Vad kan vara fel, hur ska jag åtgärda?

Liselott76

Trådstartare
Bakgrund: Min häst slutade hoppa i maj förra året, kontaktade då veterinär som konstaterade kotledsinflammation i båda fram, behandlades för detta & blev friskförklarad på sommaren. Han fick dock vila längre för säkerhets skull, han är nu tränad sedan i oktober & känns fräsch.
Ett av problemen nu är att han sätter ner utsidan av hoven på höger fram före insidan, han tippar liksom inåt..han gör inte så jämt, på morgonen när jag tar ut honom ur boxen går han rakt men på kvällen när jag tar in honom från hagen "tippar" han fram.. Graden av tippning kan skilja från dag till dag.. Jag tycker också att han är lite tjockare i senan höger fram - vilket jag tycker att han varit ända sedan vi först upptäckte kotledsinflammationen. Han kan också vara lite varm & fylld i vänster framkota ibland. Han får Glukosamine för lederna..

Han är mycket pigg & busar ofta i hagen så det verkar inte som han lider av detta men självklart skulle jag vilja veta vad detta beror på, framförallt för att slippa behandla för kotledsinflammation igen..

Jag har haft tråd ute om detta tidigare men inte förklarat lika ingående, nu har jag studerat honom under en längre tid & hoppas kunna få hjälp med vad det kan bero på och hur jag ska kunna komma tillrätta med det.. Veterinär, kotknackare, gärna direkta tips på personer som skulle kunna vara till hjälp..

Jag har haft Equiterapeut på honom några gånger men hon kommer inte tillrätta med detta & har heller inte kunnat förklara vad detta beror på..

Jättetacksam för svar!
 
Spontant undrar jag om inte det är ett typiskt hovslagar problem? Har du en utbildad hovslagare kan du kanske fråga denne?

Annars, för att undvika kotledsinflammationerna, så handlar det om att lära hästen omfördela vikten bakåt när han rids. Aktivera bakbenen, och se till att han inte går "låg och rund" i formen. En något öppen form, med aktiverade bakben och schvung i stegen, men bibehållen eftergift i nacken, är en bra arbetsform för att bygga styrka i rygg och avlasta fram.

Sedan kan jag misstänka att han, om det är vänster fram som känns varmt ibland, belastar parallellbenet höger bak mest. Isåfall blir ditt jobb att be honom aktivera vänster bak mer. Be honom böja sig lätt åt vänster och trampa under sig med vänster bak. Gärna från marken så du kan se att det blir rätt.
Arbetar du aktivt på rakriktningen behöver du antagligen inte kiropraktor / equiterapeut så ofta (men det hjälper förståss att börja med att låta en sådan böja ev snedheter rätt, så att fysiken inte arbetar mot er). Du kan fråga de du tagit ut vilket som är hans svaga bakben så du vet säkert. En duktig equiterapeut borde också kunna ge dig råd om hur du ska gå vidare med honom.

En annan sak du ska tänka på är underlaget. För att undvika kotledsinflammationer - undvik mjukt löst underlag. Rid inte för ofta eller länge i ridhus / på ridbana. Värm upp och skritta av utanför ridhuset om möjligt.
Särskilt slitande är voltarbete på bogtung häst, såvänd hellre fyrkantspåret, och skolorna. Övergångar för att aktivera baken. Mycket halt, halvhalt, ryggningar, galoppfattningar, cavalettiarbete.
(bara spontantips)
 
Mitt råd är att ta in och rönga han på en klinik, där du bäst kan se alla skador!....Inte kul med dåliga hästar :(
 
Oj, jag tror att jag skulle kunna lära mej en del av dej :)

Du har så rätt i att vänster bak är det svaga bakbenet! Min ridlärare är på mej ständigt om att föröka aktivera det mer..

Har oxå trott att det skulle vara ett hovslagarproblem, frågan är då varför går han rakt på hoven emellanåt..?

Håller med dej om underlaget, har märkt att han har väldigt svårt för mjuka underlag och försöker undvika det i största utsträckning.
 
Känns hopplöst att ta en hög med röntgenbilder när man inte vet var problemet sitter, allt syns ju tyvärr inte på röntgen..
 
Oj, jag verkade inte ha läst ditt inlägg så bra :crazy:
*Morgon trött*
Men vad jag tycker är att du ska kolla med hovslagaren, om det kanske är så att han är skodd snett?
Är det en ny hovslagare eller har du haft han länge?
Min förra häst blev lite vinglig i benen en gång när jag bytte hovslagare...
 
Jag har haft samma hovis i 14 år (hästen är nu 17), det som är mysko är att han ibland (t ex på morgonen) sätter ner hoven rakt.. Kan det då ändå vara snedskott..om vi ändrar skoningen känns det som han då på morgonen kommer att kliva fel åt andra hållet.. eller tänker jag helt galet kanske.. :confused:
Jag har ju haft problem med sadlar.. han hade en för trång sadel under förra våren (usch, dum matte..) har funderingar på om det kan ha blivit nåt då.. att han blivit sned på nåt vis.. som gör att han tappat stabiliteten.. alternativt att han vrickat sej & tänjt ut ledbanden..??
Usch, jag vet inte..

Kom på en sak till..när han står stilla står han alltid med höger fram bakåt..i avlastande ställning liksom..med vänster fram i "normal" position.. så står han alltid, oavsett om han bara står eller om han äter..
 
Den största skillnaden på morgonen borde vara att hästen är stelare då. Och isåfall väljer han att tippa när han kommit igång lite mer i lederna. Jag undrar om det är en svaghet i höger bog, eftersom han antagligen är naturligt "bananböjd" åt höger (höger fram längs bak, men också höger bak längst fram när han står still, eller hur? ). Isåfall har han antagligen en tendens att skjuta ut vänster bog och belasta vänster fram mer, och det skulle då kunna vara snedbelastning i bogen och en balansförskjutning som skapar den sneda isättningen?
Jag tror fortfarande du kan prata med hovis, men sedan är det nog rakriktning du ska kämpa med.

Självklart är det en veterinärfråga om hästen visar besvär, men är det lätta rörelsestörningar som inte är hältor är det ofta sådana här småsnedheter som går och blir större efterhand.

Jag fick hjälp av en tränare som pysslat med centrerad ridning, Feldenkranz metoden osv när min häst var (enligt mig) halt på höger bak förra våren. Jag röntgade, kiropraktade och hältutredde, men veterinärerna viftade bort det jag tyckte var en jättehälta :crazy: med att det var normalt att hästar var stelare på sitt svagare bakben. :o Och kiropraktiken hjälpte bara en månad åt gången. Nu är hon mindre sned, om än fortfarande stelare i ena bak, men det syns inte på samma sätt. Det är vårt evighetsprojekt att träna på att motverka hennes naturliga snedhet helt enkelt. Som att vi är höger eller vänsterhänta! :)

Klart att man ska utreda först, om man upplever ett fel, men när man inte hittar något, så finns det mycket att jobba med ändå.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 230
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 059
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp