Vad jag inte visste var fel?

Fördiska för hand innan man radar in disken i diskmaskinen förstår jag inte. Absolut om diskmaskinen är dålig eller det är riktigt ingrodd mat som man måste lösa upp lite först men jag har en bekant som i princip diskar klart disken innan den körs i maskinen, all disk, och detta för mig är ett mysterium. Jag fördiskar ALDRIG.
Fördiskar gör jag ju inte men jag blir lite knäpp på folk som låter halv dl ris eller majs eller annat som inte går igenom silen följa med in i diskmaskinen.
Det här att en inte ska skölja av enligt reklamen gör ju bara att en får tömma den äckliga silen varje gång en diskat.
 
Så gör min mamma. Jag vet aldrig om det är rent eller smutsigt i diskmaskinen hemma hos dem, alltid ett mysterium.
Plus att min dismaskinsförsäljare (som är allmänt vederhäftig i de flesta fall) hävdar att man ska låta fett vara kvar för det behövs i diskprocessen. Diskmedlen är gjorda så att de klägar igen maskinen om de itne har gegga och fett att ta hand om.

Det lät väldigt vettigt när han förklarade. :D
 
Fördiskar gör jag ju inte men jag blir lite knäpp på folk som låter halv dl ris eller majs eller annat som inte går igenom silen följa med in i diskmaskinen.
Det här att en inte ska skölja av enligt reklamen gör ju bara att en får tömma den äckliga silen varje gång en diskat.
Jag sköljer noga med vatten innan jag lägger i diskmaskinen jag också, mest pga att jag var bara själv och minsta lilla rest kunde hinna mögla innan diskmaskinen var full (plus att min pappa alltid gjort så, så jag är lite uppfostrad så också) :cautious::wtf:
Nu bor jag istället utan diskmaskin och diskar när jag använt en tallrik, går nästan fasen snabbare :o:rofl:

Hur som, det du beskrev fick mig att tänka på jobbet :yuck: folk är riktiga slarver på jobbet då det är ändå inte de själva som tar hand om det :wtf::cautious:
Tallrikar sköljs inte alls av innan de ställs i diskmaskinerna och vilka tror ni är de som får tömma silarna i diskmaskinerna när de blivit överfulla ... Vi. :yuck:
Och städarna får ju jobba med disken varje dag också, stackarna.

En grej till när jag är ändå på gång om jobbet... kylskåpen.
Tre ord: kvarlämnat/-"glömt", mögel och ... mögel. (Det är också vi som tar hand om det, jippi 😅)
Så jag stör mig inte så mycket över vad folk gör hemma, det angår bara dem, men vad de gör på jobben verkar oftare vara sämre än vad de troligen gör hemma. Lustigt nog. Så det tycker jag är fel :cautious:
 
Din kompis gör rätt.
Man ska helst inte borsta tänderna efter att man ätit eftersom ätandet sätter igång ett syraangrepp i munnen/på tänderna. Om man borstar då kan det slita onödigt mycket på tändernas yta.
Man ska helst ha ca 30 minuters paus innan man bortar tänderna efter en måltid.
Jo ja, men eftersom hen borstar tänderna när hen går upp och sen går och äter frukost, klär på sig etc för att ta sig till jobbet är det ju ogjort? Det måste väl ändå sätta igång syraangreppet då efter tandborstningen - det finns ju tandkräm kvar i munnen när hen börjar äta tänker jag?

Själv borstar jag tänderna hemma, åker till jobbet, äter frukost, och borstar sedan tänderna efter en timme eller så. :D
 
Jo ja, men eftersom hen borstar tänderna när hen går upp och sen går och äter frukost, klär på sig etc för att ta sig till jobbet är det ju ogjort? Det måste väl ändå sätta igång syraangreppet då efter tandborstningen - det finns ju tandkräm kvar i munnen när hen börjar äta tänker jag?

Själv borstar jag tänderna hemma, åker till jobbet, äter frukost, och borstar sedan tänderna efter en timme eller så. :D
Jo, så kan man ju göra om man vill vara extra noggrann. :) Men rekommendationen är att borsta tänderna innan frukost.
 
Jo, så kan man ju göra om man vill vara extra noggrann. :) Men rekommendationen är att borsta tänderna innan frukost.
Jag har alltid tänkt att det blir ogjort om man äter frukost efter att man borstat tänderna O_o Dessutom sa min tandläkare det när jag var liten, man äter frukost först och sen borstar man tänderna. Det var dock typ 18 år sedan jag gick hos den tandläkaren så det kan ju ha ändrats i rekommendationerna. Men då vet jag :D
 
Jo, så kan man ju göra om man vill vara extra noggrann. :) Men rekommendationen är att borsta tänderna innan frukost.
Har aldrig hört att man skulle borsta före frukost? Och 1177.se håller inte heller med: ”Det är viktigt att både barn och vuxna borstar tänderna med fluortandkräm två gånger om dagen. Helst bör det ske efter frukost och innan läggdags.”
Jag har däremot hört att man ska vänta en stund med att borsta om man druckit juice eller läsk.
 
Har aldrig hört att man skulle borsta före frukost? Och 1177.se håller inte heller med: ”Det är viktigt att både barn och vuxna borstar tänderna med fluortandkräm två gånger om dagen. Helst bör det ske efter frukost och innan läggdags.”
Jag har däremot hört att man ska vänta en stund med att borsta om man druckit juice eller läsk.
Intressant. Här i Finland är rekommendationen att tvätta innan frukost av den anledning som jag skrev innan och även eftersom munnen torkar under natten vilket även det gör tänderna mera sårbara för syraangrepp.
Detta står bla på tandkäkarförbundets sidor.
 
Har aldrig hört att man skulle borsta före frukost? Och 1177.se håller inte heller med: ”Det är viktigt att både barn och vuxna borstar tänderna med fluortandkräm två gånger om dagen. Helst bör det ske efter frukost och innan läggdags.”
Jag har däremot hört att man ska vänta en stund med att borsta om man druckit juice eller läsk.
Tja. Det råder nog delade meningar även om detta, som det gör om det mesta. En tandläkare sa till mig en gång att det räcker att borsta tänderna en gång/dygn. Nu kör jag ju morgon och kväll, men enligt honom var det fullt tillräckligt att man gjorde rent tänderna bara en gång.
 
Apropå tandvård. Så munskölj. Helt meningslöst efter tandborstning. Tog 20 år innan en tandläkare upplyste mig om det.

Så jag kör tandborstning. Frukost några h senare. Sen munskölj e frukost. Och efter lunch om jag kommer ihåg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp