Vad kostar er försäkring?

Sv: Vad kostar er försäkring?

Men oj! Har du den försäkrad för ett väldigt högt livbelopp eller hur lyckas du annars få en ponny till att ha så dyr försäkring?
(inget ont mot ponnyer men de är ju hälften så billiga i försäkring som halvblod..)

Gammal tråd men, hon är försäkrad relativt högt i liv och användbarhet, det betalar vi 9 974 kr per år, sedan 1 692 kr för begränsad liv.

Hennes försäkring;

Agria Bas Liv och Användbarhet 80 000
Agria Begränsad Liv 50 000
Agria Bas Veterinärvård 120 000

+

Plus, tillägg (Bas +)
Agria Incident (som ingår.)
Hälta/Rörelse (Så vi får 30 000, eller var det 40 000 kanske, "extra" för hältutredningar varje år, agria har ju ändrat om så konstigt i sina försäkringar.)




Insåg att jag räknade lite lågt med en 1000 kr i månaden förr, nu har vi dock laggt till
det mer saker i försäkringen nämligen det senaste på listan och nu kostar försäkringen 15 450 per år.

1250 kr i månaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar er försäkring?

Kanske korkad fråga men vad innebär det att ha begränsad liv OCH liv och användbarhet? Jag trodde man brukade ha antingen eller. Vad är fördelen med detta? :o
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Jag har ingen aning! När vi köpte ponnyn så var det min far som skötte försäkringen.
Nu är det jag som har hand om den, men jag har helt glömt bort att fråga ombudet när jag ringde sist!
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Aha. Kan ju vara värt att kolla upp så du slipper betala i onödan :) Många är ju dubbelförsäkrade...
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Kl*

Minns inte exakt vad jag betalade i försäkring på min. Hade lite lägre pris då vi hade/har våra hundar försäkrade i samma bolag = drar ner månads kostnaden.

Hade en självrisk på 4000kr iaf, grymt hög självrisk.

Sen fick jag inte ut en krona på försäkringen heller då jag tydligen hade någon sorts sport försäkring (och denna blev vi rekommenderade osv av ombud och mamma kollade upp det hela) visade sig att just denna typ av livförsäkring endast gäller vid frakturer och liknande, med andra ord ungefär en sån försäkring många försäljningsstall använder när dom har hästar under korta perioder. Efter mycket om och men och disskutioner kom dom till slut fram till att iaf kolla igenom vårat ärende. (Fick ta bort hästen i våras pga kissing spines och enorma beteende förändringar = djurrätts skäl) När de hörde av sig på månader ringde vi upp och får då till svar nej vi betalar inte ut liversättning på ryggskador... och då tog vi bort hästen pga djurrättsskäl, hans rygg hade säkert gått att muskla upp och få bra utan smärta. Men just pga att han höll ur och tappade ryggmuskler av olika anledningar så fick han extremt ont i ryggen och blev rent ut sagt farlig för sin omgivning, behövdes 5 pers för att få på honom ett täcke, han gick inte att borsta, han höll på att sparka ihjäl en tjej osv. Från att gå från jordens snällaste goaste underbaraste häst till att på ett halvår rent ut sagt bli farlig, aggresiv, ohanterbar och igenkännlig, var hemskt att se. Hittade inte ens min häst i hagen när jag åkte för att hälsa på :(

22 maj 2000 till 26 mars 2009, jag saknar dig :cry: :love:
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Det innebär att om hästen blir utdömd för att den inte går att använda så får du 80 000:- men om den skulle dö hastigt, och mindre lustigt, i en olycka eller bli akut sjuk så får du 80 000:- + 50 000:- = 130 000:-
Så tolkar i alla fall jag det som du har skrivit.

A
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Ja det är så jag tolkade det men jag visste inte om det var korrekt!

Dvs om hon kanske blir triangelmärkt så får vi ut ca 80 000, om hon dör så får vi ut 130 000.
Jag gissar på att vi gjort såhär för att det är billigare. Hade man haft liv och användarbarhet på 130 eller mer så hade det blivit snordyrt.
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Det är inte riktigt rätt.
Skulle hon dö hastigt så kan du få ut 130 000:-. Avlivas hon pga att hon inte går att använda så är det 80 000:-, men om hon triangelmärks så är det en delersättning av de 80 000:- och det vet jag inte hur mycket det skulle bli.
Olika bolag har olika värden där.

Får väl hoppas att det aldrig behöver hända!

A
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

kl*

Eftersom det kostar olika att försäkra olika slags raser måste jag fråga..

Kostar det olika beroende på om det är ett sv halvblod eller ett lettiskt halvblod (t.ex)?
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Ja, jag tror det. Man kan iaf välja svenskt hbl eller "övriga halvblod" där de andra hamnar när man försäkrar!
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

250 om året katastrof försäkring hästen var för gammal för annan typ av försäkring men jag tog den då det e bättre än ingen alls
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

kl*

Någon som vet vad Dina har för självrisk om hästen är fullförsäkrad?
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Jag har en likadan försäkring för alla mina tre hästar:
If veterinärvård 100 000, självrisk 4000 kr. Ingen livförsäkring (tycker att premien blir så dyr, och anser att de pengar jag köpt hästarna för är "förlorade" pengar).

Mina hästar är: två araber, födda -92, -05, en Morgan född -08.
Mina försäkringar ligger på runt 1400 kr/år var.
 
Sv: Vad kostar er försäkring?

Jag betalar runt 250kr i månaden på min häst är ett varmblod som är försäkrad i Agria. 25 000KR Vet vård 10 000kr liv. Och så har jag alla tillägg som Agria erbjuder.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 485
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 276
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp