Vad kräver publiken egentligen?

Hur kommer det sig att publiken dömer hårdare än vad domarna gör? Den frågan ställer sig Leni Ekendahl, efter årets Falsterbo Horse Show. Genom appen ”Spectator judging” gav publiken lägre betyg till många av ekipagen än vad domarna gjorde.
 
Fast isåfall ska allt annat vara en 10a om det ska bli en 7a om den inte står still och det är det ju sällan, om dom inte är topp 5 i världen vill säga. Men det borde dras ner mer på om hästen inte står still i halten, för då är det ju ingen halt.
Fast det exempel jag ser väldigt ofta är faktiskt Dalera, som ofta står och trampar i halterna och ändå får 7 och även mer, dör misstänker jag ju faktiskt att resten är i princip för en 10a. 😆 Sen lär det väl också bero på hur mycket de rör sig, visar de en en tydlig halt om än kort och sen rör sig har man ju ändå visat en korrekt halt om än med miss.
 
Ett problem är ju att för att bli domare och döma de högsta klasserna ska du ju godkännas av de som redan är verksamma och har sin syn på hur det ska dömas. Det kommer inte helt plötsligt pang bom nästa vecka bli en stor förändring i hur det döms int GP.
Medans vi övriga kanske snabbare utvecklas i vad vi finner trevligt eller rent av hela tiden haft en lite annan syn på hur en häst bör ridas för att hålla och ha en trevlig ridupplevelse.

Sen håller jag med om att det är skitkonstigt att man får godkänt eller rent av ganska bra när man faktiskt inte utfört rörelsen. Om hästen inte står still har den i mina ögon inte genomfört en halt godkänt.
Och en häst som är väldigt låg i formen med 3:e halskotan högst som triangulerande står och hoppar på stället utan någon som helst samling utför inte piaff. Den trampar ju inte ens utan om man har tur joggar den på stället.

Jag vet att en som förut dömt GP internationellt men slutat frågade sina kollegor som fortfarande dömde världscuper etc varför i helsike de gav godkänt ens till hästar som inte hade nacken högst i GP på världscuper/EM etc. De hade då svarat att man inte KAN rida dagens hästar med nacken högst. Då kom hen ihåg varför hen slutat döma. Idiotin.. Man blir inte poppis om man avviker. Även om det är så att man avviker positivt gentemot hästen.
Men det tar ju längre tid att utbilda till nacken högst och det ger ökad risk för att hästen dels ser ngt och skvätter till. Men öht för missar iom att man inte styrkerider på samma sätt i den formen som man kan med 3:e kotan högst.
Om folk är övertygade att det inte GÅR att rida så.. Rent fysiskt finns inga hinder för det på dagens elithästar. Däremot hindrar ju den för låga formen hästen att samla sig fullt ut och det blir sällan en korrekt piaff så. Jag är skolad att om man inte är redo för nacken högst så stannar man i Georg.
 
I sista halten i GP är det bara halt och stillastående. Uppridningen är en annan punkt. Så det finns inget annat att bedöma.
Jag pratade uppridningen, sista halten är jag helt med på att det inte ska vara godkänt ens om de inte står still, det står tydligt ”orörlighet” i protokollet.

Där tror jag att domarna bara inte vågar slå till med en 3-4.

Ett annat otyg är ju att man tar bort alltför avvikande poäng, har en domare dömt mer än 5 procentenheter lägre ryker den bedömningen, även fast det kanske var den domaren som var rätt ute. 🙄
 
Jag pratade uppridningen, sista halten är jag helt med på att det inte ska vara godkänt ens om de inte står still, det står tydligt ”orörlighet” i protokollet.

Där tror jag att domarna bara inte vågar slå till med en 3-4.

Ett annat otyg är ju att man tar bort alltför avvikande poäng, har en domare dömt mer än 5 procentenheter lägre ryker den bedömningen, även fast det kanske var den domaren som var rätt ute. 🙄

Där har man ju snabbt och lätt minskat risken att någon vågar döma efter eget huvud och alla följer flockens åsikt i frågan...
 
Det hade varit väldigt intressant om man vid en tävling hade ett gäng domare som inte är domare i den tävlingen men som får döma i en app precis som publiken men i en egen kategori. Så att de får döma ekipagen helt anonymt utan att det räknas för tävlingen. Bara för att se om/hur deras bedömning skiljer sig från tävlingsdomarnas och publikens bedömning.
 
Jag tycker att det är tråkigt när ett ekipage får 7:a för en rörelse trots gapande mun eller bakom lod. Jag bryr mig faktiskt inte om ifall hästen har all världens kapacitet och talang om den är bakom lod med gapande mun. Då ska den inte ha ens en 7:a.

För mig (amatör som nästan aldrig tävlat) är en 7:a godkänt med lite guldkant. En 6:a är godkänt men nja på gränsen. 8:a då ska det vara rejält fint. 9-10 då ska det vara i princip perfekt. Men jag tycker inte att man ska kunna få en 7:a om hästen gapar och/eller är bakom lod. Oavsett hur bra gångarter och medfödd talang hästen besitter. Sen kan man ju inte få en 10:a för t.ex. ökad trav och hästen inte utför en i princip perfekt ökad trav, vilket kräver medfödd talang från hästen. Så den medfödda talangen och gångarter ska ju spela roll men inte så mycket att det blir plus/minus noll när hästen går bakom lod med gapande mun, jämfört med en häst med mer (i sammanhanget) mediokra gångarter.

Tillägg: Ta två hästar som tävlar samma klass:

Häst 1: Supertalang och fina gångarter. Går bakom lod och gapar.
Häst 2: Mediokra gångarter men går i stabil fin form.

För mig blir det fel om de hamnar på samma poäng med motiveringen att häst 1 har bättre grundförutsättningar. Då häst 2's ryttare visar upp en trevligare dressyr än häst 1's ryttare som visar en häst som inte trivs med munnen och som inte går i en stabil fin form. Här skaver det för mig när det gäller dressyr.

Fast det är väl ändå bättre att jämföra utifrån samma förutsättningar, t.ex. en supertalang och en medioker häst som båda gapar och är bakom lod. Säg att den mediokra hästen skulle fått 7 på rörelsen ifråga, och supertalangen 9, om den utförts så korrekt som möjligt. Pga gapandet och formen sätts istället betyget 6 för den mediokra hästen, om övriga kriterier för rörelsen är uppfyllda. Då kan ju inte supertalangen också få 6, den skulle ju i så fall bestraffas mycket hårdare än den mediokra.
 
Fast det är väl ändå bättre att jämföra utifrån samma förutsättningar, t.ex. en supertalang och en medioker häst som båda gapar och är bakom lod. Säg att den mediokra hästen skulle fått 7 på rörelsen ifråga, och supertalangen 9, om den utförts så korrekt som möjligt. Pga gapandet och formen sätts istället betyget 6 för den mediokra hästen, om övriga kriterier för rörelsen är uppfyllda. Då kan ju inte supertalangen också få 6, den skulle ju i så fall bestraffas mycket hårdare än den mediokra.

Jag tycker ju att gapandet och bakom lod (och andra liknande avvikelser från korrekt form) är så pass diskvalificerande att man inte ska kunna få 7 eller högre. För att jag anser att det borde vara punkt 1.

1) Går hästen i korrekt form? Om ja, kolla punkt 2. Om nej, max 6 p oavsett allt annat.
2) Bedöma om rörelsen är korrekt genomförd
3) Kvaliteten på utförd rörelse.

Alltså, jag tycker att INGET ekipage ska kunna få 7 och uppåt om hästen gapar eller är bakom lod under momentets gång. Korrekt form borde enligt mig vara bedömning nummer 1 i alla moment. När det är genomfört korrekt kan man titta på kvaliteten. Men jag anser att kvaliteten är oväsentlig om inte formen är korrekt. OBS! Detta tycker jag gäller på allra högsta nivå. EM, VM, OS, världscup osv. Där tycker jag att man ska kunna ställa ett absolut krav på korrekt form.

Med ditt sätt att se på det (och det sätt domarna ser på det nu) så möjliggör det dålig ridning från de största stjärnorna för att de har råd med gapande munnar för att hästarna har sån fantastisk grundkvalitet. Och det är ju där vi är idag. Nåt behöver ändras. Formen och att hästen är nöjd i munnen måste ha högre prioritet än idag.
 
Jag tror att det ligger en sanning både i att man som åskådare dömer hårdare och att det är gapandet och formen bakom lod som folk tröttnat på. Främst tror jag att publiken och domarna lägger olika stor vikt vid olika saker och hur stora poängavdrag som ska ges för vilka avvikelser.
 
Pratade f.ö. med en int.GP-domare som satt i publiken mitt på långsidan. Hens kommentar var att man ser gapande oerhört mycket tydligare från sidan jämfört med bak- eller framifrån. 5 av 7 domare satt vid kortsidorna och hade därmed inte alls lika bra vinkel för att se gapande, som publiken som mestadels satt längs långsidan. Något som borde gå rätt lätt att ändra om man sätter några av "hörndomarna" vid långsidans bokstäver istället?
 
Pratade f.ö. med en int.GP-domare som satt i publiken mitt på långsidan. Hens kommentar var att man ser gapande oerhört mycket tydligare från sidan jämfört med bak- eller framifrån. 5 av 7 domare satt vid kortsidorna och hade därmed inte alls lika bra vinkel för att se gapande, som publiken som mestadels satt längs långsidan. Något som borde gå rätt lätt att ändra om man sätter några av "hörndomarna" vid långsidans bokstäver istället?

Men olika rörelser ses ju från olika vinklar för alla domare? :confused: Känns lite som en ursäkt bara..
 
Jag tycker ju att gapandet och bakom lod (och andra liknande avvikelser från korrekt form) är så pass diskvalificerande att man inte ska kunna få 7 eller högre. För att jag anser att det borde vara punkt 1.

1) Går hästen i korrekt form? Om ja, kolla punkt 2. Om nej, max 6 p oavsett allt annat.
2) Bedöma om rörelsen är korrekt genomförd
3) Kvaliteten på utförd rörelse.

Alltså, jag tycker att INGET ekipage ska kunna få 7 och uppåt om hästen gapar eller är bakom lod under momentets gång. Korrekt form borde enligt mig vara bedömning nummer 1 i alla moment. När det är genomfört korrekt kan man titta på kvaliteten. Men jag anser att kvaliteten är oväsentlig om inte formen är korrekt. OBS! Detta tycker jag gäller på allra högsta nivå. EM, VM, OS, världscup osv. Där tycker jag att man ska kunna ställa ett absolut krav på korrekt form.

Med ditt sätt att se på det (och det sätt domarna ser på det nu) så möjliggör det dålig ridning från de största stjärnorna för att de har råd med gapande munnar för att hästarna har sån fantastisk grundkvalitet. Och det är ju där vi är idag. Nåt behöver ändras. Formen och att hästen är nöjd i munnen måste ha högre prioritet än idag.

Så du anser alltså att supertalangen i mitt exempel av någon anledning ska bestraffas mycket hårdare än den mediokra hästen? Varför då?
Det finns grader i helvetet och allt är inte svartvitt. Det är sällan så enkelt att man kan titta på var nosen är och sätta betyg därefter, utan helheten måste beaktas. Har hästen verkligen släppt kontakten? Är nosen lite bakom lod pga för lågt hållen nacke pga bristande styrka? Osv osv osv.

I princip håller jag med om att inga överbetyg ska sättas om formen inte är korrekt enligt TR. Men med ditt sätt att se kan även en apa döma, bara att kolla på var nosen är...
 
Pratade f.ö. med en int.GP-domare som satt i publiken mitt på långsidan. Hens kommentar var att man ser gapande oerhört mycket tydligare från sidan jämfört med bak- eller framifrån. 5 av 7 domare satt vid kortsidorna och hade därmed inte alls lika bra vinkel för att se gapande, som publiken som mestadels satt längs långsidan. Något som borde gå rätt lätt att ändra om man sätter några av "hörndomarna" vid långsidans bokstäver istället?

Sedan är det ju också "det fina" i att ha domare utplacerade på olika ställen runt banan, för att täcka in så mycket som möjligt. Vilket också gör att olika domare ser olika saker olika bra.
 
Så du anser alltså att supertalangen i mitt exempel av någon anledning ska bestraffas mycket hårdare än den mediokra hästen? Varför då?
Det finns grader i helvetet och allt är inte svartvitt. Det är sällan så enkelt att man kan titta på var nosen är och sätta betyg därefter, utan helheten måste beaktas. Har hästen verkligen släppt kontakten? Är nosen lite bakom lod pga för lågt hållen nacke pga bristande styrka? Osv osv osv.

I princip håller jag med om att inga överbetyg ska sättas om formen inte är korrekt enligt TR. Men med ditt sätt att se kan även en apa döma, bara att kolla på var nosen är...

Det handlar inte om att bestraffa. Utan om att ett moment som utförs när hästen inte är i korrekt form i mina ögon inte är godkänt. För mig spelar det ingen roll hur bra gångarter hästen har om den inte går i form. Se formen som det första kriteriet som måste passeras för att kunna komma till de högre poängen. Har man inte på ett godkänt sätt presenterat hästen i en godkänd form så tycker jag att man inte ska kunna få högre än en 6:a. Oavsett övriga kvaliteter. Eftersom formen är det grundläggande i dressyren.

Kortfattat: Går inte hästen i en korrekt form ska den inte kunna få mer än en 6:a. För att få en 7:a och uppåt så måste kriterie 1 (formen) vara uppfyllt. Sen efter det tittar man på kvaliteten i rörelserna och genomförandet.

Jag tycker alltså att synsättet där domaren först bedömer hästens kvaliteter och sen gör avdrag från denna "grundpoäng" är fel. Jag tycker att man ska börja i andra änden: Är formen korrekt? Uppfyller hästens form och balans grundkraven för dressyr: ja eller nej. Om ja, fundera vidare på vilken kvalitet som rörelsen har. Om nej, tyvärr, grundkravet är inte uppfyllt och då kan inte högre poäng ges.
 
Det handlar inte om att bestraffa. Utan om att ett moment som utförs när hästen inte är i korrekt form i mina ögon inte är godkänt. För mig spelar det ingen roll hur bra gångarter hästen har om den inte går i form. Se formen som det första kriteriet som måste passeras för att kunna komma till de högre poängen. Har man inte på ett godkänt sätt presenterat hästen i en godkänd form så tycker jag att man inte ska kunna få högre än en 6:a. Oavsett övriga kvaliteter. Eftersom formen är det grundläggande i dressyren.

Kortfattat: Går inte hästen i en korrekt form ska den inte kunna få mer än en 6:a. För att få en 7:a och uppåt så måste kriterie 1 (formen) vara uppfyllt. Sen efter det tittar man på kvaliteten i rörelserna och genomförandet.

Jag tycker alltså att synsättet där domaren först bedömer hästens kvaliteter och sen gör avdrag från denna "grundpoäng" är fel. Jag tycker att man ska börja i andra änden: Är formen korrekt? Uppfyller hästens form och balans grundkraven för dressyr: ja eller nej. Om ja, fundera vidare på vilken kvalitet som rörelsen har. Om nej, tyvärr, grundkravet är inte uppfyllt och då kan inte högre poäng ges.
Domarna dömer ju i enlighet med reglementet. Det finns inget stöd i reglementet för att moment ska underkännas så som du önskar. Klart att publik och domare dömer olika om domarna dömer enligt aktuellt reglemente och publiken enligt egenpåhittat reglemente😊
 
Domarna dömer ju i enlighet med reglementet. Det finns inget stöd i reglementet för att moment ska underkännas så som du önskar. Klart att publik och domare dömer olika om domarna dömer enligt aktuellt reglemente och publiken enligt egenpåhittat reglemente😊

Jag tror att dressyrens reglemente måste ändras så att publiken inte sitter där och känner att domarna ger för höga poäng till ekipage som inte ens har korrekt form. Som inte ens uppfyller det som är grundläggande för dressyr. Jag sitter ofta och undrar hur ett ekipage kunde få så fina poäng på ett moment när de inte klarade av att vara i rätt form. Jag menar nu absoluta världseliten. Jag tycker inte att världseliten ska kunna få 7a om den inte ens klarar av grunden d.v.s. formen. Man ser alldeles för ofta ekipage bakom lod som får fina poäng av domarna! I världseliten. Om vi inte ens kan ställa krav på världseliten att de ska kunna rida sina dressyrstammade och välutbildade hästar i korrekt form, hur ska då vi andra klara av det?

Om domarna inte dömer ner för bakom lod och gapande mun, varför ska vi då sträva efter att inte rida hästen bakom lod och gapande mun? Det är två saker som är otroligt lätt för även hobbyryttare att se när hen tittar på dressyr (så domarna borde definitivt kunna se det). Det tolkar jag som att domarna inte tycker att det är ett fel.
 
Jag tror att dressyrens reglemente måste ändras så att publiken inte sitter där och känner att domarna ger för höga poäng till ekipage som inte ens har korrekt form. Som inte ens uppfyller det som är grundläggande för dressyr. Jag sitter ofta och undrar hur ett ekipage kunde få så fina poäng på ett moment när de inte klarade av att vara i rätt form. Jag menar nu absoluta världseliten. Jag tycker inte att världseliten ska kunna få 7a om den inte ens klarar av grunden d.v.s. formen. Man ser alldeles för ofta ekipage bakom lod som får fina poäng av domarna! I världseliten. Om vi inte ens kan ställa krav på världseliten att de ska kunna rida sina dressyrstammade och välutbildade hästar i korrekt form, hur ska då vi andra klara av det?

Om domarna inte dömer ner för bakom lod och gapande mun, varför ska vi då sträva efter att inte rida hästen bakom lod och gapande mun? Det är två saker som är otroligt lätt för även hobbyryttare att se när hen tittar på dressyr (så domarna borde definitivt kunna se det). Det tolkar jag som att domarna inte tycker att det är ett fel.
De dömer ju ner, om än inte på det sätt du skulle önska.
 
Det syns liksom inte när de ändå får en 8:a trots bakom lod och gapande mun. Sen direkt efter kan man se en häst som har stabil form och ser nöjd och harmonisk ut som bara får en 7:a. Det ser illa ut tycker jag.
Jag menar inte att bedömningen är felfri, men personligen ser jag hellre att man fortsätter jobba inom nuvarande reglemente. Tycker inte det skulle vara önskvärt om det blev så strikt som du vill ha det. Men man får tycka olika😊
 
Det handlar inte om att bestraffa. Utan om att ett moment som utförs när hästen inte är i korrekt form i mina ögon inte är godkänt. För mig spelar det ingen roll hur bra gångarter hästen har om den inte går i form. Se formen som det första kriteriet som måste passeras för att kunna komma till de högre poängen. Har man inte på ett godkänt sätt presenterat hästen i en godkänd form så tycker jag att man inte ska kunna få högre än en 6:a. Oavsett övriga kvaliteter. Eftersom formen är det grundläggande i dressyren.

Kortfattat: Går inte hästen i en korrekt form ska den inte kunna få mer än en 6:a. För att få en 7:a och uppåt så måste kriterie 1 (formen) vara uppfyllt. Sen efter det tittar man på kvaliteten i rörelserna och genomförandet.

Jag tycker alltså att synsättet där domaren först bedömer hästens kvaliteter och sen gör avdrag från denna "grundpoäng" är fel. Jag tycker att man ska börja i andra änden: Är formen korrekt? Uppfyller hästens form och balans grundkraven för dressyr: ja eller nej. Om ja, fundera vidare på vilken kvalitet som rörelsen har. Om nej, tyvärr, grundkravet är inte uppfyllt och då kan inte högre poäng ges.
Jag tycker det är bra att det utgås från det utmärkta och sedan görs avdrag.
Om domare skulle döma så som du förespråkar skulle sannerligen inte många av oss vanliga dödliga nå 60%...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Många av de aktuella VM-ekipagen lyser med sin frånvaro när masterlistorna publicerats för årets Falsterbo Horse Show. Samtidigt blir...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 317
Senast: manda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 503
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp