Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bee

Trådstartare
Färg på avkomman!!

Funderar på att betäcka mitt sto, och är lite nyfiken på vad det kan tänkas bli för färg...
Kanske finns det någon här som är bra på färgers nedärvning!!

Mitt sto är mörkbrunt med en vit framfot. 75%arab 25%NF. Tyvärr okänd, vilket kanske gör detta svårare, om inte omöjligt. Hon har sedan tidigare ett föl efter en hbl hingst skäck (sv-vit) som blev brunt, med svart man och svans.

Den tilltänkta pappan är svart med mkt vitt, hans pappa ser likadan ut och hans mamma är skimmel....

Har ni några ideer.
Vad jag eg undrar är hur stor chansen är för en skimmel...
 
Sv: Färg på avkomman!!

Chansen för en skimmel är 0. Avkomman kan bli brun och kanske svart eller fux.
 
Sv: Färg på avkomman!!

hur kommer det sig att det inte kan bli en skimmel??
 
Sv: Färg på avkomman!!

Hingsten måste i sådana fall vara skimmel. Såvida hingsten inte är så ung att den inte börjat skimmla av.
 
Sv: Färg på avkomman!!

Skimmel är ett dominant anlag, har hästen anlaget är den skimmel och har den inte anlaget är den inte skimmel. Varken ditt sto eller den tilltänkta pappan är skimmel och har alltså inget skimmelanlag.
 
Sv: Färg på avkomman!!

Vet inte om man får säga det, men det var ganska bra att höra... vill heslt inte ha en skimmel (dels av praktiska skäl) men gillar helt enkelt mörka hästar...
Inta för att det egentligen spelar någon roll....

Men i övrigt kan det bli vilken färg som helst, eller??
 
Sv: Färg på avkomman!!

Svart är väl mer domionant än brun? Så då borde fölet bli svart. Men sen är det väl så att de bär på olika anlag..? Och om mamman bär på svart anlag eller om pappan bär på brunt anlag så blir det väl den färgen som mamman och pappan bär på eller är..


// Lully
 
Sv: Färg på avkomman!!

Det blir ju som du sa ett större problem att reda ut nedärvningen av färgen, då stoet inte har känd stam.
 
Sv: Färg på avkomman!!

Brunt är dominant över svart, men om stoet bär på anlag för svart så kan det bli svart.
Om bägge hästar bär på anlag för fux kan det även bli fux.

Men det enda man kan säga med 100% säkerhet är att det kan bli brun avkomma.
 
Sv: Färg på avkomman!!

Jag får helt enkelt vänta och se :p
Tack för alla bra svar!!
 
Sv: Färg på avkomman!!

Men hur kan det vara så att cardento har avkommor som inte är skimmlar och att cortus är brun när cantus var skimmel?
 
Sv: Färg på avkomman!!

De har bara ett skimmelanlag, vilket gör att 50% av avkommorna blir ickeskimlar... Hälften av deras spermier saknar altså skimmelanlaget och ger "ickeskimmel".
OM spermien ifråga innehåler skimmelanlaget så blir fölet skimmel.
 
Sv: Färg på avkomman!!

VAK KAN JAG FÅ DÅ? Har ett sto som är fux E:Fux(Hamilton) U:Brun Hon är betäckt med en skimmel(Gold Löwe)

Hur stor chans fins det att jag får en skimmel??? Vet att det fins en del skimmlar efter GoldLöwe
 
Sv: Färg på avkomman!!

Jag har ett sto som är fux och hade tänkt betäcka med en hingst som är svart.

Hur stor chans är dt att jag får en avkomma som är svart?
 
Sv: Färg på avkomman!!

I princip mellan 0-100% chans, beroende på vad de i övrigt har för färganlag...
Är det en homozygot svart hingst och stoet saknar agutianlaget (som gör att den svarta hästen blir brun, man ser inte dessa anlag på en fux - påverkar bara svart färg - men de finns där ändå) så blir avkomman garanterat svart.
Har stoet dubbla agutianlag och hingsten är homozygot svart så blir det garanterat en brun avkomma.
Har stoet ETT agutianlag och samma homozygt svarta hingst så har du 50/50 chans att det blir svart/brun.
Har hingsten ett fuxanlag så är det 50% chans att det blir en fux och övriga 50% enligt ovan, typ....
 
Sv: Färg på avkomman!!

Jag vet att hingsten har fått en brun avkomma med ett brunt sto så han kan inte vara homozygot. Då då kan jag förvänta mig en avkommaa som kan bli fux, brun eller svart om jag har förstått det rätt.
 
Sv: Färg på avkomman!!

Det kan du inte veta, eftersom stoet uppenbarligen har minst ett agutianlag.

Agutianlag = "visa inte den svarta färgen annat än i man och svans"
 
Sv: Färg på avkomman!!

lånar knapp

tnkte höra jag med vad det kan tänkad bli för färg på mitt föl som är då..
Ue Gaspadin uue Hertigen och pappan är då Saigin

mor är guldfux och fadern mbr då da. kan det bli fux?? eller är det bara brun??
 
Sv: Färg på avkomman!!

Passar på att låna tråden jag med då..
Finns det bruna hästar som är homozygot brun (dvs ger bara bruna avkommor även om de paras med fux o svart)?
Har hört att Quite Easy bara skule ge bruna avkommor? men jag vet inte om det stämmer.
Har ett dräktigt (fux)sto med honom och vill helst ha en brun avkomma :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 414
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 194
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 090
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp