Vad kallar man en korsning mellan arab och..?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 610
C

Cairo

Vad registreras en korsning mellan arab och sv. ridponny som?

Ta tex Speyksbosh Dancer som exempel. Vad registreras avkomman som då?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kallar man en korsning mellan arab och..?

..så det räknas som Svensk Ridponny då?

Vad menar du med godkända? Mitt arabsto är reg. arab.

Med Godkända menas på hingstsidan att hingsten skall vara en stambokförd Svensk ridponnyhingst eller en stambokförd rashingst som är erkänd för Svensk ridponnyavel.

Alla ston är erkända.

S. Dancer INTE stambokförd i ASRP. Han är visad men inte godkänd.
peråke

Det är det jag menar, att de ska vara "rena" inom sin ras så att säga.

Detta är hämtat direkt från ASRP:s reglemete
"För svensk ridponnyavel godkända raser
Ponnyraser:
Ridponny och welsh ponny sektion A, B C, D, Connemara, New forest, Russ, Exmoor och Dartmoor.
Hästraser:
Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shaghya och halvblod."

Alla ston lämnar med "godkända" hingstar Svenska ridponnyer.

Däremot om du skall ha avelsvärde på avkomman--kunna avelsvärderas stambokföras krävs att modern har full härstamning, antingen i någon ras erkänd för ridponnyavel eller vara en korsning med full härstamning.

Arab är en erkänd ras.
peråke

Masse & PerÅke - Tack för ett bra svar! :bow:

Med Godkända menas på hingstsidan att hingsten skall vara en stambokförd Svensk ridponnyhingst eller en stambokförd rashingst som är erkänd för Svensk ridponnyavel.

Men om hingsten inte är stamboksförd Svensk ridponny då? :confused: Utan enbart licencierad i SH?

I Sverige just nu så är det endast avelsföreningarna som licensierar hingstar.

De hingstar som inte har någon licens i den ras de tillhör,,,för i stället språngrulla och utfärdar språngsedlar på genomförda betäckningar mot SH---SH licensierar inte hingstarna.

Är det ponny korsningar så kan avkommor efter SH-hingstar registreras i ASRP´s BRUKSREGISTER, raskod 99. (med sin härstamning)
Raskod 99 är vad man säger bruksregister ponnyer införda där har inget avelsvärde trots att de kan ha full härstamning.
Peråke

Är det ponny korsningar så kan avkommor efter SH-hingstar registreras i ASRP´s BRUKSREGISTER, raskod 99. (med sin härstamning)
Raskod 99 är vad man säger bruksregister ponnyer införda där har inget avelsvärde trots att de kan ha full härstamning.
Peråke

Att det inte är något avelsvärde har jag misstänkt själv. ;) Men vad räknas som "ponny" då? Måste föräldrarna ha en mankhöjd max 148 cm, eller får man själv bestämma om man tror det blir en ponny. :confused:

Ponny är i det här sammanhanget PONNYRAS, dvs att ASRP registrerar i sitt register (99) korsningar med ponnyraser och okända hästar av ponnytyp (ser ut som ponny och i detta sammanhang har storleken betydelse).

Avkommor efter SH hingstar kan registreras i ASRP raskod 99 om avkomman är en korsning och korsningen för ponnyblod.

Är det en renrasig avkomma så registreras den i register i aktuell ras.

Är det en korsning som enbart för blod från hästraser registreras den i SH.

"jokrar" är förstås olika typer av P/B register, welsh, Arab osv. i P/B register som många raser har krävs inte att individen är renrasig utan att individen för en viss % av rasens blod.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag frågade en uppfödare av ponnier en gång, om jag betäckte mitt halvblodssto med tex Power Boy, skulle man kunna reg. den som Sv. Ridponny. Hon sa JA! :crazy: Konstigt att det kan bli en Sv. Ridponny.. för den lär ha blivit minst 160 cm. :o

Vad registreras en korsning mellan arab och sv. ridponny som?

Ta tex Speyksbosh Dancer som exempel. Vad registreras avkomman som då?

Jag tror araber är en godkänd ras i rid- och sportponnyföreningen. Speyksbosh Dancer är godkänd i den föreningen.

Alltså om du betäcker ditt arabsto med Dancer kan du registrera i Rid-och sportponnyföreningen (om jag nu har rätt för mig!).

Föreningen är medlemmar i SPAF.

Är det en korsning som enbart för blod från hästraser registreras den i SH.

Tack snälla peråke för snabbt och pedagogiskt svar. :bow: Då blir det en slaskhäst av min "renrasiga" trots allt. ;) Tur att jag inte planerat betäckningen med tanke på framtida avel. :angel:

Jag frågade en uppfödare av ponnier en gång, om jag betäckte mitt halvblodssto med tex Power Boy, skulle man kunna reg. den som Sv. Ridponny. Hon sa JA! :crazy: Konstigt att det kan bli en Sv. Ridponny.. för den lär ha blivit minst 160 cm. :o

Fast det känns inte särskilt konstigt. Hingsten ifråga är godkänd i ASRP och stoet är av en ras som är godkänd som grundavelsmaterial i ASRP. Sedan att hästen i sig själv inte blir någon ponny, gör ju bara att avelsvärdet på den hästen minskar.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 510
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda... 15 16 17
Svar
321
· Visningar
19 090
Senast: ildiko
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 503
Avel Jag letade efter lite info om araben igår och började på arabs sida. Då såg jag av en slump att de numera inte registrerar...
Svar
3
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka