Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara?

M

minnisjasmin

Hejsan!

Nu den senaste tiden och dagarna så har min häst (9 årig varmblods valack) blivit stel i bakbenen. Dessa symptom har han nu just:

  • Stel i bakbenen
  • Kort och ganska hackig gång med bakbenen
  • Obehag då man känner på bakdelen
  • Igår hade han svullen nere vid ena hoven och var oren
  • Väldigt stressad i stallet (inte ute), går omkring och sparkar i väggarna med bakbenen (detta har han gjort ganska länge men vi har inte kommit fram till varför)

Kollade på hans hovavtryck då han gick idag så han gick väldigt ojämt. Ritade en snabb skiss, det röda är bakhoven och svarta framhoven. Han går alltså väldigt snett.

gr_37356797.jpg


Det ska komma en massör som är jätte bra och gå igenom honom imorgon och sen ska vi se hur det blir.

Har suttit och läst om korsförlamning nu och många av symptomen stämmer in så kan det vara det eller bara stelhet?

/Victoria
 
Sv: Vad kan det vara?

min första tanke är också korsförlamning. har dock noll erfarenhet av det så jag kan ju verkligen inte säga med någon som helst säkerhet, men jag skulle definitivt ta ut vet om inte massören hittar något annat som det kan bero på. *håller tummarna för att det inte är något allvarligt*
 
Sv: Vad kan det vara?

Tack för ditt svar, blir nog att ta ut veterinär om inte massören hittar något. Kan ju hoppas han bara är spänd och stel och att det inte är nåt värre :/
 
Sv: Vad kan det vara?

ska hålla alla tummar jag kan hitta för att pålle bara är spänd eller stel! :) hmm.. sambon kommer nog undra varför jag helt plötsligt vill hålla handen hela tiden, får ju liksom 2 till om jag norpar hans också :angel:
 
Sv: Vad kan det vara?

Tänkte också på korsförlamning direkt. Ta ut vet istället för massör.
 
Sv: Vad kan det vara?

Svarar till alla:

Blir nog att ta ut veterinär. Har suttit och läst om korsförlamning nu så nån som skulle kunna ta och berätta kortfattat om korsförlamning?
 
Sv: Vad kan det vara?

Min fjording hade korsförlamning flera gånger när hon fortfarande gick på ridskola.
Det var typ 8 år sedan så jag kan ju inte påstå att jag minns allt, men på henne syntes det att hon hade ont.
Hon lade sig ner, reste sig upp, lade sig ner osv. Jag trodde på allvar att hon skulle dö :crazy:
Detta är också första och enda gången hon någonsin har bitit mig :p
Smådetaljer vet jag inte då jag inte var så spec. rutinerad vid den tiden.


Om det är korsförlamning - kolla igenom foderstaten och kanske rutinerna.
Min fick som sagt kf flera gånger som ridskolehäst men har aldrig fått det sedan jag köpte henne (00).
 
Sv: Vad kan det vara?

Massören var som sagt idag och gick igenom honom och hon visade vilka muskler han hade sjukt i. Sen var han speciellt stel i knäna sa hon eller nånting sånt (hon var finsk då jag bor i finland och kunde ingen svenska och jag är inte så bra på finska, så min stallägare ska översätta rapporten då jag ser henne)

Iallafall i ryggmuskeln hade han sjukt och på högra sidan en muskel brevid som var också sjuk. Sen Lårmuskeln också (?)

Angående korsförlamning så han får inte alls mycket kraftfoder (mineraler och racing prix) och sen rids han regelbundet lätt i skogen och trafiken och ibland på ridplan, ingenting ansträngande

Uppdaterar mera sedan då jag vet vad massören sa.
 
Sv: Vad kan det vara?

Det är inte nödvändigtvis kraftfoder som gör att hästen får kf, tror snarare det beror på obalans i foderstaten (OM det nu skulle bero på fodret.)

Min fjord fick 5 dl havre som ridskolehäst då hon fick upprepade kf, medan hon fick 1,5-2 när jag hade henne.

Den dagen jag trodde hon skulle dö, så red jag bara superlugnt på henne max en halvtimme, ändå fick hon korsförlamning..

Vad menar du med att musklerna var sjuka?
 
Sv: Vad kan det vara?

Han har inte korsförlamning, bara stela muskler verkar det som och något med bakknäna. Så vi ska ta vet. och se vad det är med bakknäna och annars.

F.ö han är mycket bättre nu, går inte stelt nå mera och så utan busar för fullt i hagen som han brukade förut. Angående att han hade sjuk rygg så ahr vi kommit fram till att han måste ha en ny sadel, den gamla är aldeles för smal då han satt på sig mycket över ryggen.
 
Sv: Vad kan det vara?

Korsförlamning är inte ett permanent tillstånd.
Hästen kan vara dålig ett tag och sedan bli bättre.
 
Sv: Vad kan det vara?

Vi ska åka till klinik och gå igenom hela honom och speciellt knäna. Så hoppas de hittar någonting då.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
677
Senast: skiesabove
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 242
Senast: prallan
·
Hästvård Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig...
2
Svar
21
· Visningar
2 315
Senast: Elisha
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 895
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp