Vad kräver publiken egentligen?

Hur kommer det sig att publiken dömer hårdare än vad domarna gör? Den frågan ställer sig Leni Ekendahl, efter årets Falsterbo Horse Show. Genom appen ”Spectator judging” gav publiken lägre betyg till många av ekipagen än vad domarna gjorde.
 
Oj, vilken krönika!

Inte en enda reflektion om att publiken kanske har tröttnat på gapande munnar och spända hästar och dömer ner ett ekipage som visar detta trots att de egentligen gör rörelsen tekniskt bra?

Hon verkar bara tycka att publiken är onödigt kritisk och elak...
 
Hur kommer det sig att publiken dömer hårdare än vad domarna gör?
Därför att vi inte har ett rykte att leva på, sitter vi hemma kan vi se saker från andra vinklar, risken för jäv är ganska liten då de flesta av oss aldrig har träffat en av ryttarna, för att nämna något.

Vad är det egentligen vi amatörer kräver av ryttarna och än mer, av våra hästar?
Vi kräver inte mer, det är snarare att vi tolererar mindre av dragande, slitande och sprattlande hästar.

Hur kan vi döma ut en piaff som (de fem!) domarna ger ett högre betyg för?
Därför att det är bedömningspunkten som - enligt mig - många domare inte dömer korrekt.

Rent logiskt borde väl vi i publiken döma ekipagen vänligare än vad domarna gör. Dels för att vi kan mindre och dels för att det är så fantastiskt att se ryttarens och hästens samarbete. Och för att vi vet hur svårt det är.
Det är snarare ologiskt hur otroligt dåligt många domare dömer. "Vi" ger höga poäng för samarbete men lägre för slit och drag, och räds inte att ge kända namn dåliga poäng.
 
Hur kommer det sig att publiken dömer hårdare än vad domarna gör?
Därför att vi inte har ett rykte att leva på, sitter vi hemma kan vi se saker från andra vinklar, risken för jäv är ganska liten då de flesta av oss aldrig har träffat en av ryttarna, för att nämna något.

Vad är det egentligen vi amatörer kräver av ryttarna och än mer, av våra hästar?
Vi kräver inte mer, det är snarare att vi tolererar mindre av dragande, slitande och sprattlande hästar.

Hur kan vi döma ut en piaff som (de fem!) domarna ger ett högre betyg för?
Därför att det är bedömningspunkten som - enligt mig - många domare inte dömer korrekt.

Rent logiskt borde väl vi i publiken döma ekipagen vänligare än vad domarna gör. Dels för att vi kan mindre och dels för att det är så fantastiskt att se ryttarens och hästens samarbete. Och för att vi vet hur svårt det är.
Det är snarare ologiskt hur otroligt dåligt många domare dömer. "Vi" ger höga poäng för samarbete men lägre för slit och drag, och räds inte att ge kända namn dåliga poäng.
PRECIS detta!!!
 
En annan fråga skulle kunna vara varför domarna stundtals är snällare i sina bedömningar i GP än i lokal lätt A. En ryggning där hästen gör motstånd, släpar fötterna och tar ojämna steg, eller en rörelse där hästen är tydligt bakom lod hela vägen ska i min mening inte ha ett betyg över 7 även om hästens grundkvalitet är hög.

I övrigt håller jag med ovanstående - spänning och gapande ses nog generellt som ett större fel bland oss som står utanför elitbubblan. Även om jag överlag tycker att det var väldigt hög kvalitet och trevlig ridning på EM tycker jag att det borde vara både tekniskt korrekt samt mjukt och avspänt för att nå de högre betygen.
 
Hennes slutkläm får mig att tappa hakan! Hur verklighetsfrånvänd och nedvärderande kan man vara? Speciellt delen jag fetat. Jag belönar sånt jag tycker ser trevligt ut men ser det inte trevligt ut så inte fasen känns det skönt att sätta ett högt betyg på det!

"Frågan är vad var och en av oss kan bidra med om vi sitter med appen i vår hand och har möjlighet att vara domare. Vad är det vi själva önskar oss när vi rider eller tävlar våra hästar; vid tvekan ge hellre ett högre betyg! För visst var ritten ändå beundransvärd! Känn efter hur det känns att belöna. Ganska skönt, eller hur?"
 
Jag håller med föregående svar till viss del, men jag tror inte det är hela sanningen. Jag vet att när jag brukade titta mycket på konståkning så tenderade jag också vara mer kritisk än domarna. Jag tror att många omedvetet överjusterar nedåt för i bakhuvudet tänker man "jag är ju ingen expert så jag är säkert för snäll".
 
Hennes slutkläm får mig att tappa hakan! Hur verklighetsfrånvänd och nedvärderande kan man vara? Speciellt delen jag fetat. Jag belönar sånt jag tycker ser trevligt ut men ser det inte trevligt ut så inte fasen känns det skönt att sätta ett högt betyg på det!

"Frågan är vad var och en av oss kan bidra med om vi sitter med appen i vår hand och har möjlighet att vara domare. Vad är det vi själva önskar oss när vi rider eller tävlar våra hästar; vid tvekan ge hellre ett högre betyg! För visst var ritten ändå beundransvärd! Känn efter hur det känns att belöna. Ganska skönt, eller hur?"
Faktiskt inte ett dugg skönt att belöna rörelser med spänd häst som är tydligt bakom lod och har gapande mun... Det gör tvärtom riktigt ont i magen bara att se det! Och ja, jag ser det varje gång jag tittar på dressyr, även om det absolut inte gäller alla ekipage.
 
Jag håller med föregående svar till viss del, men jag tror inte det är hela sanningen. Jag vet att när jag brukade titta mycket på konståkning så tenderade jag också vara mer kritisk än domarna. Jag tror att många omedvetet överjusterar nedåt för i bakhuvudet tänker man "jag är ju ingen expert så jag är säkert för snäll".

Det sista här är säkert en del av det (men absolut inte hela) Elever har en tendens att sätta lägre betyg på sina egna, och andras, prestationer än vad lärarna gör.
 
Faktiskt inte ett dugg skönt att belöna rörelser med spänd häst som är tydligt bakom lod och har gapande mun... Det gör tvärtom riktigt ont i magen bara att se det! Och ja, jag ser det varje gång jag tittar på dressyr, även om det absolut inte gäller alla ekipage.

Nä, verkligen inte! Jag håller helt med! Vissa ekipage gör mig direkt ledsen när jag tittar på dem. Ge ett högt betyg där hade inte gjort mig gladare...
 
Jag håller inte med krönikören, tyckte det var en rätt tramsig krönika, men jag har faktiskt funderat på det här med poängen. Jag får en känsla av att gemene man värderar en 7a som mer värdefull än domarna gör. Så när domarna ger 7 indikerar det att de dragit ned pga fel, exempelvis kort form, öppen mun etc., medan vanliga Svenssons tycker att 7 är generöst för på vanliga 2* och 3* tävlingar är 70% ett resultat du ofta vinner på, men som
inte tar dig så vidare långt på mästerskap. Nu på EM krävdes det 71 eller 72% bara för att ta sig vidare från runda 1 till Specialen. Så domarna tycker nog redan att de varit rätt hårda och gjort nedslag. Tittar man på poängskalan har de nog rätt också.
 
Jag håller inte med krönikören, tyckte det var en rätt tramsig krönika, men jag har faktiskt funderat på det här med poängen. Jag får en känsla av att gemene man värderar en 7a som mer värdefull än domarna gör. Så när domarna ger 7 indikerar det att de dragit ned pga fel, exempelvis kort form, öppen mun etc., medan vanliga Svenssons tycker att 7 är generöst för på vanliga 2* och 3* tävlingar är 70% ett resultat du ofta vinner på, men som
inte tar dig så vidare långt på mästerskap. Nu på EM krävdes det 71 eller 72% bara för att ta sig vidare från runda 1 till Specialen. Så domarna tycker nog redan att de varit rätt hårda och gjort nedslag. Tittar man på poängskalan har de nog rätt också.

Det är lite problematiskt.

Som någon annan nämnde, en häst som inte står still i halten kan få en 7a (på sitt namn?) i GP/Specialen/Küren men man får typ en 4a om det händer i en LA
 
Jag håller inte med krönikören, tyckte det var en rätt tramsig krönika, men jag har faktiskt funderat på det här med poängen. Jag får en känsla av att gemene man värderar en 7a som mer värdefull än domarna gör. Så när domarna ger 7 indikerar det att de dragit ned pga fel, exempelvis kort form, öppen mun etc., medan vanliga Svenssons tycker att 7 är generöst för på vanliga 2* och 3* tävlingar är 70% ett resultat du ofta vinner på, men som
inte tar dig så vidare långt på mästerskap. Nu på EM krävdes det 71 eller 72% bara för att ta sig vidare från runda 1 till Specialen. Så domarna tycker nog redan att de varit rätt hårda och gjort nedslag. Tittar man på poängskalan har de nog rätt också.

Jag tycker att det är tråkigt när ett ekipage får 7:a för en rörelse trots gapande mun eller bakom lod. Jag bryr mig faktiskt inte om ifall hästen har all världens kapacitet och talang om den är bakom lod med gapande mun. Då ska den inte ha ens en 7:a.

För mig (amatör som nästan aldrig tävlat) är en 7:a godkänt med lite guldkant. En 6:a är godkänt men nja på gränsen. 8:a då ska det vara rejält fint. 9-10 då ska det vara i princip perfekt. Men jag tycker inte att man ska kunna få en 7:a om hästen gapar och/eller är bakom lod. Oavsett hur bra gångarter och medfödd talang hästen besitter. Sen kan man ju inte få en 10:a för t.ex. ökad trav och hästen inte utför en i princip perfekt ökad trav, vilket kräver medfödd talang från hästen. Så den medfödda talangen och gångarter ska ju spela roll men inte så mycket att det blir plus/minus noll när hästen går bakom lod med gapande mun, jämfört med en häst med mer (i sammanhanget) mediokra gångarter.

Tillägg: Ta två hästar som tävlar samma klass:

Häst 1: Supertalang och fina gångarter. Går bakom lod och gapar.
Häst 2: Mediokra gångarter men går i stabil fin form.

För mig blir det fel om de hamnar på samma poäng med motiveringen att häst 1 har bättre grundförutsättningar. Då häst 2's ryttare visar upp en trevligare dressyr än häst 1's ryttare som visar en häst som inte trivs med munnen och som inte går i en stabil fin form. Här skaver det för mig när det gäller dressyr.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är tråkigt när ett ekipage får 7:a för en rörelse trots gapande mun eller bakom lod. Jag bryr mig faktiskt inte om ifall hästen har all världens kapacitet och talang om den är bakom lod med gapande mun. Då ska den inte ha ens en 7:a.

För mig (amatör som nästan aldrig tävlat) är en 7:a godkänt med lite guldkant. En 6:a är godkänt men nja på gränsen. 8:a då ska det vara rejält fint. 9-10 då ska det vara i princip perfekt. Men jag tycker inte att man ska kunna få en 7:a om hästen gapar och/eller är bakom lod. Oavsett hur bra gångarter och medfödd talang hästen besitter. Sen kan man ju inte få en 10:a för t.ex. ökad trav och hästen inte utför en i princip perfekt ökad trav, vilket kräver medfödd talang från hästen. Så den medfödda talangen och gångarter ska ju spela roll men inte så mycket att det blir plus/minus noll när hästen går bakom lod med gapande mun, jämfört med en häst med mer (i sammanhanget) mediokra gångarter.

Tillägg: Ta två hästar som tävlar samma klass:

Häst 1: Supertalang och fina gångarter. Går bakom lod och gapar.
Häst 2: Mediokra gångarter men går i stabil fin form.

För mig blir det fel om de hamnar på samma poäng med motiveringen att häst 1 har bättre grundförutsättningar. Då häst 2's ryttare visar upp en trevligare dressyr än häst 1's ryttare som visar en häst som inte trivs med munnen och som inte går i en stabil fin form. Här skaver det för mig när det gäller dressyr.
Håller helt med! En 7:a är en korrekt rörelse utan större brister i vare sig form eller utförande, men utan wow-faktor i min värld som glad amatör (brukar vara domarsekreterare i lätt-msv klasser). För 8-9-10 ska det vara både korrekt OCH lite extra wow. För mig är en häst som gapar konstant, är extremt kort i halsen eller går bakom lod inte 8-mässig även om den har fantastiska grundgångarter. Sen är det naturligtvis så att om du gör en miss i en del av bedömningspunkten så spelar det stor roll hur resten av bedömningspunkten utförs - får du en miss i en i övrigt 10-mässig uppridning och halt kommer du få högre betyg än om du gör en miss i en i övrigt 5-mässig rörelse. Men gör du en 5-mässig rörelse ska du ha en femma även om du är känd eller gjorde en 10-mässig rörelse tidigare i programmet.
 
Det är lite problematiskt.

Som någon annan nämnde, en häst som inte står still i halten kan få en 7a (på sitt namn?) i GP/Specialen/Küren men man får typ en 4a om det händer i en LA
Fast poängen på halten inkluderar ju mer än om hästen står still eller inte. Jag tänker att GP hästarna gör hela momentet bättre även om de inte står still.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Många av de aktuella VM-ekipagen lyser med sin frånvaro när masterlistorna publicerats för årets Falsterbo Horse Show. Samtidigt blir...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp