Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 528

Bukefalos 30 år!

Jag har läst Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. En riktig klassiker som väl inte behöver presenteras närmare. Jag hittade den i mormors lägenhet när vi rensade ur den, tryckt 1949 och med några lösblad inlagda där mormor hade skrivit en redogörelse för vad boken handlar om.
IMG_8399.webp

Väldigt intressant bok som jag kan förstå var provokativ på sin tid. Doktor Glas är ingen sympatisk person men man får följa hans tankegångar i dagboksformat och hur han till slut övertygar sig själv om att det är moraliskt riktigt att begå ett mord.

Jag har läst Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. En riktig klassiker som väl inte behöver presenteras närmare. Jag hittade den i mormors lägenhet när vi rensade ur den, tryckt 1949 och med några lösblad inlagda där mormor hade skrivit en redogörelse för vad boken handlar om.
Visa bifogad fil 184091
Väldigt intressant bok som jag kan förstå var provokativ på sin tid. Doktor Glas är ingen sympatisk person men man får följa hans tankegångar i dagboksformat och hur han till slut övertygar sig själv om att det är moraliskt riktigt att begå ett mord.

Vad fint med de lösa bladen :heart: Sådant är alltid kul att hitta!

Jag har läst Väglöst land av Marie Hedegård som är en historisk roman om en kvinna som föds vid förra sekelskiftet uppe i norra Sverige och man följer henne sen genom livet fram till 60-talet. Förstod först i slutet av boken att det är författarens farmor som är kvinnan i boken.

Det är ett stycke kvinnohistoria som är viktig att tänka på hur mycket utvecklingen gått framåt. Det är inte så länge sen. Den här kvinnans barn är i mina mor- och farföräldrars generation. Jag är så glad att jag växt upp i en tid där man inte begränsas av att vara kvinna utan kan välja utbildning och jobb och inte måste skaffa familj. Boken klart läsvärd, 4 av 5 i betyg.

Jag har läst Väglöst land av Marie Hedegård som är en historisk roman om en kvinna som föds vid förra sekelskiftet uppe i norra Sverige och man följer henne sen genom livet fram till 60-talet. Förstod först i slutet av boken att det är författarens farmor som är kvinnan i boken.

Det är ett stycke kvinnohistoria som är viktig att tänka på hur mycket utvecklingen gått framåt. Det är inte så länge sen. Den här kvinnans barn är i mina mor- och farföräldrars generation. Jag är så glad att jag växt upp i en tid där man inte begränsas av att vara kvinna utan kan välja utbildning och jobb och inte måste skaffa familj. Boken klart läsvärd, 4 av 5 i betyg.
Låter som en bok i min smak, den åker upp på läslistan tack! ☺️

Jag läste ut Hjortronmyren av Ulrika Lagerlöf igår. Också en fin bit av kvinnohistoria, samehistoria och skogsbrukets historia. Jag gillade mycket att den utspelade sig både i dåtid (sen 30-tal) och i nutid (2022).
Bra flow i texten.
Nu vet jag inte om jag ska hoppa på del två direkt eller ta en annan bok emellan.

Jag läste ut Hjortronmyren av Ulrika Lagerlöf igår. Också en fin bit av kvinnohistoria, samehistoria och skogsbrukets historia. Jag gillade mycket att den utspelade sig både i dåtid (sen 30-tal) och i nutid (2022).
Bra flow i texten.
Nu vet jag inte om jag ska hoppa på del två direkt eller ta en annan bok emellan.
Den gillade jag! Tyckte att uppföljaren var bra den med, men tog ett par böcker emellan för att inte riskera att tröttna (vilket jag såhär i efterhand inte tror att jag hade gjort, men ändå).

Jag läste klart Jävla karlar i veckan och tyckte lite oväntat mycket om den. Framförallt var andra hälften bättre än den första, tyckte jag. Otroligt språk och många roliga eller tankeväckande formuleringar :up:

Nu har jag, precis som @Karfitsa, börjat läsa Skam av Ann-Helén Laestadius och gillar den skarpt såhär ca 70 sidor in. Det är precis min sorts bok, så jag hoppas att den håller hela vägen!

Jag har precis avslutat Stugorna av Johan Theorin. Den kom i höstas, precis lagom till Halloween, och är enligt beskrivningen på baksidan en blandning mellan en deckare och en spökhistoria. Jag är egentligen inget superfan av böcker, filmer eller serier som inte är verklighetstrogna. Men jag har läst Johan Theorins Ölandsserie tidigare och gillade dem, de flesta i den serien är väl förvisso renodlade deckare, men framför allt Nattfåk är lite mer spökig och jag tror inte jag sov på en vecka efter att jag hade läst den. Så mina förväntningar på den här var ganska höga, och det är också därför jag lite sparat på den.

Men här känner jag mer bara mjäh. Det tog tid att komma in i boken och det var också ganska svårt att hitta någon slags sympati för karaktärerna. Den tog sig lite mot halva boken, men jag är fortfarande inte stormförtjust. Kanske 3 av 5 i betyg, men en svag trea.

Har läst Isobels vandring av Kajsa Ingemarsson. Den handlar om Isobel som träffar och blir vän med Anived. Tillsammans ger de sig ut på en vandring för att finna en man med en magisk sten. Längs vägen möter de många människor och får uppleva olika världar. Gillade språket och boken överlag, den var som en fin sagobok för vuxna, typ.

Jag har läst Skönheten av Inger Edelfeldt. Om skönhet, åldrande och förvandling. Härlig läsupplevelse! Fantastiskt språk och sömlöst flyt mellan det fåniga och det allvarliga. Det finns mycket tänkvärt i den här boken, utan att den känns tung. Perfekt läsning för en bokcirkel, eller bara för sitt egna nöjes skull :up:

Jag har nu läst Alchemised på svenska av SenLinYu som är en dark fantasy och den var väldigt mörk. Väldigt spännande, med krig, onda makter och magi och jag rekommenderar den om man gillar dystert.
Över 1000 sidor men den ingår inte i en serie så man får veta slutet utan att behöva gå och vänta på nästa del i flera år :up: känns lite ovant efter alla fantasyserier jag har läst ett tag nu :)

Jag har läst The Thursday Murder Club av Richard Osman. Den var tyvärr rätt seg och ungefär 150 sidor för lång. Rolig idé men utförandet var inte tillräckligt intressant, jag blev inte direkt investerad varken i hur mordet gått till och vem som gjorde det, eller i någon av de (lite för många) karaktärerna i boken.

Nu har jag läst ut mitt sista fynd från bokrean i år. Stormskärs-Maja av Anni Blomqvist. Jag såg filmen förra året och köpte den nu när jag såg den på rean. Det är en samlingsvolym med alla fem böcker som handlar om Maja, så det är en rejäl kloss. Första är skriven 1968 och sista 1973, och det märktes lite. Även om boken givetvis utspelar sig i gamla tider (framgår inte helt av boken, men googlade mig till att det är under 1800-talet) så märker man ändå lite på språket när det är en nyskriven bok och den här är dessutom skriven på åländsk dialekt, så jag hade lite problem att komma in i den från början. Det var en massa dialektala ord, framför allt i dialogerna, som det tog tid att lära sig, och hela första boken/delen blev lite en läroperiod och därför var den lite seg.

Men ju mer jag lärde mig deras sätt att prata, ju bättre blev den. Beskrivningen av deras liv i skärgården var dessutom intressant, eftersom det är så min egen släkt levde men i en annan del av Sverige. Skulle säga att jag vill ge den 3 av 5 i betyg, men jag tror betyget hade blivit högre om jag fattat från början. Att det tog så lång tid att förstå sättet att prata och väldigt mycket dialektala ord drog ner betyget.

Nu har jag läst ut Fourth Wing och stör mig på att jag köpte den och Onyx Storm, men inte Iron Flame. Kanske får låna den på biblioteket så länge

Läser En dag av törst av Gunnar Ardelius.det är en skildring av IB-affären på 1970-talet. Huvudpersonen Andre är ämnad för stora saker men skjuter karriären i sank då han inte klarar att avstå från att berusa sig. Istället får han jobb på en myndighet för arbetsmarknadsfrågor. Han anar inte att hans chef odlar honom som informatör; att han ska spionera på vänsterelement bl a bland sina vänner.

Språket är fantastiskt och ämnet helt klart intressant. Hade dock inte valt boken själv utan fick den rekommenderad av partner..

Jag har läst ut Ymnighetshornet av Soraya Bay. En novellsamling om bland annat klass och (kvinno)kropp. Överlag intressanta noveller och spännande läsning, mycket dystopiska inslag. För att vara riktigt bra hade boken behövts poleras ett varv eller två till, både innehållsmässigt och språkligt. Men en trevlig debut och jag är nyfiken på att se vad hon skriver härnäst :)

Nu var det ett tag sedan jag skrev här.. Jag har hunnit med 5 böcker hittills i år.

The Cipher av Kathe Koja

Ploten "en ung kille upptäcker ett mystiskt hål i sin lägenhetsbyggnad som han blir besatt av" lät ju superintressant men boken handlar betydligt mer om relationer, besatthet och beroenden. Den är skriven på ett litet speciellt sätt men man kommer rätt snabbt in i det. Det finns bara en handfull karaktärer och man avskyr alla av olika anledningar. Det är en berättelse om en samling trasiga och på olika sätt äckliga människor och hur de behandlar varandra. Rätt deppig läsning. Den var okej, men inte så bra som den ofta framställs tycker jag. Den tipsas OFTA om när folk söker cosmic horror, dit jag tycker att den knappt hör.

Horrorstör av Grady Hendrix

Jättekul bok om en tjej som börjar jobba på möbelföretaget ORSK, en otroligt uppenbar spoof av IKEA där det också verkar spöka. Den är mest rolig, framförallt som svensk tror jag men lyckas ändå faktiskt bli lite obehaglig bitvis. Den hade funkat perfekt i filmformat också tror jag. Rekommenderas varmt!

The Haar av David Sodergren

Handlar om en äldre kvinna som försöker stå emot ett stort företag som köper upp allt land där hon bor, med rätt fula metoder för att tvinga bort alla boende, samtidigt hittar hon något märkligt i havet. Den här boken har det mesta, det är mycket splatter och blod men det skrivs också otroligt fint om att åldras, om sorg och saknad efter de som inte finns kvar och vad det betyder att leva egentligen. Underbart språk genom hela boken och även om den bitvis är sorglig blir man inte besviken i slutändan.

The gone world av Tom Sweterlitsch

Den här beskrivs ofta som Inception möter True detective och ja.. det stämmer rätt bra. Det är supersvårt att ens beskriva den för det är otroligt invecklat. Ett groteskt mord på en familj visar sig ha kopplingar till andra dimensioner. Gillar man skräck och sci-fi känns den här given. Otroligt spännande och svår att lägga ifrån sig, bra skriven men det gäller att hänga med i svängarna. Nog det bästa jag läst på rätt länge.

Little heaven av Nick Cutter

Handlar om en brokig skara kriminella (med övernaturliga krafter?) som ska rädda någons brorson från en sekt som bor i djungeln. Jag var inte överdrivet imponerad av varken The Deep eller The Troop och jag känner lite samma för den här, den är okej men inte mer. Den här känns dock lite mindre skräck än de andra två. Den har en ganska stark western-känsla även om den inte alls utspelar sig i den tidsåldern. Det kommer nog ta en stund innan jag läser något av Cutter igen. Den här innehåller iaf inga långa detaljerade beskrivningar av djurs lidande något han annars verkar gillar att trycka in i sina böcker för shock value.. Vill man läsa om sekter finns det en uppsjö av bättre böcker på det ämnet.

Vera Wong's Unsolicited Advice for Murderers av Jesse Sutanto! Slukade den i två sittningar, hälften igår och hälften idag 😅 mysig whodunnit, rätt rolig, och väldigt charmig. En mystery novel som kanske inte handlar så mycket om ett potentiellt mord som om relationer och livsöden.

IMG_7243.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka