Bukefalos 28 år!

Vad har ni för bil?

Hur laddar du den?

Först bodde jag på gård o laddade hemma. Först via vanligt uttag eller trefas (min sambo då jobbar med el). Sedan vann vi en laddbox från Kraftringen. Hästen står kvar på gården så laddar fortfarande i stallet vid behov, nu vet jag inte hur men det går ganska snabbt via typ 2 uttag. Solelen på gården täcker all elbil laddning vilket känns bra för mig.

Efter ett tag satte jobbet upp laddstolpar och vi har helt förnyelsebar el. Där laddar jag nu förmånligast via Clever för strax över 1 kr/kW (eller /kWh, oavsett hur många gånger jag lär mig det stannar det bara kvar en kort stund 😅). Så här laddar jag mest, jag jobbar 8-9 h treskift så bilen hinner ju alltid bli 100 % om jag vill även om den är typ helt död. Laddar allra, allra mest till 80 % pga det räcker gott till mina ca 6 mil/dag mestadels motorväg med utrymme för någon mer standardresa för mig.

När jag separerade flyttade jag till en fastighet där jag laddade via vanligt uttag i garaget. Här fick jag ju kolla så att uttaget tålde det.

Nu har jag nyligen flyttat igen och där har jag inga möjligheter att ladda hemma men bor inte ens 5 km från jobbet och på vägen dit finns också en snabbladdare via Clever så jag var/är inte så orolig över det. Visst är det surt att behöva planera helgerna mera om jag vill åka iväg på fler saker men samtidigt är jag rätt ofta många timmar i stallet så ofta kan jag åka därifrån med 100 %. Jag är dessutom ett planeringsfreak till naturen och tycker faktiskt det enbart är skitkul, supermotiverande och så himla direktbelönande att ha sådan koll/kunna påverka på sin förbrukning map bilkörandet.

Jag tycker dock det är jätteproblematiskt att det ska vara så svårt att bo i hyresrätt och kunna ladda bilen. Förutom inköpspriserna (som jag ändå har förståelse för iom "ny" marknad ("ny" pga att exet har kört elbil hela livet, första omgången bilar var sådana som gått inom kommunen i Göteborg i början av 90-talet men då var det ingen som ville vidareutveckla)) så påverkar ju det stort vilka samhällsskikt som ens har möjlighet att investera i en driftbillig bil sas.

Känner det blev rörigt 😅 men jag laddar alltså främst på jobbet, i stallet vid behov och på helger och så laddar jag när jag är på utflykt så mycket jag kan. Typ ikea o köpcentrat i Lund främst men alltid när jag ska till nya ställen så kollar jag uppladdning.se och försöker testa laddare med inaktuella kommentarer och kommenterar flitigt. Mycket bra sida jag vill bidra till! Kan inte ladda hemma alls.
 
Först bodde jag på gård o laddade hemma. Först via vanligt uttag eller trefas (min sambo då jobbar med el). Sedan vann vi en laddbox från Kraftringen. Hästen står kvar på gården så laddar fortfarande i stallet vid behov, nu vet jag inte hur men det går ganska snabbt via typ 2 uttag. Solelen på gården täcker all elbil laddning vilket känns bra för mig.

Efter ett tag satte jobbet upp laddstolpar och vi har helt förnyelsebar el. Där laddar jag nu förmånligast via Clever för strax över 1 kr/kW (eller /kWh, oavsett hur många gånger jag lär mig det stannar det bara kvar en kort stund 😅). Så här laddar jag mest, jag jobbar 8-9 h treskift så bilen hinner ju alltid bli 100 % om jag vill även om den är typ helt död. Laddar allra, allra mest till 80 % pga det räcker gott till mina ca 6 mil/dag mestadels motorväg med utrymme för någon mer standardresa för mig.

När jag separerade flyttade jag till en fastighet där jag laddade via vanligt uttag i garaget. Här fick jag ju kolla så att uttaget tålde det.

Nu har jag nyligen flyttat igen och där har jag inga möjligheter att ladda hemma men bor inte ens 5 km från jobbet och på vägen dit finns också en snabbladdare via Clever så jag var/är inte så orolig över det. Visst är det surt att behöva planera helgerna mera om jag vill åka iväg på fler saker men samtidigt är jag rätt ofta många timmar i stallet så ofta kan jag åka därifrån med 100 %. Jag är dessutom ett planeringsfreak till naturen och tycker faktiskt det enbart är skitkul, supermotiverande och så himla direktbelönande att ha sådan koll/kunna påverka på sin förbrukning map bilkörandet.

Jag tycker dock det är jätteproblematiskt att det ska vara så svårt att bo i hyresrätt och kunna ladda bilen. Förutom inköpspriserna (som jag ändå har förståelse för iom "ny" marknad ("ny" pga att exet har kört elbil hela livet, första omgången bilar var sådana som gått inom kommunen i Göteborg i början av 90-talet men då var det ingen som ville vidareutveckla)) så påverkar ju det stort vilka samhällsskikt som ens har möjlighet att investera i en driftbillig bil sas.

Känner det blev rörigt 😅 men jag laddar alltså främst på jobbet, i stallet vid behov och på helger och så laddar jag när jag är på utflykt så mycket jag kan. Typ ikea o köpcentrat i Lund främst men alltid när jag ska till nya ställen så kollar jag uppladdning.se och försöker testa laddare med inaktuella kommentarer och kommenterar flitigt. Mycket bra sida jag vill bidra till! Kan inte ladda hemma alls.
Varför laddar du inte till 100% även fast du har möjlighet till det? :)
 
hemma hos mig kör vi Volvo, jag kör racerbilen mest som är en S80 D5 från 2012 och mannen kör en XC70 från 2016 Euro6
Det viktiga för oss är säkerhet då vi bor i ett av de län i landet med mest viltolyckor och väldigt mycket tung trafik då det finns färja söderut mot Polen här
XC70 drar mer än S80, S80 kan dra så lite som 0,5 vid långkörning trots stor motor
Båda drar båten utan problem och en hel del får plats i bagaget
 
Varför laddar du inte till 100% även fast du har möjlighet till det? :)

Det är bättre för batterierna att ladda till lite lägre grad så på min bil (kanske är standardnivå?) laddar bilen automatiskt till 80 % om jag inte väljer att låta den ladda fullt.

Jag tror visserligen det gäller åt andra hållet också och det är ju oftare jag är mellan 0 - 20 % när jag matar den så det är väl lite godtyckligt från min sida 😁

Precis som det är bättre för batterierna att ladda normal hastighet istället för bara en massa snabbladdning (där man laddar typ 0-80 % på kanske 15-20 min). Snabbladdar gör jag främst när jag åker längre resor på 15-20 mil, då stannar jag till vid mack på vägen o laddar lite o tar en fika. Gillas skarpt!
 
Behöver köpa en ny bil men har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska ha. Behöver en bil som är billig i drift, skatt och försäkring, som tar mig dit jag ska och där jag får plats med barnvagn (åtminstone en sulky), bilstol till dottern och kudde till yngsta sonen. Hyfsat med benutrymme både fram och bak eftersom alla är långa. (och jag anar att äldsta sonen framförallt kommer behöva det) Gärna automat men inget måste.
Vi är en inbiten Volvo -familj men nu när mannen skulle byta tjänstebil var Volvo inte längre möjligt.
Vi har börjat titta på Skoda. Två vuxna (runt 180 cm), två barn, hund +bur, barnvagn mm. Behöver en bil med gott om plats 😁
Mannen vill ha en bil som är rolig att köra (han är kräsen), jag vill ha en bil som är billig i drift, samt att den ska vara praktisk för vår familj.
Vi har tittat på både Octavia och Superb, den senare med absolut största invändiga utrymmet. Större än vår nuvarande XC60 och även större än Volvos största modeller.
Funderar även på att byta vår privata V50 mot Skodas Kodiaq så småningom.
Prismässigt har Volvo dragit iväg och Skoda har en mycket förmånligare prisklass, dessutom med mer utrustning 👍
 
Det är bättre för batterierna att ladda till lite lägre grad så på min bil (kanske är standardnivå?) laddar bilen automatiskt till 80 % om jag inte väljer att låta den ladda fullt.

Jag tror visserligen det gäller åt andra hållet också och det är ju oftare jag är mellan 0 - 20 % när jag matar den så det är väl lite godtyckligt från min sida 😁

Precis som det är bättre för batterierna att ladda normal hastighet istället för bara en massa snabbladdning (där man laddar typ 0-80 % på kanske 15-20 min). Snabbladdar gör jag främst när jag åker längre resor på 15-20 mil, då stannar jag till vid mack på vägen o laddar lite o tar en fika. Gillas skarpt!
Okej! Hade ingen aning om det. Tack! 😃
 
Vi har en skoda rapid.
Väldigt rymlig invändigt och bra utrymme i bagaget. Kostnad för skatten är ca 1000 per år. Vilket känns gångbart.
Har inte kollat exakt vad den drar men upplever inte att den drar särskilt mycket.
Är väldigt nöjd och tycker den är pigg och känns ganska lyxig för att vara en billig bil. Min är från 2014.
 
@the_connemara Vad har du för räckvidd/hur stort batteri? Med bra räckvidd behöver man ju oftast inte oroa sig särskilt över laddning :).
 
Har en Volvo s60 2,5t -04, ingen billig bil men rolig att köra . Dricker 0.8 men repetitionerna änså länge har varit billiga , bromsar, skivor och abs runt om
 
Jag har en Opel Astra 2015 års modell kombi.

Har haft den i nästan ett år och är helnöjd. Relativt billig i inköp, du får mycket bil för pengarna.

Stort rymligt bagageutrymme som dessutom är helt "rektangulärt" och inte har hjulhus som sticker ut. Bra med benutrymme och sköna säten, även bak!

Stort plus också för RATTVÄRME vilket är guds gåva till mänskligheten :D

Min har turbo vilket verkar vanligt. Gör den pigg och alert i stadskörning. Minskar såklart vartefter hastigheten ökas men den känns helt okej att köra även på motorväg utan att den blir för seg.

Drar typ 0,7 l/mil för mestadels stadskörning. Jag minns inte exakt vad jag betalar men det är typ en tusenlapp om året vilket känns helt överkomligt.

Det enda jag har att klaga på är att den kunde varit något tystare när man kör 100+ km/h. Den är inte extrem på någotvis. Toyota Auris t.ex upplever jag som betydligt bullrigare men den går ju inte lika tyst som en Volvo, men då får man ju också betala därefter.

Som sagt mycket bil för pengarna.
 
Jag har en Opel Astra 2015 års modell kombi.

Har haft den i nästan ett år och är helnöjd. Relativt billig i inköp, du får mycket bil för pengarna.

Stort rymligt bagageutrymme som dessutom är helt "rektangulärt" och inte har hjulhus som sticker ut. Bra med benutrymme och sköna säten, även bak!

Stort plus också för RATTVÄRME vilket är guds gåva till mänskligheten :D

Min har turbo vilket verkar vanligt. Gör den pigg och alert i stadskörning. Minskar såklart vartefter hastigheten ökas men den känns helt okej att köra även på motorväg utan att den blir för seg.

Drar typ 0,7 l/mil för mestadels stadskörning. Jag minns inte exakt vad jag betalar men det är typ en tusenlapp om året vilket känns helt överkomligt.

Det enda jag har att klaga på är att den kunde varit något tystare när man kör 100+ km/h. Den är inte extrem på någotvis. Toyota Auris t.ex upplever jag som betydligt bullrigare men den går ju inte lika tyst som en Volvo, men då får man ju också betala därefter.

Som sagt mycket bil för pengarna.

Rattvärme är GUDOMLIGT. Jag har lekt med tanken på att dra in det i Volvon men det blir för dyrt och krångligt :laugh: Kollegorna skrattade åt mig när jag sa det :cautious:

/Mvh fryslorten
 
Vi är en inbiten Volvo -familj men nu när mannen skulle byta tjänstebil var Volvo inte längre möjligt.
Vi har börjat titta på Skoda. Två vuxna (runt 180 cm), två barn, hund +bur, barnvagn mm. Behöver en bil med gott om plats 😁
Mannen vill ha en bil som är rolig att köra (han är kräsen), jag vill ha en bil som är billig i drift, samt att den ska vara praktisk för vår familj.
Vi har tittat på både Octavia och Superb, den senare med absolut största invändiga utrymmet. Större än vår nuvarande XC60 och även större än Volvos största modeller.
Funderar även på att byta vår privata V50 mot Skodas Kodiaq så småningom.
Prismässigt har Volvo dragit iväg och Skoda har en mycket förmånligare prisklass, dessutom med mer utrustning 👍

Kodiaq :love:
Jag sjunger dess lov. Köpte när de kom 2017 och är mycket nöjd.

Har även en vanlig hederlig V70. Den är väl bra den med :p
 
Jag kör en Renault Megane -14. Köptes när den var körd i ungefär ett år och jag är än så länge nöjd. Jag trivs med lastutrymmet, det är ok plats att sitta enligt mig både fram och bak, 5 stjärnor i EuroNCAP, man kan dra 1500 kg (jag har aldrig dragit med den men det är skönt att veta att jag kan om jag måste), tillverkaren påstår att den ska dra 3.5 (l/100 km) men i mitt liv drar den 4.8 ungefär. Jag blev tvungen att byta bromsarna i år vilket är det första stora jag behövt göra. Det lär komma mer allt eftersom den blir äldre men så är det med alla bilar.

Jag har kört många sämre bilar och skulle jag köpa ny bil idag så skulle det inte vara omöjligt att det blev en igen.
 
Jag kör en XC70 från 2015, diesel. Inte en jättebillig bil att äga och köra, men eftersom jag hade två bilar tidigare (en Caddy 4Motion och en Mini Countryman) så blev bilkontot klart mindre när jag sålde de båda för att köpa denna :p Den är helt ok i skatt, 4130kr, och dricker lite drygt 0,6l/mil.

Jag kör på många dåliga (ibland obefintliga) vägar och har tre hundar, så jag ville ha en kombi som jag tar mig fram med. Vi bor även i ett område med mycket viltolyckor, vilket också var en viktig parameter när jag bytte bil. Älskar rattvärmen och Volvo on call-appen :heart
 
Rattvärme är GUDOMLIGT. Jag har lekt med tanken på att dra in det i Volvon men det blir för dyrt och krångligt :laugh: Kollegorna skrattade åt mig när jag sa det :cautious:

/Mvh fryslorten
Ja visst är det!

Kom till bilen något oförberedd i morse och var tvungen att skrapa is och snö utan vantar. Fingrarna var ju likstela när jag väl kunde börja köra men var varma och mjuka när jag kom till jobbet 10 minuter senare. Om det här är något som *peppar peppar* går sönder i framtiden är jag villig att lägga en ansenlig summa på att få det reparerat :D
 
Saknar rattvärmen i Clion :cry: Hadde det i XC60 och det borde vara standard i alla bilar. Jag är ALLTID kall om händer och fötter.
 
@the_connemara Vad har du för räckvidd/hur stort batteri? Med bra räckvidd behöver man ju oftast inte oroa sig särskilt över laddning :).

Trodde det var 24 men har faktiskt skrivit upp 20 kWh ser jag nu när jag kollar. Jag räknar 5 mil på vintern o 10 mil på sommaren. Så det är lite problematiskt när jag hälsar på min vän o inte kan ladda där och således har 9.3 mil från mitt hem till nästa laddställe 😅 Då kör jag verkligen inte 110 på motorvägen (hela vägen). Och då är den alltså inte fulladdad hemma. Men för mig är det lätt värt lite planering! Tyvärr är ju intresset för snabbladdare i SD-kommunen Hörby obefintligt men det hade varit guld med en där eller på den stora rastplatsen i Ekeröd. Kör man hela vägen till Kristianstad är det inga problem men just att köra halvvägs o sedan tillbaka blir lite långt.

En Leaf med snäppet större batteri, 40 hade räckt, hade varit det allra enklaste för mig. Men min är en av alla de där som skickades ut på marknaden 2014 för att göra reklam och det verkade väl funka såpass bra att dessa senare modellerna med lite mer lagom kapacitet utvecklats så jag är ändå glad för den. Och det har aldrig varit ett problem att köra hem till släkten i Halland från Lund, bra infrastruktur från typ 2015. Julen 2014 fick vi låna ett trefasuttag på en mack men det var kul att ha gjort det ändå 😅 Nu är det ju snarare för många valmöjligheter men också mycket oftare upptaget vid snabbladdarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 636
Senast: Guldaskig
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 298
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 340
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 731
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp