Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Och just nu lyssnar jag på sista boken i serien om de sju systrarna - Historien om Pa salt. Ser fram emot upplösningen, men precis som de tidigare böckerna är den lite för lång och långsam 😅
Men vad säger du? 😅
Med vänlig hälsning, hon som alltid tycker böckerna är för korta 😂
 
Lyssnade på en annan fin ungdomsbok i förra veckan: Five feet apart av Rachel Lippincot. Handlar om två ungdomar som har tuberkulos och träffas på ett sjukhus. Kärlek relationer och allmänt fin!

Har även lyssnat på senaste delen i serien om Ruth Galloway av Elly Griffiths. Detta var 15e boken i serien, och tycker fortfarande den håller. Spännande med alla relationer som utvecklas då den ändå spänner över så många år. Tycker också det är intressant att huvudpersonens huvudsakliga kärleksintresse genom böckerna är så himla störig men man ändå på nått sätt köper deras till-och-från relation 🙈

Och just nu lyssnar jag på sista boken i serien om de sju systrarna - Historien om Pa salt. Ser fram emot upplösningen, men precis som de tidigare böckerna är den lite för lång och långsam 😅
Five feet apart har filmatiserats också!
 
Har läst ut Empire of Gold och den var rätt hjärtslitande men också väldigt bra, samt The Impulse purchase som var supermysig men också den lite hjärtslitande 😆

Tänkte börja på Lessons in Chemistry nu
 
Jag lyssnar på "Vargarna från evighetens skog" av Knausgård. Den kom ut som ljudbok igår, så även om jag läste den förra året vill jag ändå lyssna på den.
Såklart älskar jag den, precis som jag gör med allt Knausgård skriver.
 
Efter att ha haft läsuppehåll hittills i år så kom jag igång igen för ett par veckor sen när jag var på semester. Började med Lektioner i kemi som jag gillade men som inte lämnade några direkta avtryck.

Fortsatte direkt på Kvinnor jag tänker på om natten vilken direkt högg tag. Fina skildringar av äventyrliga kvinnor och ett berättarjag som jag känner starkt för. Om resande och vad som händer inom en när jag upplever platser som man tidigare bara läst om. Rekommenderas även om jag bara är drygt halvvägs ännu.


Var hittar ni er läsinspriation? Jag har ingen naturlig inspirationskälla för läsning och när jag ska hitta en ny bok så tar det ofta ganska mycket tid. Är dessutom lite selektiv i min läsning, läser enbart på svenska och lånar e-böcker via bibblan som jag läser i min letto. Uppskattar romaner (ej deckare eller fell good) och språket måste flyta lätt och ledigt, språk som jag inte uppskattar gör att jag aldrig skulle läsa ut en bok. Den här tråden ger bra inspiration men jag skulle gärna utöka ytterligare. När läslistan behöver påfyllning brukar jag surfa runt på pocketshop, adlibris etc och läsa personalens tips, där brukar finns guldkorn men det tar ganska mycket tid i anspråk.
 
Efter att ha haft läsuppehåll hittills i år så kom jag igång igen för ett par veckor sen när jag var på semester. Började med Lektioner i kemi som jag gillade men som inte lämnade några direkta avtryck.

Fortsatte direkt på Kvinnor jag tänker på om natten vilken direkt högg tag. Fina skildringar av äventyrliga kvinnor och ett berättarjag som jag känner starkt för. Om resande och vad som händer inom en när jag upplever platser som man tidigare bara läst om. Rekommenderas även om jag bara är drygt halvvägs ännu.


Var hittar ni er läsinspriation? Jag har ingen naturlig inspirationskälla för läsning och när jag ska hitta en ny bok så tar det ofta ganska mycket tid. Är dessutom lite selektiv i min läsning, läser enbart på svenska och lånar e-böcker via bibblan som jag läser i min letto. Uppskattar romaner (ej deckare eller fell good) och språket måste flyta lätt och ledigt, språk som jag inte uppskattar gör att jag aldrig skulle läsa ut en bok. Den här tråden ger bra inspiration men jag skulle gärna utöka ytterligare. När läslistan behöver påfyllning brukar jag surfa runt på pocketshop, adlibris etc och läsa personalens tips, där brukar finns guldkorn men det tar ganska mycket tid i anspråk.
Jag går till en bokaffär/SF-bokhandeln/biblioteket/pocketshop och letar i hyllorna, då kan man även lyfta upp och bläddra i boken och se vad det är för språk om man vill veta det. Man ser direkt hur tjock boken är också, och personalen brukar ha tipshyllor.

Sedan om man hittat en ny bra bok brukar ju författaren ha skrivit fler :)

(sedan är det ju väldigt lätt att hitta bra böcker i genren jag gillar så jag har lite motsatta problemet egentligen)
 
Var hittar ni er läsinspriation? Jag har ingen naturlig inspirationskälla för läsning och när jag ska hitta en ny bok så tar det ofta ganska mycket tid. Är dessutom lite selektiv i min läsning, läser enbart på svenska och lånar e-böcker via bibblan som jag läser i min letto. Uppskattar romaner (ej deckare eller fell good) och språket måste flyta lätt och ledigt, språk som jag inte uppskattar gör att jag aldrig skulle läsa ut en bok. Den här tråden ger bra inspiration men jag skulle gärna utöka ytterligare. När läslistan behöver påfyllning brukar jag surfa runt på pocketshop, adlibris etc och läsa personalens tips, där brukar finns guldkorn men det tar ganska mycket tid i anspråk.
Oftast via Goodreads, men det krävs kanske lite jobb i början för att den ska lära sig vilken sorts böcker du gillar. Jag har loggat all min läsning där sedan 2015, så jag får numera väldigt relevanta och bra förslag på böcker, men jag får även inspiration av att följa andra likasinnade läsare på plattformen och se vilka böcker de läser samt hur de betygssätter dem.

I övrigt gör jag ibland som du, kollar upp topplistor på div. bokaffärer, och ofta tittar jag även på individuella författarnamn som jag tyckt om för att se om de gett ut något nytt. Jag har även två kompisar som brukar uppskatta ungefär samma sorts böcker som jag, så ibland frågar jag helt enkelt dem om de läst något bra på senaste.
 
Jag läser just nu Heaven, My Home av Attica Locke. Det är en för mig ny författare, men jag ser fram emot att läsa mer av henne. Boken är egentligen en kriminalroman, men samtidigt handlar den om så mycket annat. Ras, korruption, lokalhistoria och politik. Språket är otroligt bra och karaktärerna likaså.

Samtidigt har jag just lyssnat klart på The Seven Husbands of Evelyn Hugo av Taylor Jenkins Reid, som jag tyckte bättre om än jag hade väntat mig. Framförallt slutet var gripande tycker jag, även om det kanske gick lite för fort de sista sidorna/minuterna.

Har nu börjat lyssna på Fadersmord av Carina Bergfeldt och kan nog inte säga så mycket om den än, men jag gillar i alla fall uppläsaren vilket känns som en bra början :D
 
Var hittar ni er läsinspriation? Jag har ingen naturlig inspirationskälla för läsning och när jag ska hitta en ny bok så tar det ofta ganska mycket tid. Är dessutom lite selektiv i min läsning, läser enbart på svenska och lånar e-böcker via bibblan som jag läser i min letto. Uppskattar romaner (ej deckare eller fell good) och språket måste flyta lätt och ledigt, språk som jag inte uppskattar gör att jag aldrig skulle läsa ut en bok. Den här tråden ger bra inspiration men jag skulle gärna utöka ytterligare. När läslistan behöver påfyllning brukar jag surfa runt på pocketshop, adlibris etc och läsa personalens tips, där brukar finns guldkorn men det tar ganska mycket tid i anspråk.
Jag får just nu mina flesta tips från denna tråd och bokbingo-tråden.
Annars mest från tips från vänner och mamma. Eller bara gå in och titta i bokaffären (även om jag köper mindre där sedan jag började läsa mer på läsplatta).
 
Jag läser just nu Darrgräset av Johanna Mo, fjärde delen i serien Ölandsbrotten. Det är verkligen speciellt att läsa en bok som utspelar sig i ens egna hemtrakter. I denna boken har de hittills hunnit gå en promenad längs en väg där jag ibland rider medryttarhästen, och stallet har nämnts (visserligen bara som "hästgård", men ändå). Och en släkting till offret bor i kvarteret bredvid mitt.
Bra bok, som de tidigare. Kan rekommenderas, men att man då börjar med första delen i serien då det finns en grundhistoria med huvudpersonen Hanna som man annars inte förstår.
 
Vredens Druvor av John Steinbeck - lite förvånad över hur lättläst och engagerande den är, en klassiker som legat i min hylla länge som jag plockade med på en lång bussresa nyss och kom igång med. Ungefär igenom hälften nu, och jag kan rekommendera den! Om depressionens USA med torka som tvingar boende i Oklahoma flytta till Kalifornien och exploateringen av den billiga arbetskraften som sker när det väller in desperata arbetssökande som snabbt får öknamnet Okies.

Kristin Hannah har skrivit en fantastiskt bok om samma händelse, De fyra vindarna, som jag också kan rekommendera! Här med fokus på en kvinna som ansvarar för sina barn och deras resa till Kalifornien och vad som händer där.

I övrigt har jag Den missförstådda hunden på ljudbok, av Per Jensen, om hunden ursprung och behov. Inga konstigheten egentligen, men bra läsning för den som är intresserad av hundar och etologi. Som alla hans böcker...

Som lästema i sommar har jag tänkt ha "resande" på semestern och därför plockat hem
Lutad emot ett spjut av Katarina Bjärvall samt Kvinnor jag tänker på om natten av Mia Kankimäki. Den första handlar om Mary Wollstonecrafts resa i Sverige och Skandinavien 1795 och den andra om att resa i kända kvinnors fotspår.
 
Var hittar ni er läsinspriation? Jag har ingen naturlig inspirationskälla för läsning och när jag ska hitta en ny bok så tar det ofta ganska mycket tid. Är dessutom lite selektiv i min läsning, läser enbart på svenska och lånar e-böcker via bibblan som jag läser i min letto. Uppskattar romaner (ej deckare eller fell good) och språket måste flyta lätt och ledigt, språk som jag inte uppskattar gör att jag aldrig skulle läsa ut en bok. Den här tråden ger bra inspiration men jag skulle gärna utöka ytterligare. När läslistan behöver påfyllning brukar jag surfa runt på pocketshop, adlibris etc och läsa personalens tips, där brukar finns guldkorn men det tar ganska mycket tid i anspråk.

Förutom tips från vänner har jag faktiskt fått många bra tips från personal på bokhandeln. Jag går dit och berättar vad jag nyligen läst och hur jag uppskattade de böckerna och så ger de mig tips utefter det. Har hittat många guldkorn på det sättet.
 
Precis läst sista boken i serien Manners and monsters, av Tilly Wallace. Snubblade över bok 1 på biblioteket och plöjde hela serien på en dryg vecka. Utspelar sig i 1800-talets London och det är zombies, hellhounds, vampyrer och andra övernaturliga väsen. Lättsamma och underhållande.
 
Vilken kul tråd! Jag har alltid läst mycket som ung och sen i perioder som vuxen. Nu sen fem år tillbaka är jag med i en bokklubb tillsammans med tre andra, vi ses ungefär var femte vecka och har då läst en bok vi sen diskuterar. Just nu nu är jag dock i en läsperiod så hinner oftast läsa fler böcker än bara bokklubbsboken.

Iaf, till bokkkubben läste vi precis ”Jag är Gud” av Malin Karim. Inte en bok jag rekommenderar då jag störde mig på mycket som jag inte tyckte ”höll” 😅
Sen håller jag själv på med Knausgårds ”Min Kamp” (haha titeln är så sjuk tycker jag) som jag gillar. Bästa inledande meningen i en bok någonsin imo ”För hjärtat är livet enkelt, det slår så länge det kan”. Otrolig.

Här blir ju perfekt att hämta inspo till bokklubbsbok, man väljer var fjärde gång! Enda kravet är att det ska vara en roman typ 😊 Men det bör inte heller vara FÖR mkt trauma/barn som far illa för vi har alla småbarn just nu och är lite hudlösa.
 
Var hittar ni er läsinspriation? Jag har ingen naturlig inspirationskälla för läsning och när jag ska hitta en ny bok så tar det ofta ganska mycket tid. Är dessutom lite selektiv i min läsning, läser enbart på svenska och lånar e-böcker via bibblan som jag läser i min letto. Uppskattar romaner (ej deckare eller fell good) och språket måste flyta lätt och ledigt, språk som jag inte uppskattar gör att jag aldrig skulle läsa ut en bok. Den här tråden ger bra inspiration men jag skulle gärna utöka ytterligare. När läslistan behöver påfyllning brukar jag surfa runt på pocketshop, adlibris etc och läsa personalens tips, där brukar finns guldkorn men det tar ganska mycket tid i anspråk.
Kom på att jag också är med i en facebookgrupp med många boktips, den heter "Vi som älskar att läsa böcker". Är en grupp med många inlägg och en del upprepningar men det finns också en del riktigt bra tips.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
557
· Visningar
15 271
Senast: Shpongle
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp