Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Norra vildmarkerna kommer säkert ha -70 i vinter så passa på och njut
Hunden dissade mig, hon tog min saccosäck och ligger och snarkar![]()
@Monimaker håller till i Umeå, så det kommer nog bli kallt där även fast hon inte villOm du refererar till Dalarna så tror jag inte detFör att -70 får du nog ta dig till Börtnan (ett av Sveriges köldhål) som är en by bredvid byn där jag jobbar i Jämtland
eller till Nikkaluokta (köldhål i Norrbotten)
Det kallaste jag varit med om är -40en natt 2010 i skogen utanför Myrviken i Jämtland. Höll man en dunk hydraulolja upp och ner hände inget, det var så kallt att den knappt var flytande. Att åka ut till borrplatsen på ATV:n var vidrigt fast man hade skydd för ansiktet. Den vintern är den jävligaste jag varit med om, det var hårt både på personal och maskiner.
@Monimaker håller till i Umeå, så det kommer nog bli kallt där även fast hon inte vill
Jag har bara varit med om -30, det var vedervärdigt och till och med hästarna frös![]()
Jag tog bort det översta (som hon själv försökt få bort) då det verkade irritera henne, så fick hon en ny kompress på som skydd. Kände att jag inte kunde tänka riktigt klart där mitt i natten (eller ja, tidig morgon) och ville inte göra något dumt. Kommer nog ta bort alla stygnen efter dagens långpromenad förutsatt att allt ser bra ut då.Jag hade tagit bort dem![]()
2010 var en hemsk vinter, året efter var ju inte heller så kul. Ändå tappade ingen näsan! Usch vad snabbt man vänjer sig vid galna temperaturer egentligenÄsch, Umeå ligger vid kusten så där är det aldrig så kallt som i inlandet
Vintern 2010 var som sagt inte rolig, jag är glad att vi alla överlevde utan skador. Det är heller inte kul att bära frusna vattenslangar när vi ibland pumpade vattnet 200-300m. Det var verkligen helt vansinnigt, vi låg på -30 till -35 så länge att när det steg till -25 tyckte man det var behagligt![]()
@Monimaker håller till i Umeå, så det kommer nog bli kallt där även fast hon inte vill![]()