Bukefalos 28 år!

Vad har ni för bil?

Mirre

Trådstartare
Behöver köpa en ny bil men har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska ha. Behöver en bil som är billig i drift, skatt och försäkring, som tar mig dit jag ska och där jag får plats med barnvagn (åtminstone en sulky), bilstol till dottern och kudde till yngsta sonen. Hyfsat med benutrymme både fram och bak eftersom alla är långa. (och jag anar att äldsta sonen framförallt kommer behöva det) Gärna automat men inget måste.
 
En Audi A6.
Den är inte så billig eg men rolig att köra och tillräckligt begagnad för att vara betald utan lån. Och tillräckligt välskött för att inte rasa ihop hela tiden.
 
En Honda CR-V av 2006 års modell. Inte jättebillig sett till bensinförbrukning, men har kostat väldigt lite i reparationer under de ca 3 år som vi har haft den, så på det viset är den ändå billig i drift. Mycket bra med utrymme överallt. Pålitlig. En toppenbil helt enkelt :up: !
 
Jag har en Audi S6 med V8 så verkligen inte billig i drift. Har även en Volvo 945 som vinterbil, en Toyota aygo enbart för att pendla med i Stockholm samt två äldre audis, mest för jag gillar gamla audis. Nästa bil blir en Audi C8 dvs nyaste A6an, det blir nån gång nästa år när de flesta rullat några 1000 mil och gått ned i pris lite hehe, samt när aygon inte längre orkar. Småbil som gått 29.000 mil. :-) I samtliga får vi plats med två bakåtvända stolar, iallafall två sulkys i aygon etc. Vi är 182 och 175 cm långa :-)
 
Med de kraven hade jag kollat på vilka kombis som finns till salu på blocket i rätt prisklass, sedan gått in på tex biluppgifter.se och knappat in regnumret på de bilar som ser intressanta ut. Där får du då fram information om bensinförbrukning och skatt. Tar du inte en väldigt ovanlig bilmodell så brukar det vara lätt att få dem reparerade till vettigt pris också.

Jag, morsans sambo och min pappa har haft lite olika bilar som jag kört mycket. Nissan Micra, Audi A6 quattro, Subaru Impreza, Toyota Yaris, Toyota Yaris Verso, Skoda Octavia, någon Peugot... Absolut enklast, billigast osv var Micran, men den är ju väldigt liten. Audin och Subarun var bensinslukande och allmänt svindyra (vilket också var anledningen till att de såldes), de var dock riktigt bekväma att köra även lååånga sträckor i. Toyotorna var billiga och pålitliga, men fruktansvärt obekväma att köra längre sträckor i. Skodan är jättebra på alla sätt, men det är 2017 eller 2018 års modell, köptes som helt ny och var därmed jäkligt dyr i inköp. Annars är den riktigt billig i drift och ganska bekväm att köra.

Jag har tittat lite på Citroen C5, en sådan med "rätt" motor verkar inte vara allt för tokig (enormt bra utrymme invändigt, bekväm att köra och drar inte extrema mängder bensin). Renault Megane har jag också sneglat på, mest för att de är billigare på alla sätt och ändå verkar trevliga. Volvo avskyr jag, så de tittar jag inte ens på, men kan gissa att det finns anledningar till att de är otroligt populära :p
 
Vi har en stor Toyota hilux som absolut inte är billig på nåt sätt men en bra drag- och arbetsbil som nästan är nödvändig för oss.
Sen leasar vi en liten Toyota yaris. Den är dock billig i drift och rolig att köra trots att den är liten.
 
Jag har en Skoda Yeti -11 automat. Jättenöjd. Vi blev lite nervösa över det lilla bagaget men det är väldigt rymligt så vi stuvar lätt in hela sommarens packning + barnvagn. Vi är korta men våra normallånga vänner sitter utan problem i framsätet trots bilbarnstol i sätet bakom.
Allt är väl relativt men den är iaf billigare än mina tidigare Volvo v40s.
 
Behöver köpa en ny bil men har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska ha. Behöver en bil som är billig i drift, skatt och försäkring, som tar mig dit jag ska och där jag får plats med barnvagn (åtminstone en sulky), bilstol till dottern och kudde till yngsta sonen. Hyfsat med benutrymme både fram och bak eftersom alla är långa. (och jag anar att äldsta sonen framförallt kommer behöva det) Gärna automat men inget måste.

Jag tycker opel är en bra billig bil. Det är kvalitet för ett lägre pris om du tittar på t.ex Astran. Där kan man få ett bra lastutrymme, komfort och säkerhet.

Vad har du för budget? Olika bilar har olika saker som är bra att ha koll på, kamrem/kamkedja? t.ex då vill man gärna att remmen är bytt nyligen och hålla koll på hur ofta den ska bytas.
En automat ska ha lite fler växlar så den åker hyffsat snålt och sen ska byte av bromsar vara relativt billigt då det går åt :)
 
Jag har en Citroen C5 2006. Sväljer galet mycket grejer och drar inte så kopiöst mycket för sin storlek. Helt ok bil.
 
Jag högg en Volvo V70 för 30 000 kr inkl. hundgrindar bak. Det är enbart hundbil och en bil som går med lite skitigare grejor (till tippen och så). Det går att få tag på bra exemplar men det kräver lite efterforskning. Relativt billiga att göra vid för det mesta, men alla bilar har dyrare delar som kostar rejält när det är dax.
 
Har Skoda superb -16 som är allt jag någonsin önskat mig. Billig i drift, skatt ca 2500kr, försäkring beror säkert på vilket bolag en väljer.
 
Jag har en Renault Clio kombi från 2015. Får plats med hundbur och packning samt skidor om jag fäller ena halvan av baksätet.
Den drar 0,5 l, skatten är på ofattbara 360:-/per år!!
Den har heller ingen kamrem som innefattar dyra byten. Har all modern utrustning som man önskar i en bil som ecodriving, regnsensor, farthållare, gps, blåtand och annat lullull.
Mitt kriterie var mycket bil för pengarna och ett ekonomiskt ägande på lång sikt eftersom jag är en fattiglapp. Och jag är nöjd!
FB_IMG_1569995842275.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Vi har en Mazda CX-9, en 7sitsig med V6. Inte billig nånstans, men helt perfekt för oss med våra barn. Har en även en Ford Mercury Montclair med V8 från 1966, inte heller billig förutom i skatt.

Följer därför denna tråd då vi ska köpa en billig pendlarbil :)
 
Behöver köpa en ny bil men har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska ha. Behöver en bil som är billig i drift, skatt och försäkring, som tar mig dit jag ska och där jag får plats med barnvagn (åtminstone en sulky), bilstol till dottern och kudde till yngsta sonen. Hyfsat med benutrymme både fram och bak eftersom alla är långa. (och jag anar att äldsta sonen framförallt kommer behöva det) Gärna automat men inget måste.

Min bil är väl inte jättebillig... men inte dyr heller. En Volvo V40 från -02, pedantskött av tidigare ägare (kanske inte det av nuvarande ägare... :angel:). Den bara tuffar på och reparationerna har varit sådana man alltid måste göra som tex bromsarna. Startar alltid och ger jag fan i att gasa (yeah, right...) så drar den inte mycket bensin. Inköpet var billigt, 16000 kr för några år sedan. Lastutrymmet mer än tillräckligt.

Särbon kollar på en billigare bil åt sig just nu och har fastnat för Citroen C4 som definitivt är billig i drift om du kan få tag på en i rimligt skick. Personligen kör jag på våga vägra franskt :D
 
Behöver köpa en ny bil men har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska ha. Behöver en bil som är billig i drift, skatt och försäkring, som tar mig dit jag ska och där jag får plats med barnvagn (åtminstone en sulky), bilstol till dottern och kudde till yngsta sonen. Hyfsat med benutrymme både fram och bak eftersom alla är långa. (och jag anar att äldsta sonen framförallt kommer behöva det) Gärna automat men inget måste.

En Kia Ceed SW låter som ett bra val. Den nyare versionen har jättestort bagageutrymme.
Billig i drift.

Jag har en från -16, den är lite mindre i bagageutrymmet så jag tror den nya är helt perfekt!
Drivsmedelssnål, billig att serva, hyfsad försäkring, och Kia har lång garanti. Min har nu rullat 10 000 mil och jag har aldrig haft ett problem med den 🥰

Jag skulle inte skafffa en Volvo, de är snordyra i allt. (Jag har en Volvo också)
 
Säger också en Kia eller möjligtvis en Mazda eller Toyota. Småtråkiga bilar men pålitliga och relativt billiga i service och reparation. Vi har en gammal Mazda 323 som reservbil och har i år bytt en backspegel, fläktrem samt olja och oljefilter. Alla delarna gick tillsammans på under 500 kr.
Tyska bilar är generellt bra men dyra att reparera.
Undvik allt som är franskt eller italienskt då många såna märken visserligen är billiga i inköp men de är ofta lite halvt opålitliga bilar med många innovativa lösningar som är bra i början men där många saker inte riktigt tål vårt klimat och går sönder onödigt fort.
 
@Red_Chili hur är micran att köra? Har funderat på att skaffa en sån att pendla med. Hur mycket drar den ungefär, vet du det?
Min var en gammal sak (-01) men den drog halvlitern per mil oavsett hur jag körde. En automatväxlad. Den var otroligt snäll, fungerade alltid utan konstigheter och jag kunde köra från norra sidan Sthlm till södra sidan av Gbg en eftermiddag efter jobbet (där jag också körde runt lite) med bara ett kortare stopp och fortfarande känna mig fräsch i kroppen efteråt. Som jämförelse kan sägas att jag fick så ont i ryggen att jag var tvungen att vila när jag kört Yaris Verson i två timmar...

Den nyaste årsmodellen på Micra finns med två olika motorer. Om jag minns rätt så skulle den något starkare motorn dra 0,5-0,6L/mil och den svagare något under det. Jag är själv mycket sugen på att köpa en sådan i framtiden, just för att jag trivdes så otroligt bra med min gamla Micra. Trots alla "bättre" bilar jag kört efteråt så saknar jag fortfarande min lilla pluttbil ibland.

De nyaste kan man dessutom ta ut baksätena på så att det blir helt platt. Det kräver lite jobb, man får skruva loss dem osv, men det ÄR möjligt om man vill ha det som lite mer permanent lösning för tex hundburar eller annat som tar plats (ja, jag har skrivit till Nissan för att fråga om det specifikt). På min gamla Micra kunde man visserligen fälla ner baksätet, men det blev inte helt platt då.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 636
Senast: Guldaskig
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 297
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 340
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 730
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp