Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Där kräftorna sjunger var så bra!
Har hunnit med att läsa Britney Spears självbiografi The woman in me också. Så galet vilket liv hon har levt och vad mycket hon fått utstå.
Nu läser jag Viktigt på riktigt av Therese Lindgren och Naturvårdaverket
 
Läste ut De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel och tyckte den var så bra! Liten ”recap” i svensk historia under början av 1900-talet och jag har blivit extremt nyfiken på Grand Hôtel.

Sedan under veckan läste jag förstås ut Richard Osmans Kulan som inte träffade och ja Joyce är inte hon för underbar? Jag kan se henne som typ min lilla farmor som går runt och är söt 🥰

Nu läser jag En katts resedagbok eller ja jag har precis börjat på den och läst de första 50 sidorna. Helt annorlunda mot vad jag brukar läsa 🙂
 
Läser denna nu. Den är riktigt bra och handlar lite om ett hemskt tema, kvinnlig könsstympning.
 

Bifogade filer

  • 20240519_113713.jpg
    20240519_113713.jpg
    394 KB · Visningar: 15
Har plöjt några böcker sedan sist jag uppdaterde...

Det kommer inte alltid att vara du av Petra Backström. Hittade boken i en pocketshop på Arlanda när jag väntade på flyget för en tid sedan, är ju lite lat så laddade ner den som ljud bok istället och lyssnade. Tänkte att den skulle var förströelse, handlar om relationer, relationer som tar slut, att ha en relation med en gift person etc... men herregud vad den berörde mig. Jag vet inte om storyn är självupplevd eller bara fiktiv men i vilket fall oerhört verklighetsnära. Det är precis sådär saker och ting är i folks relationer. Mkt igenkänningsfaktor, jag kände så mkt med huvudpersonen att jag hade svårt att släppa den. Blev ganska illa berörd också, men ja, den var värd att läsa/lyssna för de flesta som inte lever i perfekta relationer.

Dit floden för dig av Shelley Read - även denna ett fynd i ovanstående pocketshop. Föll för den eftersom det stod på baksidan att den var för den som älskde Där kräftorna sjunger och det stämde verkligen. Hade mkt svårt att sluta lyssna. Storyn sträcker sig över flera decennier och följer huvudpersonens liv och familj och andra relationer. Mkt gripande story om osämj, kärlek, rasism, vänskap osv. hela paletten helt enkelt. Och om överlevnadsinstinkt. Som sagt, gillar man bush-stories är denna perfekt.

Far inte till havet av Elin Anna Labba - lyssnade för en tid sedan på hennes bok Herrarna satte oss hit om tvångsförflyttningen av samer. Denna bok är på samma tema men handlar om dämningen av sjöar i vattenkraftens namn, och hur det påverkat samernas liv och leverne. Stark story som följer en specifik familj, mer i romanform än den förra boken som var mer intervjubaserad. Lite långrandig kan kännas, har kommit halvvägs i boken, den läses fint av Stina Ekbad som bidrar fint till stämningen men det kan ibland tendera att bli lite väl poetiskt och långdraget. Fint språk, men kunde göras mer kärnfullt känner jag hittills.
 
Jahopp... Då var den också slut...
DSC_9628.JPG
Det här gillade jag verkligen.


Har under vintern och våren läst och lyssnat på flera bra bokserier. Har därför svårt att hitta nåt bra främst i ljudboksformat. Lyssnar gärna på bra böcker när jag handarbetar eller påtar i trädgården. Tips?
 
Vet faktiskt inte.

Några riktigt bra böcker jag läst nyligen som finns på Storytel!

Feelgood: 30 dagar i Paris av Veronica Henry
Sci-fi: To sleep in a sea of stars av Christopher Paolini. Underbar! På min absoluta topplista! Lätt top 5 av allt jag nånsin läst!

Bra böcker jag läst nyligen:

Svensk sci-fi: Svart stjärna av Ersgård
Roman: The Phoenix Crown av Kate Quinn och Janie Chang (snart läst klart den).
 
Vet faktiskt inte.
Enkelt och lättlyssnat: allt av Sofia Ruthbeck Eriksson
Bra dystopi: Virus av Daniel Åberg
Ann Rosmans Marsstrandsserie, Elly Griffiths serie om Ruth Galloway, Säbyholms gröna fingrar av Carin Hjulström och Maria Adolfssons Doggerlandserie är favoriter.
Anders de la Motte är också en trevlig författare, speciellt årstidskvartetten.
Och som alltid, allt av Fredrik Backman!
 
Läste också nyss ut The bullet that missed och nu har jag börjat läsa Jane Greens Sister Stardust, hennes första halvbiografiska bok som är baserad på Talitha Gettys liv på 60-talet i Marrakech och London, med en fiktiv huvudkaraktär inblandad. Hittills är den väldigt fascinerande!
 
I helgen plöjde jag klart Den saknade systern av Lucinda Riley och har helt plötsligt läst sju av åtta böcker i serien. Den var bra och kul att lära sig lite mer om Irlands historia.

Med det sagt ser jag _verkligen_ fram emot att få reda på vad den där jäkla Pa Salt har för hemligheter och varför man inte bara kan prata med varandra istället för att lämna små mystiska meddelanden och skicka sina barn över halva jordklotet kors och tvärs i privatflygplan, limousin och lyxyacht? :cool: Det är ju rätt orealistiskt men ändå väldigt bra :D
 
Började för några veckor sedan läsa Wyrd and other derelictions av Adam Nevill. En ganska intressant novellsamling som är helt utan personer eller dialog. Varje berättelse är istället bara en miljöbeskrivning av en plats där något hemskt hänt.

Jag är kluven. Det är bra skrivet och egentligen intressant men jag känner mig ändå uttråkad. Tror att den här typen av lite mer experimentell text eller vad man ska säga egentligen är något jag mer VILL tycka om, än faktiskt gör det.

Att jag inte riktigt orkar läsa vidare har lätt till något av en svacka och jag har knappt läst alls senaste veckorna. Igår när det var fint väder bestämde jag mig för att bryta av med något mer lättsamt för att väcka läslusten igen, och jag har ändå ett gäng fysiska böcker jag behöver beta av så jag kan göra mig av med dem.

Började då igår läsa Toktanten av Birgitta Bergin. Jag är knappt en tredjedel in och jag gillar den hittills, den är väldigt lättläst vilket jag behövde just nu. Men vi får se hur berättelsen fortsätter, än så länge känner jag att tanten liksom är lite.. för ond? Det känns liksom så extremt och stereotypiskt att det liksom blir svårt att föreställa sig henne som en riktig person, hade det varit lite mindre extremt hade det liksom känts mer trovärdigt.
 
Jag har missat att uppdatera lite igen...

Jag har läst Gilded wings av Eve Jaymin, och Crimson skies. De var bra, inga litterära underverk, men underhållande och ganska lättlästa. Samt the coven av Harper Woods. Bra. Jag störde mig på språket lite i början, men jag vet inte om jag vande mig eller om den blev bättre? Är nu på bok två, The Cursed. Det är bara två böcker i serien.

Funderar själv på vad jag ska läsa nästa omgång. Vill ha några böcker på lut inför steriliseringsoperationen på torsdag, man vet ju aldrig hur väntetiderna blir, eller hur man mår efteråt.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
15 268
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp