Vad har ni för upplägg med era 4 åringar?

Askur

Trådstartare
Tänkte kolla med er därute hur ofta era 4 åringar rids och hur länge, krävande osv pass rider ni? Vad har ni för upplägg med dom varje vecka och när och hur länge vilar dom? :)
 
Sv: Vad har ni för upplägg med era 4 åringar?

Jag rider in sex st 4åringar just nu :) dem tränas 5dagar i veckan, 15-20min. :) ibland längre om jag måste ta igenom något & ibland kortare om allt bara flyter på :) Dem ska ridas 8v sen blir det vila ca 2-3mån
 
Sv: Vad har ni för upplägg med era 4 åringar?

Rider du in dom på 8 v eller rids dom igenom 8 veckor efter att dom är inridna så att säga?
 
Sv: Vad har ni för upplägg med era 4 åringar?

Dom rids in under 8v.

Kl.
Min är nu "grundinriden". Han tränas 4-5 dagar/v ibland mindre.
Han ska ridas ett tag till, sen får han nog vila en månad helt. Är svårt med vilan bara då han är hingst.. Hade gärna släppt ut han helt men det går inte nu.
 
Sv: Vad har ni för upplägg med era 4 åringar?

Om man tänker ett års upplägg from nu. Säg att hästen är fullt inriden i April. Vilar 2-3 månader (vilket blir Juli). Hur länge rekommenderar NI att man rider dom efter det (vilan) och när bör dom vila IGEN efter det?

Jag själv har aldrig haft en sådan här ung häst tidigare så jag känner mig lite som en nybörjare faktiskt, haha.
 
Sv: Vad har ni för upplägg med era 4 åringar?

Jag rider tills jag känner att hästen behöver vila! Det märks på dom när det är "för mycket information".
Då brukar jag låta dom vila ett par veckor, sen igång igen.
 
Sv: Vad har ni för upplägg med era 4 åringar?

Mitt sto blir 4 i maj. Har nyss blivit inriden 6 veckor, vilar nu minst 2 månader och sätts sedan igång igen. Hur länge hon skall ridas beror på henne men räknar med att vila henne emellanåt i 2-3 veckors perioder. Blir en spännande fortsättning
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Grazing
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
9 251
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp