Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Alexandra_W

Trådstartare
För en månad sen ungefär sålde jag ett täcke på Tradera. Täcket var ett knappt år gammalt. Det märket och modellen är en av mina STORA favoriter, jag har totalt haft tre stycken, alla inköpta samtidigt och flitigt använda. Ett används fortfarande flitigt. De har aldrig tvättats/annat, och har hållit tätt i ur och skur och regn och rusk här. Ösregn, snörstorm etc, snöande hela dagen osv - hästen varit varm och torr under. Täcket användes här sista gången 8 januari, då det vräkte ner snöblandat regn, och det har sen dess hängt inne, och såldes cirka 10 dagar senare, fortfarande otvättat.

Nu har jag fått mail från köparen, då täcket enligt köparen (och ser inte varför h*n skulle ljuga) vid snöfall hela dagen citat 'läckt som ett såll' och häststackaren var sjöblöt under.

Jag har frågat om hon tvättat det, och om det var tung blötsnö som låg kvar. Inte för jag haft problemet att kvarliggande snö gör att de blir blöta under men vet ju att det sägs att det kan påverka. Inte fått svar ang tvättat/typ av snö än dock.

Men VAD kan göra att ett tidigare absolut tätt täcke börjar 'läcka som ett såll'? Om man nu inte tvättat det eller dylikt?

Jag har själv aldrig varit med om det, endera har täcken som läcker läckt direkt, eller så har det blivit efter tvätt (då billiga täcken).

Jag tycker ju synd om köparen, jag skulle vara superbesviken om jag var köparen, samtidigt så känns det som att det ju inte är mitt ansvar heller, det läckte inte här, någonsin. Och om ingenting 'hänt i posten' kan jag inte begripa varför det läcker där?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Tvättat eller dålig passform så att snön kommer in, smälter och rinner - eller en reva där vattnet kommer in när snön smälter?

Jag har inte upplevt att EN tvätt fått ett täcke att "läcka som ett såll"! Däremot har jag varit med om en svårupptäckt reva (i en söm). Vad är det för typ av täcke?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jag har som sagt bara upplevt läckage när de endera läckt direkt (minns mark todd täckena..), eller då när man tvättat. Men då har det varit ofodrade, samt billiga (läs Börjes 299 kr..), de som läckt efter tvätt, men då har de verkligen läckt som såll.

Det är ett Horse Saver Cornwall, fleecefodrat regntäcke. Teflonbelagt, andra - hela köret. Inte en enda reva någonstans här hos mig iaf (köparen har använt det mer än ggn det läckte, i lätt snöfall, och då hade det fungerat fint).
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Mysko... Det är ju fina täcken! Täcket har ju halvhals så min teori att det skulle kunna "komma in snö" faller...
En annan teori: Kan hästen har rullat sig flitigt i en vattenpöl??? DET är ju INTE ovanligt! Då hjälper i inte det bästa täcket - särskilt inte om det är halvslask och modden ligger kvar.....
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

INgen aning, jag vet ju inte mer än det köparen skrev:

"Har haft på det vid lätt snöfall o då har det funkat. för 2 dagar sedan snöade för fullt
hela dagen och hästen var genomblött - täcket läckte som ett såll !!"
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Obehagligt med missnöjd kund! Vad vill köparen - att du ska ta tillbaka täcket, eller vad?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Vet inte, hon tyckte bara 'Vad ska i göra?', och ja jag vet inte. Jag förstår helt att hon är missnöjd, skulle jag med vara. Samtidigt så täcket 'åkte' härifrån helt regntätt såvida det inte magiskt under tiden det hängde inne där de där veckorna, började läcka? Så jag har ju inte heller gjort något fel. Får försöka reda ut mer detaljer kring det, så får vi väl se om vi kan komma fram till något som båda är nöjda med. Men jag begriper INTE hur ngt kan ha hänt 'på vägen' mellan mig och henne så det inte börjat läcka?

Jag säljer ju liksom ALDRIG ett täcke som inte håller absolut tätt, de kastar jag, just för att det finns inget JAG hatar så mkt som täcken som läcker, nya eller beg kvittar.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Vet inte, hon tyckte bara 'Vad ska i göra?', och ja jag vet inte. Jag förstår helt att hon är missnöjd, skulle jag med vara. Samtidigt så täcket 'åkte' härifrån helt regntätt såvida det inte magiskt under tiden det hängde inne där de där veckorna, började läcka? Så jag har ju inte heller gjort något fel. Får försöka reda ut mer detaljer kring det, så får vi väl se om vi kan komma fram till något som båda är nöjda med. Men jag begriper INTE hur ngt kan ha hänt 'på vägen' mellan mig och henne så det inte börjat läcka?

Jag säljer ju liksom ALDRIG ett täcke som inte håller absolut tätt, de kastar jag, just för att det finns inget JAG hatar så mkt som täcken som läcker, nya eller beg kvittar.





Vet inte om det stämmer, men har hört att om man tvättar ett täcke och använder sköljmedel, kan täckena börja läcka....
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jag har ett Horse Saver Essex, alltså samma täcke fast utan halvhals. Det är 4 år gammalt och håller snustorrt! I ÖS-regn, blötsnö mm, och det gäller hela dagar ute i detta väder.
Har aldrig läckt en endaste droppe. Det är tvättat ett antal ggr, förvisso har jag sprayat på lite impregnering på senaste tiden men det gör jag mest "bara för att".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jo om man tvättar de kan ju impregneringen/delar av impregneringen försvinna, och de behöva impregneras om. JAG har iofs bara mött det vid billiga täcken, men jag undviker att tvätta täcken mer än nödvändigt, brukar spola av, och tvätta av insidan med såpa. Samtidigt så de ofodrade regntäckena jag har, de snurrar i maskinen ganska ofta, med vanligt tvättmedel. Utan att läcka.

Men förutom tvätta som sagt, då jag inte vet om köparen tvättat det, vad kan annars få det att läcka?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jag har ett Horse Saver Essex, alltså samma täcke fast utan halvhals. Det är 4 år gammalt och håller snustorrt! Har aldrig läckt en endaste droppe. Det är tvättat ett antal ggr, förvisso har jag sprayat på lite impregnerat på senaste tiden men det gör jag mest "bara för att".

Mm, jag har ju just ett Cornwall 'kvar' av de tre jag köpte, och det används FLITIGT, och spec den här kassa vintern har ju herrn mer eller mindre bott i det. Inga läckade. Aldrig tvättat dock, men det var ju inte det andra heller, och det var använt mindre ('ägaren' till det mer frusen, dvs behövde oftare tjockare). Det tredje sålde jag till en kompis i våras, och hon har haft det flitigt i vinter (som varit idel regn, slask och blötsnö) och aldrig sagt ngt om att det skulle läcka heller. Därför jag blev så paff att det skulle 'läcka som ett såll', spec som det inte gjorde det strax innan det såldes (hade det legt länge innan kunde ju katt/mus/etc ha gett små skador på det man inte såg eller så)

Tillägg: Haft Horse Savertäcken i massor genom åren, ofodrade (lakansfodrade) regntäcken, nätfodrade regntäcken, de här Cornwall då, samt flera olika tjockfodrade - inget har läckt ens efter ÅR av användning och tvätt. (HS är mitt favoritmärke, nuförtiden köper jag i princip bara Horse Saver och Horsewear) Däremot givetvis inte sagt att de inte KAN läcka, men så 'plötsligt'?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

KL av mig själv.

Jag har förvisso aldrig haft ett fleecefodrat regntäcke som läckt när jag tänker efter så för mig är det konstigt i vilket fall.

Jag tvättar ofta pga skitig nordis :D Som fäller mycket och har fet päls (klippt, därför täcke).

Det är i vilket fall ännu mer konstigt att ett Horse Saver läcker, det har jag faktiskt aldrig hört eller sett, man undrar vad som har hänt hos köparen i så fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Följdfrågan är ju: Vad gör man? Om nu köparen inte tvättat det, och det inte låg tung blötsnö på det, men köparen vidhåller att det läcker som ett såll och undrar 'hur vi ska lösa det'?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jag skulle låta henne komma med ett förslag. Ibland är det skönt att "köpa sig till" gott samvete - även om man är inte gjort fel! Det är inte roligt när sådant händer och det "gnager". ÄVEN (som sagt) om man inte gjort fel. Fast STÖD, det får du här också! Kanske känns det lite bättre?
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

om det ligger tung blötsnö på ett andastäcke så läcker nästan alla....
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jo, jag har själv aldrig 'drabbats', mina har aldrig läckt fast det legat snö, men sällan det bildas 'lager' med blötsnö, det mesta försvinner när de rör sig.

Men det, eller tvättat, är ju det enda jag kan tänka mig. Eller urusel passform då möjligen.

Men i övrigt kommer jag inte på någon anledning, och ingen annan heller vad det verkar?

Samtliga de 'alternativen' är ju 'köparens fel' isf..
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Det är inte så att det andas dåligt då?
Eller att hästen har ett för tjockt täcke under?
Min systers häst fick nya regntäcken hela tiden, för de läckte jämt, trodde vi. För han var alltid blöt under.
Det visade sig att han hade för tjockt täcke på sig under och täcket häll tätt för bra så det blev för mkt kondens och då blev det blött överallt.
Och det var bra täcken (Bucas/Horseware/Wheaterbeeta mfl)
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jag drar en parallell till andasjackor jag haft, och tyckt att det varit konstigt att de bara klarar någon/några riktiga strapatser. Talade då med en expert på riktiga expeditioner, och han sa att de håller max en säsong, om man nu vill kunna klara riktiga blötor.
Sätter man en ryggsäck utanpå en andasjacka blir det ofelbart läckage där den ligger an.
Kanske den nya användaren tvättat på fel sätt eller haft det så det "skavt" eller knögglat.
Jag skulle nog låta köpet gå tillbaks och ta smällen.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Kan det vara så att hästen har två täcken på sig och att det blir för tight mellan kroppen och regntäcket så att den fukten som faktiskt går igenom inte dunstar bort av kroppsvärmen utan den stannar innanför och hästen är blöt. Det blir ju samma syndrom om täcket är för litet eller för hårt åtspänt.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jag drar en parallell till andasjackor jag haft, och tyckt att det varit konstigt att de bara klarar någon/några riktiga strapatser. Talade då med en expert på riktiga expeditioner, och han sa att de håller max en säsong, om man nu vill kunna klara riktiga blötor.
Sätter man en ryggsäck utanpå en andasjacka blir det ofelbart läckage där den ligger an.
Kanske den nya användaren tvättat på fel sätt eller haft det så det "skavt" eller knögglat.
Jag skulle nog låta köpet gå tillbaks och ta smällen.


Fast varför har inget av de andra täcken reagerat på samma sätt då? Köpet kommer inte gå tillbaka, helt enkelt för att så snäll och rik är jag inte och det är såpass lite pengar. Utan isf någon form av kompensation. Beroende på svar etc ang tvätt etc. Jag vill ju ha nöjda traderakunder, har sällan haft problem (ett par ggr. två försändelser som försvunnit i posten) men försöker då lösa dem, men när det inte är mitt fel och vara inte är defekt (då hade jag aldrig sålt den) så kommer jag inte ta tillbaka täcket (frakt 'hit och dit' skulle dessutom komma upp i mer än halva summan)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 437
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning När skall man ge upp ett regntäcke som "läcker" och när är det befogat att försöka impregnera det tätt? Jag har två regntäcken från...
Svar
11
· Visningar
1 136
Senast: LinnK
·
Utrustning Jag jobbar skift, vilket inkluderar både kvällar och nätter. Då får min mor rycka in och ta hand om hästarna. Pga diverse orsaker så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 137
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp