Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Nej, det har du nog rätt i. Om du aldrig fått detta problem har säkert köparen gjort nåt knas
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

*kl*

Hästen har inte rullat sig i ett grusigt/sandigt område som har ruggat upp täckets yta? En del hästar ligger ju länge och "skrubbar" på backen.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Ingen aning, inte fått svar än. Men med tanke på att jag har sveriges värsta rulloman härhemma, och hans täcke (som är det mest använda) har pallat det så känns det också långsökt faktiskt?

Jag hade mitt täcke på igår just för det skulle ösregna hela dagen, och även gjorde så. Inte ens en liten fuktfläck under någonstans. SKa toksnöa imorron, så han får ha det då med får vi se.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Inget svar alls från köparen ang tvätt osv, däremot ett negativt omdöme på tradera idag, med motiveringen 'täcket läckte, köparen svarar inte'..
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Hmm, låter ju ändå som en oseriös köpare om hon inte svarar på dina frågor.

Fråga om hästen inte kan ha rullat sig i någon vattenpöl eller legat ner en längre stund och blivit blöt på det sättet. För det låter väldigt konstigt att det skulle läcka så mkt helt plötsligt.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Hej igen! Kom att tänka på dig i förrgår när jag tog hand om ett par halvblöta pållar. De var våta TROTS kvalitetstäcken (HW). Det hade kommit MASSOR med blötsnö under dagen. Man kan inte säga att de läckte som såll - men det stämmer nog som Centaur säger - att "andastäcken" inte klarar tung blötsnö ngn längre tid! Storhästen med "billigt" regntäcke + fleecetäcke var däremot torr......
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Fast alltså, du säljer ju varan i "befintligt skick". Om jag köper en begagnad grej så väntar jag mig inte att kunna reklamera. När det gäller täcken kan man faktiskt impregnera och jag gissar att hon inte köpt det särskilt dyrt? Såg nu att hon har betalt antingen 200 spänn eller typ 300 och då fattar jag faktiskt inte varför hon klagar...
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Hon klagar för att jag skrev att det var absolut regntätt. Vilket det ju som sagt var iaf fram till 8 januari då det användes sista gången här. Sen hängde det inne några veckor, och skickades.

Och nej, inte speciellt dyrt.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Hej igen! Kom att tänka på dig i förrgår när jag tog hand om ett par halvblöta pållar. De var våta TROTS kvalitetstäcken (HW). Det hade kommit MASSOR med blötsnö under dagen. Man kan inte säga att de läckte som såll - men det stämmer nog som Centaur säger - att "andastäcken" inte klarar tung blötsnö ngn längre tid! Storhästen med "billigt" regntäcke + fleecetäcke var däremot torr......

Mm, det sägs ju, även från alla tillverkare av andastäcken, att blötsnö som ligger kvar täpper igen andasfunktionen och det blir blött under. Inte märkt av det själv än *peppar peppar* dock.

Fblherrn här hade sitt HS både idag och igår, det har vräkt ner tung, otäck blötsnö. Torr och varm under. Och det är det av HStäckena som är absolut mest använt, och dessutom mest 'misshandlad' av rullning osv.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Vet inte vad det beror på men mitt regntäcke har också plötsligt börjat läcka lite överallt. Har alltid varit tätt och impregnerades i somras senast. Har hållit tätt under hösten och för ett par veckor sen när det regnade, inte alls mycket, så hade det läckt fläckvis både på ryggen, baken, vid bogen. Så täcken KAN plötsligt börja läcka, men vete 17 varför. (mitt täcke har ju hängt där det alltid hänger mellan användningstillfällena)
Skumt är det.:confused:
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Antagligen så att omimpregneringen börjat släppa?

Jag undviker så långt det går att tvätta utetäcken just för att jag ett par ggr (iofs på billigare täcken mest) drabbats av att de börjat läcka, man har omimpregnerat, det har funkat ett tag och sen börjar de läcka igen. (Kanske är kass på att omimpregnera?)

Iofs har jag tvättat kvalitetstäcken utan att nånsin behöva impregnera om med, men jag försöker undvika det ändå.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Men varför skulle det släppa så plötsligt? Har faktiskt aldrig varit med om att impregneringen släppt öht. Jag tvättar och impregnerar varje sommar och det har aldrig släppt tidigare. (inte ens blivit sämre) Från att va varit tätt till genomblöt häst från gång till gång. Det är mysko tycker jag. :confused:Om impregneringen börjar bli sämre borde täcket läckt mera och mera tycker jag.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Men varför skulle det släppa så plötsligt? Har faktiskt aldrig varit med om att impregneringen släppt öht. Jag tvättar och impregnerar varje sommar och det har aldrig släppt tidigare. (inte ens blivit sämre) Från att va varit tätt till genomblöt häst från gång till gång. Det är mysko tycker jag. :confused:Om impregneringen börjar bli sämre borde täcket läckt mera och mera tycker jag.


MM, det borde ju blivit gradvis sämre ja, men fattade det som att det inte läckt hysteriskt nu, utan just börjat läcka. Men har det börjat läcka mkt direkt, ja då känns det knas. Snö som legat kvar? KOmmit in innanför täcket och spritt sig så?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

även det dyraste täcke kan läcka då du tvättat det fel
det räcker att de kommit med lite sköljmedel , ex ej rengjort i mskinens fack.
råkade ut för detta med en dyr andasjacka, som jag rekl de visade sig att det fanns spår av sköljmedel. jag använder inte det så det var de som hade maskinen innan mig som använde och jag fick min jacka förstörd.

WG
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

även det dyraste täcke kan läcka då du tvättat det fel
det räcker att de kommit med lite sköljmedel , ex ej rengjort i mskinens fack.
råkade ut för detta med en dyr andasjacka, som jag rekl de visade sig att det fanns spår av sköljmedel. jag använder inte det så det var de som hade maskinen innan mig som använde och jag fick min jacka förstörd.

WG

Som jag sa - täcket är aldrig någonsin tvättat.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

vad skumt..jag tycker som du att läcker det så gör det det direkt..hon kanske försöker behålla täcket och få tillbaka pengarna?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

vad skumt..jag tycker som du att läcker det så gör det det direkt..hon kanske försöker behålla täcket och få tillbaka pengarna?

Ingen aning vad hon gör just nu faktiskt. Jag svarade ju på hennes första mail med mer frågor. Inget svar alls. Sen nyss negativt omdöme på tradera eftersom 'säljaren svarar inte' (yeah right). Så jag skickade samma dag jag fick det neg omdömet om de mail jag skrev i februari. Inget svar på de heller.

Så, endera har hennes mail my(s)tiskt/Magiskt kraschat (men då borde man väl ringa..), eller så hade jag 'rätt' i någon av mina frågor, t ex att hon tvättat täcket (det såldes ju otvättat, och det var smutsigt, så långt från omöjligt att det första hon gjorde var att stoppa det i maskinen). Dvs vet att det inte går att ställa mig till svars, men är grinig ändå.

Jag försöker att inte bry mig, är skitgrinig på det negativa omdömet, det ser illa ut. Men förhoppningsvis kan folk se att jag har totalt 205 positiva omdömen, och ett negativt, så.. Hoppas jag iaf.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

En butik sa till mig att man inte får ha vanligt tvättmedel till täcken, för då börjar de läcka.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jag har haft erfarenheter att täcken med halvhals kan på vissa hästar som är konstigt byggda
vika sig och i och med det dra ner vatten med innefodret till hästens kropp.
Har själv detta problem med en av mina och har sett fler andra hästar som haft det också.
Det är alltså inte själva täcket som läcker utan det helt enkelt viker sig vid manken och blir blött.

Nu vet jag ju inte hur fallet är med denna häst.
Men det kan vara ett alternativ till att det blir blött.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jo, jag var ju inne på passformen, och frågade ju om den med i mitt mail. Iofs inte haft problem med halvhals, men har ett HW Amigo regntäcke till ungponnyn, som inte sitter riktigt bra i halsen/vid bogen på honom (för stort) och om det regnar ihållande är han sjöblöt under. Inte för det läcker, utan just för det kommer in i halslinningen och sprider sig via fodret. Hände bara vid heldagsregn dock, skurar eller lättare regn tål det bra, bara lite blöt runt halsen då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 437
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning När skall man ge upp ett regntäcke som "läcker" och när är det befogat att försöka impregnera det tätt? Jag har två regntäcken från...
Svar
11
· Visningar
1 136
Senast: LinnK
·
Utrustning Jag jobbar skift, vilket inkluderar både kvällar och nätter. Då får min mor rycka in och ta hand om hästarna. Pga diverse orsaker så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 130
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp