Vad läser du just nu?

Just nu läser jag Assistant to the villain av Hannah Nicole Maehrer. Vet inte riktigt vad jag tycker om boken, det är en feelgood fantasy och det går segt. Fastnar inte riktigt för boken men behöver läsa ut den då jag behöver ha den i bokbingot, annars så hade jag pausat den.

Så har jag också börjat läsa Diavola av Jennifer Marie Thorne. Har bara läst drygt 60 sidor men gillar den än så länge. Boken handlar om Anna som ska åka på semester med hennes familj till Italien där dom hyr en herrgård. Herrgården verkar vara det perfekta huset att ha ”family gathering” på eller?.. Boken går under skräck.

Sen så lyssnar jag på Råttkungen av Pascal Engman. Råttkungen är den andra boken i serien om polisinspektören Vanessa Frank. Snart klar med boken och tycker den är helt okej.
 
Okej. Jag tror att jag har bestämt vilken författare jag ska läsa härnäst. Men vilken av serierna ska jag välja?? Kanske kan ni hjälpa till här?

1716800672515.png

Deliciously dark fairytales har jag redan läst. Älskade alla utom sista boken, den blev liiiiiiiite sämre än de andra. Fortfarande riktigt bra, men...

Någon som har läst de andra och kan rekommendera?
 
Enkelt och lättlyssnat: allt av Sofia Ruthbeck Eriksson
Bra dystopi: Virus av Daniel Åberg
Ann Rosmans Marsstrandsserie, Elly Griffiths serie om Ruth Galloway, Säbyholms gröna fingrar av Carin Hjulström och Maria Adolfssons Doggerlandserie är favoriter.
Anders de la Motte är också en trevlig författare, speciellt årstidskvartetten.
Och som alltid, allt av Fredrik Backman!
Tack! :love::bow:
 
Hej boktråden! :D Jag är cirka 140 sidor in i Camus 'Pesten' (1947) – otroligt välskriven och språkligt lättillgänglig i mitt tycke, svår att lägga ifrån sig och när jag tänker på den så är det verkligen positiva vitsord såhär långt. Ändå tycker jag att det rör sig så otroligt långsamt framåt vilket gör att jag nästan ger upp fastän jag gillar den. Jag brukade sluka böcker innan jag drabbades av utmattningssyndrom 2018 och sedan dess är jag inte den läsare jag en gång var.

Jag har Sylvia Plaths 'Glaskupan' (1963) på väg i posten och jag funderar på att ta itu med den innan jag forsätter med Camus. Den senaste romanen jag läste ut var Boyes 'Kallocain' (1940) och den upplevde jag inte samma tröghet med, vilket jag också hoppas blir fallet med 'Glaskupan'.

Hur hade ni gjort? Slitit med Camus eller tagit en paus?
 
Hej boktråden! :D Jag är cirka 140 sidor in i Camus 'Pesten' (1947) – otroligt välskriven och språkligt lättillgänglig i mitt tycke, svår att lägga ifrån sig och när jag tänker på den så är det verkligen positiva vitsord såhär långt. Ändå tycker jag att det rör sig så otroligt långsamt framåt vilket gör att jag nästan ger upp fastän jag gillar den. Jag brukade sluka böcker innan jag drabbades av utmattningssyndrom 2018 och sedan dess är jag inte den läsare jag en gång var.

Jag har Sylvia Plaths 'Glaskupan' (1963) på väg i posten och jag funderar på att ta itu med den innan jag forsätter med Camus. Den senaste romanen jag läste ut var Boyes 'Kallocain' (1940) och den upplevde jag inte samma tröghet med, vilket jag också hoppas blir fallet med 'Glaskupan'.

Hur hade ni gjort? Slitit med Camus eller tagit en paus?
Camus är alltid värd att slita för! Har läst "Pesten" flera gånger då Camus är en av mina favoritförfattare.
 
Åh, jag kan ändå förstå att du gillar hans verk! Han är väldigt fängslande, det är nog mest jag som upplever mig själv långsam numera. :D Du låter precis som jag när folk sliter med Kafka. :love:
Gillar också Kafka!
Har du läst något av Haruki Murakami?
Hans böcker är Kafka-lika, fast längre. Serien 1Q84 är väldigt bra, till och med min kompis som knappt läst ut en enda bok innan slukade den.
 
Hej boktråden! :D Jag är cirka 140 sidor in i Camus 'Pesten' (1947) – otroligt välskriven och språkligt lättillgänglig i mitt tycke, svår att lägga ifrån sig och när jag tänker på den så är det verkligen positiva vitsord såhär långt. Ändå tycker jag att det rör sig så otroligt långsamt framåt vilket gör att jag nästan ger upp fastän jag gillar den. Jag brukade sluka böcker innan jag drabbades av utmattningssyndrom 2018 och sedan dess är jag inte den läsare jag en gång var.

Jag har Sylvia Plaths 'Glaskupan' (1963) på väg i posten och jag funderar på att ta itu med den innan jag forsätter med Camus. Den senaste romanen jag läste ut var Boyes 'Kallocain' (1940) och den upplevde jag inte samma tröghet med, vilket jag också hoppas blir fallet med 'Glaskupan'.

Hur hade ni gjort? Slitit med Camus eller tagit en paus?
Vad ger dig energi att orka fortsätta? Är det att se Pesten som ett intervallträningspass ("2 sidor till, sen vila" som sen slutar med att du läst 14 utan att märka det) eller behöver du energi från en annan mer snabbläst bok som sen gör att du lättare avslutar Pesten?
 
Gillar också Kafka!
Har du läst något av Haruki Murakami?
Hans böcker är Kafka-lika, fast längre. Serien 1Q84 är väldigt bra, till och med min kompis som knappt läst ut en enda bok innan slukade den.

Kafka har varit min författar-förälskelse sedan tonåren när jag brukade sitta på biblioteket och plöja hans dagboker. Jag såg att det fanns några år i billig pocketform som jag blev sugen på att läsa om. :love: Som om jag behövde fler böcker.

Jag har faktiskt inte läst Murakami ännu – jag var väldigt sugen på 'Norwegian Wood' där ett tag men kom nog inte över tröskeln.

Jag är en sådan person som gillar att läsa om elände. Är det inte 'Pesten' så är några favoriter Kerstin Thorvalls 'När man skjuter arbetare' (1993), Hans Falladas 'På livstid' (1952), Anthony Burgess 'A Clockwork Orange' (1962) och Knut Hamsuns 'Svält' (1890). :D

Vad ger dig energi att orka fortsätta? Är det att se Pesten som ett intervallträningspass ("2 sidor till, sen vila" som sen slutar med att du läst 14 utan att märka det) eller behöver du energi från en annan mer snabbläst bok som sen gör att du lättare avslutar Pesten?

Det är det jag står och velar mellan, tack för att du satte ord på det! :D Jag har som målsättning att läsa klart Camus oavsett hur jag gör, men jag har lite 'Tänk om 'Glaskupan' kan ge dig en extra skjuts och energi-tankar', liksom. Jsg kanske borde prova att göra ett litet lässchema med intervall-läsning först och se hur det känns.
 
Har läst ut Sister Stardust redan (inte så tjock bok) och gillade den, men lämnade med lite vemodig känsla ändå.

Började nyss på One night on the orient express av Veronica Henry och det är redan spännande ett par sidor om!
 
Halvvägs inne i Kjell Westös Drakarna över Helsingfors. Westö är en favorit, jag har nog läst de flesta av hans böcker utom denna då. Det här är hans debutroman som jag hittade på bibblan. Det är en utvecklingsroman kan man säga, om en pojke och hans familj, men också om vänner, bekanta, släktingar.... ett stort persongalleri som gör läsningen lite jobbig i början, men som funkar när man kommit in i handlingen.
 
Tack för tips, den hamnade i tbr!

Har du inte läst nåt annat av Kate Quinn kan jag verkligen rekommendera hennes böcker! Alla jag läst hittills har varit riktigt bra! De handlar alla om kvinnor under och efter historiska händelser (WWI, WWII, jordbävningen i San Fransisco 1906 osv). The Alice Network, The Huntress och en bok som hon skrivit tillsammans med Janie Chang som heter The Phoenix Crown. Sen kommer det en ny av henne nu i sommar (The Briar Club) som jag ser fram emot att lyssna på!
 
Har du inte läst nåt annat av Kate Quinn kan jag verkligen rekommendera hennes böcker! Alla jag läst hittills har varit riktigt bra! De handlar alla om kvinnor under och efter historiska händelser (WWI, WWII, jordbävningen i San Fransisco 1906 osv). The Alice Network, The Huntress och en bok som hon skrivit tillsammans med Janie Chang som heter The Phoenix Crown. Sen kommer det en ny av henne nu i sommar (The Briar Club) som jag ser fram emot att lyssna på!
Det låter jättebra! Då har jag mycket underhållning på jobbet 👍
 
Läste ut En katts resedagbok av Hiro Arikawa och det var verkligen inte min vanliga stil. Den var fin och sorglig men nja. Kanske inte den första boken jag skulle rekommendera till någon.

Under denna vecka har jag påbörjat och läst ut Trail of the sun Queen av Nisha J Tuli på svenska. Väldigt lättläst fantasy romance. Tråkigt språkbruk och ganska enkel handling men kommer ändå att köpa nästa del på svenska sen i höst för att se fortsättningen. (Förstod det som att det skulle bli 4-5 böcker.)

Nu väntar Sheila O’Flanagan feelgood, efter det en bok av Lucy Diamond som också brukar vara lite mer feelgood.
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
2 870
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 963
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp