Vad kan det vara för fel??

O

Ouimadam

Min ponny är under igångsättning just nu men det käns absolut inte bra!! :(
Detta har hänt:
Slutet av Maj 03, första gången hos veterinär. Blev behandlad med butta i 10 dagar för ömhet i båda kotorna.´Blev igångsatt under sommaren. Gick i stor gräshage.
Juli-Augusti: Tävlade två tävlingar i lätta klasser, helt ok med placering på båda. Gick superbra, aldrig varit så fin.
September, började kännas stel och tråkig. Ville inte jobba som han hade gjort innan. Åkte till veterinären igen i slutet av september. Blev behandlad med tuppkam och kortison i knät och för en sekundär hälta i kotan.
Slutet av Oktober, under igångsättning fast fick längre tid på sig än ordinerat. När vi börjar trava lite försiktigt "hopphaltar" han, det ser ut som om han skall fatta galopp. Åkte till veterinären igen. Han är helt ren på böjproven och leker cirkushäst när de longerar. Absolut ingen hälta! Veterinären sa att det kanske var att han var omusklad eller att sadeln var fel.. Tycker att vetirinärerna verkar lite insnöade på benen ofta.. Det kan väl likväl sitta någon annan stans? :confused:
Nu då?? Vad skall vi göra nu? Han hackar när vi longerar honom på stor volt, litegrann från och till. Det känns så meningslöst att sätta igång honom när man vet att de förr eller senare trillar ner i benen.. Kan det vara något i ryggen??
Hur kan jag åtgärda detta? Massör kommer om ett par dagar och klämmer lite. Men annars? Kiropraktor?
Hjlälp!
 
Har du varit på klinik med hästen?

Har haft en häst som drog det ena benet lite, på kliniken så var hon halt på alla fyra visade det sig.
 
Ta ut en equiterapeut och beskriv problemen ni har.

Haltar den på böjt spår bara? Bara på mjukt? Bara på hårt?

Är det bara på mjukt underlag är det förmodligen något muskulärt, hårt underlag = nåt med skelettet etc.

Hur är er ridning, eftersom hältan kommer tillbaka..? Rider ni hästen rätt?

En annan tanke är att det skulle kunna vara erlichia, vilket ett blodprov kan visa.
 
Ja.. Jag är lite skeptisk mot dessa equiterapeuter..
Nej han haltar både på rakt och böjt spår.. När man kommer i lite obalans blir det värre. Han går mest på jämt underlag i manege, med bra underlag, ej djupt. Har inte travat så mycket ute.
Ridningen har varit bra. Tränat för tränare mycket. Varierad ridning ute och inne. Går i bra form. Kan de mesta väldigt välutbildad och är ingen problemhäst.
Provsvaren har inte komit på proverna som är tagna. Han har varit på hästklenik alla gånger han varit hos veterinären. Han har blivit röntgad två gånger utan några anmärkningar.
:confused: :confused: :confused:
 
Varför skeptiskt till equiterapeut? De samarbetar med veterinärer, de har 2 års utbildning, de ÄR kunniga..!

Jag lärde mig otroligt mkt när vi hade ut en duktig equiterapeut till "mitt" stall..! Hon kunde verkligen sina grejer! :)
 
Ja, tjejen som kommer och masserar tror jag är utbildad till det med. Har hört mycket om att det finns många oseriösa tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: MiniLi
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 259
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 520
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 308
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp