Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var just väggmonterade hyllor som gjorde att jag kollade upp det.Va? Så jag som hade 10 väggmonterade hyllor som var mina gjorde fel som tog med dem?
Och t ex fast monterad badrumsbelysning väl?Även hatthylla räknas som fast inredning
Nej det stämmer inte, fast installation ska vara kvar (tex platsbygge) men ”vanliga” hyllor som typ string ingår inte utan är lös egendom om man inte avtalar annat. Hatthylla är ofta ett undantag av någon anledning men tror det mest är praxis och inte reglerat egentligen.Det var just väggmonterade hyllor som gjorde att jag kollade upp det.
De skulle vara kvar, men som tur var ville köparen inte ha dem så jag fick ta med dem.
Det var just väggmonterade hyllor som gjorde att jag kollade upp det.
De skulle vara kvar, men som tur var ville köparen inte ha dem så jag fick ta med dem.
Det var svaret jag fick. Både av aktuell märklare och någon annan jag pratade med, typ mäklarringen?Nej det stämmer inte, fast installation ska vara kvar (tex platsbygge) men ”vanliga” hyllor som typ string ingår inte utan är lös egendom om man inte avtalar annat. Hatthylla är ofta ett undantag av någon anledning men tror det mest är praxis och inte reglerat egentligen.
Nej det stämmer inte, fast installation ska vara kvar (tex platsbygge) men ”vanliga” hyllor som typ string ingår inte utan är lös egendom om man inte avtalar annat. Hatthylla är ofta ett undantag av någon anledning men tror det mest är praxis och inte reglerat egentligen.
Fick inte med hela texten, men enligt jordabalken är hatthylla fastegendomByggnadstillbehör är föremål som av fastighetsägaren har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Avsikten med anbringandet ska vara att föremålet ska förbli permanent på fastigheten.
Exempel byggnadstillbehör
Garderober (inkl inredningsdetaljer), duschkabin, kylskåp, toalett och badrumsinredning, persienner, frys, stege, tjuvlarm, spisfläkt, mangel, brandlarm, gnistgaller, badkar, fönsterluckor, hatthylla, badrumsskåp, radiatorer, braskamin
Källa: https://www.maklarsamfundet.se/fast-och-los-egendom
Fick inte med hela texten, men enligt jordabalken är hatthylla fastegendom
Fast och lös egendom
I Jordabalken regleras vad som är fast egendom och vad som är tillbehör till fastighet och byggnad och därmed ingår i den fasta egendomen. Allt som inte omfattas av dessa regler är att betrakta som lös egendom.
Fastighetstillbehör är föremål som av fastighetsägaren har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Avsikten med anbringandet ska vara att föremålet ska förbli permanent på fastigheten.
Exempel fastighetstillbehör
Byggnad (även lekstuga, friggebod, växthus, uthus) ledning för gas, el, vatten och avlopp, stängsel, oljetank, flaggstång med lina, bojstenar, boj, buskar och träd, solur, brevlåda, soptunna, sandlåda, grindar, torkvinda, flytbrygga
Byggnadstillbehör är föremål som av fastighetsägaren har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Avsikten med anbringandet ska vara att föremålet ska förbli permanent på fastigheten.
Var exakt går tex gränsen mellan en garderob (som normalt sett tillhör bostaden) och ett fristående klädskåp?
Jag bor i hr och har inte heller hatthylla, har aldrig funnits heller.Jag tycker dock att hatthylla och hallinredning dessa dagar inte kvalificerar som fastighetstillbehör.
Det är ju inredning, som kan bytas ut efter tycke och smak rätt så ofta. En billig liten möbel liksom.
Personligen så har jag inte ens en hatthylla i min nya lägenhet, och kommer inte att skruva upp en heller. Blir bara plottrigt.
Det var svaret jag fick. Både av aktuell märklare och någon annan jag pratade med, typ mäklarringen?
Sen kan ju saker ändrats eller blivit bättre reglerat. Det är ett gäng år sedan.
Jag blev sjukt förvånad när jag kollade upp det!
Oavsett om det är en garderob eller ett klädskåp; om det finns med på planritningen och i beskrivningen av lägenheten så ska den lämnas kvar. (Om den är skruvad i väggen eller inte är irrelevant.)
Hur hade ni resonerat kring träpersienner, dvs persienner som är mer dekorativa än ”bara persienner”?
Hur hade ni resonerat kring träpersienner, dvs persienner som är mer dekorativa än ”bara persienner”?
Ja, har man ritat in/tagit med något i beskrivningen så är det ju något man använt för att sälja in bostaden och väldigt orimligt om man sen tar bort. Men om man går på visning hemma hos mig och det står ett fristående klädskåp i ena sovrummet, varför vore det rimligare att anta att det ska stå kvar när varken skrivbordet eller byrån kommer göra det?
Jag hade för att slippa all form av tjafs skrivit en lista på vad som är vad om det är saker som kan bedömas olika, men hade själv absolut räknat med att allt som är "ditställt/dithängt" också kommer flyttas bort om det inte finns med på ritningen.
Apropå detta. Vi har en klausul i huset vi köpt att hatthyllan ska följa med säljaren. Den såg vintage ut, så fattar att den kanske betyder mer för oss än för domÄven hatthylla räknas som fast inredning
Nej, jag menar stången som duschdraperiet hänger på. Fästena sitter kvar på väggen.Eller vänta nu, menar du duschstången=den man sätter fast duschhandtaget på när man duschar? Det låter onekligen lite märkligt att skruva loss i så fall.![]()
Nej, jag menar stången som duschdraperiet hänger på. Fästena sitter kvar på väggen.