Vad/hur lämnas vid utflytt ur bostad? (utbruten ur Tvärdött på bostadsmarknaden?)

Bukefalos 30 år!

SiZo

Trådstartare
Jag hade hört av till köparen och sagt att den kommer ut på försäljning med budgivning. Hade aldrig orkat med det där.
Känner mig och sambon va världens enklaste köpare och ha qtt göra med. Vann budgivningen och köpte direkt. Kan ju säga det va en del fel vi har upptäckt I eftehand. Som att säljarena hade fixat elen själva vilket är skit olagligt. Tur man har en sambo bror som är elektriker och kunna fixa åt oss.. flyttstäddnignem va också fruktansvärt. Men då skrev vi faktiskt till mäklaren och klagade. Dom hade inte ens gjort rent kakel eller ugn. O fanns damm kvar i fönster etc
På tal om dålig flyttstädning...
1000010491.webp

Det är inte spindelnät man ser. Det är bara så otroligt dammigt.

Apropå flyttstädning. När vi köpte första huset lämnade säljaren kvar en massa skäggrester på spegel och handfat, knäckebröd och smulor i skåpen, samt allmänt ickestädat.
I min förra lägenhet låg porrfilmer (dvd) i garderoben. Det var hyresgästens mamma som städat ur för att han råkat ut för en mc-olycka. Mamma ville tydligen inte att han skulle ha kvar porrfilmerna 😅 allt annat hade hon tagit med.

Och hur snål kan man vara? I min nuvarande lägenhet hade förra ägaren inte ens lämnat toapappret. Duschstången hade han också tagit med sig.

Och hur snål kan man vara? I min nuvarande lägenhet hade förra ägaren inte ens lämnat toapappret. Duschstången hade han också tagit med sig.
Det är lite lag på att man lämnar minst en halv toarulle tycker jag.

När vi sålde en.lägenhet för ganska många år sedan nu så hade vi fyra som bjöd och ingen som köpt i slutändan. Vi fick börja om en vända till med visningar. Då kom en av de som bjöd i förra omgången med ett skambud. Henne uteslöt vi omgående från att ens få vara med i den andra säljomgången.

Hon hörde av sig två gånger till mäklaren och höjde sitt bud i andra omgången men det spelade ingen roll för oss vi surnade till rejält och sa nej till henne som köpare på grund av beteendet.

Tycker iallafall det borde finnas en avgift att betala till säljarna om köparen drar sig ur efter de fått ja till att köpa och sedan inte fullföljer kontraktsskrivning. Det gav iallafall oss en del extra kostnader och besvär att dra igång en andra omgång .Blev senare flytt och månadsavgifter för två lägenheter samtidigt på grund av det.
Jag förstår det från båda håll. Det är inte en lätt situation för någon. Framförallt om det då är en sån mäklare som är jättepå och stressar fram en stenhård budgivning redan dagen efter. Då hinner man inte kolla upp saker och ting.

Nu vet jag inte hur det var med er mäklare såklart.

Jag tror inte att det går att göra alla nöjda i det här. Man får nog ha lite överseende med varandra i den här frågan. Det står mycket på spel för båda parter.

Ska man lämna toapapper? Har aldrig hört och aldrig varit med om vare sig när jag flyttat in eller ut.

Duschstång har jag varit med om båda, fanns det när jag flyttade in har jag lämnat den men har jag köpt den hade jag tagit med.

Själv har jag blivit mest tacksam över om det funnits kvar någon taklampa.

I min hyresrätt skulle jag vara tvungen att ta ner duschstången innan utflytt, så jag ser det inte som jättemärkligt att man gör det i en bostadsrätt heller. (Om den inte är monterad med mycket åverkan på väggen, då tycker jag det är lite fult att göra så. Samma sak med gardinstänger.) Duschstången jag har nu är specialbeställd för att jag vill ha en som bara sitter fast i vissa hörn, är inte jättesugen på att beställa en ny likadan om den skulle passa i nästa boende också så den följer med i så fall.

Brukar lämna en rulle toapapper och ljuskällorna kvar om det är fast monterade lampor som ingår i bostaden (i min lägenhet är det bara i köket och badrummet det finns fast monterade lampor). Mina egna taklampor är i prisklassen 2000:- och uppåt och/eller antika, det är inget jag lämnar bara för att en inflyttande ska ha belysning under tiden de flyttar in.

Eller vänta nu, menar du duschstången=den man sätter fast duschhandtaget på när man duschar? Det låter onekligen lite märkligt att skruva loss i så fall. :rofl:

I min hyresrätt skulle jag vara tvungen att ta ner duschstången innan utflytt, så jag ser det inte som jättemärkligt att man gör det i en bostadsrätt heller. (Om den inte är monterad med mycket åverkan på väggen, då tycker jag det är lite fult att göra så. Samma sak med gardinstänger.) Duschstången jag har nu är specialbeställd för att jag vill ha en som bara sitter fast i vissa hörn, är inte jättesugen på att beställa en ny likadan om den skulle passa i nästa boende också så den följer med i så fall.

Brukar lämna en rulle toapapper och ljuskällorna kvar om det är fast monterade lampor som ingår i bostaden (i min lägenhet är det bara i köket och badrummet det finns fast monterade lampor). Mina egna taklampor är i prisklassen 2000:- och uppåt och/eller antika, det är inget jag lämnar bara för att en inflyttande ska ha belysning under tiden de flyttar in.
Allt som är skruvat ska ju lämnas kvar.

Gardinstånger får man inte ta med sig utan de som är på visningen ska vara kvar.

Edit, gäller alltså för bostadsrätter. Hyresrätt har jag aldrig bott i så där vet jag inte vad som gäller

Gardinstånger får man inte ta med sig utan de som är på visningen ska vara kvar.

Edit, gäller alltså för bostadsrätter. Hyresrätt har jag aldrig bott i så där vet jag inte vad som gäller
Gardinstångerna ska man ta med, de är inte fastskruvade. Däremot hållarna till dem.... Men min erfarenhet är att folk brukar ta med sig det med.

Hyresrätter är mer att sånt som tillhörde fastigheten ska vara kvar. Däremot är det ofta smidigare att lämna fungerande saker även om man bytt ut dem, annars måste man återställa och reparera till hur det var innan. Det är inte okej att ta med sig egenköpta grejer och lämna tydliga spår och skador (skruvhål, blekta tapeter, osv). Hyresvärdar brukar besiktiga och bedöma.

Fast om det skulle vara så behöver du lämna kvar varenda hylla, dom är ju skruvade? Känns inte rimligt.
Om de bara är säkrade för att inte ramla får man ta med dem. Är de väggmonterade ska de vara kvar.

Sen är det ju allra enklast om man pratar med varandra… men ska man läsa vad som står är det ovanstående som gäller

Du menar att jag skulle ha varit tvungen att lämna kvar tvn, lampan som gått i arv tre generationer, fiolens hängare och katternas klösträd om det här hade varit en bostadsrätt? :confused::rofl: Men inte duschdraperistången och gardingstängerna, för de är inte skruvade...?

I en hyresrätt gäller att man lämnar det som hyresvärden försett lägenheten med (brukar vara hatthylla, någon taklampa som är fast monterad, i vissa fall gardinstänger men långtifrån alltid) och allt annat ska tas med om inte nästa hyresgäst gått med på att ta över det. Allt som lämnas kvar som inte tillhör hyresvärdens utrustning av lägenheten räknas som otillräcklig städning/återställning.

I en bostadsrätt är det rimligtvis en överenskommelse mellan parterna som avgör, utöver det som tillhör föreningen. Jag hade aldrig gått med på att inkludera min privata inredning, som jag tagit med dit, i en försäljning. Normalt sett ingår det som är "inbyggt" men exakt vad det är som räknas som fast egendom är inte definierat alltid. Var exakt går tex gränsen mellan en garderob (som normalt sett tillhör bostaden) och ett fristående klädskåp?

Om de bara är säkrade för att inte ramla får man ta med dem. Är de väggmonterade ska de vara kvar.

Sen är det ju allra enklast om man pratar med varandra… men ska man läsa vad som står är det ovanstående som gäller

Eh, nej...

Badrumsskåp och fönsterbänkar är det enda fastskruvade som brukar lämnas kvar i bostadsrätt.

Och så kan man komma överens om att ej inbyggda garderober ska följa med, eller annat möblemang.

Det finns absolut ingen regel om att "allt fastskruvat följer med".

Eh, nej...

Badrumsskåp och fönsterbänkar är det enda fastskruvade som brukar lämnas kvar i bostadsrätt.

Och så kan man komma överens om att ej inbyggda garderober ska följa med, eller annat möblemang.

Det finns absolut ingen regel om att "allt fastskruvat följer med".
Även hatthylla räknas som fast inredning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka