Soppor kan man göra hur lätta eller hur matiga som helst och med ett gott glutenfritt bröd till så blir det mer mättande. Schär har bra knäckebröd och även deras mjuka bröd brukar vara helt okej. Min standardsoppa är minestrone, den kan varieras på många sätt. Rekommenderar dock att skippa pasta för glutenfri blir lätt tråkig av att ligga och dra sig.
Tex mex som flera redan varit inne på, perfekt att göra alla komponenter separat och så tar var och en det dom vill ha. Hårda tacoskal och nacho-/tortillachips av majs är naturligt glutenfria och Old El Paso har bra mjuka bröd.
Fried rice? Det finns glutenfri sojasås, eller så hoppar man den och har nån annan smaksättning. Kött på sidan av för den som vill, kyckling eller nötfärs borde gå lika bra.
Curry med kokosmjölk? Fräs på wokgrönsaker, krydda med currypulver efter eget tycke, på med kokosmjölk och låt puttra ihop några minuter. Ris till. Jag brukar ha kycklingfilé i också men det går lika bra att servera den separat.
Gratäng på glutenfri pasta och laktosfri grädde/mjölk? Eller typ makaronilåda, om äggstanning går bra? Det går att slänga i vad man än gillar i en sån. Lagrad hårdost har väldigt låg laktoshalt så den går bra för många laktosintoleranta, men säkrast att fråga killen först.
En allmän notis kring glutenfri pasta är att jag tycker sorterna gjorda på en blandning av majs och ris är mest lika traditionell pasta i smak och konsistens. Ren majspasta kan jag inte rekommendera, den blir som tapetklister om den får koka några sekunder för länge.

Pasta gjord på röda linser är gott men om killen kategoriskt vägrar baljväxter så är ju inte det ett alternativ.