Ge-mejlMen en spinoff på frågan:
Säger ni gmail med hårt G ("typ på svenska" [Ge-mejl]) eller säger ni det på engelska [ji-mejl]?
Det kommer av att Google börjar med Ge och inte med Ji.
I början kallades det för Google Mail.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ge-mejlMen en spinoff på frågan:
Säger ni gmail med hårt G ("typ på svenska" [Ge-mejl]) eller säger ni det på engelska [ji-mejl]?
Hårt G, aldrig ens tänkt tanken på att uttala det mjukt. Använder nog till och med hårt G på engelska, det kanske är fel? Fast det är väl från Google och mig veterligen säger inte varken svenskar eller engelsktalande Joogle?Jag registrerar folks medlemskap i butikskedjan där jag jobbar och får skriva in mejladresser åt dem. Det är väldigt blandat om folk säger at eller snabel-a.
Men en spinoff på frågan:
Hårt G, aldrig ens tänkt tanken på att uttala det mjukt. Använder nog till och med hårt G på engelska, det kanske är fel? Fast det är väl från Google och mig veterligen säger inte varken svenskar eller engelsktalande Joogle?
Om jag ska säga min mejladress säger jag at, men om någon skulle fråga nåt specifikt om tecknet så säger jag snabel-a (typ min mamma som undrar hur man gör det).
Ge-mejl
Det kommer av att Google börjar med Ge och inte med Ji.
I början kallades det för Google Mail.
Fast kortar man ner nåt till en bokstav uttalar man ju i regel bokstaven, oavsett hur ordet den kommer ifrån uttalas. För nog säger ni väl "se kå" till initialerna C.K även om personen med de initialerna heter Carina Källkvist?Hårt G, aldrig ens tänkt tanken på att uttala det mjukt. Använder nog till och med hårt G på engelska, det kanske är fel? Fast det är väl från Google och mig veterligen säger inte varken svenskar eller engelsktalande Joogle?
Hur menar du att du säger "hårt G på engelska"? I g-mail?Hårt G, aldrig ens tänkt tanken på att uttala det mjukt. Använder nog till och med hårt G på engelska, det kanske är fel? Fast det är väl från Google och mig veterligen säger inte varken svenskar eller engelsktalande Joogle?
Det blir nog ungefär som på svenska?Hur menar du att du säger "hårt G på engelska"? I g-mail?
Jag säger ji-mejl. Min mamma (80+) säger Ge-mejl.
Jag har också en hotmailadress. Ser ingen anledning till att skrota något som fungerar. Har gmail pga telefonen men använder inte den, jag har ju min hotmail...Jag kan nog inte komma ihåg sist jag uttalade min mailadress högt och särskilt inte på svenska, så det blir nog at för mig. Snabel-a är så långt och avigt. Om någon sa kanelbulle skulle jag också gissa att det var en del i själva adressen, inte ett särskilt tecken.Ji-mail tror jag, men igen är det inte termer/ord jag känner att jag använder.
Jag har för övrigt fortfarande en hotmailadress och det tycker jag är coolt, sådär som en passus.![]()
Slogs precis av det med. Möjligen att jag säger snabel-a om jag pratar med någon med begränsade datorkunskaper.Innan jag började läsa i tråden så tänkte jag att jag bara säger snabel-a, men nu när jag läser svarer inser jag att det inte stämmer för jag säger också At när jag säger min mejladress och snabel-a när jag pratar om tecknet![]()
Jo ibland så och ibland på annat sätt.Fast kortar man ner nåt till en bokstav uttalar man ju i regel bokstaven, oavsett hur ordet den kommer ifrån uttalas. För nog säger ni väl "se kå" till initialerna C.K även om personen med de initialerna heter Carina Källkvist?