Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 526

Bukefalos 30 år!

Nu är det antagligen för sent, och förhoppningsvis testade du detta, men min Kobo kraschade också när jag försökte vända sida en gång och då googlade jag mig till att man kan lösa det genom att koppla in laddaren i ett par minuter. Det triggar tydligen någon slags omstart och efter det funkade den igen (men kom inte ihåg vilken sida jag slutat på, så jag fick bläddra lite).

Oklart dock om det hade hjälpt i ditt fall!
Nej jag kämpade på i ett par dagar. Lät den ladda ur helt (så att skärmen liksom slocknade på riktigt), laddade i över 10 timmar. Provat starta om flera gånger osv. Den vaknade liksom en sekund vid uppstart typ blinkade till men sen inget. Datorn kunde aldrig hitta den som enhet.

Rätt säker på att något i uppstarten blev korrupt och den inte vet hur den ska boota. Hittade som sagt mängder med poster på nätet där folk hade samma fel men samtliga hade löst det genom att antingen kontakta support som helt enkelt ersatte plattan eller köpa en ny för att garantin löpt ut.

Men nu har jag en ny iaf så jag kan läsa igen, hoppas på åtminstone tre år till med denna.. 😅

Jag läser just nu We Solve Murders av Richard Osman, alltså samma författare som till Thursday Murder Club-serien. Jag är inte ett överdrivet fan av den senare, gillade den första boken men tyckte sedan att det blev lite för fånigt och för mycket av det goda. Den här boken är helt fristående men balanserar på samma gräns emellanåt, dock har den mestadels hållit sig på rätt sida och vissa delar är roliga på riktigt. Det är ingenting jag går och längtar efter att läsa vidare men det är en ganska bra innan läggdags-bok sådär med lagom mycket spänning samt korta kapitel.

Jag läste ut Find Me av André Aciman på flyget igår. Den har stått i min bokhylla i flera år, men nu äntligen tog jag tag i att läsa den. Boken är en uppföljare till Call Me By Your Name, om man läst den/sett filmen. Tyvärr blev jag besviken... Boken är till stora delar väldigt vackert skriven, men varken historien eller karaktärerna håller.

Jag läser Rebecca av Daphne de Maurier, kom ut 1938. Översättningen jag läser är gjord 2017.

Har läst typ en femtedel och är helt knockad. Hur kan en bok skriven för nästan 90 år sedan hålla så bra?! Den hade kunnat vara skriven idag, utan överdrift. Jag brukar dessutom ha svårt att dras med i stämningar i böcker, framför allt läskiga sådana, men denna kryper verkligen under skinnet och då har det inte ens börjat bli hemskt ännu, bara mystiskt. Kan inte vänta på att fortsätta läsa den!!

Läser samtidigt Bara till naveln av Linea Maja Ernst som ljudbok och det är verkligen ingen dålig bok, men den bleknar i jämförelse just nu :).

Sällar mig till skaran som läst Bortom broarna av Kristina Ohlsson. Så fin bok! Och så imponerad av Kristina som ska skriva så olika böcker. Från denna som är en så fin roman, via hennes Strindberg-serie som är mest mysdeckare (är nog ändå att rekommendera att man har läst de böckerna för exakt känsla i den här eftersom vissa händelser i Strindberg-serien nämns här) till Sjuka själar som är så otäck att jag drömde mardrömmar i en vecka efteråt.

Har börjat läsa böcker av Elin Wägner som är utgivna runt tiden för det bokmanus jag håller på med. Det är intressant sätt att få mer inblick i samhället, språket och mer tidskänsla. Jag har läst Norrtullsligan och Pennskaftet. Båda har varit intressanta och bra böcker. Nu har jag börjat läsa Åsa-Hanna. Första kapitlet var en utmaning då der var väldigt mycket dialog på dialekt och många ord jag inte riktigt förstod . Det gick dock att gissa sig till det mesta. . Utgiven 1918. Nu börjar jag komma in i språket lite mer men klart mer svårläst än de första två böckerna.

Annika Thor om inte nu så när är det som går i mina lurar just nu. Den är lite jobbig att lyssna på. Skrämmande nära hur utlänningsbyrån fungerade 1939 mot dagens tonårsutvisningar.

Mår lite dåligt men måste ju lyssna klart

Har börjat läsa böcker av Elin Wägner som är utgivna runt tiden för det bokmanus jag håller på med. Det är intressant sätt att få mer inblick i samhället, språket och mer tidskänsla. Jag har läst Norrtullsligan och Pennskaftet. Båda har varit intressanta och bra böcker. Nu har jag börjat läsa Åsa-Hanna. Första kapitlet var en utmaning då der var väldigt mycket dialog på dialekt och många ord jag inte riktigt förstod . Det gick dock att gissa sig till det mesta. . Utgiven 1918. Nu börjar jag komma in i språket lite mer men klart mer svårläst än de första två böckerna.
Om du inte redan läst Ligan av Fatima Bremmer så kan jag varmt rekommendera den. Elin Wägner är en av huvudpersonerna i Ligan. Tycker man får en bra och intressant inblick i livet på den tiden och särskilt då hur det är att vara kvinna.

Shantaram av Gregory David Roberts. En mastodont till bok som, även om den inte "sög in mig", var väldigt intressant. Roberts skriver om sin tid som förrymd brottsling från Australien som tagit sig till 80-talets Bombay, på ett kärleksfullt sätt men också ärligt. En otroligt intressant historia!

Före helgen avslutade jag Döden går på grönan äng, del 8 i serien om Arvidsträsk av Sofia Rutbäck Eriksson. De är så mysiga! Trots att Arvidsträsk börjar bli Norrlands Midsomer :D den här serien är lite mer seriös än hennes andra två som är mer humoristiska. Men de är lättlästa och ändå med en riktigt bra twist i dem! Rekommenderas verkligen som sommarläsning :up:

Minnet av en mardröm av Anna Jansson, som är den senaste boken i serien med Maria Wern. Klassisk Maria Wern-deckare, med ett oväntat slut där det inte avslöjades förrän på sista sidorna vem mördaren var, vilket jag gillar.

Just ja, som ljudbok har jag den senaste perioden haft serien om Sophie Beaufort, den första och enda kvinnliga drakryttaren. Mysiga böcker med rolig dialog mellan Sophie och hennes drake, perfekt lyssning till trädgårdsarbete!

Blamdar research för mitt manus med nöjesläsning så de här båda böckerna fyller dubbelt syfte. Jag tycker ämnena och historierna är intressanta 🙂

1000006816.webp

Agnes Aubert's Mystical Cat Shelter: var mer katthem och mindre romance än jag trodde, gjorde ingenting dock. Absolut välskriven och jag gillade den massor, men den som hoppas på en magi-action-romance med katthem som bakgrund kommer bli besviken tror jag :laugh: katt 10/10, romance typ en paprika av 10 chilis.

Sense and Sensibility: ungefär som förväntat, inga större överraskningar. Tror jag satte 4/5 på den

Bromantasy: den försökte verkligen, det gjorde den. Stereotypisk twink, stereotypisk manly man, två bästisar som omedelbart understryker hur absolut inte kära dom är, massa obearbetat trauma och ett påtvingat äventyr, moderna referenser i en "medeltida" setting. Tror den ville vara en parodi men den kraschade redan två kapitel in för mig. Den var bra när den var bra, men den var bara bra under typ 20% av boken tyvärr. Tror det varit bättre om den inte försökt vara så förbaskat absurd och rolig hela tiden. Lyssnade på 1,5 speed för första gången nånsin 😬 2/5 hjärnceller.

The Everlasting: har läst baksidan på den flera gånger men inte vågat ge mig på den. Lite traumatiserad av Bromantasy tror jag, var rädd att den här skulle vara antingen en gråtfest eller BookTok-smut. Visade sig vara en jättevackert skriven bok och kärlekshistoria. 5/5 lady knights.

Precis påbörjat Pärlan som sprängde sitt skal av Nadia Hashimi.

Inte kommit in i den än för att ha någon åsikt om den.

• Gilla
Reactions: Mkb
Börjat läsa klassikern En liten plats av Jamaica Kincaid.

Jag stör mig något på att jag inte gick direkt på själva boken utan först läste introduktionen som inleder utgåvan. Inte för att introduktionen var dålig, den innehöll väl en del intressant information, men jag hade egentligen velat få mer av ett eget första intryck och inte fått fullt så mycket berättat för mig. Får skylla mig själv förstås, hade kunnat hoppa över introduktionen och läst den efteråt istället.

Senast ändrad:
Jag har nu läst Yesteryear av Caro Claire Burke. Den är ju en väldig snackis på "book-tok" tydligen och lär bli här sen också, jag är lite osäker på om den är översatt till svenska än.

Handlingen i (mycket) kort är att en tradwife influencer som gör content av sin egen farm och många barn plötsligt vaknar en dag på 1800-talet och måste leva sin image på riktigt.

Den här boken är marknadsförd som satir och den börjar så men jag vet inte om det är en passande benämning egentligen. Det här är en perfekt bok för en bokcirkel för det känns som att det finns SÅ mycket att prata om här men inte utan att spoila så jag kan inte ta upp det här. Boken är inte alls vad man tror att den är när man börjar läsa och den är.. speciellt minst sagt.

När jag skulle betygsätta på goodreads kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle sätta 2 eller 4 stjärnor och det borde säga en del. Det är en bok som rör upp känslor, och det gillar jag. Men jag vet inte om det är bra känslor, eller av rätt anledning. Den var underhållande, bitvis chockerande och definitivt överraskande. Men bra? Där tror jag att jag landar i nej. Jag har tvingat min syster att läsa den så jag har någon att prata med om den :D

Jag har nu läst Yesteryear av Caro Claire Burke. Den är ju en väldig snackis på "book-tok" tydligen och lär bli här sen också, jag är lite osäker på om den är översatt till svenska än.

Handlingen i (mycket) kort är att en tradwife influencer som gör content av sin egen farm och många barn plötsligt vaknar en dag på 1800-talet och måste leva sin image på riktigt.

Den här boken är marknadsförd som satir och den börjar så men jag vet inte om det är en passande benämning egentligen. Det här är en perfekt bok för en bokcirkel för det känns som att det finns SÅ mycket att prata om här men inte utan att spoila så jag kan inte ta upp det här. Boken är inte alls vad man tror att den är när man börjar läsa och den är.. speciellt minst sagt.

När jag skulle betygsätta på goodreads kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle sätta 2 eller 4 stjärnor och det borde säga en del. Det är en bok som rör upp känslor, och det gillar jag. Men jag vet inte om det är bra känslor, eller av rätt anledning. Den var underhållande, bitvis chockerande och definitivt överraskande. Men bra? Där tror jag att jag landar i nej. Jag har tvingat min syster att läsa den så jag har någon att prata med om den :D
Jag har den på min att läsa lista! Den verkar onekligen speciell 😄

Läste Living la vida glamping av Avanna Larsson. Ville ha något lättsmält efter Shantaram och det var det sannerligen, men kanske lite väl banalt. Trevliga karaktärer men väldigt stereotypa. Känns som att författaren ville väldigt mycket, typ starka kvinnor, rapp dialog och en rolig mer men inte riktigt kunde få fram det. Det räcker inte hela vägen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka