Vad har ni ätit som varit längst över "bäst före"-datum?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare vilde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 406

Bukefalos 30 år!

vilde

Trådstartare
Vad har ni ätit som varit längst över den "bäst före" datum som stått på förpackningen?

Blev sugen på vita bönor och hittade några paket i skafferiet med torkade små vita bönor med bäst före datum år 2020 som jag kokade och åt med tomat och olivolja och de smakade hur gott som helst.

Jag tänker inte så mycket på det. Om det luktar okej äter jag det typ. 😅 Absolut rätt gamla ägg här också, och flera år gamla konserver och syltar.
Jag är nojig när det gäller gamla konserver, kan bero på att jag som hästmänniska blivit uppskrämd gällande botulism

Får jag hoppa in med en fråga på samma tema? Hur länge håller öppnad sojasås, alltså sån där kikkoman som man brukar ställa fram på bordet?

Kollar aldrig datum överhuvudtaget så har ingen aning. I vår tidigare lägenhet hade vi ett stort skafferi med djupa hyllor. Där hittade man allt möjligt när vi var på väg att flytta som konserver. Allt var ätbart ingen aning om hur gammalt det äldsta var.

Min mor har tydligen bakat bröd på mjölk som gick ut i april, brödet bakades på hösten, någongång mellan augusti och november. Mjölken verkade bra.

Sen har vi haft diverse torkade varor, helt säd, som varit 10+ år efter märkt bäst före. Inte märkt något konstigt med det. Omärkt fryst älgkött klarar sig fint några år, men kan bli frystorkat. Varorna klarar sig överlag väl över det märkta datumet om de är förpackade och förvarade korrekt :)

Saltet på jobbet. Fattar inte varför det är bäst före datum på salt 🤷 det är ju en produkt som har använts och kan användas för att konservera mat. Så länge det förvaras rätt så blir ju inte salt dåligt
Det finns en meme om just det, typ 250 miljoner år gammalt salt och med min otur gick det ut i datum ifjol (eller nått sånt) 😂
IMG_3420.webp

Jag vet inte egentligen. Äter ofta äldre ägg, brukade förr köpa ägg när de sålde ut med utgånget bäst före, köpte på mig lite då.

Men för en tid sedan åt jag en kombination av tacopotatisgratäng på nötfärs och potatisgratäng som var med bäst före 2022.

Min tes är att inställningen beror på hur långt frän källan man är.
Jag växte upp med mjölk direkt från kon och kött från gårdsslakt. Mjölk är dålig när den luktar, samma med kött.

Torrvaror är ok så länge de inte angripits av mjölmask eller annat.
Har inte ens tänkt på att kolla ketchup förut men nyligen smakade en flaska lite annorlunda så den slängde jag. Ingen aning om datum.

Torrvaror håller ju jättelänge så de har jag inte ens koll på, har väl olja och liknande jag inte heller har koll på, precis som konserver som jag inte heller har full koll på. Färskvaror som grädde och liknande ställer jag i datumordning i kylen, men de håller ofta minst en månad efter vilket jag brukar använda en del av dem. Ost använder jag inte ens en vecka efter jag öppnat den oavsett bäst före, köper aldrig med kort datum....

Min tes är att inställningen beror på hur långt frän källan man är.
Jag växte upp med mjölk direkt från kon och kött från gårdsslakt. Mjölk är dålig när den luktar, samma med kött.

Torrvaror är ok så länge de inte angripits av mjölmask eller annat.
Har inte ens tänkt på att kolla ketchup förut men nyligen smakade en flaska lite annorlunda så den slängde jag. Ingen aning om datum.
Mjölkprodukter kan jag se/lukta om det är dåligt. Kött är jag betydligt mer osäker på. Men jag fryser alltid in kött jag inte ska använda, just för att det ska hålla längre.

Liknande trådar

• App för livsmedel hemma
  • Nutribiome bäst före datum
  • Hållbarhet hudvård efter bäst-före-datum?
  • Bäst-före margarin

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?