Vad jag inte visste var fel?

Har aldrig hört att man skulle borsta före frukost? Och 1177.se håller inte heller med: ”Det är viktigt att både barn och vuxna borstar tänderna med fluortandkräm två gånger om dagen. Helst bör det ske efter frukost och innan läggdags.”
Jag har däremot hört att man ska vänta en stund med att borsta om man druckit juice eller läsk.

Så var rekommendationen när jag jobbade som tandsköterska. EFTER frukost, men har du druckit exempelvis juice eller annat "frätande" så bör man vänta ca 30 minuter innan tandborstning. Dricker man juice en gång i månaden till frukost och sedan borstar direkt så kommer tänderna INTE att vittra sönder. :D
 
Jag har bott ihop med danskar som inte sköljer disken efter det varit i diskvattnet utan låter det rinna av.
Jag diskade alltid och sköljde av innan jag använde något.

Helt bisarrt!
Kan lägga till en nationalitet på listan. Min man (tysk) är också väldigt dålig på det där att skölja efter handdisk...

Men gud så äckligt! Och så vanligt det verkar! Usch, det här ska jag minnas om jag ska hem till nån engelsman eller tysk 😫.

Vet inte hur mpnga som gör så, men kanske skulle en del tycka det var äckligt att jag inte diskar osthyveln efter varje gång utan lägger den med osten i kylen?

Så gör jag också, samma med smörkniven. Slöseri med resurser att diska varje gång ju!

Denna tråd påminde mig om en lite pinsam grej på ett bröllop en gång..:o

Till varmrätt serverades det röding, en sån fin portionsbit med skinn. Jag var lite nervös då jag satt mitt bland massa främlingar på typ minst 40 år, jag var 20-25 och ingen jag kände satt i närheten. Det blev då så att jag drack lite mycket för att känna mig mer bekväm och började prata rätt mycket med framför allt han mitt emot. Äter friskt och dricker och babblar för mycket. Han kollar lite konstigt ibland och jag tänker skärp dig nu, babbla inte så mycket! Börjar då kolla mig omkring längs långbordet och ser att på ALLAS tomma tallrikar ligger den fyrkantiga skinnbiten kvar så prydligt. Min är tom... jag har alltså ätit upp skinnet också, ingen annan. Inte så konstigt såhär idag kanske, är ju inte direkt galet att äta skinnet, men där och då dog jag av skam typ. :rofl:🙈

Haha! Påminner mig om när jag märkte en gång på en middag att jag tagit vaniljsås till maten ^^. Det var typ öppet hus och vi kom lite senare så både mat o efterrätt stod framme då.
Ingen sa nåt iaf och det funkade faktiskt ihop med maten haha.
Kom att tänka på ett ordspråk som stod i lokaltidningen för nån vecka sen: "God uppfostran är inte att inte spilla på duken utan att inte se ifall någon annan gör det" 👍

Fördiska för hand innan man radar in disken i diskmaskinen förstår jag inte. Absolut om diskmaskinen är dålig eller det är riktigt ingrodd mat som man måste lösa upp lite först men jag har en bekant som i princip diskar klart disken innan den körs i maskinen, all disk, och detta för mig är ett mysterium. Jag fördiskar ALDRIG.

Det fattar jag inte heller!

Jag äger ett strykjärn som var en inflyttningspresent för över 30 år sedan, det är oanvänt :angel: :D
Min morsa envisades med att köpa ett strykjärn till mig när jag flyttade hemifrån då jag vägrade. Efter en sisådär 10 år eller något vandrade det till annat ägande oanvänt...

Här är en till utan strykjärn!

Plus att min dismaskinsförsäljare (som är allmänt vederhäftig i de flesta fall) hävdar att man ska låta fett vara kvar för det behövs i diskprocessen. Diskmedlen är gjorda så att de klägar igen maskinen om de itne har gegga och fett att ta hand om.

Det lät väldigt vettigt när han förklarade. :D

Sådär är jag också upplärd, att maskinen behöver lite att jobba med.
 
Så om en rensat i landet och ska tvätta händerna så gör en det i duschen?
Jag växte upp med en nagelborste som var tvålkopp också.
Käckt brun så den matchade 70-talsbadrummet.
Man har ju handskar på sig förstår du väl :cautious: Skämt åsido. En bekant undrade faktiskt varför jag köpte nagelborstar och när jag förklarade varför sa hen att jaja, sånt skitgöra gör inte jag. Nähäpp tänkte jag. Intresseklubben noterar.

Jag förvarar förövrigt min nagelborste ovanpå badrumsskåpet. En sådan där knäpp idé bara för att jag inte vill ha mer än tvål stående på tvättfatet för att det ska gå så snabbt och enkelt som möjligt att rengöra handfatet.
 
Man har ju handskar på sig förstår du väl :cautious: Skämt åsido. En bekant undrade faktiskt varför jag köpte nagelborstar och när jag förklarade varför sa hen att jaja, sånt skitgöra gör inte jag. Nähäpp tänkte jag. Intresseklubben noterar.

Jag förvarar förövrigt min nagelborste ovanpå badrumsskåpet. En sådan där knäpp idé bara för att jag inte vill ha mer än tvål stående på tvättfatet för att det ska gå så snabbt och enkelt som möjligt att rengöra handfatet.
Jag hittar aldrig min nagelborste, troligen för att min make inte anser att den ska vara på handfatet. :-)
 
Jag äger ingen nagelborste.
Seriös fråga, när använder man dem? Är det ovansida naglarna man tvättar?

Ifall jag är skitig under eller över naglarna så brukar hela jag vara rätt skitig, då är det duschen som gäller och då tvättar jag håret och efter att det är gjort är naglarna alltid rena 😄
 
Jag äger ingen nagelborste.
Seriös fråga, när använder man dem? Är det ovansida naglarna man tvättar?

Ifall jag är skitig under eller över naglarna så brukar hela jag vara rätt skitig, då är det duschen som gäller och då tvättar jag håret och efter att det är gjort är naglarna alltid rena 😄
Sorgkanterna som min mormor sa. Dvs. smuts under naglarna mot fingertoppen. Man tar lite vatten och tvål på nagelborsten och borstar mot fingertoppen in under nageln. Har man rensat ogräs sitter jorden hårt och en dusch hur lång den än är är inte alltid tillräcklig och inte heller alltid lämplig eller tid till att ta när händerna behöver vara rena.
 
Plus att min dismaskinsförsäljare (som är allmänt vederhäftig i de flesta fall) hävdar att man ska låta fett vara kvar för det behövs i diskprocessen. Diskmedlen är gjorda så att de klägar igen maskinen om de itne har gegga och fett att ta hand om.

Det lät väldigt vettigt när han förklarade. :D

hittade ett grymt bra maskindiskmedel och det var skapligt billigt. En mugg jag haft i i ca30 år tappade texten, diskmaskinen började gnissla och låta och kollade med min rör gubbe som kan laga det mesta.

Svaret blev det är diskmedlet, pumpen rasar för det blir torrt dvs för lite smörj. Tydligen hade fler köpt de diskmedlet. Mins ej vad det hette men det är nog 10 år sedan.
Var billigare att byta diskmaskin än att köpa ny pump.
Använde dett av de vanliga i affären sen till den nya diskmaskinen.
 
Sorgkanterna som min mormor sa. Dvs. smuts under naglarna mot fingertoppen. Man tar lite vatten och tvål på nagelborsten och borstar mot fingertoppen in under nageln. Har man rensat ogräs sitter jorden hårt och en dusch hur lång den än är är inte alltid tillräcklig och inte heller alltid lämplig eller tid till att ta när händerna behöver vara rena.
Eller när man skobbat häst när den vill ha en ordentlig kelstund. Då brukar iaf jag kunna bli rätt sketen både på fingertopparna och under naglarna. Perfekt med nagelborste efteråt 😊
 
Att må pekka (=dåligt), är det väldigt dialektalt för Lund? Smålänningen bredvid har aldrig hört det.
Jag använder det men väldigt sällan. Är ju västgöte.
Men jag tror det kommer från dom gamla "Pekkahistorierna". Sen hittade han Pekkas huvud och frågade: "_Pekka, Pekka är du skadad?
 
Jag äger ingen nagelborste.
Seriös fråga, när använder man dem? Är det ovansida naglarna man tvättar?

Ifall jag är skitig under eller över naglarna så brukar hela jag vara rätt skitig, då är det duschen som gäller och då tvättar jag håret och efter att det är gjort är naglarna alltid rena 😄
Samma här! Vet att vi hade nagelbitaren när jag var barn, men inget jag har köpt till mitt eget hushåll.
 
Jag skulle inte klara mig utan nagelborste. Den ligger på handfatet invid tvålen.
Jag jobbar dagligen i trädgården och får massor av jord och smuts under naglarna. Det finnsinget annat smidigt sätt att göra rent än att använda nagelborsten. Tidigare hade jag ett dussin hästar.

Mao är den i bruk dagligen. jag har slitit ut ett gäng genom åren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp