Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 518

Bukefalos 30 år!

ALLT SOM ÅTERSTÅR- Virgine Grimaldi
Tre människor.
Tre livsöden.
Tre historier.
Ett slumpmässigt möte.
Livets skörhet.
Glädje och sorg.
En varm och otroligt fin bok som jag verkligen rekommenderar.
IMG_2416.webp

Har precis läst färdigt Avbegåvad av Roland Paulsen. Oerhört intressant om vad samhället gör med oss genom IQ-tester, betyg och diagnoser.

RP använder sig själv som utgångspunkt och varvar med vetenskap. Delvis tung läsning, man sträckläser nog inte boken precis. Greppet att använda sig själv och sin historia gör det mer tillgängligt.

1000032000.webp

Sommaren har gått till att lyssna igenom dessa böcker. Graphic audio där varje bok varit uppdelad i två delar på ca 10/13 timmar.

Många namn att hålla reda på, lite svårt att hänga med ibland då jag mest lyssnade i bilen. Men vilken resa det varit. :D

Ska bli intressant att i framtiden läsa igenom dom igen och se hur stavning på olika namn stämmer överens med hur jag såg dom framför mig när jag hörde dom uttalas. :rofl:

Blir lite sammanfattning av lite som jag lyssnat på senaste veckorna:

En av oss ljuger-trilogin av Karen M McManus. En spänningsromanserie för unga vuxna. Första och andra tyckte jag var riktigt bra, tredje höll inte hela vägen tyvärr.

Årets roligaste bok av Kristina Appelkvist. Handlar om en man som lite spontant köper ett bokförlag. Tycker den var mysig och puttrade på bra. Trots alla konflikter och förväxlingar var den helt ok på min ångest-skala 👍

En sjunde brigad av Denise Rudberg, sjunde delen i serien om kontrahenterna. Tycker som om sista boken, helt ok men de blir så korta storylines i varje bok när man följer de tre karaktärerna så nära. Vill absolut följa alla tre, men tycker böckerna kunde slås ihop och bli lite mer substans i handlingen.

Practical magic av Alice Hoffman. Väljer ofta böcker från denna tråden som användare älskar, och denna var en sådan. Tyvärr tycker jag den var rätt platt. Och jag behöver iaf en karaktär att gilla för att gilla en bok, och här var allihop rätt osympatiska och tråkiga. Kommer fortsätta utforska böcker från tråden dock 😃

Barnmorskan i Berlin - Kvinnan i kanalen av Anne Stern. Även denna tror jag har tipsats om i tråden? Handlar om en barnmorska i de fattiga delarna av Berlin under 1920-talet. Lite segstartad och tror uppläsaren (även om hon var duktig) drog ner betyget något, men tycker handlingen höll ihop mer ju längre boken gick och kommer nog ge i alla fall en bok till i serien en chans.

Jag har läst några böcker till sedan jag skrev här senast.

A botanical daughter, Noah Medlock - Två gentlemän i viktorianska England som bor i ett gigantiskt växthus skapar tillsammans en dotter av en avliden flicka, olika växter och en supersmart svamp från Sumatra. Efter att ha läst baksidan var jag väkdigt taggad på att läsa den här boken, men även om den tidvis var spännande så är personporträtten platta och språket är konstlat och distraherar från berättelsen. I slutändan helt ok ändå.

We do not part, Han Kang - Den här boken handlar om en kvinna som reser genom en snöstorm för att ta hand om en skadad väns fågel som riskerar att dö, men också om en mörk tid i Koreas historia när mängder med människor massakrerades. Språket är så vackert och jag gillade verkligen stora delar av boken, men jag har lite för dålig koll på Koreas historia för att helt kunna ta till mig berättelsen.

The Twyford code, Janice Hallett - Janice skriver rätt annorlunda böcker där en historia återberättas genom, vanligtvis, email och sms konversationer. Jag har läst flera av dem och tycker att de flesta är läsvärda även om kvaliteten skiftar en del. The Twyford code är absolut en av de bättre. En man lämnar röstanteckningar på sin telefon innan han plötsligt försvinner. De handlar dels om hans barndom i en fattig del av London och hans liv som kriminell, men även om en hemlig kod som verkar ha lämnats i en barnboksförfattares böcker och den skatt som kan hittas om koden kan lösas.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka