Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
forvaning-220x126.jpg
desktop-wallpapers-hd-free-vampire-desktop-wallpaper.jpg

Alltså... kan du beskriva hur det smakar? Det LÅTER så gott och jag är så gott som säker på att jag skulle tycka om det - men hur smakar det? Liknar det något?

Det är mörkt rött i färgen så det påminner inte ett dugg om fläsk. Det är tätt och kompakt, man ser inte muskelfibrerna som man gör i tex rökt skinka. Det är också enormt mört.

Jag har ätit gris- lamm, nöt- och älghjärta och de är alla lika i texturen. Det enda som egentligen sticker ut smakmässigt är älg där det finns en ton av vilt, de andra är likartade. Det är ganska mycket köttsmak utan att ha drag av inälvsmat som lever har tex. Det är dessutom vansinnigt billigt, de kostar oftast mellan 25 och 35 kr/kg och det är inget man behöver putsa bort. Lamm har jag bara ätit grillat, inte rökt, och det var väldigt gott och då tycker jag normalt inte om lamm eller får.

Jag kan verkligen rekommendera att testa att röka hjärta, speciellt grishjärta eftersom de inte är så stora. Det går utmärkt att göra i en vanligt klotgrill (även om en riktig rök är enklare). De får ligga i saltlag några dagar innan (typ 2 dagar för gris och 3 dagar för nöt och älg). Jag har rimsalt så det är 1 dl salt till 1 l vatten men man kan blanda egen lag med salt och salpeter (fast det är bättre med riktigt rimsalt, går att köpa via manuella charkdiskar).

Det är mörkt rött i färgen så det påminner inte ett dugg om fläsk. Det är tätt och kompakt, man ser inte muskelfibrerna som man gör i tex rökt skinka. Det är också enormt mört.

Jag har ätit gris- lamm, nöt- och älghjärta och de är alla lika i texturen. Det enda som egentligen sticker ut smakmässigt är älg där det finns en ton av vilt, de andra är likartade. Det är ganska mycket köttsmak utan att ha drag av inälvsmat som lever har tex. Det är dessutom vansinnigt billigt, de kostar oftast mellan 25 och 35 kr/kg och det är inget man behöver putsa bort. Lamm har jag bara ätit grillat, inte rökt, och det var väldigt gott och då tycker jag normalt inte om lamm eller får.

Jag kan verkligen rekommendera att testa att röka hjärta, speciellt grishjärta eftersom de inte är så stora. Det går utmärkt att göra i en vanligt klotgrill (även om en riktig rök är enklare). De får ligga i saltlag några dagar innan (typ 2 dagar för gris och 3 dagar för nöt och älg). Jag har rimsalt så det är 1 dl salt till 1 l vatten men man kan blanda egen lag med salt och salpeter (fast det är bättre med riktigt rimsalt, går att köpa via manuella charkdiskar).
Tack! Det ska jag försöka mig på när jag har semester.

Äsch, grishjärtan är så små så det tar typ bara en halv dag. Gör det på helgen! Nöt och älg är lite jobbigare, det tar minst 12 timmar.
Jag har inte tid att hålla koll på lilla hjärtat i grillen under helgen :D Och dessförinnan saltlaga och ha sig. Det är bättre att vänta till längre ledighet. Hm... det är ju påsk snart :idea:

Jag har studerat nar Maken och sonen jobbar, "The Amish Way". Det vill saga med handsag, en handsag som dessutom anfoll sonen.:eek: (Han la all kraft pa sagandet sa den "hoppade" ur och hackade ett djupt hack mitt i tummen.:crazy: Trots det har de kul sa jag gillar att lyssna pa dem nar de haller pa.:p

Jag hoppas sonen inte gjorde sig illa alltför mycket! O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 051
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 321
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 939
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka