Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 526

Bukefalos 30 år!

Avslutade precis A man called Ove, var lite känslig pga hormoner så jag började nästan lipa :D Den var bra iaf, velat läsa den länge eftersom att jag tyckte om filmen.

Hoppade rakt in i något helt annat, en dark fantasy romance, Crown me Dead ☠️ några sidor in och jag gillar den!

Jag har nu läst Yesteryear av Caro Claire Burke. Den är ju en väldig snackis på "book-tok" tydligen och lär bli här sen också, jag är lite osäker på om den är översatt till svenska än.

Handlingen i (mycket) kort är att en tradwife influencer som gör content av sin egen farm och många barn plötsligt vaknar en dag på 1800-talet och måste leva sin image på riktigt.

Den här boken är marknadsförd som satir och den börjar så men jag vet inte om det är en passande benämning egentligen. Det här är en perfekt bok för en bokcirkel för det känns som att det finns SÅ mycket att prata om här men inte utan att spoila så jag kan inte ta upp det här. Boken är inte alls vad man tror att den är när man börjar läsa och den är.. speciellt minst sagt.

När jag skulle betygsätta på goodreads kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle sätta 2 eller 4 stjärnor och det borde säga en del. Det är en bok som rör upp känslor, och det gillar jag. Men jag vet inte om det är bra känslor, eller av rätt anledning. Den var underhållande, bitvis chockerande och definitivt överraskande. Men bra? Där tror jag att jag landar i nej. Jag har tvingat min syster att läsa den så jag har någon att prata med om den :D
Håller med om din analys.
Kan inte bestämma mig för vad jag tycker.

Några fler avslutade böcker!

Priest. Av Sierra Simone
Smut, smut, smut! Men faktiskt så blev jag lite förvånad över hur bra jag tyckte att själva handlingen var, för att vara en bok som typ går ut på att ha sex på de mest kontroversiella ställen tillsammans med en katolsk präst. Så för er som inte är känsliga för sånt, ändå en rekommenderad läsning.

A court of mist and fury. Av Sarah J Maas
Kunde knappt sluta läsa. Fem av fem toasters. Knappt att jag vågar läsa del 3 i serien för att jag är rädd att den är dålig!

Hej då Tidö - bokslut över en regering. Av Peter GUstavsson och Mats Wingborg
Otroligt intressant läsning, men ganska dåligt skriven. Kändes mest som att författarna staplade fakta på hög, vilket gjorde att läsningen blev ganska trög.

Det handlade aldrig om invandrarna. Av Karla Backlund och Stefan Sjöberg
Intressant, men ganska ytlig. Hoppas det blir någon fördjupad forskning på ämnet i framtiden, för nu märktes det verkligen att boken grundar sig på Karlas uppsats (kandidat?), vilket gör att den inte är så djupgående. Spännande dock att läsa om före detta sossar som blivit aktiva SD'are.

Nattjägaren av Anders de la Motte, som är fjärde boken i serien om Leo Asker. Gillar verkligen Anders böcker och den här är inget undantag. Både en ny mordgåta och sen ett gammalt problem som genomgår i hela serien som löper parallellt så det är nog ändå att rekommendera att först läsa de tidigare tre. 4 av 5 i betyg.

Läst på senaste tiden:
  • Mörka vrår av Lina Arvidsson. Svensk deckare i landsbygdsmiljö. Trodde den skulle vara mer kuslig.
  • Glasfåglarna av Elsie Johansson. Den här tog sin goda tid trots bara 240 sidor. Väldigt välskriven om en arbetarklassfamilj i 1930-talets Sverige. Men låååångsam. Inte förrän sista 50 sidorna kände jag wow!
  • Följeslagaren av Sofie Sarenbrant. Del 12 i Emma Sköld-serien, inte en av de bästa. Men snabb och spännande läsning som vanligt.
  • Flickorna och mörkret av Camilla Grebe. Svensk deckare, en fiktiv ort i Hälsingland. Rörigt skriven med tre personer i jag-format, varav två poliser som jag hade svårt att skilja åt. Helt okej bok men jag gillade inte riktigt historien när jag fick veta vem som hade gjort det och hur det gick till.
Nu läser jag A court of thorns and roses av Sarah J. Maas, hundra år efter alla andra, den är bra hittills! Typ 150 sidor in.

Några fler avslutade böcker!

Priest. Av Sierra Simone
Smut, smut, smut! Men faktiskt så blev jag lite förvånad över hur bra jag tyckte att själva handlingen var, för att vara en bok som typ går ut på att ha sex på de mest kontroversiella ställen tillsammans med en katolsk präst. Så för er som inte är känsliga för sånt, ändå en rekommenderad läsning.

A court of mist and fury. Av Sarah J Maas
Kunde knappt sluta läsa. Fem av fem toasters. Knappt att jag vågar läsa del 3 i serien för att jag är rädd att den är dålig!

Hej då Tidö - bokslut över en regering. Av Peter GUstavsson och Mats Wingborg
Otroligt intressant läsning, men ganska dåligt skriven. Kändes mest som att författarna staplade fakta på hög, vilket gjorde att läsningen blev ganska trög.

Det handlade aldrig om invandrarna. Av Karla Backlund och Stefan Sjöberg
Intressant, men ganska ytlig. Hoppas det blir någon fördjupad forskning på ämnet i framtiden, för nu märktes det verkligen att boken grundar sig på Karlas uppsats (kandidat?), vilket gör att den inte är så djupgående. Spännande dock att läsa om före detta sossar som blivit aktiva SD'are.
Åh ja A court of mist and fury 🥰 Älskade den!

Igår läste jag ut The Chain av Adrian McKinty och hur det här kan vara en NYT bestseller övergår helt mitt förstånd.. Ibland tänker jag att jag missar en massa bra böcker när jag inte läser alla "populära" thrillers men nu börjar jag fundera på om det istället är så att folk inte har någon smak?

Boken handlar om mamman Rachel som har cancer och nu har hennes dotter blivit kidnappad. För att få tillbaka dottern måste hon inte bara betala en lösensumma, utan även kidnappa ett annat barn istället.

Den här boken överöses av beröm överallt och alltså det känns som att den är skriven av en tonårig kille som aldrig i sitt liv träffat vare sig en kvinna eller ett barn. Det är så mycket konstiga dialoger, så många plotholes och allt är så.. dumt? och det blir bara dummare och dummare tills finalen där jag typ himlade så mycket med ögonen att det kändes som de skulle trilla ur huvudet..

Läste Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone som legat på min att-läsa-lista länge. Fin bok med starka karaktärer som väcker känslor. Det kändes dock som att den slutade då himla abrupt, jag hade velat veta så mycket mer!

Läste Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone som legat på min att-läsa-lista länge. Fin bok med starka karaktärer som väcker känslor. Det kändes dock som att den slutade då himla abrupt, jag hade velat veta så mycket mer!
Då kommer det nog en fortsättning…!

Läser denna just nu, otroligt fängslande trots den tragiska inledningen. Jag älskar den verkligen! (Och behövde visa min finaste lilla pelargon; Steffens Blackie, bara för att!) Melissa Da Costa är väl mest känd för ”Allt det blå på himlen”, som jag också har men läser denna först…! Jag rekommenderar den!!!

Idag, i bokhandeln, insåg jag plötsligt att jag bara köper och läser böcker av kvinnliga författare! Jag trodde inte det var medvetet men är det egentligen det?!? De senaste jag läst av manliga författare… nä, jag måste leta och återkomma!
IMG_6193.webp

Läste Lucinda Rileys En dold skönhet som var bra, inte så svår att lista ut de ”mystiska bitarna” i förväg men för mig gör det inget.
De historiska delarna i boken var väldigt korta men intensiva.
Tänker att hon var väldigt ung när hon skrev böckerna som släpps nu och det märks på hennes skrivsätt men denna var ändå så mycket bättre än Orkideéhuset.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka