Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Du menar alltså att du sålt ett använt otvättat täcke?
Jag skulle Aldrig ens ta in det i mitt stall utan att tvätta det först.
ännu minder sätta det på mina hästar utan att ha tvättat det först.
Q
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Du menar alltså att du sålt ett använt otvättat täcke?
Jag skulle Aldrig ens ta in det i mitt stall utan att tvätta det först.
ännu minder sätta det på mina hästar utan att ha tvättat det först.
Q

Exakt så. Täcket var använt, och smutsigt. Inte så att det var 'grisigt', luktade eller så. Men använt. Dvs hår och säkerligen (även om den inte syntes) smuts på insidan i fleecen, och smuts (lera osv) på utsidan.

Vilket framgick av auktionsbeskrivningen, att täcket aldrig var tvättat, och såleds i otvättat skick.

Jag skulle heller aldrig 'ta in' ett otvättat täcke (köper sällan begagnade utetäcken dock, men det har hänt) och lägga det på mina hästar utan att tvätta det. Men jag är medveten om vad tvätt kan göra med impregneringen.

Har sålt tvättade utetäcken ett par ggr, när de varit så grisiga att det känts äckligt att sälja dem. Då har jag skrivit i auktionsbeskrivningen att täcket är nytvättat men inte använt efter tvätt men kan behöva impregneras om.

Men nu när jag sålde täcken (sålt en hel bunt efter de hästar jag fått ta bort) har jag tyckt det varit synd att 'misshandla' dem genom att försöka köra dem tre ggr i maskinen härhemma (måste vikas om flera ggr för att bli nästan rena, för liten maskin), eller skura dem med kvast + medel, men inte velat/orkat lägga pengar på att lämna in dem för profesionell tvätt, utan satt ett lägre utropspris och sålt dem otvättat.

Så som sagt jag är inte ett dugg förvånad om köparen tvättat täcket det första hon gjorde. (Det skulle jag ha gjort). Och det skulle kunna förklara varför täcket från 'dag till annan' började läcka. Men den frågan har jag inte fått svar på. (Och nej jag tar inte ansvar för om det börjat läcka efter tvätt, såvida det inte var profesionellt tvättat)
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Ok
Hon har säkert tvättat de,
Tycker du kan skita i henne, då konsument köplagen inte gäller mellan privat personer.

Att hon tycker du är dum och skriver ner dig på Tradera får du väl ta då.

Sälj annanstans då. Världen går inte under för ett dåligt betyg där.
Det finn värre saker att råka utför.

Q
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Jag har köpt beg täcken och föredrar att få tvätta det själv......
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Ok
Hon har säkert tvättat de,
Tycker du kan skita i henne, då konsument köplagen inte gäller mellan privat personer.

Att hon tycker du är dum och skriver ner dig på Tradera får du väl ta då.

Sälj annanstans då. Världen går inte under för ett dåligt betyg där.
Det finn värre saker att råka utför.

Q

SKita i hade jag ju inte tänkt, då hade jag ju inte ens svarat med frågor på första mailet. Tycker mest det är konstigt att hon inte svarade/svarar på de.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Ja det hade just börjat läcka, men det läckte mycket och på flera ställen. Så mycket att det inte är ide att använda det alls. Gången innan läckte det inte alls. Jag har inte en susning om vad som kan vara orsaken, men hände det med mitt så kan det ju vara likadant med täcktet du sålde.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

*KL*

Fått mer svar nu.

Täcket sköljde jag för hand med lite tvättmedel i handvarmt vatten när det kom. Det funkade jättebra i
lätt snö - lite blöt uppifrån. Men förra vecka när det snöade blöttsnö hela dan var det genomblött!
Täcket är lite stor men mest över ryggen - det hänger lite långt ner över rumpan. Halskärningen är annars
kanonbra


Och så vill säljaren jag tar tillbaka det, det kommer jag dock inte, utan i så fall får man diskutera ev prisjustering, inte bestämt mig där. Har börjat med att fråga vad för tvättmedel.
 
Sv: Vad kan få ett täcke att 'plötsligt' börja läcka som ett såll?

Du vet ju att täcket var tätt när du sålde det så du har inte gjort något fel alls tycker jag. Om hon sköljt upp det med tvättmedel kan det ju vara det som är orsaken. Jag tycker inte du ska varken sänka priset eller ta tillbaka. Din beskrivning av varan var korrekt. Hon får väl impregnera om täcket helt enkelt. Det är ju inte svårt precis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 437
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning När skall man ge upp ett regntäcke som "läcker" och när är det befogat att försöka impregnera det tätt? Jag har två regntäcken från...
Svar
11
· Visningar
1 136
Senast: LinnK
·
Utrustning Jag jobbar skift, vilket inkluderar både kvällar och nätter. Då får min mor rycka in och ta hand om hästarna. Pga diverse orsaker så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 130
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp