Vad/hur lämnas vid utflytt ur bostad? (utbruten ur Tvärdött på bostadsmarknaden?)

Bukefalos 30 år!

Förra ägaren lämnade fel fjärrkontroll till tv-n. Jag höll på länge för att få igång tv-n och det gick bara inte. Letade som en tok efter supportnummer till Telia. De döljer det väl. Efter ett långt samtal där allt provades sa supporten "hur ser din fjärrkontroll ut?". Tja, det var en gammal fjärrkontroll som inte längre fungerar. Ja, tack för det liksom. Och då fick jag jaga styrelsen för det var enbart styrelsen som kunde ge mig rätt fjärrkontroll.

Jag hade en lägenhet i ett studentområde där det fanns allt ifrån kalsonger bakom elementet i barummet, 10 schampoflaskor under badkaret, lite tavlor, och en matta samt ett avslag på en asylansökan i garderoben. Antar att han som bodde där av uppenbara skäl inte prioriterade flyttstädningen. Bostadsbolaget kunde skicka någon som städade "inom två veckor" om jag inte ville göra det själv men något hyresavdrag kunde jag inte få :meh:

En vän hade ett kvarlämnat bautastort serverskåp i hallen. Gick att sälja för rätt bra med pengar men en sådan grej känns absolut som man bör kolla med den som tar över om de vill ha det.

Jag hade en lägenhet i ett studentområde där det fanns allt ifrån kalsonger bakom elementet i barummet, 10 schampoflaskor under badkaret, lite tavlor, och en matta samt ett avslag på en asylansökan i garderoben. Antar att han som bodde där av uppenbara skäl inte prioriterade flyttstädningen. Bostadsbolaget kunde skicka någon som städade "inom två veckor" om jag inte ville göra det själv men något hyresavdrag kunde jag inte få :meh:

En vän hade ett kvarlämnat bautastort serverskåp i hallen. Gick att sälja för rätt bra med pengar men en sådan grej känns absolut som man bör kolla med den som tar över om de vill ha det.
Ja verkligen 😅. Nästan alla gånge jag köpt/sålt har något lämnats kvar efter överenskommelse. En gång stod ett fult balkongbord kvar som vi inte pratat om, men det var rätt skönt att de lämnade det utöver det vi pratat om, mitt i sommaren och behövde köpa nästan allt nytt så kunde iaf nyttja balkongen utan att behöva köpa dyrt bord.

Min stuga var vi överens om att inte skulle städas, "för den var redan så bra städad". Nja. Tog över den i påskas, jag tror att jag blev klar idag 😅 jag trodde micron och ugnen var bortom räddning men efter ett antal försök och ett gäng trick så vill jag påstå att det är dugligt. Vi ska inte tala om köksfläkten 🤮då var ändå köket från 2019... Förstår inte hur man kan vara så smutsig? Sem förstår jag att dom inte ville tvätta fönstren, då dom målat igen inte mindre än fem stycken, dom hade blivit lite trixiga att tvätta mellan rutorna. 🤷🏻

Nej jag håller helt med dig! Om klädskåpet vore inritat på ritningen och det i beskrivningen stod "sovrum med klädskåp" så hade det ingått, annars inte.

(När vi köpte vår förra lägenhet fanns det en hel, visserligen fristående, garderobsvägg i ena sovrummet. Garderobsväggen var med på planriktningen och i prospektet stod typ "sovrum med gott om garderober". Vid inflytt hade säljarna tagit med sig garderoberna :meh: Då stod vi på oss och "bråkade" om dem. Dels handlar ju en hel garderobsvägg med garderobsindredning om en hel del pengar, och dels var det inte det enda som de inte skötte särskilt snyggt i samband med överlåtelsen...)

Hur hanterar man som köpare det rent praktiskt, går man genom mäklaren eller vänder man sig till säljaren direkt?

Allt som är skruvat ska ju lämnas kvar.

Gardinstånger får man inte ta med sig utan de som är på visningen ska vara kvar.

Edit, gäller alltså för bostadsrätter. Hyresrätt har jag aldrig bott i så där vet jag inte vad som gäller
Jag har aldrig lämnat kvar gardinstänger. De är ju mina och något jag tillfälligt har satt upp. Har aldrig heller förväntat mig att säljaren ska lämna kvar dom. Gardinstängerna jag har idag är dessutom måttanpassade efter just de gardinerna jag har så inget jag skulle lämna kvar.

Förra ägaren lämnade fel fjärrkontroll till tv-n. Jag höll på länge för att få igång tv-n och det gick bara inte. Letade som en tok efter supportnummer till Telia. De döljer det väl. Efter ett långt samtal där allt provades sa supporten "hur ser din fjärrkontroll ut?". Tja, det var en gammal fjärrkontroll som inte längre fungerar. Ja, tack för det liksom. Och då fick jag jaga styrelsen för det var enbart styrelsen som kunde ge mig rätt fjärrkontroll.
Jag har aldrig varit med om att en TV ingår i hyra eller köp.

Jag har aldrig varit med om att en TV ingår i hyra eller köp.
Jag bor i en brf där internet och TV- abonnemang ingår i avgiften (föreningen har ett gemensamt avtal för samtliga lägenheter). För att kunna titta på tv behöver jag fjärrkontrollen från Telia och den (och router samt "TV-puck") följde därför med vid köp. Jag har ju såklart min egna TV men fjärrkontrollen behövs för att komma åt abonnemanget 🙂

Jag bor i en brf där internet och TV- abonnemang ingår i avgiften (föreningen har ett gemensamt avtal för samtliga lägenheter). För att kunna titta på tv behöver jag fjärrkontrollen från Telia och den (och router samt "TV-puck") följde därför med vid köp. Jag har ju såklart min egna TV men fjärrkontrollen behövs för att komma åt abonnemanget 🙂
Jahaaa! Mycket märkligt system. :arghh: 😅 Jobbigt om man har hundvalp eller småbarn, de äter ju fjärrkontroller till frukost.

Mycket skumt, hur får vanliga teliaanvändare sina fjärrkontroller? De måste finnas att köpa tänker jag. Annars är det väl bara att du hör av dig till styrelsen så får de fixa en åt dig? :)
Jag frågade supporten om det gick att köpa en fjärrkontroll över disk. Nej. Omöjligt.

Hyresrätter är mer att sånt som tillhörde fastigheten ska vara kvar. Däremot är det ofta smidigare att lämna fungerande saker även om man bytt ut dem, annars måste man återställa och reparera till hur det var innan. Det är inte okej att ta med sig egenköpta grejer och lämna tydliga spår och skador (skruvhål, blekta tapeter, osv). Hyresvärdar brukar besiktiga och bedöma.

Blekta tapeter blir det ju av tavlor också. Att tapeter bleks för att man har tavlor och liknande på dem tycker jag räknas som normalt slitage.

Jag frågade supporten om det gick att köpa en fjärrkontroll över disk. Nej. Omöjligt.
Låter märkligt, när man googlar verkar det inte vara något problem... men det kanske är någon annan typ av kontroll du behöver än de jag får upp när jag snabbsöker.

Låter märkligt, när man googlar verkar det inte vara något problem... men det kanske är någon annan typ av kontroll du behöver än de jag får upp när jag snabbsöker.
Ingen aning. Jag hittar också fjärrkontroller från Telia på nätet.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka