIG någonsin där. Uppenbarligen trivdes han med oss och litade på oss för han ville vara i vår närhet...

Nej, men bara för att din utekatt inte tar sig 1 km bort till något lockande betyder ju inte att alla andra utekatter gör samma sak.


Sedan är jag inte alls lika övertygad som du om att de allra flesta katter "måste" få tillgång till fri utevistelse för att må bra. Inte om de hålls kontrollerat från början och trivs och mår utmärkt med sin familj. Att det däremot kan vara knepigt att lära om för en utekatt är jag medveten om.


Det är klart att man kan vänja dem vid ett onaturligt liv. Du kan väl även vänja ett barn till att aldrig gå ut. Men bara för att de vant sig vid det och tycker det är OK (eftersom de inte vet något annat) behöver det väl inte vara bra.



Att slänga ut en katt "bara för att" är inte snällt mot djuret. Antalet omhändertagna katter talar sitt tydliga språk.

Jag pratar inte om att slänga ut katter. Jag anser att varje ansvarsfull kattägare ger sin katt möjlighet att komme hem när den så vill. Det enklaste som så gott som alla kan göra är ju att installera en kattlucka.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Och här blir det riktigt konstigt. Var i hela fridens dar har jag klagat på lösa katter på min tomt? Du får gärna citera inlägget, för jag måste vara senil i ett tidigt stadium.:confused:
Jag vill minnas att jag skrivit att jag INTE har några problem. Jag vill också minnas att jag, tydligen väldigt luddigt, förklarat att det är KATTERNA jag tänker på i första hand. Men som sagt, leta gärna upp det inlägg där jag påstår att katter är ett problem på min tomt.

Jag ber om ursäkt. Jag måste ha blandat ihop dig med någon annan av alla de i tråden som klagar på katter på tomten.



Katter må vara mer robusta än porslinsdockor, men jag skulle ALDRIG acceptera att främmande människor ger sig på mina djur, vare sig det är katt, hund eller häst. Det är som sagt MITT eget ansvar att uppfostra mina djur. Det är MITT ansvar att se till att de inte stör andra. Du undviker verkligen intensivt det här med ägaransvar. Och jag inser att våra åsikter skiljer sig åt ordentligt även där iom att jag inte anser att andra människor ska behöva ta ansvar för mina djur och deras göranden. Något som du däremot verkar tycka är helt i sin ordning. Och många kattägare med dig, för den delen, tyvärr. Har goda vänner som just nu försöker närma sig en mycket fin, men övergiven, katthona. Hoppas de lyckas för kattens skull, ägaren har nämligen flyttat. En alls ovanlig syn i landet idag 2011.


Fast om dina katter ger sig på andra människor eller andra människors ägodelar tycker du inte då att dessa människor har rätt att på ett för katten ofarligt sätt straffa katten.

Du kanske tycker att de ska gå till dig och klaga men det är kanske inte så lätt att veta att justr du äger katten.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Problemet är ju att du tycker att det är andra än ägarna som ska lägga tid på att uppfostra katter de inte äger eller har bett om att få hem till sig, rätt slött resonemang.

Jag tycker att ägaren ska göra vad den kan för att inte katterna ska orsaka problem.

Samtidigt är jag så mycket realist att jag förstår att det är omöjligt för ägaren att göra så att en utekatt inte gör något som någon kan uppfatta som besvärande.

Så jag anser att på samma sätt som du hindrar andra djur att ta sig in i huset t.ex. så har du även ett visst ansvar att se till att katter inte kan ta sig in i ditt hus.

Man kan inte alltid skylla allt på andra.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Som jag skrivit tidigare behöver inte katterna vara vanvårdade för att ställa till problem även om det ofta är så. En bra kattägare kan föra en dialog med sina grannar när grannarna upplever att katten stör och göra vad den kan för att förebygga ocgh undvika att katten stör. En dålig kattägare rycker på axlarna och säger att det är inte mitt problem.
En kattägare som hela tiden förminskar grannars problem och lägger det på grannarna att lösa problemen och uppfostra katten är en dålig kattägare. En kattägare som låser in sin katt i en bur i flera timmar för att bestraffa den eller uppmuntrar grannarna att göra så är ingen bra kattägare i mina ögon.

Men du tycker att en kattägare som stänger in sin katt dygnet runt med undantag för några promenader i sele är en bra kattägare?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men du tycker att en kattägare som stänger in sin katt dygnet runt med undantag för några promenader i sele är en bra kattägare?

Det är en ansvarsfull djurägare. Tamdjur ska inte vandra omkring vind för våg utan kontroll, det är totalt ansvarslöst.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men du tycker att en kattägare som stänger in sin katt dygnet runt med undantag för några promenader i sele är en bra kattägare?

Ja de kan vara bra kattägare, en innekatt lever betydligt längre än en utekatt och utsätts för betydligt färre skador. Fast var ser du att jag anser att katten ska vara inne dygnet runt, jag anser att katten inte behöver vara ute de timmar ägaren inte är hemma. Katten sover ju större delen av dygnet som flera gånger tidigare påpekats varför är det då så fel att begränsa dess utevistelse till färre timmar per dygn? Att jämföra katter med barn är så absurdt att jag först inte tänkte kommentera det men människor ansvarar för vad deras barn gör och om de stör grannarna och det är inte heller ok att släppa barn vind för våg. Jag lämnar aldrig mina barn helt utan uppsikt utan kollar av var de är och vad de gör, jag för även en dialog med mina grannar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vad menar du med ska?
Historiskt sett har vi ju haft våra tamdjur lösa vind för våg som du beskriver det, då hägnade man in sina skyddsvärda marker och djuren gick fria att beta på den övriga marken.

Är det just passagen över tomtgränser som gör det hela oansvarigt eller är alla som har hundar lösa på sin gård eller höns eller andra djur som går fria utan staket också likvärdigt oansvariga? Om man har stora marker så man kan garantera att ens katt aldrig passerar över till annans mark är man då en ansvarig djurägare även om hanteringen i övrigt är densamma? Eller bör alla katter hållas hägnade och i koppel och i så fall varför?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om de vandrar runt vind för våg utan kontroll så ja det är oansvarit, även hönor kan falla offer för rovdjur. Sedan är det stor skillnad på gård och tätbebyggt område, det är även skillnad om man själv äger marken eller hyr en lägenhet, då har hyresvärden något att säga till om.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 111
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 211
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 821
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp