Vad har ni på spisen?

Men fy 17 vad cool! Så fin!
En sådan variant tittar jag alltid längtansfullt på när jag ser den på loppis! Jag dricker inte kaffe och kan därmed inte komma på en anledning till att köpa en!

Har en gammal tekanna i porslin som kommer från pappa (med muggar och fat till i samma utseende) och inte ens den använder jag så, jag kommer inte på någon ursäkt :D

Har alltid velat ha en sådan kanna som tjuter, man kokar vatten i en sådan om jag inte minns fel. Men de finns ju aldrig.
 
Har både gjutjärn och teflon här hemma, men den utan tvekan bästa stekpannan är en Onyx hybrid non-stick. Funkar som teflon - inget fastnar, men man kan använda metallverktyg i den och köra den i diskmaskinen. Rätt dyr, men värd varenda krona eftersom den både är enkel och håller.
 
Vi Har :
Liten stekpanna i gjutjärn av okänt märke
Stekpanna i lättgjutjärn från Ronneby, tyvärr har den slagit sig men används varje dag ändå.
Stekpanna i gjutjärn från Ikea , skittung och används bara när vi behöver två stekpannor.
Grillstekpanna i gjutjärn
Gryta i gjutjärn.
Wokpanna i gjutjärn
Pannkakslagg i gjutjärn
Plättlägg i gjutjärn
Två grytor i stål
Tre kastruller i stål

Vanlig spis med glashäll.

Inser att jag har mkt gjutjärn, men jag gillar hållbara grejer och gjutjärn håller en evighet bara de inte slår sig
 
Jag undviker teflon och andra former av non-stickbeläggningar eftersom jag absolut inte vill ha det i närheten av saker jag ska äta så hos mig är det bara gjutjärn, kolstål eller keramik som gäller. Har en halvstor gjutjärnspanna som jag hittade på vinden i sommarstugan och som jag tror var min mormors som är den jag använder mest men ska se om jag kan hitta en större variant någon stans.
 
Har både gjutjärn och teflon här hemma, men den utan tvekan bästa stekpannan är en Onyx hybrid non-stick. Funkar som teflon - inget fastnar, men man kan använda metallverktyg i den och köra den i diskmaskinen. Rätt dyr, men värd varenda krona eftersom den både är enkel och håller.
Och tillägger till din utförliga beskrivning- snygg! Jag googlade, en stekpanna som passar mig eftersom den verkar aldrig kunna ta skada :D
 
Men fy 17 vad cool! Så fin!
En sådan variant tittar jag alltid längtansfullt på när jag ser den på loppis! Jag dricker inte kaffe och kan därmed inte komma på en anledning till att köpa en!

Har en gammal tekanna i porslin som kommer från pappa (med muggar och fat till i samma utseende) och inte ens den använder jag så, jag kommer inte på någon ursäkt :D

Har alltid velat ha en sådan kanna som tjuter, man kokar vatten i en sådan om jag inte minns fel. Men de finns ju aldrig.
Jag använder den mest till att värma te-vatten då jag inte har plats för en vattenkokare. Men emellanåt gör jag kokkaffe. 🙂
 
Vi Har :
Liten stekpanna i gjutjärn av okänt märke
Stekpanna i lättgjutjärn från Ronneby, tyvärr har den slagit sig men används varje dag ändå.
Stekpanna i gjutjärn från Ikea , skittung och används bara när vi behöver två stekpannor.
Grillstekpanna i gjutjärn
Gryta i gjutjärn.
Wokpanna i gjutjärn
Pannkakslagg i gjutjärn
Plättlägg i gjutjärn
Två grytor i stål
Tre kastruller i stål

Vanlig spis med glashäll.

Inser att jag har mkt gjutjärn, men jag gillar hållbara grejer och gjutjärn håller en evighet bara de inte slår sig
Följdfråga är då hur gjutjärn slår sig?
 
Konsums märke var kanske inte så dyrt? Kul ändå att det också hållit, precis som mina!

Stekgryta är det jag faktiskt saknar, det var två sådana jag fick skänka bort, de passar inte spisen. Gjorde sås och grytor i dem, var någon teflonvariant men ändå inte, mycket bättre kvalitet. Så det skulle jag vilja ha en i mindre variant av än den 5 liters jag har. Min gjutjärns rostar så tycker inte om att använda den, men det är alltså inget farligt att de gör det?

Menar du att du upplever att non stick inte fungerar så bra på induktionshäll? Vet du varför?

Någon berättade för mig att induktions är så bra, man kan inte bränna sig på den osv, och jag bara "fuck!"... jag ser illa, det är ett utmärkt sätt att dubbelkolla så plattan är av, att hålla handen över spisen för att känna av värmen från den som är igång!
På den tiden var Konsums märkesvaror av god kvalitet. Det var på den tiden när de var varuhus och sålde allt. Mina föräldrar köpte det mesta där. Från porslin till husgeråd.
 
På den tiden var Konsums märkesvaror av god kvalitet. Det var på den tiden när de var varuhus och sålde allt. Mina föräldrar köpte det mesta där. Från porslin till husgeråd.
Hette de Konsum då eller var det Domus? Minns ett som hette Domus som bytte namn till Konsum. Men det är kanske inte samma?
 
Jag undviker teflon och andra former av non-stickbeläggningar eftersom jag absolut inte vill ha det i närheten av saker jag ska äta så hos mig är det bara gjutjärn, kolstål eller keramik som gäller. Har en halvstor gjutjärnspanna som jag hittade på vinden i sommarstugan och som jag tror var min mormors som är den jag använder mest men ska se om jag kan hitta en större variant någon stans.
Du får kolla på loppis eller loppissidor :D
 
Mycket googlande här :D
Varför rostar de? Jag upplevde samma med min gjutjärnsgryta, jag diskade den och torkade med handduk och satte in i skåpet och nästa gång jag tog ut den var det en rostfläck i botten.
Det är stål. Det är inte lika poröst som gjutjärn. Drar inte åt sig fett på samma sätt.

Om grytan rostar behöver du fetta in dem oftare. Ta lite olja på ett hushållspapper och gnid i hela grytans insida. Vill du vara ännu ordentligare så ställer du den i het ugn en stund när den är infettad.
 
Hette de Konsum då eller var det Domus? Minns ett som hette Domus som bytte namn till Konsum. Men det är kanske inte samma?
Olika storlek på butikerna. Domus var mer som varuhus. De bytte namn frisk under en period.

Ungefär som de olika Ica idag. Ica kvantum är mindre än Ica Maxi. :)
 
Jag har två kockums gjutgärnsstekgrytor för grytor och liknande. De är minst 50 år gamla och håller än. Inköpta på loppis för några 10:or styck när ingen fattade hur bra de var :D
Har någon stekpanna med beläggning från ikea och en tefal/jamie oliver.
Sen har jag lite vanliga grytor från WMF och Iitalla. Har haft induktion i tidigare boende men väntar med byte tills spis resp häll går sönder
 
Jag har en kolstålspanna från de buyer, i övrigt enbart gjutjärn. Vägrar teflon!
I kastruller är det "vanliga" i stål. Har inga grytor.
 
Det är stål. Det är inte lika poröst som :o gjutjärn. Drar inte åt sig fett på samma sätt.

Om grytan rostar behöver du fetta in dem oftare. Ta lite olja på ett hushållspapper och gnid i hela grytans insida. Vill du vara ännu ordentligare så ställer du den i het ugn en stund när den är infettad.
Aha, det har jag nog aldrig gjort, tänkte att det inte behövdes från början.....
 
För stora temperaturändringar för snabbt. Ingen av oss var vana vid gjutjärn när vi skaffade vår första panna och drog på som om det vore en teflonpanna 🙃
Bra att veta! Jag skulle med andra ord kunna orsaka det hur lätt som helst. Hur ska man göra då? Jag sätter stekpannan/grytan på plattan och sätter på högsta temperatur när jag ska steka något, för att sedan sänka därefter, men det är alltså fel för en gjutjärn?
 
Aha, det har jag nog aldrig gjort, tänkte att det inte behövdes från början.....
Aha! det är grundproceduren för en gjutjärnsgrej. Innan första användning ska den oljas in generöst och brännas i het ugn. Torkas ren när den svalnat och upprepa lite då och då om man ser tendens till att den torkar i ytan och vill rosta.

Så fick jag lära mig i alla fall :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp