Vad kallar ni @?

Bukefalos 30 år!

@?

• Snabel-a

Röster: 75 36,4%
  • At

Röster: 128 62,1%
  • Annat

Röster: 3 1,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    206
At om det är i en mailadress, växlar till snabel-a om det är för att förtydliga vilket tecken det är i andra sammanhang. Har inte hört någon säga snabel-a i en adress på säkert 20 år. :confused:

Rabblar jag en adress när jag i övrigt pratar svenska så säger jag punkt och inte dot. Pratar jag kodning så säger jag dot (och använder alla andra officiella termer på engelska också).

Jag registrerar folks medlemskap i butikskedjan där jag jobbar och får skriva in mejladresser åt dem. Det är väldigt blandat om folk säger at eller snabel-a.

Men en spinoff på frågan:
Säger ni gmail med hårt G ("typ på svenska" [Ge-mejl]) eller säger ni det på engelska [ji-mejl]?
Hårt G, aldrig ens tänkt tanken på att uttala det mjukt. Använder nog till och med hårt G på engelska, det kanske är fel? Fast det är väl från Google och mig veterligen säger inte varken svenskar eller engelsktalande Joogle?

Säger även "punkt com", hade nog förstått om någon sade "dot" men hade tyckt att det var lite märkligt.

Jag säger "at" om någon frågar efter min mailadress, men "snabel-a" om jag ska säga jobbets mailadress till en kund :D Men, oftast när jag säger det till kunder så är det sådana som ringer till oss. Då kan ljudet vara lite sisådär ibland och då känns det som att "snabel-a" är lättare att höra korrekt.

Jag kan nog inte komma ihåg sist jag uttalade min mailadress högt och särskilt inte på svenska, så det blir nog at för mig. Snabel-a är så långt och avigt. Om någon sa kanelbulle skulle jag också gissa att det var en del i själva adressen, inte ett särskilt tecken. :D Ji-mail tror jag, men igen är det inte termer/ord jag känner att jag använder.
Jag har för övrigt fortfarande en hotmailadress och det tycker jag är coolt, sådär som en passus. :angel:

Tecknet @ heter "at", ungefär som tecknet ";" heter semikolon.

I början, då fler och fler svenskar fick mailadresser (vi pratar nu innan www) uppstod ett behov av ett svenskt namn på "at".

Flera olika namn föreslogs, och de två livskraftigaste blev kanelbulle och snabel-a. Länge sprang dessa båda jämsides, och användes ungefär lika mycket. Men för 15-20 år se'n viktade det mer över till snabel-a. Det verkade som om kanelbullefraktionen dog ut.

Jag tycker det var lite synd att ett tredje alternativ inte riktigt fick lyfta där i den initiala diskussionen; det poetiska namnet apsvans (tänk Pippi Långstrump) var min favorit.

Kanelbulle har jag aldrig hört.

Jag säger at för det mesta. Ibland när jag pratar med någon som inte är så teknisk säger jag snabel-a. Rabblar ofta mejladresser i jobbet. Ibland säger jag bara förled-efterled utan @ överhuvudtaget.

Har en kollega som säger "på" istället. Det tycker jag är lite gulligt, och en aning förvirrande.

Jag kör all in på svengelska. At ji-mail punkt com när jag säger min mailadress. :D För mig är liksom gmail ett engelskt ord i sammanhanget, precis som att man sa hotmail på engelska när det begav sig. Att det blir at istället för snabel-a är väl främst för att det går väldigt mycket snabbare att säga och det kan knappast missförstås när det följs av "gmail.com" eller vad nu ändelsen skulle vara.

Jag tror i alla fall att jag säger punkt. Blir lite osäker, men tror det är för att jag ofta även säger mailadresser på engelska... Och ibland är jag till och med så lat att jag bara säger "at gmail" och skippar .com för att folk ändå vet att det är så det fortsätter.

Ge-mejl

Det kommer av att Google börjar med Ge och inte med Ji.
I början kallades det för Google Mail.

Hårt G, aldrig ens tänkt tanken på att uttala det mjukt. Använder nog till och med hårt G på engelska, det kanske är fel? Fast det är väl från Google och mig veterligen säger inte varken svenskar eller engelsktalande Joogle?
Fast kortar man ner nåt till en bokstav uttalar man ju i regel bokstaven, oavsett hur ordet den kommer ifrån uttalas. För nog säger ni väl "se kå" till initialerna C.K även om personen med de initialerna heter Carina Källkvist?

Hur menar du att du säger "hårt G på engelska"? I g-mail?

Hur menar du att du säger "hårt G på engelska"? I g-mail?
Det blir nog ungefär som på svenska?

Spelar in att jag sällan pratar om mailadresser på engelska, så det brukar inte vara ett problem. Hade kanske gjort annorlunda om jag ofta skulle säga mailen på just engelska men jag uttalar den sällan ens på svenska. Bryter dock hellre på svenska när jag talar engelska än tvärtom. Har oavsett inte haft några problem med det de få gånger jag har sagt det på engelska.

Jag kan nog inte komma ihåg sist jag uttalade min mailadress högt och särskilt inte på svenska, så det blir nog at för mig. Snabel-a är så långt och avigt. Om någon sa kanelbulle skulle jag också gissa att det var en del i själva adressen, inte ett särskilt tecken. :D Ji-mail tror jag, men igen är det inte termer/ord jag känner att jag använder.
Jag har för övrigt fortfarande en hotmailadress och det tycker jag är coolt, sådär som en passus. :angel:
Jag har också en hotmailadress. Ser ingen anledning till att skrota något som fungerar. Har gmail pga telefonen men använder inte den, jag har ju min hotmail...

Innan jag började läsa i tråden så tänkte jag att jag bara säger snabel-a, men nu när jag läser svarer inser jag att det inte stämmer för jag säger också At när jag säger min mejladress och snabel-a när jag pratar om tecknet :laugh:
Slogs precis av det med. Möjligen att jag säger snabel-a om jag pratar med någon med begränsade datorkunskaper.

Fast kortar man ner nåt till en bokstav uttalar man ju i regel bokstaven, oavsett hur ordet den kommer ifrån uttalas. För nog säger ni väl "se kå" till initialerna C.K även om personen med de initialerna heter Carina Källkvist?
Jo ibland så och ibland på annat sätt.
Men då skulle jag uttala det "Dji-mejl" när jag befinner mig i Engelskpråkiga länder.
Där skulle jag också använda "at" och inte "kanelbulle" som ingen begriper.

I Sverige "Ge-Mejl".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka