Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pojken i resväskan, en dansk thriller av Lene Kaaberboel och Agnete Friis. Rekommendation från bibliotekarien. Helt OK; ganska otäck historia om människor som kan göra vad som helst för pengar - men också lite medkänsla med dem.
 
Blev klar med Nana i Onsdags, skriver en review om n[gra veckor på bloggen. Tills dess får den nog smälta lite tror jag.

Klar med The Moonstone idag. Den var faktist väldigt bra, jag som inte tycker om detektiv romaner i vanliga fall. Det kanske är därför jag inte visste hur den skulle sluta tills den faktist var slut eller?
 
Aspenströms var lika fantastisk till och med sista sidan. Och sidorna efter, som innehåller låtlistan till blandbandet som sätter igång hela romanen. Åååh så bra.

Läste om The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky igår. Det var sex-sju år sedan jag läste den och jag hade nog glömt bort det mesta faktiskt. Djupt gripande.

Så har jag läst Utan titel av Anna Charlotta Gunnarsson idag. Ljuvlig. Vad mer... Kanske imorgon av Felicia Welander. Väldigt speciell.
 
Jag är mitt i Mördar-Anders och hans vänner (övergav den andra tråkiga historien) och kan inte bestämma mig för vad jag tycker om den. Den är så oerhört skruvad på alla sätt så att det både blir roligt och alldeles för osannolikt och därför tappar man känslan. Återkommer med full recension när jag är klar!
 
Hmmm... delrapport vid sid 175. Tillräckligt intressant för att fortsätta läsa men lite för seg i min smak. Hittills handlar det mer om detektiven än om brottet han ska undersöka, tycker jag.
 
Jag har precis börjat på Gökens rop av Robert Galbraith, pseudonym för JK Rowling. Lite för tidigt för att säga vad jag tycker; återkommer! :)
Jag älskar den och har även läst uppföljaren, The Silkworm! Nu har ju precis trean, Career of Evil kommit ut och jag tänkte köpa den men har redan köpt så många böcker senaste månaden...:angel:
 
Nu är den färdig, och den tog sig! Som sagt, lite segt i början; mycket om detektiven och hans sekreterare, men så småningom fick historien fart och blev riktigt bra. Kan rekommenderas! :)
 
Har börjat på "att inte höra till - ett finskt krigsbarn berättar" av Ann-Maj Danielsen.
Bara läst ett par kapitel hittills, men känns lättläst och väldigt intressant, om än sorglig/tragisk.
 
Klar med Onanisterna - fantastiskt bra.

Igår fick jag hem Bonjour Tristesse av Francoise Sagan, som jag har längtat! Men jag ska nog inte börja på den nu på morgonen, den tarvar lite lugn och ro.

Så Jessica Schiefauers Pojkarna, som kommer att följas av När hundarna kommer som vi läser i Kulturkollos digitala bokcirkel.

Sedan hittade jag en bok med samlade dagboksanteckningar från olika kända personer, utgiven av Historiska Media. Kommer att ta evigheter att ta sig igenom, men man kanske helt enkelt skulle läsa dagens anteckning varje dag i ett år?
 
Har läst ut Kitchens of the Great Midwest, Ryan Stradals debutroman. Jag tyckt mycket om den. Den utspelade sig i Minneapolis och är väldigt centrerad kring mat. Första kapitlet handlar om lutfisk! Första halvan handlar om huvudpersonen Eva Thorvalds barndom och uppväxt och andra halvan består av ett antal kapitel som vart och ett handlar om en person som på något sätt kommer i kontakt med Eva Thorvald. Ett spännande sätt att lägga upp en roman.

Sen har jag läst Förvandlerskan, också en debutroman, av Charlotta Larsson. Tyckte om den också.

Nu har jag börjat på Amsterdam av Ian McEwan. Jag har försökt läsa några av hans böcker förut men det har alltid tagit emot (förutom i Uppdrag Sweet Tooth) eftersom jag alltid känt på mig att det kommer att gå åt helskotta för personerna i boken. Men nu ska jag hålla ut, Amsterdam är ändå bara164 sidor.
 
Fast nu googlade jag lite recensioner för Amsterdam och hittade en i The Guardian med den här rubriken:

"Characters without personality, comedy without mirth – how McEwan's worst novel won the Booker is a deep mystery"

Ähhh. Next!
 
Läste ut The Trial av Franz Kafka igår. Väldigt speciell men jag tyckte den var bra, får en att tänka i alla fall.

Nu håller jag på med Mrs Dalloway av Virginia Wolf.

Råkade gå förbi ett bookstall på väg till gymmet och köpte med mig sex klassiker (:angel: lite komiskt då jag enbart behöver läsa sex böcker till för att bli klar med mina 100 klassiker och nu har jag fyra böcker mer
än jag behöver :angel:). Så nu har jag Cannery Row, Rob Roy, Germinal, Three Men on the Bummel, Money for Nothing, A Room with a View och Howards End (de två sista är en dubbelbok) att välja mellan i tillägg till de jag hade sen innan.
 
Läste ut The Trial av Franz Kafka igår. Väldigt speciell men jag tyckte den var bra, får en att tänka i alla fall.

Nu håller jag på med Mrs Dalloway av Virginia Wolf.

Råkade gå förbi ett bookstall på väg till gymmet och köpte med mig sex klassiker (:angel: lite komiskt då jag enbart behöver läsa sex böcker till för att bli klar med mina 100 klassiker och nu har jag fyra böcker mer
än jag behöver :angel:). Så nu har jag Cannery Row, Rob Roy, Germinal, Three Men on the Bummel, Money for Nothing, A Room with a View och Howards End (de två sista är en dubbelbok) att välja mellan i tillägg till de jag hade sen innan.

Jag vet inte riktigt vad du menar med klassiker (känner inte närmare till de du räknar upp förutom Mrs Dalloway), men flera av de där som jag räknar som klassiker tycker jag inte ger mig så stor behållning eftersom det känns som att man behöver ha kunskap om vilket samhälle och vilken kultur och vilket politiskt klimat de kom till i. Mästaren och Margarita och Soldaten Svejk brukar ju räknas som klassiker men det ger mig absolut ingenting. Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte dem.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med klassiker (känner inte närmare till de du räknar upp förutom Mrs Dalloway), men flera av de där som jag räknar som klassiker tycker jag inte ger mig så stor behållning eftersom det känns som att man behöver ha kunskap om vilket samhälle och vilken kultur och vilket politiskt klimat de kom till i. Mästaren och Margarita och Soldaten Svejk brukar ju räknas som klassiker men det ger mig absolut ingenting. Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte dem.

Jag kan hålla med till viss del. En del klassiker känns mossiga. Däremot finns det många andra som fortfarande "ger" någonting och där man förstår varför de räknas som klassiker. Brott och straff är en klassiker som verkligen grep tag i mig, Okänd soldat likaså. Vi kanske ska göra en lista på klassiker som rekommenderas? Bara en tanke....:angel:
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med klassiker (känner inte närmare till de du räknar upp förutom Mrs Dalloway), men flera av de där som jag räknar som klassiker tycker jag inte ger mig så stor behållning eftersom det känns som att man behöver ha kunskap om vilket samhälle och vilken kultur och vilket politiskt klimat de kom till i. Mästaren och Margarita och Soldaten Svejk brukar ju räknas som klassiker men det ger mig absolut ingenting. Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte dem.

Det var något vi hade problem med när jag och min vän började den här utmaningen, själva definitionen av vad en klassiker är för något är lite lös. Vi bestämde oss i slutändan för att det är en bok som klarar av att åldras och som ger något, dvs den ska antingen berätta något om den tidens samhälle eller få en att tänka till lite extra.

Många böcker jag har läst i slutändan har jag inte möjligtvis hört om innan jag började men de har blivit rekommenderade eller så har jag fastnat för beskrivningen. The Trial t.ex. tycket jag faktist var riktigt bra eftersom den fick mig att tänka väldigt mycket på vad han menade och funderade ut mina helt egna lösningar, jag hade nog inte räknat den som en klassiker innan men den är skriven 1925 och har helt klart klarat av 90 år utan att kännas gammal. Vissa andra har jag inte klarat av alls, Anthony Trollope är till exempel än författare jag inte riktigt orkar med, han är liksom seg och tråkig. Dracula av Bram Stoker tyckte jag inte riktigt hade lyckats så bra heller, väldigt viktoriansk i hur den är skriven vilket inte riktigt funkar nuförtiden, däremot är den intressant eftersom den är anledningen till hela Vampyr kulten som finns idag.

Jag kan hålla med till viss del. En del klassiker känns mossiga. Däremot finns det många andra som fortfarande "ger" någonting och där man förstår varför de räknas som klassiker. Brott och straff är en klassiker som verkligen grep tag i mig, Okänd soldat likaså. Vi kanske ska göra en lista på klassiker som rekommenderas? Bara en tanke....:angel:

Brott och Straff håller jag med om!

Jag tror jag klarar av att läsa mer komplicerade böcker nu än precis när jag började också, jag har helt enkelt lärt mig att läsa och följa med mer komplicerade böcker allt eftersom jag har läst fler av dessa äldre böcker (en del hade jag aldrig läst om det inte var för den här utmaningen).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
144
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
276
· Visningar
10 794
Senast: em76
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
602
Senast: niardasp
·
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
7 981
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp