Vad har ni på spisen?

Jag har två kockums gjutgärnsstekgrytor för grytor och liknande. De är minst 50 år gamla och håller än. Inköpta på loppis för några 10:or styck när ingen fattade hur bra de var :D
Har någon stekpanna med beläggning från ikea och en tefal/jamie oliver.
Sen har jag lite vanliga grytor från WMF och Iitalla. Har haft induktion i tidigare boende men väntar med byte tills spis resp häll går sönder
Är Jamie Olivers bra? Har tittat på en sådan vid flera tillfällen, men värd pengarna jämfört med andra?
 
Bra att veta! Jag skulle med andra ord kunna orsaka det hur lätt som helst. Hur ska man göra då? Jag sätter stekpannan/grytan på plattan och sätter på högsta temperatur när jag ska steka något, för att sedan sänka därefter, men det är alltså fel för en gjutjärn?
Du sätter grytan på kall platta och sätter på värmen. När smöret slutar fräsa slänger du i det som ska stekas. Så jag ser inte problemet?

Däremot ska du inte skölja het gryta under kallvattenkranen.
 
Jag har en kolstålspanna från de buyer, i övrigt enbart gjutjärn. Vägrar teflon!
I kastruller är det "vanliga" i stål. Har inga grytor.
Varför vägrar du teflon? Det är ju praktiskt och lättanvänt. Tex som för @Trott som skadat handleden, eller när man ska steka pannkakor, de fastnar inte så lätt osv. Har det att göra med miljöpåverkan eller att det fäller ut ämnen i maten?
 
Aha! det är grundproceduren för en gjutjärnsgrej. Innan första användning ska den oljas in generöst och brännas i het ugn. Torkas ren när den svalnat och upprepa lite då och då om man ser tendens till att den torkar i ytan och vill rosta.

Så fick jag lära mig i alla fall :)
Och jag som trodde att den var redo att användas. Fanns ingen vidare bruksanvisning när jag köpte den. Jo, på pytteyttelitet text, kort, stod något, kanske var det. Men då vet jag vad jag ska göra!
 
Du sätter grytan på kall platta och sätter på värmen. När smöret slutar fräsa slänger du i det som ska stekas. Så jag ser inte problemet?

Däremot ska du inte skölja het gryta under kallvattenkranen.
Men det ska man ju inte med någon alls har jag fått lära mig?
 
Mycket googlande här :D
Varför rostar de? Jag upplevde samma med min gjutjärnsgryta, jag diskade den och torkade med handduk och satte in i skåpet och nästa gång jag tog ut den var det en rostfläck i botten.
Hur diskar du den? :)
Den behöver ha sin grundfettning kvar så man ska inte diska med diskmedel, om man inte fettar in den efteråt.

Jag brukar vrida igång värmen på plattan med pannan ståendes på, sen ta fram det som ska stekas medan pannan värms upp och sen vrida upp till värmen jag vill ha och köra igång.
 
Varför vägrar du teflon? Det är ju praktiskt och lättanvänt. Tex som för @Trott som skadat handleden, eller när man ska steka pannkakor, de fastnar inte så lätt osv. Har det att göra med miljöpåverkan eller att det fäller ut ämnen i maten?
Både och. Sen har jag aldrig sett en teflonpanna som "åldras väl". De pannor vi har i gjutjärn kommer nog hålla resten av livet om vi har tur. Upplever inte att något bränner fast, de är lätta att diska osv. De är absolut tunga, men de lyfts bara upp på spisen och sen till diskhon och tillbaka till lådan, inte speciellt mycket lyftande.
 
Jag har en le Crueset-gryta som jag använder mycket, allt "grytigt" åker ner i den. Sen har jag två scanpan-stekpannor som slår allt annat jag har provat. Jag har för dåligt tålamod för att lyckas med gjutjärn :p

Kastrullmässigt har jag lägre krav, Ikeas lite rejälare varianter fungerar fint.
 
Vilket föredrar du att använda? Och kan man diska gjutjärn i diskmaskin eller låter du bara bli för att det gör det jobbigare med inoljning eller något sådant?

Om man kan diska gjutjärn i diskmaskin vet jag inte, har inte funderatöver saken alls faktiskt! Men det borde ju torka ur pannan väldigt, så inget jag skulle ge mig på. Jag använder gjutjärn jämt när jag ska steka. Jag har haft både teflon och stålpanna tidigare, men inget slår en rejäl gjutjärnspanna ändå. :)

Jag tycker inte inoljningen är speciellt jobbig, det blir en del i diskning bara.

Inser att jag har en pannkakslagg i gjutjärn också som jag älskar!
 
Varför vägrar du teflon? Det är ju praktiskt och lättanvänt. Tex som för @Trott som skadat handleden, eller när man ska steka pannkakor, de fastnar inte så lätt osv. Har det att göra med miljöpåverkan eller att det fäller ut ämnen i maten?
Teflon är vell inte helt nyttigt helt enkelt.

Vi har diverse olika gjutjärns varianter. Fyra stekpannor tre grytor. Utöver det har vi rostfria kastruller mellan 1 liter - 15 liters.
 
Vet du varför allt bränns vid i gjutjärn? Handhavandefel? Eller induktionshällsfel?

Tycker att en ny teflonpanna är bra, men sällan så bra som när den används första gången....

Är Ikea 365+ serie någon slags budget variant av varor på Ikea? Ingen van Ikeahandlare faktiskt, det ligger för långt bort för att jag ska vara en trogen kund! :D
Kan vara en kombination 😂 jag tycker det är svårt att reglera värmen, spisen är ju snabb som sjutton att bli varm, stekpannan tar lite längre tid = jag hinner inte sänka till bra temperatur i rätt tid så allt blir bränt.
 
Men fy 17 vad cool! Så fin!
En sådan variant tittar jag alltid längtansfullt på när jag ser den på loppis! Jag dricker inte kaffe och kan därmed inte komma på en anledning till att köpa en!

Har en gammal tekanna i porslin som kommer från pappa (med muggar och fat till i samma utseende) och inte ens den använder jag så, jag kommer inte på någon ursäkt :D

Har alltid velat ha en sådan kanna som tjuter, man kokar vatten i en sådan om jag inte minns fel. Men de finns ju aldrig.
VisselJohanna :love: Jag har min farmors
 
Är Jamie Olivers bra? Har tittat på en sådan vid flera tillfällen, men värd pengarna jämfört med andra?
Just den har jag inte använt så mycket än. Köpte den till stugan när det var bra erbjudande på Clas Ohlson så jag betalade inte så mycket för den. Den funkar iaf att steka ägg i 😂
 
Jag är relativt minimalistisk vad gäller kokkärl. Enmanshushåll och det är ytterst sällsynt att jag lagar mat åt fler än två eller tre personer. Å andra sidan så är jag hyffsat flitig och tidvis ganska ambitiös i den egna matlagningen.

Har två billiga kastruller i rostfritt från ÖoB (av alla ställen), en stor och en liten. Lite av ett nödköp då jag inte insåg grejen med induktionshäll förrän jag stod med tre obrukbara kastruller och en kurrande mage. Lyckligtvis så har billig-kastrullerna fungerat bättre än förväntat och jag räknar kallt med att de ska hålla i ett antal år till. Utöver kastrullerna har jag också en stor gryta från IKEA som jag tror har en teflonyta men jag är inte hundra. Kommer användas till den är utsliten men därefter bytas ut mot något i gjutjärn eller liknande.

Av stekpannor är det en stor stekpanna av lättviktsgjutjärn från Ronneby Bruk som används absolut mest. Har även en pytteliten De Buyer-stekpanna i kolstål som egentligen är exemplarisk när det ska stekas ett ägg eller andra mindre saker, av någon anledning är det sällan jag kommer ihåg att använda den. I lådan ligger också en gammal teflonpanna som borde slängas men som inte hittat ut till sopsorteringen ännu.
 
Hur diskar du den? :)
Den behöver ha sin grundfettning kvar så man ska inte diska med diskmedel, om man inte fettar in den efteråt.

Jag brukar vrida igång värmen på plattan med pannan ståendes på, sen ta fram det som ska stekas medan pannan värms upp och sen vrida upp till värmen jag vill ha och köra igång.
Med varmt vatten och diskmedel :o Så jag antar att jag med andra ord har en del att lära mig angående skötsel av den så funkar den kanske bättre för mig. Den är bara för stor för en person med 15 % stor magsäck bara så jag tänker jag ska leta upp fler varianter av gjutjärnsgrytor. :)
 
Bra att veta! Jag skulle med andra ord kunna orsaka det hur lätt som helst. Hur ska man göra då? Jag sätter stekpannan/grytan på plattan och sätter på högsta temperatur när jag ska steka något, för att sedan sänka därefter, men det är alltså fel för en gjutjärn?

Nyfiken fråga: Varför drar du upp på högsta för att sen sänka?
 
Jag har en le Crueset-gryta som jag använder mycket, allt "grytigt" åker ner i den. Sen har jag två scanpan-stekpannor som slår allt annat jag har provat. Jag har för dåligt tålamod för att lyckas med gjutjärn :p

Kastrullmässigt har jag lägre krav, Ikeas lite rejälare varianter fungerar fint.
Ja, tålamodet... har funderat på det här också, men stör mig så på stekpannor som inte håller så länge så är ju ändå frestad att fresta på mitt tålamod lite! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp