Vad i hela friden gör vi del XL

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Klara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 019
  • Visningar Visningar 57 664
Status
Stängd för vidare inlägg.
Kör försiktigt! Det var halt som fan ute igår kväll så ta tid på dig.
Ska ringa till olika ställen som kan byta däck och se om något av dem har möjlighet att byta under dagen, för i så fall åker jag raka vägen dit.. Som tur är kör jag mest på motorväg och dels saltar de där, dels kör det så mycket bilar att det kanske försvinner en del snö från vägen pga det.. Men jo, jag ska köra väldigt lugnt! Kommer ha landets långsammaste Subaru idag :p

Alla verkstäder kräver inte tidsbokning, som våran tex. De vet när det kommer bli mycket däckbyten och planerar och bemannar därefter :up: Det gör också att jag som kund känner mig trygg i att lämna mina däck på förvaring hos dem eftersom jag inte blir satt i skiten om det hastigt blir dåligt väder, som i år. Skule de gnälla över att alla vill byta däck när de måste pga vädret skulle de inte ha så många kunder.

Vi blir nerringda av dom fasta kunderna jag vet att det är fullt denna veckan

Ursäkta om jag verkar korkad, men varför byter man inte däck själv på bilen om man inte har något funktionshinder som förhindrar? Jag har svårt att tro att det är så många som har funktionshinder att de inte kan byta själva, men ändå svämmas däckfirmorna över av folk när vintern slår till och så får folk inte bytt till vinterdäck för de måste vänta.

Jag har bytt själv i alla år. Det tar max en timme om man är själv. Att lämna in skulle kosta mig mera i både tid och pengar. (Däcken förvaras hemma och ska alltså transporteras till verkstan vilket kostar tid.)

Ursäkta om jag verkar korkad, men varför byter man inte däck själv på bilen om man inte har något funktionshinder som förhindrar? Jag har svårt att tro att det är så många som har funktionshinder att de inte kan byta själva, men ändå svämmas däckfirmorna över av folk när vintern slår till och så får folk inte bytt till vinterdäck för de måste vänta.

Jag har bytt själv i alla år. Det tar max en timme om man är själv. Att lämna in skulle kosta mig mera i både tid och pengar. (Däcken förvaras hemma och ska alltså transporteras till verkstan vilket kostar tid.)

Mina däck förvaras på verkstan så jag kommer inte åt dem. Plus att jag avskyr att göra sånt där, betalar hellre någon annan.

Varför göra något man avskyr när man kan betala för det? Jag betalar för både däckhotell och skifte. Kommer aldrig ha däcken hemma igen.

Här snöar det för fullt, stora fina flingor. Ganska mysigt, är däremot lite orolig att tjälen ska gå i marken redan för då har vi problem med vattnet (ännu mer än vi redan har, ska sägas).

Jag försöker komma igång och göra något vettigt men det sitter oerhört långt inne. Hittills har jag fyllt i en halv blankett för reseersättning. Borde egentligen styra upp hela min kurs, läsa i en kursbok, börja leta litteratur för exjobbet, osv osv. Vill hellre gå ut i snön :p

Min mors sambo sa igår att han tycker att det är jättetrist att byta däck, så han betalar hellre någon annan som gör det åt honom under tiden som han sitter bekvämt och dricker varm choklad :p

Själv har jag bestämt mig för att köpa en domkraft i eftermiddag för att byta däcken själv. Det lär gå mycket snabbare än att stå i evighetskö någonstans hos en firma av något slag.

Ååh jag är så glad! Lämnade in ett schemaförslag till arbetsgivaren idag, som hen absolut ville lägga in i datorn och titta närmare på! Det är en del i mitt fackliga uppdrag och i mitt tycke ett betydligt bättre förslag än tidigare :angel: hoppas det håller, då kanske vi kan få mänskliga scheman det kommande året :bump: bra fint att höra efter en dag med två inställda avgångar(Trafikverket:angel:).

Jag är precis som dig och skulle aldrig drömma om att betala för nåt jag kan göra själv för så gott om pengar har jag inte, jag "kränger" ju däcken själv också, det enda jag lejer för är balansering eftersom jag inte har nån balanseringsmaskin,,,,,,,än. :)

Kostar 300kr på de dyrare ställena, värt varenda krona. Normalt ser jag till att få bytt i tid men kör knappt så har inte orkat tjata om att få upp däcken ur källaren. Brukar ta fram de i god tid och svänger förbi lämplig däckverkstad på vägen till eller från jobbet = kostar ingen nämnbar tid. Ingen kö heller när man byter innan halkan :D

(När jag inte har foglossning kan jag byta själv utan problem. Bra att kunna. Men har jag möjlighet betalar jag hellre någon annan.)

Sista åren har jag kört så mycket att jag dessutom behövt lägga på nya däck flera gånger, det fixar jag inte själv :p

För övrigt har jag bytt ett däck i mitt liv. Nu vet jag att jag kan om det krisar, det behöver inte kosta mer än en blånagel, och det går även utan tillräckliga verktyg. Efter det har jag svängt in på närmsta verkstads drop in, känns onödigt att göra det svårt när det inte behövs :D

Ang däckbyten så bytte jag själv tills för ett par år sedan . nu är jag glad att slippa och glad att inte behöva släpa däck upp och ner ur källaren annat än till transporten.
Däremot skulle jag inte förvara däcken hos verkstaden om det var gnäll om tider när jag behöver dem! Väderomslag kan gå fort och jag vill inte åka en månad på dubbdäck i onödan för att verkstan är kinkig när det kommee till att byta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
70 138
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 808
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur