Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Samtidigt har jag just lyssnat klart på The Seven Husbands of Evelyn Hugo av Taylor Jenkins Reid, som jag tyckte bättre om än jag hade väntat mig. Framförallt slutet var gripande tycker jag, även om det kanske gick lite för fort de sista sidorna/minuterna.
Tack för tips om denna, lyssnade/läste klart den häromdagen och tyckte väldigt mycket om den!
 
Har också läst Sarahs lag och håller på med Sarahs val av Marie H Lundh. Hyfsat lättsamma, med himla härliga personporträtt om än en lite frustrerande huvudkaraktär emellanåt. Och väldigt härliga skildringar av naturen.
 
Jag läser "Skånska Slott: En personlig guide genom tid och rum" av Amelie Ehrensvärd Cardell. Mycket intressant bok som berättar historien bakom slotten och som beskriver vad som finns att se/göra, osv på 15 olika skånska slott. Intressant :) ! Boken är smockfull av vackra bilder dessutom.
 
Jag lyssnar på Islamismen i Sverige av Johan Westerholm. Ingen munter fakta direkt, även om det tyvärr inte kommer som en nyhet. Inte rolig lyssning men ack ett så viktigt budskap att ta till sig.

Innan den lyssnade jag på Irina och jag - Vänskap på liv och död av Jessica Springfeldt Råket. Intressant egenupplevd berättelse om livsöden som av en slump flätas samman, men några av kapitlen känns mest som utfyllnad. Helt okej bok att lyssna på ändå, passade bra som bilbok för mig på semestern...
 
Kände för något lättsmält och läser om en gammal favorit, Öster om solen av Barbara Bickmore. Handlar om Lili som i slutet av 1920-talet flyttar till en missions/sjukvårdsstation i Kongo. Man får följa hennes liv i Afrika under många år.
Kommer sedan läsa fortsättningen Väster om månen som handlar om hennes barnbarn Courtney som också arbetar med sjukvård i fattiga områden i Afrika.
 
Jag läser just nu Lilac Girls av Martha Hall Kelly, eller Skönhetens väg som den heter på svenska. Den är fantastisk! Hemsk, naturligtvis, men fantastisk. Otroligt intressant att få de olika karaktärernas perspektiv på allt, och jag är så nyfiken på hur deras öden ska flätas samman så småningom.

"Caroline är volontär på franska ambassaden i New York och har precis mött mannen i sina drömmar. På andra sidan Atlanten tar den polska sextonåringen Kasia spionuppdrag för att imponera på pojken hon älskar. Samtidigt ser den unga tyska läkaren Herta inget annat val än att börja arbeta i ett koncentrationsläger för att försörja sig.

Efter att Kasia tillfångatagits av tyskarna möter hon Herta under omständigheter som saknar motstycke i vår historia. Men Carolines välgörenhetsarbete tar henne till Europa, där hennes och Kasias vägar möts."
 
Vredens Druvor av John Steinbeck - lite förvånad över hur lättläst och engagerande den är, en klassiker som legat i min hylla länge som jag plockade med på en lång bussresa nyss och kom igång med. Ungefär igenom hälften nu, och jag kan rekommendera den! Om depressionens USA med torka som tvingar boende i Oklahoma flytta till Kalifornien och exploateringen av den billiga arbetskraften som sker när det väller in desperata arbetssökande som snabbt får öknamnet Okies.

Jag tänker alltid på låten av Merle Haggard och tvärtom när jag lyssnar på den tänker jag på Grapes of Wrath

 
Läste precis ut Sekten på Dimön. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Den är absolut spännande men ganska platta karaktärer. Det är tydligen en serie men jag känner mig inte så sugen på att läsa de andra, och det säger väl en hel del antar jag.
 
Kände för något lättsmält och läser om en gammal favorit, Öster om solen av Barbara Bickmore. Handlar om Lili som i slutet av 1920-talet flyttar till en missions/sjukvårdsstation i Kongo. Man får följa hennes liv i Afrika under många år.
Kommer sedan läsa fortsättningen Väster om månen som handlar om hennes barnbarn Courtney som också arbetar med sjukvård i fattiga områden i Afrika.
Väster om månen var inte alls lika bra som första boken. Visst ingår allvarliga ämnen som tjuvjakt på elefanter och kriget i Moçambique, men den kändes mest som romance och inte historisk roman. Utspelar sig under bara ett år, jämfört med drygt 50 år i Öster om solen.
 
Plockade upp en bok för första gången på länge. Eller nåja, pocket.
Under falkens vingar av Anton Marklund slukades på ett par dagar. Otroligt skönt att hålla i en riktig bok igen, och vara på rätt plats mentalt för att stanna i den och inte behöva ge upp för att tankarna far.
Man får tacka jobbet för pocketogrammet :)
Inte trodde jag att jag skulle läsa den på en gång, utan tänkte den blir väl bra på flygresan i September.

Med vad i hela friden ska jag köpa att läsa härnäst nu?
 
Läste precis ut Sekten på Dimön. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Den är absolut spännande men ganska platta karaktärer. Det är tydligen en serie men jag känner mig inte så sugen på att läsa de andra, och det säger väl en hel del antar jag.

Håller med, den imponerade inte.
 
Läser Sommaren 1985 av John Ajvide Lindqvist. Perfekt att han släppte en bok lagom i tid till min semester 😍 Gillar typ allt han skriver, förutom Skriften i vattnet. Skräck ska’re va, inga Milenniumdeckare..!

Sommaren 1985 är hittills sådär Stephen Kingsk i sina personporträtt. Att det handlar om ett gäng tonåringar, ungomens somrar, livets stora förändringar och… utan att spoila, låt säga ”något avvikande” gör ju att jag tror den kommer få bra betyg när jag läst klart den :)
 
Senast ändrad:
Svärdet och Spiran av Ken Follett! Såg filmatiseringen för massa år sen och älskade den men boken är extremt tjock.. Nu fanns den som ljudbok med bra uppläsare och jag är helt fast! Av vad jag minns från miniserien så verkar den stämma väldigt bra med boken.
 
Svärdet och Spiran av Ken Follett! Såg filmatiseringen för massa år sen och älskade den men boken är extremt tjock.. Nu fanns den som ljudbok med bra uppläsare och jag är helt fast! Av vad jag minns från miniserien så verkar den stämma väldigt bra med boken.
Jag läste den för jättelänge sen och såg att det kommit en uppföljare nyligen - jag får nog ta och läsa den. Annars har jag precis avslutat tre svenska historiska deckare som jag gillade mycket - välskrivna! Det är Marie Hermanssons Den stora utställningen och Pestön, som båda utspelar sig i Göteborg på 20-talet, och Sedlighetsbyrån av Christina Wahldén - som utspelar sig på Gotland på 40-talet. Jag var egentligen på jakt efter den senare, men hamnade på Arlanda utan något att läsa och gick till Pocketshop där. Boken var för nyutkommen och finns inte i pocket, precis som jag misstänkte. Men den otroligt duktiga tjejen som jobbade där tipsade mig om Marie Hermanssons böcker - så himla bra tips efter att bara ha frågat mig några få frågor. Så underbart med folk som är duktiga på sitt jobb, även på lite oväntade ställen som Pocketshop Arlanda :D
 
Jag läste den för jättelänge sen och såg att det kommit en uppföljare nyligen - jag får nog ta och läsa den. Annars har jag precis avslutat tre svenska historiska deckare som jag gillade mycket - välskrivna! Det är Marie Hermanssons Den stora utställningen och Pestön, som båda utspelar sig i Göteborg på 20-talet, och Sedlighetsbyrån av Christina Wahldén - som utspelar sig på Gotland på 40-talet. Jag var egentligen på jakt efter den senare, men hamnade på Arlanda utan något att läsa och gick till Pocketshop där. Boken var för nyutkommen och finns inte i pocket, precis som jag misstänkte. Men den otroligt duktiga tjejen som jobbade där tipsade mig om Marie Hermanssons böcker - så himla bra tips efter att bara ha frågat mig några få frågor. Så underbart med folk som är duktiga på sitt jobb, även på lite oväntade ställen som Pocketshop Arlanda :D
Det verkar vara en hel serie nu, i fyra delar, men de utspelar sig ett par hundra år innan eller efter Svärdet och spiran.
 
Lyssnat på The Secret Wife av Gill Paul.
Boken har två storylines, en utspelar sig i Ryssland och börjar 1914 med att en soldat förälskar sig i Tsarens dotter Tatiana och deras relation efter detta.
Den andra utspelar sig i modern tid hos barnbarnsbarnet till nämnde soldat, som lämnar sin partner som varit otrogen och åker till en stuga i USA som hon ärvt av nämnde släkting.

Båda berättelserna grep tag mig i början, men ju längre tiden gick (särskilt i den äldre berättelsen) så gillade jag den mindre och mindre. Säcken knöts ihop ok till slut, men kände att det nästan blev lite för prydligt och ”lyckligt” för att passa boken i övrigt..

Sammantaget helt ok, men lite för lång 🙃
 
Svärdet och Spiran av Ken Follett! Såg filmatiseringen för massa år sen och älskade den men boken är extremt tjock.. Nu fanns den som ljudbok med bra uppläsare och jag är helt fast! Av vad jag minns från miniserien så verkar den stämma väldigt bra med boken.
Läste Svärdet och Spiran för första gången när jag var typ 13-14, eftersom den fanns hemma, och älskade den. Läste uppföljaren som kom 2007 men hade missat att det kommit en del till, så nu vet jag vad jag ska läsa :D
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
35
· Visningar
740
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 531
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp