Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 526

Bukefalos 30 år!

Löftet av Kristina Falk. Det är en ungdomsbok som följer dels en tjej, dels en kille, i stort sett vartannat kapitel var. Båda kommer från struliga bakgrundsförhållanden. Som ungdomsbok är den fantastiskt bra, jag har läst en tidigare av henne som också var bra. Man behöver inte vara tonåring för att få någon behållning av den. 4,5 av 5.

Jag har läst En magisk man av Maria Maunsbach. Köttsligt, svulstigt, flottigt om en intensiv kärleksrelation och en knepig man. Uppfriskande läsning med mycket humor och läcker prosa. Kanske att jag vid slutet började vara lite less på stora lår, lockigt hår, miniananaser och mustig husmanskost.

Sedan jag skrev sist i början av januari har jag läst:

En ö i havet, Näckrosdammen, Havets djup och Öppet hav av Annika Thor.
Hittade en samlingsutgåva med alla böcker i en, och alltså den är ju lika bra om inte bättre än när jag läste böckerna som tonåring.
Betyg: 5/5

Lights out av Navessa Allen
Hade höga förväntningar av den då den varit så otroligt populär. För mig föll den väldigt platt. Hade man tagit bort sex-scenerna hade själva storyn i sig varit ganska tråkig. Är kanske inte målgrupp?
Betyg: 2/5

Vänninorna på Nordiska kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones
En helt okej uppföljning till fantastiska fruntimmer. Jag hade dock önskat att författaren typ tagit bort hälften av "plotsen" och låtit vissa delar fått ta större plats. Kändes nästan lite stressat ibland? Kommer nog läsa den tredje boken när den börjar dyka upp på bokreor eller liknande, för jag känner mig inte alls lika peppad på att läsa den som jag var efter att ha läst fantastiska fruntimmer.
Betyg: 3 av 5

A court of thorns and roses av Sarah J Maas
Läste ut boken på mindre än 24 timmar. Har nog inte hänt att jag läst så intensivt på över tio år. Vet inte riktigt vad som gjorde att jag fastnade så, men jag bara vände blad efter blad. Har inte läst något liknande "fantacy"-ish (vet inte riktigt vad som räknas som fantasy), men det kändes helt klart lagom magiskt. Har redan beställt uppföljaren.

Hittade en samlingsutgåva med alla böcker i en, och alltså den är ju lika bra om inte bättre än när jag läste böckerna som tonåring.

Lights out av Navessa Allen
Hade höga förväntningar av den då den varit så otroligt populär. För mig föll den väldigt platt. Hade man tagit bort sex-scenerna hade själva storyn i sig varit ganska tråkig. Är kanske inte målgrupp?
Betyg: 2/5

Vänninorna på Nordiska kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones
En helt okej uppföljning till fantastiska fruntimmer. Jag hade dock önskat att författaren typ tagit bort hälften av "plotsen" och låtit vissa delar fått ta större plats. Kändes nästan lite stressat ibland? Kommer nog läsa den tredje boken när den börjar dyka upp på bokreor eller liknande, för jag känner mig inte alls lika peppad på att läsa den som jag var efter att ha läst fantastiska fruntimmer.
Betyg: 3 av 5

A court of thorns and roses av Sarah J Maas
Läste ut boken på mindre än 24 timmar. Har nog inte hänt att jag läst så intensivt på över tio år. Vet inte riktigt vad som gjorde att jag fastnade så, men jag bara vände blad efter blad. Har inte läst något liknande "fantacy"-ish (vet inte riktigt vad som räknas som fantasy), men det kändes helt klart lagom magiskt. Har redan beställt uppföljaren.
Åh älskade fina En ö i havet-serien. :love:

Nu blev jag väldigt sugen på att läsa om den serien, älskade den som tonåring. Går leta bland böckerna nästa gång jag hälsar på hos mina föräldrar!

Fri - en uppväxt vid historiens slut. Av Lea Ypi
"Lea växer upp i det stalinistiska Albanien. Det är en tillvaro präglad av isolering, övervakning och umbäranden. Men Lea anar inget av detta. Hon är stolt över sitt fria och jämlika land, och helt ovetande om det pris hennes familj betalat för att överleva. År 1990 ändras allt. Regimen faller, men den nyvunna friheten visar snart ett annat ansikte, också det brutalt och skoningslöst." Från beskrivningen på Adlibris.

Betyg: 5/5. Otroligt läsvärd!

Jag har precis läst ut Kontroll av Hurtig Wagrell som är tredje delen i deckarserien om polisen Elizabeth i Kalmar. Jag rekommenderar starkt att läsa de två första delarna innan man läser den här för de hör ihop och man är nog lite av ett frågetecken om man inte läst de tidigare. Men har man det är det en bra deckare med spännande och oväntade vändningar. 4 av 5 i betyg.

Nu har jag precis läst ut Himmel över Alaska av Kristin Hannah.
Tredje boken jag läser av henne och den här var kanske den bästa. De jag läst innan är Näktergalen och Kvinnorna. Båda med känslan av att de var 100 sidor för långa.
Så kändes inte den här!

Nu har jag varken varit i Alaska, Vietnam eller Franrike under andra världskriget. Men jag tycker hon gör en väldigt bra research.
Det är jämmer och elände i hennes böcker, men de griper tag.

Jag har läst Tolv andetag till sjön av Pauline Riccius, som handlar om två unga kvinnor i början på 40-talet på ett sanatorium för TBC-sjuka utanför Boden. Den ena är patient, den andra är gift med en av läkarna, och de blir vänner. Läkarfrun ska vara löst baserad på författarens mormor.

Andra världskriget är den tidsepok som jag gillar bäst av historiska böcker. Detta ska vara del ett, så många trådar lämnas olösta, vilket kanske i dagsläget drar ner betyget lite eftersom jag är otålig och bara vill veta hur det går. 3,5 av 5 i betyg.

Nu var det ett tag sen jag skrev här så jag listar upp vårens läsning av faktabäcker, och så får ni en recension på den senaste skönlitterära! Om någon är nyfiken på böckerna nedan så är det såklart bara att fråga.

Förbannelsen: Hur Sverige fastnade i 90-talet och förlorade framtiden – Karin Pettersson
Kramar och ramar: Om barns drivkrafter och vägen till ett föräldraskap som funkar – Petra Krantz Lindgren
The Anxious Generation: How the great rewiring of childhood caused an epidemic of mental illness – Jonathan Hait
Hjärnans akilleshälar: Hur din hjärna lurar dig, och vad du kan göra åt det – Anders Hansen
Skriv så någon bryr sig – Joakim Hedström

Och så läste jag precis ut Mord under solen: Intrig i Amalfi av Anders och Anette de la Motte. Rekommenderar den varmt som sommarläsning, det är riktig Italien-porr blandat med Cluedo. Citroner, drinkar, bakelser, svindlande vyer, mord, familjeintriger och gamla pengar.

Fri - en uppväxt vid historiens slut. Av Lea Ypi
"Lea växer upp i det stalinistiska Albanien. Det är en tillvaro präglad av isolering, övervakning och umbäranden. Men Lea anar inget av detta. Hon är stolt över sitt fria och jämlika land, och helt ovetande om det pris hennes familj betalat för att överleva. År 1990 ändras allt. Regimen faller, men den nyvunna friheten visar snart ett annat ansikte, också det brutalt och skoningslöst." Från beskrivningen på Adlibris.

Betyg: 5/5. Otroligt läsvärd!

Jag var i Albanien över Kristi Himmelsfärd och och en vän jag reste med läste denna. Kul! Ska lägga den på min lista.

Jag har läst Sunrise on the Reaping av Suzanne Collins, ännu en prequel till Hungerspelen. Den sög in mig på sida ett och spottade ut mig på andra sidan efter en vild färd. Tyckte den var minst lika bra som ursprungliga trilogin!

Jag har inte läst ut något men har sådan läs-abstinens nu. I onsdags på gick min läsplatta plötsligt sönder? Det var såklart jättespännande just då och jag skulle "vända blad" och då slutade den bara funka. Kunde inte sova sen 😅

Efter mycket felsök verkar det som att det helt enkelt inte finns så mycket att göra. Den är drygt tre år gammal så en del av mig är irriterad över att den inte höll längre men samtidigt är den mycket välanvänd och jag har fått god valuta för pengarna.

Jag försöker se det positivt på det sättet att eftersom min älskade Kobo 2 nu fått vandra vidare så blir ersättaren en Kobo colour, nu kan jag läsa lite serier också om jag känner för det.

Jag fick sms tidigare om att mitt paket fanns att hämta nu så förhoppningsvis kan jag läsa lite ikväll!

Jag har inte läst ut något men har sådan läs-abstinens nu. I onsdags på gick min läsplatta plötsligt sönder? Det var såklart jättespännande just då och jag skulle "vända blad" och då slutade den bara funka. Kunde inte sova sen 😅

Efter mycket felsök verkar det som att det helt enkelt inte finns så mycket att göra. Den är drygt tre år gammal så en del av mig är irriterad över att den inte höll längre men samtidigt är den mycket välanvänd och jag har fått god valuta för pengarna.

Jag försöker se det positivt på det sättet att eftersom min älskade Kobo 2 nu fått vandra vidare så blir ersättaren en Kobo colour, nu kan jag läsa lite serier också om jag känner för det.

Jag fick sms tidigare om att mitt paket fanns att hämta nu så förhoppningsvis kan jag läsa lite ikväll!
Intressant att den inte höll mer än tre år 🤔 Min äldsta läsplatta är en Kindle från 2016, och den fungerar fortfarande helt problemfritt. Men senaste 1-2 åren har den blivit ersatt av två (:angel:) andra då jag ville minska mitt USA-beroende. Jag hade nog definitivt inte varit nöjd om en av läsplattorna dött så snart, oavsett hur mycket den använts.

Jag läste ut Heated Rivalry av Rachel Reid nyligen. Såg serien och tyckte om den mycket, så blev nyfiken på att läsa. Boken var faktiskt mycket bättre än jag väntat mig! Jag har läst noll romance innan och hade nog lite fördomar, men det är alltid kul att bli positivt överraskad och vidga sina vyer :up:

Intressant att den inte höll mer än tre år 🤔 Min äldsta läsplatta är en Kindle från 2016, och den fungerar fortfarande helt problemfritt. Men senaste 1-2 åren har den blivit ersatt av två (:angel:) andra då jag ville minska mitt USA-beroende. Jag hade nog definitivt inte varit nöjd om en av läsplattorna dött så snart, oavsett hur mycket den använts.
Nej det var väldigt irriterande men garantin har ju gått ut så det är ju inte så mycket att göra eller åtminstone inget jag har mental energi till att bråka om. Jag försöker som sagt se det som en uppgradering istället.

Om jag tänker på alla "elprylar" jag köpt genom åren (som inte gått sönder men som jag ändå slutat använda) och vad deras reella timkostnad varit så har Libran som sagt ändå gjort bra ifrån sig 😅

Eget grepp av Maria Adolfsson. Blandning mellan deckare och roman skulle jag säga. Den handlar om tre väninnor som bott ihop i ungdomen men litegrann glidit ifrån varandra i mer vuxen ålder. Utan att spoila så framgår det efter ett tag att det även funnits en fjärde väninna som utsatts för våld i nära relation. Jag har läst Marias Doggerland-serie förut som är mer renodlad deckare men gillar man dem gillar man den här. 4 av 5 i betyg.

Dottern bor just nu i Paris med pojkvännen hon hittade i Australien. Hans mormor är en fantastisk kvinna, 80+, som lever livet fullt ut och är en otrolig inspiration! Häromdagen skickade dottern ett foto där mormodern läser en bok, som både hon och pojkvännen menar är underbar! Jag kan ju inte franska men hittade en svensk översättning som kom med posten idag! Det är en rätt tjock bok så hoppas jag också tycker om den!!
IMG_5589.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka