Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Intensiv" om Färjan var bra beskrivet. Jag vet faktiskt inte om jag kommer att fortsätta i den. Inte för att den är dålig, jag underhålls helt enkelt inte av vampyrer och liknande. Och så var det lite för jobbigt och dystert på ett sätt som gjorde mig beklämd. Annars läser jag gärna om "elände", men inte denna sort. Men jag får se.

Läste på eftermiddagen Det är något som inte stämmer av Martina Haag. Hela boken alltså. Mitt främsta utlåtande om den är att den är för kort. Hon hade behövt mer tid att fylla ut historien och nysta ihop vissa trådar som jag tyckte inte var klara. Jag förstår att (även) den biten i boken är sann, att författaren har slut på förskottspengarna och behöver få in ett manus till förlaget väldigt snart.

Men jag tyckte ändå om att läsa den. Då har jag inte varit något fan av Haags böcker sedan tidigare (förutom kåseriböckerna som jag tyckte var väldigt roliga).
 
Jag utgick nog från att det var ett skämt... det är ju så urbota fel. Att det spelar lite på att de är så typiskt norra-London-medelklass, från början.
Jo min mamma försökte också framhärda att det måste ju vara ett skämt, men jag kände liksom att hela situationen (och framförallt det som hände typ 2 sidor senare) var så himla seriös samtidigt som boken i övrigt inte var speciellt skämtsamt skriven. Men visst, ni kanske har rätt då... ;)
 
Blev klar med Vårjakt i Rosengädda idag och den kändes väldigt avhuggen? Varken laddad för uppföljare så som de första två eller helt avslutad.
 
Blev klar med Vårjakt i Rosengädda idag och den kändes väldigt avhuggen? Varken laddad för uppföljare så som de första två eller helt avslutad.

Ja, jag håller med. Det var meningen att det skulle bli den sista, men jag hörde när Hamberg pratade på Bokmässan och hon sa att hon nog inte är färdig med Rosengädda. Jag hoppas att det blir mer :-)

==

Nu läser jag något alldeles fantastiskt - To my love av Karin Aspenström. Jag är djupt förälskad!
 
Ja, jag håller med. Det var meningen att det skulle bli den sista, men jag hörde när Hamberg pratade på Bokmässan och hon sa att hon nog inte är färdig med Rosengädda. Jag hoppas att det blir mer :-)

==

Nu läser jag något alldeles fantastiskt - To my love av Karin Aspenström. Jag är djupt förälskad!
Jag hoppas också på mer. Tror att hon behöver reda ut det där forcerade slutet.




Jag lyssnar på Mitt hjärta går på, av Christoffer Holst och känner lite nah över den. Får se om jag ens ids avsluta den, trots att den bara är runt 5 h lång.
 
Go set a watchman av Harper Lee. Den är bra. Men läser ändå med blandade känslor p g a osäkerheterna kring utgivningen.
 
Klar med Färjan och tja, jag ska då aldrig åka på kryssning igen.. :grin: nä, men boken var väl välskriven och intressant så. Men jag vet inte, tycker den var på tok för makaber och detaljerad i att våldet vilket jag tycker är rätt ointressant och osmakligt att läsa (så med det sagt, ingen vok jag skulle rekommendera till dig @Ceta ;) ). Så jag vet inte, den var bra men spårade ur tycker jag.
 
Hörrni, alla ni som hyllar Gillian Flynns Vassa föremål, har ni verkligen läst den på svenska?

Det enda jag kan tänka på hittills när jag läser är hur ohyggligt illa översatt den verkar vara. Eftersom texten så tydligt är direktöversatt tänker jag att originalet ändå kan vara just så lysande som jag fått det beskrivet för mig.

Så, bör jag sluta läsa och leta rätt på den på originalspråk eller ska jag härda ut och hoppas att jag vänjer mig?

Vilken översättning är det du läser? Den gamla ska vara riktigt usel, men den kom ju ut på nytt för något år sen eller så. Eller så tar du den helt enkelt på engelska i stället. :)
 
Så jag har läst Inbox (1) av Daniel Glattauer - tyckte INTE om den alls.

Inte sugen på uppföljaren alltså? :angel: Jag har för mig att jag tyckte Inbox (1) startade rätt trevligt, men efter typ hundra sidor blev den helt ointressant. Fast jag tycker ofta brevromaner är rätt roliga att läsa, så det kan ju var jag som är konstig.
 
Själv är jag i slutet på Alex & Sigges bok Tid - livet är inte kronologiskt. Är trogen lyssnare av deras podcast och tycker överlag de gör sig bättre där, även om vissa sekvenser berör mer i skriven text. Efter den väntar en hel hög med böcker för skolans räkning; dels ska jag analysera Ett öga rött av Khemiri och så blir det ungdomsfantasy till resten.

Är det någon som läst någon av de nominerade till augustpriset? Är pinsamt nollställd till nästan samtliga titlar faktiskt, de enda jag hört talas om innan var två titlar ur B&U-kategorin; Iggy 4-ever och När hundarna kommer. Har inte läst någon ännu.
 
Klar med Färjan och tja, jag ska då aldrig åka på kryssning igen.. :grin: nä, men boken var väl välskriven och intressant så. Men jag vet inte, tycker den var på tok för makaber och detaljerad i att våldet vilket jag tycker är rätt ointressant och osmakligt att läsa (så med det sagt, ingen vok jag skulle rekommendera till dig @Ceta ;) ). Så jag vet inte, den var bra men spårade ur tycker jag.
Haha, bra! Då skall jag inte läsa den :)
 
Själv är jag i slutet på Alex & Sigges bok Tid - livet är inte kronologiskt. Är trogen lyssnare av deras podcast och tycker överlag de gör sig bättre där, även om vissa sekvenser berör mer i skriven text. Efter den väntar en hel hög med böcker för skolans räkning; dels ska jag analysera Ett öga rött av Khemiri och så blir det ungdomsfantasy till resten.

Är det någon som läst någon av de nominerade till augustpriset? Är pinsamt nollställd till nästan samtliga titlar faktiskt, de enda jag hört talas om innan var två titlar ur B&U-kategorin; Iggy 4-ever och När hundarna kommer. Har inte läst någon ännu.

Jag har läst Alex och Sigges. Tyckte den var fin på många sätt :)

Har inte läst någon av Augustnomineringarna ännu - men är i chock över att Den vita staden av Karolina Ramqvist inte blev nominerad! Har beställt När hundarna kommer - lyssnade på författaren på ett seminarium på Bokmässan och är väldigt intresserad av att läsa henne.
 
Inte sugen på uppföljaren alltså? :angel: Jag har för mig att jag tyckte Inbox (1) startade rätt trevligt, men efter typ hundra sidor blev den helt ointressant. Fast jag tycker ofta brevromaner är rätt roliga att läsa, så det kan ju var jag som är konstig.

Näää, det är jag nog inte. Jag gillar också brevromaner men denna var ju så tråkig, tjatig och allmänt... nätack. Emmi var så jobbig att jag blir irriterad bara jag tänker på henne.
 
Jag har läst Alex och Sigges. Tyckte den var fin på många sätt :)

Har inte läst någon av Augustnomineringarna ännu - men är i chock över att Den vita staden av Karolina Ramqvist inte blev nominerad! Har beställt När hundarna kommer - lyssnade på författaren på ett seminarium på Bokmässan och är väldigt intresserad av att läsa henne.

Spådomen av Agneta Pleijel ligger och väntar på mig på byrån i sovrummet - har dock sagt till mig själv på skarpen att läsa färdigt Kitchens of the Great Midwest innan jag börjar på någon ny. I övrigt fanns det faktiskt ingen som jag är jättenyfiken på i skönlitterära klassen förutom kanske novellsamlingen av Stina Stoor.

I fackboksklassen vill jag gärna läsa Karin Bojs bok om människans historia och Karin Johannissons Den sårade divan.
 
Själv är jag i slutet på Alex & Sigges bok Tid - livet är inte kronologiskt. Är trogen lyssnare av deras podcast och tycker överlag de gör sig bättre där, även om vissa sekvenser berör mer i skriven text. Efter den väntar en hel hög med böcker för skolans räkning; dels ska jag analysera Ett öga rött av Khemiri och så blir det ungdomsfantasy till resten.

Är det någon som läst någon av de nominerade till augustpriset? Är pinsamt nollställd till nästan samtliga titlar faktiskt, de enda jag hört talas om innan var två titlar ur B&U-kategorin; Iggy 4-ever och När hundarna kommer. Har inte läst någon ännu.
Har just börjat med Pleijels Spådomen som fram tills för bara någon vecka sedan var den enda i skönlitterära klassen som jag hört talas om.
 
"Familjen under bron" av Natalie Savage Carlson

Söt feelgood bok men många små visdomar. Väldigt lagom att mysa med i soffan en mörk novembersöndag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
2 948
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
185
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 566
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp