Bukefalos 28 år!

Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färg på avkomman!!

Saigon har ett fuxanlag, så han kan mycket väl få fuxavkommor med ston som också har ett fuxanlag.

Mitt sto Malka (ännu bara två år) e Nactus-Master-Torboldt är svart, vilket innebär att hon saknar aguti-anlag. Dessutom vet jag att hon fått ett fuxanlag från sin pappa.
Saigon har ett fuxanlag och ett svart anlag, samt minst ett aguti-anlag som gör honom brun i stället för svart.

Tillsammans kan de alltså få ett fuxföl, eller ett brunt föl om fölet får Malkas svarta färganlag och Saigons agutianlag. Om Saigon bara har ett agutianlag och inte ger det till fölet, kan det bli svart.
 
Sv: Färg på avkomman!!

jösses så invecklat haha :crazy:

Men finns det någe typ 50% att det blir fux å 40% att det blir brunt av någe slag dvs ljust mörkt??? eller är det bara slumpen som avgör...

Ja kan ju hoppas på att det pluttar ut ett svart sto med bred bläs å 4 höga gämna strumpor :love: fux går med bra samam tecken :love:
 
Sv: Färg på avkomman!!

Visst finns det det! När det gäller Quite Easy är jag osäker - har bara sett bruna och skimmlar efter honom. Är det någon som har sett svart eller fux?

T.ex. Robin Z, Cortez och Landlord är/var homozygot bruna
 
Färg på avkomma igen..

Hur stor är chansen att det blir ett svart föl med dessa släktingar:

Far: svart, utan vita tecken
Farfar: svart
Farmor: brun

Mor: svart, liten vit sjärna
Morfar: svart, liten vit stj + vit kota
Mormor: brun

Skulle vara trevligt med en liten svart unge!!! :love:
 
Sv: Färg på avkomma igen..

Du kan få svart och ev. fux, beroende på om föräldrarna är heterozygota. Men du har i alla fall minst 75% chans på att få en svart fölis!
 
Sv: Färg på avkomma igen..

Det ska "nästan säkert" bli en svart, men om det skulle också kunna slumpa sig så att båda har ett dolt fuxanlag och då är det 25% chans på fux. Om hingsten har många avkommor med fuxston utan att någon blivit fux vet du nästan säkert att han inte har fuxanlag och då "måste" det bli en svart!

En svart häst saknar anlaget som gör att bara delar av hästen blir svarta som på en brun så är föräldrarna verkligen svarta ska det inte kunna bli ett brunt föl.
 
Sv: Färg på avkomma igen..

De senaste fuxarna jag kan hitta i stamtavlan är: farfars farfars mor och mormors farfars mor. Är det tillräckligt långt bort för att det inte ska bli en fux??
 
Sv: Färg på avkomma igen..

*lånar knapp*

Jag har aldrig varit intresserad av det här med färger, innan nu när jag väntar på en liten fölis :)
Det är kanske en "naiv" fråga jag har, ni experter får ta det med en nypa salt :p

Mitt sto är fux, fadern är fux - kan jag över huvud taget få något annat än en fux?
(Farfar, morfar och mormor är också fuxar, farmor vet jag inte.)
 
Sv: Färg på avkomma igen..

esa skrev:
De senaste fuxarna jag kan hitta i stamtavlan är: farfars farfars mor och mormors farfars mor. Är det tillräckligt långt bort för att det inte ska bli en fux??
Det kan man inte veta..
Fuxanlaget syns ju inte på svarta elelr bruna hästar eftersom det är recessivt. Det kan således vandra dolt genom MÅNGA generationer utan att synas, sen pluppar det upp helt plötsligt...
Detta är ett relativt vanligt fenomen för dem som avlar på svarta shettisar, de har flera hela generationer med svarta shettisar och tror sig nog ha homozygot svarta ponnyer - sen helt plötsligt pluppar det ut en fuxunge nånstans... :p

Men, sannolikheten att fuxanlaget vandrat genom alla dessa generationer kan väl ses som ganska liten.
Man kan kolla dels vad föräldrarna har lämnat för färger på avkommorna - EN enda fuxavkomma så vet man att de bär på anlaget... Sen kan man kika ett led till bakåt och se vad det varit för färger på avkommorna, finns det nån fux där så ökar ju sannolikheten att anlaget nedärvts vidare...
 
Sv: Färg på avkomma igen..

Thildha skrev:
*lånar knapp*

Jag har aldrig varit intresserad av det här med färger, innan nu när jag väntar på en liten fölis :)
Det är kanske en "naiv" fråga jag har, ni experter får ta det med en nypa salt :p

Mitt sto är fux, fadern är fux - kan jag över huvud taget få något annat än en fux?
(Farfar, morfar och mormor är också fuxar, farmor vet jag inte.)
NEJ
Du kan inte få något annat än en fux.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Jag har ett sto som är fux och när jag har sökt bakåt i hennes stamtavla så har det varit övervägande fuxar. Några skimmlar och några bruna.
Hingsten som jag ska betäcka med är svart och jag har sett att han har lämnat ett fux föl när jag sökte efter avkommor.

Är det då mest troligt att jag får ett fuxföl eller en svart i %.
 
Sv: Färg på avkomma igen..

Mormors mor verkar ha fått en fuxavkomma och likaså farmors morfar. Kom precis på att mormors morfar är isabell, vilket om jag har förstått det hela rätt, är en "nyans" av fux? Isabell eller svart får det färna bli, men jag hoppas inte på en fux....

Jag antar att det visar sig när den lille/lilla är född :)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Mitra skrev:
Jag har ett sto som är fux och när jag har sökt bakåt i hennes stamtavla så har det varit övervägande fuxar. Några skimmlar och några bruna.
Hingsten som jag ska betäcka med är svart och jag har sett att han har lämnat ett fux föl när jag sökte efter avkommor.

Är det då mest troligt att jag får ett fuxföl eller en svart i %.
det är 50% chans att det blir fux
sen beror det på vad stoet har för övriga färganlag. Har hon ett agutianlag (=det anlag som gör att svart häst blir brun, enkelt förklarat) så är det 25% chans vardera för svart eller brun. Har stoet dubel uppsättning av agutianlaget är det 50% chans för brun, 05 chans för svar. Har stoet inget agutianlag så är det 50% chans på svart 0 för brun.
Och det går inte att se på en fux om huruvida hon har agutianlag eller inte, då detta bara påverkar svart färg - som ju fuxen saknar.
 
Sv: Färg på avkomma igen..

esa skrev:
Mormors mor verkar ha fått en fuxavkomma och likaså farmors morfar. Kom precis på att mormors morfar är isabell, vilket om jag har förstått det hela rätt, är en "nyans" av fux? Isabell eller svart får det färna bli, men jag hoppas inte på en fux....

Jag antar att det visar sig när den lille/lilla är född :)
Att De fått fuxavkommor visar att de bär fuxanlag.
Isabell är en fux som även har ett blekanlag, även kallat gulanlag. Detta gulanlag är dominant, dvs en häst som HAR anlaget har också färgen. Detta innebär också att det krävs att minst en av föräldrarna är "gul" för att avkomman ska kunna bli det.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Gulanlaget är INTE dominant eftersom det är stor skillnad på en häst med ett anlag (tex isabell) och en med två (gulvit)!!! Gulanlaget är intermediärt.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Krångla nu inte till det för mycket för dem som inte kan genetiken alls.. ;) :p

Det är dominant såtillvida att det SYNS på en häst som har det. Att det dessutom blir förstärkt i dubbel uppsättning kan vi väl se som en bonus..
En häst som INTE har anlaget är ju inte gul och kan inte heller nedärva gult, hur många gula föräldrar och släktingar den än har...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Jag har ett sto som är mörkbrunt med svarta ben. e. mörkbrun u.svartbrun eu. brun ee.brun

Hingsten jag betäckt med en svart hingst e.svart u.mörkbrun eu.svart ee.svart

Hur stor chans är det att fölet blir svart? Är jättedålig på det här med färjer... :banana:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Jadu, mellan 0-50%, skulle jag gissa... Beror på vilka anlag som döljer sig bakoim det man SER på föräldrarna.
Det *kan* finnas dolda fuxanlag hos föräldrarna och OM det gör det hos båda så är det 25% chans på fux. (man vet säkert att det FINNS ett fuxanlag om hästen lämnaet en avkomma som är fux eller om någin av föräldrarna är fux - vilket de inte är i detta fallet)
Det *kan* vara så att stoet ifråga har agutianlaget (som gör att svart blir brun, enkelt förklarat) i dubbel uppsättning (beroende på hur man definierar svartbrun, forskarna är oeniga om ifall det är en svart häst med pangareanlag eller om det är en mörkt mörkbrun...) och OM det är så så kan det inte bli en svart avkomma hur gärna man än vill.
OM stoet har ETT agutianlag och båda föräldrarna saknar fuxanlag så är det 50% chans på svart.

(Jag har säkert missat några alternativ, ber om ursäkt i så fall.. :) )
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Finns det uht någon chans för svart avkomma med denna kombination:

Far skimmel, föl efter honom mest skimlar och fuxar
Mor mörkbrun, föl efter henne tillsammans med ovan: skimmel, brun, fux.

Hur stor % ??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 422
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 206
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 100
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp