Vad kräver publiken egentligen?

Hur kommer det sig att publiken dömer hårdare än vad domarna gör? Den frågan ställer sig Leni Ekendahl, efter årets Falsterbo Horse Show. Genom appen ”Spectator judging” gav publiken lägre betyg till många av ekipagen än vad domarna gjorde.
 
Kan ju vara samma fenomen som att när jag säger att någon är stor, och tänker lång och muskulös, bredaxlad, så har andra använt uttrycket för att betyda någonting annat och ser inte en boxare framför sig.

Ja, det är därför jag slängde in ett par bilder. För att vi menar helt olika saker om samma ord och då blir det svårt att diskutera.

Sen är det inte säkert att mina bilder är ”öppen form” och ”LC-form”, det är ju bara vad jag förstått utifrån vad just de domarna dömde. Bedömningen i dressyr är ju subjektiv och det är nåt man måste acceptera ifall man vill tävla.
 
Det kan ju inte vara så att iom att en viss ras har utvecklats mot "stor talang" (medfödda speciella dressyrgångarter) att alla andra hästraser plötsligt inte kan vara utbildade eller bäriga?

Låt säga att en Akhal Teke kunde vinna OS dressyren i mitten av 1900-talet. Men nu har då hela rasen plötsligt för korta steg för att ens ha förmåga vara genomsläpplig och utbildad? På 1950-talet kunde den använda bakbenen med sina "korta tuffande steg" men 2023 så går det inte?

Det skulle ju kunna vara så att det faktiskt till del är steg och uttryck som bedöms snarare än utbildning?
"Folk" kanske tycker att det finns en annan ras som gör bättre piaff tex numera, men där domarna tycker att längningar med stort uttryck är viktigare än en bärig piaff. Bara som taget ur luften exempel.
Man vill ju mer och mer ju högre klasserna blir se mer av vissa kvaliteter. Tex bärighet, luftighet, schwung etc. Och med aveln har man fått fram varmblodiga ridhästar med exteriör som underlättar det och är i en bättre balans naturligt.
Som också underlättar kvickhet i att ändra takt, form, riktning, tempo etc. Och som är mkt mer rörliga på så vis att det är lättare ridkänsla, lättare att formge dem och man inte behöver jobba lika mycket lösgörande etc.
Nackdelen är att ridkunskapen försvinner. Hur förädlar man ens häst gångarter? Hur får man en större trav? Hur får man hästen mer luftig? Hur får man den lösgjord? Hur får man den samlad?

Jag har en kund som rider GP på en häst som är hälften Hackney, körras. Han har inte riktigt den exteriör man vill ha på dressyrhäst på den nivån. Men med god träning har de lyckats plocka placeringar och någon vinst i GP. Så visst kan det gå!

Min häst har förvisso fått en stor och fin galopp när han hittade sin kropp. Den är lite medfödd utöver framtränad. Men hans trav är inte mycket att hurra för per natur. Han är rätt knattrig i takten per natur. Men då tar jag traven via piaffen så att säga för att få mer luft och längd i den. Det går alltså att förbättra gångarterna och få mer luft, höjd och längd i traven. Men det tar ju mer tid än om man köper en häst som redan har det lätt för sig med sånt. Plus att du måste veta hur du rider piaff och hur du få piaffen kvalitativ nog för att förbättra traven.
Att en häst har korta kliv kan ju bero på både exteriöra förutsättningar och hur den tränas. Det går att förbättra traven väldigt. Och i vissa fall ser man att steglängden är kort för att hästen inte är lösgjord och inte i balans.
Om du känner att du inte är helt i balans blir det lätt att du spänner dig för att hålla balansen. Det blir samma för hästen. De spänner sig. Och är man i balans vill man ha fötterna nära marken. Dvs man kan få korta och markbundna steg. Det måste man lära sig att se skillnad på gentemot en häst som exteriört rör sig så bra den bara kan.

Och ja, jag tycker det är trist att det fokuseras så mycket på att rida på i högre tempo och med gest mer än att se till att framdel och bakdel jobbar symmetriskt. Jag "stryper" hellre överdriven frambensaktivitet tills bakkärran orkar matcha det. Annars blir det lätt en tudelad häst som får mkt svårt att klara av att aktivera bålen och bära korrekt. Nu är det ju rätt många som rider upp hästen i underhalsen och får stora frambensrörelser pga underhalsens aktivitet och inte för att de på riktigt lättat i fronten av bakdelens arbete.
 
Man vill ju mer och mer ju högre klasserna blir se mer av vissa kvaliteter. Tex bärighet, luftighet, schwung etc. Och med aveln har man fått fram varmblodiga ridhästar med exteriör som underlättar det och är i en bättre balans naturligt.
Som också underlättar kvickhet i att ändra takt, form, riktning, tempo etc. Och som är mkt mer rörliga på så vis att det är lättare ridkänsla, lättare att formge dem och man inte behöver jobba lika mycket lösgörande etc.
Nackdelen är att ridkunskapen försvinner. Hur förädlar man ens häst gångarter? Hur får man en större trav? Hur får man hästen mer luftig? Hur får man den lösgjord? Hur får man den samlad?

Jag har en kund som rider GP på en häst som är hälften Hackney, körras. Han har inte riktigt den exteriör man vill ha på dressyrhäst på den nivån. Men med god träning har de lyckats plocka placeringar och någon vinst i GP. Så visst kan det gå!

Min häst har förvisso fått en stor och fin galopp när han hittade sin kropp. Den är lite medfödd utöver framtränad. Men hans trav är inte mycket att hurra för per natur. Han är rätt knattrig i takten per natur. Men då tar jag traven via piaffen så att säga för att få mer luft och längd i den. Det går alltså att förbättra gångarterna och få mer luft, höjd och längd i traven. Men det tar ju mer tid än om man köper en häst som redan har det lätt för sig med sånt. Plus att du måste veta hur du rider piaff och hur du få piaffen kvalitativ nog för att förbättra traven.
Att en häst har korta kliv kan ju bero på både exteriöra förutsättningar och hur den tränas. Det går att förbättra traven väldigt. Och i vissa fall ser man att steglängden är kort för att hästen inte är lösgjord och inte i balans.
Om du känner att du inte är helt i balans blir det lätt att du spänner dig för att hålla balansen. Det blir samma för hästen. De spänner sig. Och är man i balans vill man ha fötterna nära marken. Dvs man kan få korta och markbundna steg. Det måste man lära sig att se skillnad på gentemot en häst som exteriört rör sig så bra den bara kan.

Och ja, jag tycker det är trist att det fokuseras så mycket på att rida på i högre tempo och med gest mer än att se till att framdel och bakdel jobbar symmetriskt. Jag "stryper" hellre överdriven frambensaktivitet tills bakkärran orkar matcha det. Annars blir det lätt en tudelad häst som får mkt svårt att klara av att aktivera bålen och bära korrekt. Nu är det ju rätt många som rider upp hästen i underhalsen och får stora frambensrörelser pga underhalsens aktivitet och inte för att de på riktigt lättat i fronten av bakdelens arbete.
Jo bra förklarat, men mer frågor :). Man, eller jag, tänker ju också som så att om de nu har så mycket mer talang och är så mycket bättre naturlig balans och ryttarna tillbringar hela livet med att rida hästarna, varför ser det inte bättre ut :). Så som folk här i tråden beskrivit om piaffer som inte håller ihop eller hästar på GP som inte orkar utan dippar bakom lod osv. Tänker att ridkunskapen hos de verkliga experterna borde ju inte försvinna.

Rent teoretiskt sett borde då allting se fantastiskt ut, inga trianguleringar i piafferna osv (numera kanske det inte längre ser ut som att halva rörelsen sitter i bogens muskler dock), även om inte på ett sätt som jag personligen tycker är vackert eftersom jag gillar återhållsamt och elegant snarare än showigt och sprattligt. Jag älskar som sagt framför allt att se en "normal" trav som grund med passage och ökningar som syns. Nu känns det som att de rider passage hela varvet runt (vilket såklart är meningen och kanske rent av ett krav iofs men inte speciellt vackert.).
 
Jo bra förklarat, men mer frågor :). Man, eller jag, tänker ju också som så att om de nu har så mycket mer talang och är så mycket bättre naturlig balans och ryttarna tillbringar hela livet med att rida hästarna, varför ser det inte bättre ut :). Så som folk här i tråden beskrivit om piaffer som inte håller ihop eller hästar på GP som inte orkar utan dippar bakom lod osv. Tänker att ridkunskapen hos de verkliga experterna borde ju inte försvinna.

Rent teoretiskt sett borde då allting se fantastiskt ut, inga trianguleringar i piafferna osv (numera kanske det inte längre ser ut som att halva rörelsen sitter i bogens muskler dock), även om inte på ett sätt som jag personligen tycker är vackert eftersom jag gillar återhållsamt och elegant snarare än showigt och sprattligt. Jag älskar som sagt framför allt att se en "normal" trav som grund med passage och ökningar som syns. Nu känns det som att de rider passage hela varvet runt (vilket såklart är meningen och kanske rent av ett krav iofs men inte speciellt vackert.).
Såg att ett ”inte” fallit bort i min text ovan. Att en häst som inte är i balans vill ha fötterna nära marken. Dvs blir markbunden pga obalans.

Självklart kan det bli ökad spänning för både ryttare/häst på tävling. Hästen kan inte vara lösgjord i spänning mentalt som fysiskt.
Ryttarna kan också välja att rida upp hästen tuffare mot handen så underhalsen spänns och man får mer frambensgest. De kan också välja att rida upp till handen tuffare för att minska risk för att hästen reagerar på ngt, tappar takten etc. Och en del använder tyvärr tyglarna lite som handtag och drar sig ner i sadeln, oftast omedvetet så klart. Självklart är det enormt svårt att sitta på de riktiga gångartskanonerna. De flesta av oss vanliga dödliga hade väl skumpat av.
Men då förlorar man både lösgjordhet och bärighet.

Rider du med 3:e nackkotan högst kan du inte få en bra piaff, eller vad jag personligen tycker ens är piaff. Biomekaniskt måste vissa saker ske i hela hästens kropp för att samling ska funka. För mig är det lite så där som när man får godkänt på en halt om hästen inte ens stått still. För mig är piaff en piaff och om inte det som utgör piaff görs så är det för mig inte en rörelse som ska få godkänt. Piaff ska ju vara samlad trav på stället. Hade man haft såna enorma taktmissar, dubbeltramp, formmissar, tappad bjudning etc i andra travrörelser hade det dömts ner enormt mycket mer. Plus att piaff ska vara samlad och alltså inte triangulera, tappa buk/rygg, inte sitta etc.

Många ser ju tex bensprattel, påskjut etc som schwung. Schwung är ju när bakbenen griper framåt under hästen. Inte bara svingar in utan verkligen griper framåt. Påskjutet är liksom inte det som ska driva hästen fram då.
Många sätter iom önskan om flashiga rörelser i energi så pass att det blir spänning. Spänning är imin värld vad som dödar hästar.
Jag lägger inte i så värst mycket energi förrän hästen lösgjord i balans fått förståelse för hjälperna, övningarna, rörelserna. När de förstår lägger jag in energi. Då blir det inte i närheten så lätt att hamna i spänning, behöva grova hjälper etc.

Med den här ökade rörligheten som på sätt och vis påminner lite om de iberiska hästarna så kan man få ett satans frambensvift med noll aktiva bakben. Många vill inte strypa frambenens gest. Och då kan det bli väldigt svårt att få bakbenen att lyckas börja komma ikapp fronten. För de orkar inte hålla ihop bålen och vinkla bäckenet. Jag ser hellre till att minska frambenens överdrivna rörelser tills bålen orkar hålla ihop och vinkla bäckenet så att bakbenen kan matcha fronten. Det här var ju inte riktigt samma problem på gamla militärstammen iom mindre rörlighet i tex bogar etc. Men har ju varit relevant jämt på iberiska hästar tex. Så de som har vana av sådana kan ev ha lättare med överrörliga halvblod.

Vi ska heller inte blunda för att vi avlat fram andra munnar, som kan vara känsligare på fler sätt. Och att det tyvärr inte är lika vanligt att man ser till att avla och rida på hästar med stort utrymme mellan ganash och atlaskotans utsprång. Det kan ge svårigheter med att komma fram till handen, acceptera kontakt etc.

Jag vill bara poängtera att jag tror inte alls att jag skulle göra bättre ifrån mig om jag tävlade GP. Absolut inte!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Många av de aktuella VM-ekipagen lyser med sin frånvaro när masterlistorna publicerats för årets Falsterbo Horse Show. Samtidigt blir...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp