Vad har ni pÄ spisen?

Kan vara en kombination 😂 jag tycker det Ă€r svĂ„rt att reglera vĂ€rmen, spisen Ă€r ju snabb som sjutton att bli varm, stekpannan tar lite lĂ€ngre tid = jag hinner inte sĂ€nka till bra temperatur i rĂ€tt tid sĂ„ allt blir brĂ€nt.
Ah, kan vara det. KÀnner igen det frÄn början med den hÀr spisen. Hade en gammal spis med plattor som fungerade dÄligt sÄ nÀr jag fick denna sÄ brÀnde jag all mat i början... SvÄrt att vÀnja mig vid nÄgot som faktiskt fungerar helt enkelt.
 
Jag Ă€r relativt minimalistisk vad gĂ€ller kokkĂ€rl. EnmanshushĂ„ll och det Ă€r ytterst sĂ€llsynt att jag lagar mat Ă„t fler Ă€n tvĂ„ eller tre personer. Å andra sidan sĂ„ Ă€r jag hyffsat flitig och tidvis ganska ambitiös i den egna matlagningen.

Har tvĂ„ billiga kastruller i rostfritt frĂ„n ÖoB (av alla stĂ€llen), en stor och en liten. Lite av ett nödköp dĂ„ jag inte insĂ„g grejen med induktionshĂ€ll förrĂ€n jag stod med tre obrukbara kastruller och en kurrande mage. Lyckligtvis sĂ„ har billig-kastrullerna fungerat bĂ€ttre Ă€n förvĂ€ntat och jag rĂ€knar kallt med att de ska hĂ„lla i ett antal Ă„r till. Utöver kastrullerna har jag ocksĂ„ en stor gryta frĂ„n IKEA som jag tror har en teflonyta men jag Ă€r inte hundra. Kommer anvĂ€ndas till den Ă€r utsliten men dĂ€refter bytas ut mot nĂ„got i gjutjĂ€rn eller liknande.

Av stekpannor Àr det en stor stekpanna av lÀttviktsgjutjÀrn frÄn Ronneby Bruk som anvÀnds absolut mest. Har Àven en pytteliten De Buyer-stekpanna i kolstÄl som egentligen Àr exemplarisk nÀr det ska stekas ett Àgg eller andra mindre saker, av nÄgon anledning Àr det sÀllan jag kommer ihÄg att anvÀnda den. I lÄdan ligger ocksÄ en gammal teflonpanna som borde slÀngas men som inte hittat ut till sopsorteringen Ànnu.
Jag har köpt en del saker pĂ„ ÖoB och mycket har hĂ„llbarhet över förvĂ€ntan. Samma pĂ„ Lidl, just Lidl fĂ„r onödigt mycket kritik för att sĂ€lja skitsaker, men köksprylar tycker jag faktiskt hĂ„ller. Grytorna jag köpte Ă€r alldeles utmĂ€rkta tycker jag tex.

Det var just pga ditt exempel som jag en dag kom pÄ att jag skulle kolla mina grytor och stekpannor, vilka fungerar till induktion och vilka inte :D TÀnkte det vore sÄ onödigt att stÄ strandad med obrukbara prylar :D
 
Jag har bÄde farmors och mormors gjutjÀrn kom pÄ har tvÄ pannkakslaggar och en plÀttlagg frÄn farmor.
Varför har man en speciell pannkakslagg? Köpte en i teflon, men skÀnkte den pÄ loppis efter en anvÀndning. Det var som att smeten rann ut Ät sidorna sÄ att pannkakan var tunnast i mitten. Helt ny. Brukar anvÀnda vanlig stekpanna till pannkakor. PlÀttjÀrn till plÀttar, men det fick gÄ till loppis nu nÀr det inte fungerar pÄ induktionshÀll, men inte sÄ ofta vi Àter det.
 
Nyfiken frÄga: Varför drar du upp pÄ högsta för att sen sÀnka?
För att det ska bli varmt? Det kommer nog frÄn tiden med plattspis med lÄÄÄÄngsamma och seeeega plattor, tog en jÀkla tid att fÄ varm överhuvudtaget. Matlagning tog tid. Gillar överlag stekyta pÄ kött ocksÄ och utan att ha plattan pÄ högsta dÄ sÄ var det omöjligt. Avskydde nÀr sonen lagade mat och kom med bleka köttstycken, grÀsligt oaptitligt.
 
Varför har man en speciell pannkakslagg? Köpte en i teflon, men skÀnkte den pÄ loppis efter en anvÀndning. Det var som att smeten rann ut Ät sidorna sÄ att pannkakan var tunnast i mitten. Helt ny. Brukar anvÀnda vanlig stekpanna till pannkakor. PlÀttjÀrn till plÀttar, men det fick gÄ till loppis nu nÀr det inte fungerar pÄ induktionshÀll, men inte sÄ ofta vi Àter det.
Det Àr lÀgre kanter. Jag antar att det Àr lÀttare att vÀnda dem. Ibland anvÀnder jag pannkakslaggarna och stekpannor samtidigt nÀr jag steker.
 
För att det ska bli varmt? Det kommer nog frÄn tiden med plattspis med lÄÄÄÄngsamma och seeeega plattor, tog en jÀkla tid att fÄ varm överhuvudtaget. Matlagning tog tid. Gillar överlag stekyta pÄ kött ocksÄ och utan att ha plattan pÄ högsta dÄ sÄ var det omöjligt. Avskydde nÀr sonen lagade mat och kom med bleka köttstycken, grÀsligt oaptitligt.

Ah, sÄ du steker maten pÄ högsta och sÀnker sedan? That makes sense. Jag tolkade det som att du drog pÄ, sÀnkte vÀrmen och sen hade i maten - vilket kÀndes mindre logiskt i mitt huvud ;)

Stekyta Àr ett mÄste! Min induktionshÀll blir dock sÄ idiotvarm att jag knappt vÄgar anvÀnda högsta instÀllningen :p
 
Med varmt vatten och diskmedel :o SÄ jag antar att jag med andra ord har en del att lÀra mig angÄende skötsel av den sÄ funkar den kanske bÀttre för mig. Den Àr bara för stor för en person med 15 % stor magsÀck bara sÄ jag tÀnker jag ska leta upp fler varianter av gjutjÀrnsgrytor. :)
Det finns smĂ„ gjutjĂ€rnspannor, jag har en liten som det precis fĂ„r plats med grillkorv i 😀
Jag svor en del innan jag lÀrde mig hur gjutjÀrn fungerar, men nÀr man lÀrt sig och fÄtt in rutinen fungerar de hur bra som helst :)
 
Sökte pÄ nÀtet. För att enkelt peta in stekspade eller för att enkelt vÀnda de i luften. Inte onödig pryl de anvÀnds ofta. Faktiskt Àven till annat Àn pannkakor.
Har de ingen vettigare orsak till anvÀndning Àn sÄ, sÄ tycker jag att den Àr onödig. Det Àr inga svÄrigheter att steka i stekpanna, vÀnda i en stekpanna eller flippa i stekpanna. ;)
 
Det finns smĂ„ gjutjĂ€rnspannor, jag har en liten som det precis fĂ„r plats med grillkorv i 😀
Jag svor en del innan jag lÀrde mig hur gjutjÀrn fungerar, men nÀr man lÀrt sig och fÄtt in rutinen fungerar de hur bra som helst :)
Ska absolut testa pÄ fler!
 
Ah, sÄ du steker maten pÄ högsta och sÀnker sedan? That makes sense. Jag tolkade det som att du drog pÄ, sÀnkte vÀrmen och sen hade i maten - vilket kÀndes mindre logiskt i mitt huvud ;)

Stekyta Àr ett mÄste! Min induktionshÀll blir dock sÄ idiotvarm att jag knappt vÄgar anvÀnda högsta instÀllningen :p
Ja precis sÄ, sÀtter stekpannan pÄ plattan och har slÄr igÄng vÀrmen, i med smör/olja och nÀr det smÀlt sÄ i med det jag ska stek- pÄ högsta och sÀnker strax efter.

induktionshÀllar blir kanske varma mycket och fort i jÀmförelse med glashÀllar och plattor?
 
@Enya Har haft flera Jamie Oliver/Tefal och de har absolut varit bra att steka i men inte hÄllit sÄ himla lÀnge dÄ teflonet börjar slÀppa. SlÀngde den sista för drygt ett Är sedan och gick över helt till stÄl/kolstÄl/gjutjÀrn.
 
Har de ingen vettigare orsak till anvÀndning Àn sÄ, sÄ tycker jag att den Àr onödig. Det Àr inga svÄrigheter att steka i stekpanna, vÀnda i en stekpanna eller flippa i stekpanna. ;)
Ok. Jag har alltid anvÀnt pannkakslagg och jag började steka nÀr jag var -10... SÄ inget onödigt hÀr inte...
 
@Enya Har haft flera Jamie Oliver/Tefal och de har absolut varit bra att steka i men inte hÄllit sÄ himla lÀnge dÄ teflonet börjar slÀppa. SlÀngde den sista för drygt ett Är sedan och gick över helt till stÄl/kolstÄl/gjutjÀrn.
Som jag tÀnkte med andra ord, synd!
 
Ok. Jag har alltid anvÀnt pannkakslagg och jag började steka nÀr jag var -10... SÄ inget onödigt hÀr inte...
Tur man fÄr ha olika Äsikter :D Jag började vÀl steka pannkakor vid samma Älder och har alltid anvÀnt stekjÀrnet :)
 
Ja precis sÄ, sÀtter stekpannan pÄ plattan och har slÄr igÄng vÀrmen, i med smör/olja och nÀr det smÀlt sÄ i med det jag ska stek- pÄ högsta och sÀnker strax efter.

induktionshÀllar blir kanske varma mycket och fort i jÀmförelse med glashÀllar och plattor?

Ja det Àr min upplevelse. Jag gissar att det har att göra med att en induktionshÀll alstrar vÀrmen i kokkÀrlet, inte i plattan. Du styr vÀrmen i kÀrlet istÀllet för vÀrmen pÄ plattan, vilket gör det hela mer direkt och mer exakt. Det som kan bli lite av en omstÀllning Àr om man ofta utnyttjar restvÀrmen frÄn en avstÀngd spishÀll. Jag upplever att jag anvÀnder vÀrmesteg 1 i högre ustrÀckning pÄ induktionshÀllen, dÀr jag med tidigare spishÀllar istÀllet förlitade mig pÄ restvÀrmen i plattan.
 
Ah, sÄ du steker maten pÄ högsta och sÀnker sedan? That makes sense. Jag tolkade det som att du drog pÄ, sÀnkte vÀrmen och sen hade i maten - vilket kÀndes mindre logiskt i mitt huvud ;)

Stekyta Àr ett mÄste! Min induktionshÀll blir dock sÄ idiotvarm att jag knappt vÄgar anvÀnda högsta instÀllningen :p
Min har 9 nivĂ„er, jag anvĂ€nder aldrig 9 utan startar pĂ„ 8 för att fĂ„ det varmt sĂ„ smöret smĂ€lter sen sĂ€nker jag till 5-7 beroende pĂ„ vad jag lagar 😂 det blir verkligen idiotvarmt pĂ„ max!
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spĂ€dbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp