Vad kostar en valp från ”din” ras?

Jag är inte helt säker på vad beauceroner kostar idag, men tidigare har de legat på ca 12 000, jag tror de ligger mellan 12 och 14 idag, föräldrarna är då röntgade och har gjort MH, samt har ofta nån utställningsmerit och kanske även tävlingsmeriter i nån form.

Att jag har dålig koll beror på att mina två senaste är importer. Nere i Europa ligger valppriset på ca 8-900 €. Sen blir det ju dyrare i slutänden eftersom det kostar en del att importera (framförallt resan/transporten) plus att vi med senaste importen fick betala 200 € för att valpen stannade kvar ytterligare 7 veckor hos uppfödaren pga vaccinationskraven för importer.

Första importen hämtades vid 10 veckors ålder (2013, då fick man ta in valpar upp till 3 månader utan rabiesvaccination) och då tog uppfödaren inget extra för de två veckorna han var kvar, han kostade 900 € och det är från en av de mer kända och mycket bra uppfödarna i Frankrike. Slutpriset landar ju på ungefär samma om man lägger till resa etc så ingen större skillnad mot att köpa en svenskfödd valp.
 
Bedlington terrier, 15 000 kr, de ligger där omkring.
Oftast är de inte röntgade, däremot så ska man se till att de inte lider av koppartoxicos, antingen uteslutning (inga föräldradjur som är sjuka) eller testade om en av föräldrarna skulle lida av det. De ska även vara ögonlysta.
För mig är det viktigt att de är utställda, dels så att de är exteriört bra, men även att de klarar av miljön som är på utställning.
Vill gärna att de ska ha varit tävlade i t.ex. rallylydnad, lydnad. LC eller viltspår, vilket är det vanligaste bland bedlisar. Mest för jag tycker att även om det är en familjehund så vill jag att föräldrarna ska klara av det vanligaste för att få en allsidig valp. Min hund är plättlätt och har sedan dag 1 sovit sig igenom dammsugning, slamra med kastruller, är inte rädd för fyrverkerier och fixar traktorer etc. Sådana saker som jag tycker borde vara självklara, men träffat alldeles för många hundar som inte fixar.
 
Vilken elitistisk bullshit. Om familjen X ska köpa sig en trevlig sällskapshund av lämplig ras så ska den alltså inte enkelt kunna hitta en uppfödare? Nä, valpkullarna dom ska gömmas så bara dom värdiga och insatta kan köpa en valp. Och så ska man få stå i kö i tre år.

Det beror på ras också. Ingen av de bättre Schäferkennlarna anonserar på blocket utan säljer via andra kanaler. Samtidigt har jag uppfödarvänner av andra raser som är jätteseriösa och anonserar där.
 
Har sett borzoivalpar från 14' till 18' på köpahund.se så det varierar rätt kraftigt. Om priset är en avgörande faktor kan det ibland tom vara billigare att importera en hund än att köpa en i Sverige.
 
Azawakh, köpt 2019, ca 16000 SEK, från Italien.
Chesapeake Bay retriever, 2014, ca 11000 SEK, från Danmark
Rhodesian ridgeback, 2008, ca 16,500 SEK, från Norge.

När jag ser på priserna så styrs de inte av något logiskt, som hälsotester, meriter, kullstorlek i rasen eller liknande. När jag köpte mina dobermann på 80-talet har jag för mig att de flesta raser kostade ungefär lika mycket. Vissa undantag fanns, då speciellt för raser som sällan kunde föda normalt eller oftast hade väldigt små kullar. Nu spretar det åt alla håll, och det verkar vara efterfrågan och i viss mån "tradition" i rasklubbar/uppfödare emellan som sätter priserna.

Ser man på mina egna hundar födda på 00-talet så är min Chesapeake den som hade flest hälsotester på föräldrarna och allra bäst meriter, även extremt bra jaktmeriter, och han var "billig" jfrt med de andra. Inköpspriset har varit det minst viktiga för mig, som de flesta här, men jag ser inga fördelar med att priserna på registrerade hundar springer iväg. Det gynnar enligt mig bara de som vill tjäna en hacka på oreggat eller blandras.
 
Har sett borzoivalpar från 14' till 18' på köpahund.se så det varierar rätt kraftigt. Om priset är en avgörande faktor kan det ibland tom vara billigare att importera en hund än att köpa en i Sverige.

Inom EU verkar det inte vara så värst mycket billigare det jag har sett. Jag gav samma i Italien som jag räknat med att få ge i Sverige. Har en bekant som köpte bruksras från Tyskland nyligen som betalade samma pris som jag gjorde för vinthunden (15000 EUR).
 
Inom EU verkar det inte vara så värst mycket billigare det jag har sett. Jag gav samma i Italien som jag räknat med att få ge i Sverige. Har en bekant som köpte bruksras från Tyskland nyligen som betalade samma pris som jag gjorde för vinthunden (15000 EUR).
Nä inom europa varierar det inte jättemycket, iaf inte syd, väst och centraleuropa. Ute på östkanten börjar priserna gå ned lite men mycket hänger ju också ihop med hur ekonomin ser ut i landet.
 
Ridgebacken kostade 16000kr 2009 men dom däremot gissar jag har gått upp en del i pris. Kikade på Ebuns uppfödares hemsida men där hittade jag inget. Och övrigt googlande gav ingen hint heller. Nu blev jag ju nyfiken 😅

RR kostar mellan 16-24 tusen. Hypade uppfödare är dyrare än de ohypade :cool: I vissas pris ingår kostnaden för BPH/MH och röntgen.
Min finska pinne som fyller 1 år på fredag kostade 1700 euro.
 
Min norfolkterrier kostade 12 tkr 2011. Just nu finns det två kullar ute på Köpa hund och de ligger på 15 tkr respektive 18 tkr.
 
Min russkaya tsvetnaya bolonka kostade 17000 2016. Då var hans föräldrar utställda en hel del (båda svenska champions) och hade ua på patella och ögon vilket är det rasklubben rekommenderar.

BPH är inte så vanligt i rasen ännu men förra året gjorde både min hund, hans mamma och hans farfar BPH. De två senare gjorde det alltså som vuxna, dvs 5+ år och hade inte gjort det när jag köpte min. Men då tror jag knappt att en enda hade gjort, kanske någon enstaka som bäst.
 
Priserna borde locka en hel del till att ta valpar tycker jag. 15 000 kr gånger 7 blir 105 000 kr för en kull med valpar som säljs efter 8 v. Det är lika mycket som ett föl kostade på SWB:s Elitauktion förra året.

De som tar en valpkull där i princip den enda drivkraften för att avla är att tjäna pengar, blir sällan långvariga..

Som tur är så inser rätt många efter sin första kull att det är mycket mer jobb med en valpkull än de räknat med. Man får ligga ute med en hel del pengar och om de dessutom suttit med flertalet osålda valpar (inte helt ovanligt) så blir det oftast ingen fler kull :up:

Hunduppfödning är precis som hästuppfödning förenat med en hel del kostnader runt omkring, det är liksom inte bara inkomst.
 
De som tar en valpkull där i princip den enda drivkraften för att avla är att tjäna pengar, blir sällan långvariga..

Som tur är så inser rätt många efter sin första kull att det är mycket mer jobb med en valpkull än de räknat med. Man får ligga ute med en hel del pengar och om de dessutom suttit med flertalet osålda valpar (inte helt ovanligt) så blir det oftast ingen fler kull :up:

Hunduppfödning är precis som hästuppfödning förenat med en hel del kostnader runt omkring, det är liksom inte bara inkomst.
Dels de som du säger som mest lockas av pengarna men finns det inte också en stor grupp mittemellan, som delvis gör det för förtjänsten men som också har kunskap och erfarenhet?
 
Betty skulle ha kostat 12k (eller om det var 13k, minns inte) men nu behöll uppfödaren avelsrätten för en kull på henne.

Apropå detta med att fråga så är det för mig givet att fråga. Inte för att svaret skulle få mig att backa utan för att veta vad det kostar så man kan planera. Om uppfödaren tycker det är konstigt får den väl tycka det men jag ser inte det konstiga. Kollat lite på importer, då vill jag ju gärna veta om det rör sig om 20-25-30k liksom.
 
Skulle tro att boxer ligger i spannet 17-19 tusen idag beroende på uppfödare och hur mycket de meriterar, om de väljer svenska eller utländska hanar och lite sånt.
 
Miniatur american shepherd ligger mellan 15-20 tusen. Jag betalade 15 000 för min nu 2019 men vet andra som betalat upp till 20 tusen för sina.

Har precis varit en tråd i Facebook gruppen om varför olika uppfödare med samma meriter, hälsotester på sina hundar kan ta så olika priser.
 
Jag tog 14' för mina wachtelvalpar, klubben rekommenderar 13-15' eller något sådant. Jag vet uppfödare som tar upp till 18' också.
Jag gav 15' för min jaktlabrador, men vet att uppfödaren höjt till 17' nu. Vanligt spann där är nog 14-19'.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 211
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 601
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 900
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp