Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 526

Bukefalos 30 år!

Har läst Hjortronmyren av Ulrika Lagerlöf. Började läsa den i samband med Bukes alldeles egen bokcirkel, men livet kom emellan, så jag fick pausa läsandet ett tag, så den får vara med här i bokläsartråden istället.

Handlingen utspelar sig i Västerbotten och handlar om Siv som i slutet av 1930-talet jobbar som kocka i en skogshuggarkoja, samt om Eva som i nutid blir skickad av sin arbetsgivare upp till Västerbotten för att hantera en konflikt om skogsavverkning. Det är en berörande berättelse, och ger en inblick i både kvinnohistoria, och om konflikter mellan både dåtidens "skogsfolk" och samer, och om dagens konflikter mellan samer, skogsbolag och klimataktivister.

De båda historierna från dåtid och nutid vävs till slut ihop, men de lämnar också en del obesvarade frågor. Då detta är den första delen i en trilogi så hoppas jag att kommande delar kommer att ge lite fler svar.

Allt kan hända en gullig feelgood av Lucy Diamond. Lättsamt och lättläst utan någon större komplicerad handling. En bra bok att ta med sig till stranden i sommar!

Idag gjorde jag en klassiker och köpte en bok bara för att den var fin, tittade inte så mycket på innehållet 😁

IMG_5555.webp

Det är Dire Bound av två fanfic-författare som skriver under namnet Sable Sorensen. Istället för drakar så är det vargar man ska binda sig till och sedan är den tydligen inspirerad av hunger games så det är väl någon tävling också då kanske? 😅

Jag har läst Ödekust av Kicki Sehlstedt son är del två av serien Bohusmorden. Köpte ettan på förra årets bokrea och tyckte den var helt okej men den här var faktiskt riktigt, riktigt bra. Dock spinner den vidare på händelser i ettan så jag rekommenderar starkt att läsa ettan först. Den handlar om true crime-poddaren Julia som återvänder till Hunnebostrand där hon tillbringade barndomens somrar. Dels kretsar boken runt ett tjugo år gammalt mordfall som Julia undersöker för sin podd, dels är det händelser i nutid och dels är det ett mysterium från andra världskriget som man följer parallellt, vilket också är den historiska tidsperiod jag gillar absolut allra bäst. 4,5 av 5 i betyg.

Idag gjorde jag en klassiker och köpte en bok bara för att den var fin, tittade inte så mycket på innehållet 😁

Visa bifogad fil 184903

Det är Dire Bound av två fanfic-författare som skriver under namnet Sable Sorensen. Istället för drakar så är det vargar man ska binda sig till och sedan är den tydligen inspirerad av hunger games så det är väl någon tävling också då kanske? 😅
Den har jag sett rekommenderas av flera på fb och insta så den finns med på min läslista.
Att den var så fin också blir ju bra till bokhyllan.😍

Mvh en som också köper böcker mer för att dom är fina än verkligt innehåll. 😅

Just nu läser jag Imorgon och Imorgon och imorgon av Gabrielle Zevin. Jag var lätt skeptisk innan. Tycker ofta hypade booktok-böcker är överskattade. Är därmed otroligt positivt överraskad. Så fin! Är lite mer än halvvägs, börjar oroa mig för att slutet inte blir som jag vill :p.

Den har jag sett rekommenderas av flera på fb och insta så den finns med på min läslista.
Att den var så fin också blir ju bra till bokhyllan.😍

Mvh en som också köper böcker mer för att dom är fina än verkligt innehåll. 😅
Haha härligt med fler som köper böcker för att de primärt är fina och innehållet sekundärt!

Ja boken finns som en vanlig bok men denna är tydligen någon limited edition med ett bonus kapitel också läste jag när jag var hemma och fundera på vad jag egentligen hade köpt 😅

Men kul att du har läst positivt om den!

Jag har läst Det havet tog av Riika Sandberg, som är en finsk författare men boken utspelar sig i Norge (och jag har läst den på svenska). Boken handlar om Tine och utspelar sig 1976 när hon följer med sin man till en ö utanför Bergen för att genomföra en filmvisning. Han är uppväxt på ön, men hon har aldrig varit där. Ganska snart hittar Tine ljudinspelningar gjorda av en flicka som växte upp på ön, och de inspelningar som hon hittar är från 50-talet när flickan är en tonåring/ung vuxen. Med tiden vävs Tines och flickans liv samman.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Stundtals var boken bra. Men den var samtidigt svår att komma in in. Tyckte inte heller den knöt ihop sig på ett rimligt vis, den lämnade mycket obesvarat. Kanske 2,5 av 5 i betyg, men som snuddar vid en 3:a på de bättre ställena.

Jag har läst Det havet tog av Riika Sandberg, som är en finsk författare men boken utspelar sig i Norge (och jag har läst den på svenska). Boken handlar om Tine och utspelar sig 1976 när hon följer med sin man till en ö utanför Bergen för att genomföra en filmvisning. Han är uppväxt på ön, men hon har aldrig varit där. Ganska snart hittar Tine ljudinspelningar gjorda av en flicka som växte upp på ön, och de inspelningar som hon hittar är från 50-talet när flickan är en tonåring/ung vuxen. Med tiden vävs Tines och flickans liv samman.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Stundtals var boken bra. Men den var samtidigt svår att komma in in. Tyckte inte heller den knöt ihop sig på ett rimligt vis, den lämnade mycket obesvarat. Kanske 2,5 av 5 i betyg, men som snuddar vid en 3:a på de bättre ställena.
Lite på samma ämne men betydligt bättre så kan jag tipsa om Kära Faster av Valerie Perrin. Den handlar om en kvinna (medelålders) som hittar gamla inspelningar av hennes döda faster. Här vävs dock deras liv ihop på ett otroligt vackert och finurligt sätt och den är också spännande eftersom det finns omständigheter kring fasterns död som är väldigt märkliga. Utspelar sig i Frankrike.

Senast lästa bok: Innan natten tar oss av Camilla Grebe. Har läst flera böcker av henne tidigare, som alla brukar ha en oväntad upplösning i slutet, och den här var inget undantag. I alla fall alla de böcker jag har läst av henne har varit fristående och kan läsas en och en.

Den här handlar om Bettan som när boken börjar kommer hem tillsammans med sin nyblivna man till barndomshemmet tillsammans för att bo hos sin storasyster medan de ska gå på pappans begravning. Dock sker det en bilolycka samma kväll som de kom dit, där Bettans man krockar med en minibuss full med ungdomar från traktens fotbollslag, och alla utom en kille i minibussen dör i olyckan. Den killen ligger i koma och kan inte berätta vad det var som hände. Bilolyckan är första kapitlet, sen utspelar sig resten av boken ett par månader fram i tiden, och Bettan har stannat hos systern och börjat jobba som polis på orten. Boken utspelar sig 1972. Ganska snart hittas två lik och så är historien igång.

Den här är lika bra som hennes tidigare böcker. Skulle ge den 4 av 5 i betyg.

Har läst ut Bortom Broarna av Kristina Ohlsson. Hon är verkligen helt fantastisk! Inte läst en dålig bok av henne. 4.5/5.

Nu ska jag börja på Mohlin/Nyströms Det lovliga bytet. Del fem i serien om Johan Adderly. Gillade de tidigare mycket.

Har läst ut Bortom Broarna av Kristina Ohlsson. Hon är verkligen helt fantastisk! Inte läst en dålig bok av henne. 4.5/5.
Den lyssnade jag på förra veckan, och var också väldigt nöjd! Gillade att man fick bekanta karaktärer men nya sidor av dem. Tycker Henriks karaktärsutveckling under bokens gång var bra, och skapligt rimliga relationsbeskrivingar med 👍 Gillade den nog nästan bättre än de om August!

Vad handlar de om?
Hört många säga att de är bra. Men omslagen tilltalar mig inte :laugh:
De handlar om Violet Sorrengeil som börjar på en utbildningsakademi för att utbildas till drakryttare, trots att hon egentligen skulle bli skrivare. Hennes syster är drakryttare och hennes mamma är general på akademin och det är hon som har bestämt att Violet ska bli drakryttare istället.

Böckerna är verkligen helt fantastiska! Det är spänning, romantik, drakar, sex och bara så fruktansvärt bra. Läste nu att böckerna tydligen ska bli tv serie också

Jag har läst Bytet av Anton Berg. Boken handlar om Filip och utspelar sig (till största delen) under sommaren 1995 när Filip är sjutton år. Han bor i Figeholm utanför Oskarshamn och får sommarjobb på kärnkraftverket. Där träffar han jämngamla Jojje som blir hans bästa vän. Killarna kommer från helt olika bakgrund, Filips pappa dog i en arbetsplatsolycka när han var liten och han har sen dess växt upp med sin ensamstående mamma, som under den här sommaren också är sjuk. Jojje däremot är son till ortens bankdirektör. Trots alla olikheter finner de varandra. Tills det sker ett bankrån och inget mer blir som det var.

Jag läste en recension som jämförde med Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och författaren gör själv flera blinkningar till den boken. Det är en hel del som påminner. Jag är lite för ung för att ha upplevt sommaren -95 på det sättet som beskrivs i boken men som uppväxtskildring är den bra. Mycket bra till och med. Skulle dock inte kalla den för en renodlad deckare men upplösningen är minst sagt oväntad. 4 av 5 i betyg.

Har läst Jag av Ulrika Ewerman, en roman om Karin Larsson, fru till konstnären Carl Larsson. Jag har faktiskt inte lagt ner allt för mycket research för att ta reda på hur väl denna bok överensstämmer med verkligheten, men tror det framgick någonstans att en del personer och händelser är fabricerade. Som ung var Karin själv en begåvad och lovande konstnär. Men när hon blir tillsammans med Carl är det liksom bara självklart att hon förväntas stå i sin blivande mans skugga. Det är lätt att glömma att det var andra tider då i slutet av 1800-talet. Största delen av boken utspelar sig i Paris, när både Karin och Carl fortfarande lever helt för konsten. I sista delen av boken bor de plötsligt i Lilla Hyttnäs i Sundborn, med en diger barnaskara. Saknar lite vad som hände i Karins liv däremellan, men annars var det absolut en bra roman.

Jag läste ut Dire Bound av Sable Sorensen och först jämförde jag historien hela tiden med andra böcker och sedan började jag komma in i den och den är ganska bra ändå (dock inte sexscenerna då jag inte uppfattade dem som att de var på lika villkor mellan parterna) och inte bara fin att titta på 😅 en ganska spännande handling ändå trots likheterna med många andra böcker.

IMG_5584.webp

Bok nummer två Fury Bound är inte heller så ful i sin blåa färg ;) har bara hunnit se första kapitlena men denna bok är uppdelad i olika karaktärers synvinkel.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka